Foto Grafiska Frukter m.m från Vasastan

Vad gör en bild bra? Vad är en bra bild?

Normal 0 21 false false false SV ZH-CN X-NONE

Snart är det slut på de fina höstdagarna och fukten och gråheten kommer att lägga sig som en blöt disktrasa över stan. Med andra ord, november pockar på och då är det lätt att tungsinnet dundrar in som ett X2000 tåg från norrland. Om jag hade möjlighet skulle jag nu gärna dra söderut och återkomma först till våren i april-maj någongång.


Vad gör en bild bra? Vad är en bra bild?

Det är så klart en ganska subjektiv fråga. Frågar man ett antal personer kommer man troligen att få lika många svar som personer man frågar. Fast det finns några säkra kort att hålla sig till.

"Det viktiga är vad du har att säga och hur du säger det" har tex Kurt Bergengren sagt. Han har också sagt: "Det som avgör om en bild fångar blicken och fastnar i minnet är: Att väsentligt innehåll får en skärpt form". Och det gäller alla typer av bilder: familjebilder, porträtt, landskap, reportage, makro och gatufoto.


Utan att konstra till det för mycket så är en bra bild för mig är en bild som man kan återkomma till gång på gång, gärna lite mystisk som får igång hjärncellerna lite, what the fuck is this!

Nu lever jag naturligtvis själv allt för sällan upp till Bergengrens formel i mina bilder: ”Att väsentligt innehåll får en skärpt form", det händer rätt ofta att jag fastnar i att ta "snygga" bilder som vid närmare betraktande ibland blir ganska ”gallerixaktiga” och rätt ospännande efter ett tag.

Men det viktiga är som sagt att fortsätta att göra det man tycker om och motionera avtryckarfingret för då och då får man till en bild där det mesta stämmer.


Det kanske är bäst att påpeka att mina bilder den här gången inte har något direkt samband  med textinnehållet.

/Bernt

 

Inlagt 2010-10-14 13:30 | Läst 11503 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Det var intressant att läsa dina reflektioner Bernt och jag håller med om att en bra bild är en bild som fastnar. Sen finns det givetvis lite grundkunskap som hjälp på vägen vad det gäller bildseende, komposition etc. Men känslan är ändå det som gör en bild levande och återkommande. Själv dras jag mot krigsfotografer, samhällskildrare snarare än plastiga tidningsporträtt av människor som inte ser ut att ha levt.

Jag måste bara säga att jag skrattade lite för mig själv när jag läste "tungsinnet dundrar in som ett X2000 tåg från norrland". Det är precis så det brukar kännas för mig.

mbvh Tommy
Jäpp, huvudet på spiken! "what the fuck is this!"
De flesta fotografer är ordningssamma, lydiga, icke avvikande,
och gör exakt som det står i dom illustrerade fotoläroböckerna eller illustrerade bildtidningarna.......
Spännande vattendropp i slasken, solnedgång i motljus, lekande barn på blomsteräng och nu vackra höstfärger! ;)
Ingen fel i det för de frälsta, men mycket mellanmjölksbilder liksom! ;)
Å Inte mycket av, "what the fuck is this!"
/B
Bergengren skrev många bra saker och dina bilder brukar inte skämmas för sig ;)
Jag gillar också Sune Jonssons ord som jag har på min profilsida:
..."God fotografi blir alltid till i den enkla punkt, där man själv står som människa. Det betyder att objektiven endast är en förlängning och fördjupning av fotografens personliga sätt att se och skapa relationer till omvärlden."...
Kan det sägas bättre?!
-affe
En bild måste väcka någonting inom oss. Händer inget när vi betraktar bilden uppfattar vi nog bilden som ointressant. Det finns de som menar att den här reaktionen måste komma omedelbart när vi betraktar bilden. Som en reflex liksom. Kanske är det så men jag är inte tvärsäker. Jag har nog återvänt till bilder som jag vid första anblicken inte reagerat speciellt på. Då, vid en andra betraktelse, ser jag något jag inte upptäckte först. Kanske finns det "svårlästa" bilder som kräver lite mer av oss än de som ger en omedelbar reaktion.
Man kan kanske göra en jämförelse med musiken. En genomarbetad melodislinga kräver mer av lyssnaren än en mer lättrallad dito. Det här är, som du säger, i allra högsta grad subjektivt. De fyra bilder du illustrerar blogginlägget med är en typ av bilder man inte så ofta ser. Det ökar naturligtvis intresset för dem. Som ett brev på posten kommer då följdfrågan; Är det bra bilder just därför? Svårt att svara på. För mig är alla fyra bilderna att betrakta som "bra". De sträckande gässen är t o m väldigt bra. De andra tre är också bra men kanske mest beroende på sin originalitet. Tvåans lek med skuggor och linjer, treans förklaring till vem benen tillhör och treans porträtt från en i sammanhanget mycket låg och ovanlig kameraposition.
Även om du påpekar att bilderna inte direkt har något samband med texten tycker jag ändå att man kan ha dem som utgångspunkt för en diskussion.
"Att väsentligt innehåll får en skärpt form" är en ganska bra beskrivning av vad som gör en bra bild. Den skärpta formen är upp till fotografens kompetens. Men kollar man Bernts bilder i denna bloggpost så behövs inte ett väsentligt innehåll för att göra en bra bild. En skärpt form räcker.

För övrigt tycker jag dina bilder är jävligt bra, Bernt. Jag blir så inspirerad att plåta svartvitt. Din tonskala i bilderna är jätteläcker.
Jag tror att en bild är en bild man "fastnar för", vid en spontan och första anblick. Den, det som fångar en. Även, om en del bilder kan behöva lite betraktelse för att uppskattas, och att ses.
Att ta bilder där man vill ha sagt något, där man vill kommunicera, tycker jag är svårt. Och i mina ögon är det då inte samma som att dokumentera.
Detta görs ju ofta. Ju mer sektakulärt motivet är, ju mer "fastnar man" som betraktare.
I mina ögon är "konsten" att ta bilden som fångar. Och då handlar det om tur och tajming, i kombination med fotografisk skicklighet....... Nåja.... Tjusningen med foto.

Förstår att du längtar söderut.... till Skåne.... ;)) Skämt och sido.... jag tror att du menar längre söderut. För Skåne, på höst och vinter är i mina ögon ingen höjdare....
Gillar den första bilden. Vet inte varför..... ;-)

Skön höst! /Peter
Jag är övertygad om att frågorna i rubriken saknar allmängiltiga svar. Så därför är det egentligen meninslöst att ställa dem. Man kan fråga: "Vad gör ett konstverk populärt -- gångbart på marknaden?" Svaret på den frågan har inte alltid med verket självt att göra. Men det är ju inte alls samma fråga. Är en bild bra för att den är poppis? Också en meningslös fråga.

Nå, vad är det då som är den viktiga frågan? Enligt min egen mening: "Varför tycker jag själv om en viss bild?" Om flera ställer sig den frågan och kommer farm till samma svar så tycker de nog att de funnit ett slags svar på vad som är en bra bild. De är ju flera som tycker om den, då måste den vara bra. Eller hur? Men det är egentligen att går runt frågan.
Kanske man kan göra det enkelt. En bra bild är just en bild som betraktaren fastnar för.
Men eftersom det finns många olika betraktare finns det följdaktligen många bra bilder.
Eller som man sa i Grekland redan 300 år före Kristus - "skönheten finns i betraktarens öga" - fast på grekiska då...

Men hur man sedan skapar en bra bild, det är ju en betydligt svårare fråga !
En bra bild är inte bra om du är ensam om bedömningen. Tycker andra att bilden var dålig så måste du acceptera deras svar. Din ensak är dock inte relevant när ärendet anspelar på andras utlåtande. Läser folk inte in budskapet i bilden som det var tänkt så har du definitivt misslyckats

Men du anser ju att dina bilder är bra, jamen det har ingen relevans som ska undvikas i öppen diskussion.