CARLZONZ BILDER II
Shoot from the hip ingen succé i Brödåkra...
Precis som hemma blir det också härnere i Brödåkra en hel del surfande, och då och då hittar man nått lite tänk/läsvärt. Nedanstående text om ”hip photography” av fotografen Alex Coghe hittade jag nyss i hans E-bok om "Street Photography" som ligger ute på nätet.
Jag är ingen streetfotograf men det händer naturligtvis ibland att jag tar en och annan ”gatu/höftbild” och för att illustrera texten har jag plockat ihop lite bilder här som jag ”skjutit” från höften. Alla mina bilder här tagna med min lilla LX3:a. I Brödåkra är det inte någon större idé att gå ut på mainstreet och skjuta från höften. I dag har jag ännu inte sett/träffat en enda människa.
.
Alex Coghes text då:
Shoot from the hip. The discovery of a technique.
When you became interested in street photography, soon you will meet surfing the web looking for tips one of the most popular techniques: shoot from the hip! Shooting from the hip is a way to capture that relies on instinct, a bit of faith in your camera and your ability to imagine what the camera is seeing.
The technique is known by many, used successfully by a few. Mandatory to mention in this post two photographers who master this technique: Daido Moryama and Joseph Wigfall From the past: Garry Winogrand.
We obviously do not advocate the use of this technique for every occasion, but encourage you to consider because it allows you to take much more candid images of people.
Before moving into technical advice, see the pros and cons of the shoot from the hip:
PROS:
More candid images
Lower perspective sometimes is more interesting perspective
More invisibility
CONS:
Very difficult when starting off.
.
.
Shoot from the hip requires patience and dedication, especially when you start. Get ready to try a lot of frustration, but more try and more begin to master the technique. Remember that shoot from the hip is a technique that does mean not take the camera to the eye and then tested various angles: near the legs or from your chest.
I suggest compact cameras, with wide angle lens. Daido Moryama uses a Ricoh GR III, Joe Wigfall very often a Lumix LX3. A much wider perspective will allow you a much higher likelihood of capturing your scene.
.
.
Markus Hartel, another user of this technique, explains: I guess the distance and set the lens according the distance scale, or I zone-focus by pre-setting the focusing scale of the lens to the working distance and let the depth of field take care of the rest. My camera is usually set to 2.5 meters (8 feet), and I adjust from there if necessary. A small aperture and fast shutter speed to ensure subject in focus and sharp images.
Erik Kim says: When shooting in bright daylight I use manual settings and shoot an aperture of f/16, a shutter speed of around 320ths of a second, and an ISO of 400. If your images are a bit too bright, shoot with a shutter speed of 500ths of a second. If your images are a bit dark, I would boost the ISO to 800 or 1600 (when it starts to get really dark).
Shooting from the hip is playing with Lady Luck but it is also a matter of perseverance anddetermination: take hundreds and hundreds of photos because only practice will enableyou to achieve results.
Ni kan helt gratis ladda ner/läsa hela Alex Coghes E-bok om street photography här!
Ganska basik å glasklart kanske men ändå. Jag fick i alla fall ihop en text till dagens bilder...
Over and Out from Brödåkra!
/Bernt
PS!
Inomhushöftskott från Brödåkra taget för några år sedan.
Svartvita, murriga bilder, de e kanon!
Ibland i alla fall. För mig beror det ganska mycket på vilket humör jag är på när jag "gör" mina bilder. Jag är ju mera "bildmakare" än fotograf och ibland också fotoillustratör. Men jag har ju en hel del tungsinne i ryggsäcken som då och då påverkar mitt bildskapande. Så är det...
Trevlig helg!
/Bernt
Lite om allt möjligt den 14 maj.
Smet häromdagen ner till Fotografiska för att kolla in Bressonutställningen. Och hur var det då? Många bilder var det och alla de "kända" var naturligtvis med och stor igenkänningsfaktor med andra ord. Men lite rensning i materialet hade nog inte skadat, en hel del för mig ointressanta bilder.
För ett par timmar sedan såldes en liten vintagekopia (14,5 x 22 cm) av HCBs ikoniska strandbild på Bukowskis för 32´, utropet var 40-60´.
I förra veckan var jag uppe på Östermalm och tittade då in på Auktionsverkets kommande auktion. Den moderna konsten kollade jag av ganska snabbt eftersom jag den här gången mest var intresserad av fotoauktionen.
Många fina bilder av svenska fotomästare fanns det att titta på, Hans Hammarskiöld, Tore Johnsson, Walter Hirsch, Christer Strömholm m.fl.
Nick Brandt, Hans Hammarskiöld och Georg Oddner.
........................................................................................................................................................
Annars då...
I förra veckan hälsade jag också på "grabbarna" på Tårtan. Mitt första besök där i år och också mitt första besök där också sedan återflytten. Trevliga samtal som vanligt om allt mellan himmel och jord. Men mest om fotografi såklart, både bild och teknik. Lite sjukstuga också i början.
.
/Bernt
PS! Intressant läsning om dagens pressfoto och bildbearbetning hittar ni HÄR!
Say Cheese!...och lite om varför jag har snöat in lite på självporträtt?
Disigt och riktigt innesittarväder här i Brödåkra i dag så då blev det slappning framför plattteven och lite bildarbete på laptopen.
Mina mest uppskattade bilder här på FS är nog mina självporträtt. Hittade en text på nätet för en tid sedan som på ett bra sätt förklarar det här med varför en del av oss fastnat för just självporträtt.
”Self-portraits have been a method of self-exploration since humans first gazed at their own reflection in a pool of water. With the invention of the mirror came an even stronger fascination to capture one's likeness.
Self-portraits, we have found, can be carefully staged to show the audience only what the artist wishes to project, or deeply revealing, inadvertently displaying feelings of anguish and pain. Self-portraits have been used to test new techniques, make a signature mark, launch into self-study, remember the past, and as a way to release emotion. Whichever way artists choose to construct their images, they are each forced to study their own personas both physically and emotionally.
What do artist's find when they search the mirror? For some the self-portrait is cathartic experience, a letting go of pent-up emotions. For others, the process reveals new insights about themselves and their work. For all artists, the self-portrait is an exploration, an opportunity to see beyond the image in the mirror and begin to search into the soul”.
(Saxat från The Smithsonian’s National Portrait Gallery)
.
Nu är det ju inte så mycke ”say cheese”i mina självporträtt direkt utan mera "tänk på något jobbigt", men det kan vara bra att då och då få en åsikt från någon annan, så man kanske får en förklaring på vad man håller på med och hur ens tänk är..!?
.
Så här jobbade jag fram introbilden.
Originalfilen som synes är tagen med min (gamla) LX3:a som trots en del år på nacken fortfarande funkar fint för mina promenad/bloggbilder. Jag har också gjort flera printat i A3 med bra resultat. Fast min andra ”promenadkamera” NEX 5:an slår naturligtvis LX3:an med hästlängder vad gäller upplösning och bildkvalité. Men NEX:en är också större och lite bökigare att fotografera med tycker jag.
Efter beaebetning. Har här jag först gjort en konvertering till svartvit i ”silvern” som jag sedan lagt tillsamman med färgfilen. Anpassat styrkan så att den ger lite lagom knuff i bilden.
Ni som följt mig vet redan att jag gärna gör mina självporträtt lite hårt bearbetade och numera alltid med Silver Efex Pro. Syveränt program tycker jag dessutom med lite analog mörkrumskänsla.
.
Ett annat exempel med samma teknik!
.
.
För övrigt!
Jag har de två sista exemplaren liggande av min självporträttsbok ”AS I SEE MYSELF” om någon är intresserad. 420 svenska kronor + porto.
/Bernt - just nu i Brödåkra.
Jag behöver nödvändigtvis inte tycka om allt det jag gör.
Drömmer det gör nästan varje natt och ganska ofta häftiga drömmar också. På nätterna träffar jag människor som jag på något sätt haft kontakt med under mitt nu ganska långa liv, jag gör ibland återbesök på de platser jag besökt på mina tidigare resor. Ofta är jag i mina drömmar på väg från punkt A till punkt B och nästan alltid så dyker det upp stora problem på vägen. Och det kan vara allt från missade bussar och tåg till missade leveranser och människor som sviker en, apparater och verktyg av olika slag som inte funkar som dom skall. När det gäller människor så har ju träffat på ett antal riktiga skitstövlar under mitt tidigare yrkesliv. och även fast det gått nästan tio år sedan jag slutade arbetslivet så tränger dom sig fortfarande på då och då och ställer till det mina drömmar. Hustrun säger också att jag mellan varven också pratar med dom i sömnen. Detta om detta, de flesta av mina drömmar är i alla fall ganska ok och jag skulle klart sakna dom om dom försvann.
Får man sno en kopieringsstil? Självklart får man det, det tycker i alla fall jag. Jag har haft Kenneth Gustavssons bok "Magic Bar" liggande framme nu en vecka på vardagsrumsbordet och sugit i mig hans bildkonst. Jag gillar skarpt den dova softa teknik som han har i många av sina bilder och vad jag läst så tog han hjälp av strumpa och ritfilm. Numera kan man som ni alla vet ta hjälp photoshoppen för att få fram liknande effekter. Först lite arbete i "silvern" för att få fram lite analog tri-x känsla och sen några lager med lite olika oskärpeeffekter med olika styrkor.
.
För övrigt då...
Läste i går morse i vår lokaltining att politikerna svängt igen och kommit fram till att Sippans Kiosk skall få komma tillbaka till Odenplan.
Men det finns inte mycke kvar av den gamla fina K-märkta originalkiosken, så här såg det ut när den revs. Endast skyltarna som satt på taket är bevarade.
.
Till sist då...
I går hade vi åter igen trevligt finbesök från de yttre regionerna och för den unga eleven blev det både mattelektion och sagoläsning.
Trevlig måndag!
/Bernt