UNDER FOCUS
#62. Lyssna på mästaren HCB!! –tänkvärt för varje gatuplåtare!! –eller gamla visdomsord??
Det är ofta tänkvärt att lyssna till erfarna fotografer!! –hur de plåtar och hur de tänker i avtrycksögonblicket!! Speciellt när orden kommer från mästaren Henri Cartier-Bresson, redan 1973. Det är Cornell Capa (Roberts brorsa) som intervjuar HCB för International Center of Photography. Länken till intervjun är: http://vimeo.com/20047490
”Det är sällan man tar en utmärkt bild. Man måste mjölka kon en hel del och få mycke mjölk för att göra en liten ost. Hmm?” Min översättning av en mening från HCB i filmen. Finns även i min favoritblogg:
http://theonlinephotographer.typepad.com/the_online_photographer/
Jag måste säga att detta är mycket nära sanningen!! Under min tid som professionell elektronmikroskopist tog jag säkert mer än 10000 bilder i mikroskopet. Det svåra i dessa elektronmikroskop är att man måste sätta fokus korrekt (faktiskt i underfokus, därav titeln på min blogg) och man måste orientera provet exakt i en viss riktning. Detta lyckades jag med en gång, under 30 år.
Likaledes hur många bra bilder har du tagit under åren?? Jag är glad om jag tar 1-3 bra bilder per år!!
Här är en bild jag är ganska nöjd med??
London 1967. Leica M2, Summicron 35/2
#61. Kulturens vagga!! –kan försätta berg?? –eller en del i den globala miljöförstörelsen??
I urminnes tider har vi beundrat dess fulländade former. De har burit idealen vidare genom årtusenden och levt vidare i flera kulturer och samhällen, fram till våra dagar. Hantverkskickliga konstnärer har förvandlat fyrkantiga vita block till formfulländade föremål.
Till vilket pris har skulpturer och byggnader prålat i den vitglänsande bergarten marmor. På många platser på vår jord finns stora sår i vår jordskorpa. Ett av de äldsta brotten för marmor finns i Italien nära staden Carrara. I tre dalgångar finns gigantiska dagbrott för den snövita bergarten marmor.
Marmor brott vid staden Colonnata i Apuan alperna i Italien
Bergen i den här regionen av Apuan alperna ser ständigt ut att vara klädda i snö. Så är inte fallet utan sidorna är täckta av ”skräp sten” från brytningen av vit marmor. I byn Colonnata har man brutit marmor sedan före vår tideräkning (200 BC)!! –ty romarriket tyckte det var för dyrt att köpa från grekerna!!
Marmorbrott i Carrara regionen i Italien
Kör man upp i bergen ser man vilka djupa sår brytningen gjort i bergen. Fortsätter driften efter marmor i samma skala!! – världsförbrukningen ökar ständigt för byggnader!! –så kommer bergen i dessa trakter förändras totalt. Samma typ av brytning förekommer på fler platser på jorden.
Fotografen EDWARD BURTYNSKY har just nu en utställning på Fotografiska i Stockholm. Utställningen OIL pågår till den 26 juni. Fotointresserade måste se den. Går man in på hans hemsida, (http://www.edwardburtynsky.com/) så finner man bilder från naturskövlingar från olika ställen i världen, bland annat från marmor. Hans bilder från ”Carrara Marble Quarries” är utsökta och mycket bättre än de min assistent Ninni och jag tog 1969.
Djupt marmorbrott i Cararra 1969. Leica M2, Summicron 35/2
Man kan ifrågasätta om detta är alvarliga miljöförändringar i den globala klimatförändringen. Marmor är en huvudsakligen uppbyggd av karbonatmineralen Kalcit och Dolomit. Det är alltså kemiskt bunden koldioxid och all mekanisk hantering av marmor gör att koldioxiden är fortfarande bunden. Så ingen växthusgas frigörs. Den enda förändringen är en för tidig nedbrytning av berg och det ger möjligen lokala miljöpåverkningar.
#60. Han hade en upphöjd position!! –han såg ned på alla!!?? –eller Fåglum upp i varv!!
Han hade skaffat sig en upphöjd position!! –en utmärkt överblick för vad som skulle hända?? Med andra ord en kanonposition!!?? Det var en händelse i högvarv som skulle spanas in!! Hur han fick platsen i gluggen är oklart?? -- men nog kunde han se när Fåglum ryckte loss i det stora midsommarspektaklet på Sollerön. Cyklisternas midsommarnöje!! --att hänga av varandra i cykelloppet Soldvarvi.
Sollerön 1963. Hasselblad 1000F, Zeiss 80mm/2,8.
Jag hade fotograferat cykeltävlingar i flera år när jag kom till Sollerön i Dalarna första gången. Midsommarloppen här uppe har lång tradition och ansågs vara en av årets tuffaste att vinna, ty de bästa cyklisterna i Sverige kom alltid hit. Fåglumbröderna var tuffa att slå i alla i tävlingar och här var det vikt för hårdingar som Gösta Fåglum. Han vann Solleröloppet det här året!! Soldvarvi var ett varvlopp på ön och här hade spurtarna vanligen en viss chans. Men även detta loppet innehöll backar och var stenhårt. Gösta gick loss även på Soldvarvi, men jag minns inte om han vann. Minns du?? Jag ville ta en närbild på honom i en böj med några åskådare. Det var inte toppenväder, som alltid i midsommar. Jag kröp ned i diket med Hasselbladaren och normaloptik. Det blev 1/500 och bländare 5,6. Man kunde inte bränna iväg 10 bilder per sekund med Bladaren!! --utan det blev en bild??
Ja, ja!! –den är oskarp, men gubben i fönstret finns med. Ärligt talat såg jag inte gubben förrän i mörkrummet!! Där satt han med kepsen på?? -- i gluggen som va minimal!!
#59. Drabbad av kamera fetischism?? –då kommer du att gilla det här!!
Tycker du om att se vackra kameror?? –kan du sugas in i djupet av ett glimrande objektiv?? –kan din hand njuta av formen hos en kropp!! –kamera förståss!! Ja, då är du drabbad av kamera fetischism?? Boten kommer delvis här!! -- med vackra bilder av kameror jag bor ihop med!!
Vi börjar naturligtvis?? --med kameran bärande drömobjektivet (the Dream Lens)!! --Canon 7Sz med drömlinsen 0,95. Njut länge!!
Det här är ett underbart vackert objektiv!!, --med tyngd och perfekt form för handen. Bländarringen har stort avstånd mellan lägena och glider mjukt!!, -- liksom avståndsinställningen, naturligtvis. Det här är hög ingenjörskonst och hantverksskicklighet!! Det har så fina bildegenskaper !! --att många bygger om det för att passa Leica M9. Objektivet har en njutbart fin bokeh vid full bländaröppning! --och är mjukt oskarpt ut mot kanterna. Den är mycket bra i centrum!! Nedbländat, några steg, så finns det inget att klaga på, helt jämförbar med Leica f1:a. Ska vi ta en bild med objektivet!
Se den härliga bakgrunden, skärpan som lyfter fram den vackra tulpanblomman. Se skärpan i ståndare och pistiller!! --man blir rent lyrisk!!
För att stilla kvalen ytterligare!! --så måste vi ju ta fram morsvarande Leica M6 med ”Formula 1” objektivet Noctilux f/1.0. Njut!!
Om inte?? --så är detta objektiv estetiskt närmast fulländat. Underbar finish!!,-- bättre än Canon!, --härlig tyngd!!, --och balans. Med motor på M6an blir balansen obeskrivlig, måste kännas!! Avståndsinställningen är som att dra fingret genom smör!!. Tittar man in i objektivet, så är djupet oändligt!! Om man tar en bild, med bländare 1.0, på näsduksträdet i Lund så ser det ut så här!!
Utsökt bildkvalitet!! –bokeh som är så behaglig!! -- vid full öppning . Nedbländad något kommer skärpan över hela ytan!! –så skarp!! --som skuren med ett rakblad ut ur verkligen.
Båda de här objektiven kan idag sättas på olika digitala kameror, som t ex m4/3. Därför har båda ett liv i den digitala världen. Tyvärr leder det till att de är mycket dyra!!, -- men sådana skönheter kan inte blir för dyra!!
#58. Gatufotografi?? –Va ä dä!! –är det någon mening med det??
Gatufotografi är populärt här på fotosidan!! –men vad är det?? –och vad är det för mening med det?? Det är väl bara en hobby för å slå sönder klockan –tiden?? Int omdanar det samhället eller för det framåt!!
Gatufotografi är internationellt omfattande idag!! –kolla exempelvis (http://www.flickr.com/groups/onthestreet/).
Även historiskt sett går det långt tillbaka i tiden. Tänk på bilderna Brassaï (Gyula Halász, 1899-1984) fångade i Paris före andra världskriget. Studera HCB, gläds åt Gene Smith och ta en titt på damen Helen Levitt (ISBN 978-1-57687-429-5) och hennes underbara skildring av NY. Boken ”Street Photography Now” kommer snart som pocket och det finns mycket mer att säga om detta, men kolla upp nätet, där finns massor.
Men ändå!! –vad är det för mening med detta!! --mer än tidsfördriv och hobby.
Ja, man kan ju säga att det är en viktig kulturdokumentation av vår urbana miljö??
Jo, men nästa all gatufotografi skildrar ju bara den västinfluerade kulturen. Var är resten av världen??
Skall det vara med och/eller utan människor!!?? Här är två exempel?? –är det gatufotografi??
Lund 2011. Panasonic DMC-GH2, Zuiko 21 mm, f/3,5. ISO 160 f/5,6, 1/125
Lund 2011. Olympus Pen E-PL1, Zuiko 16 mm, f/3,5. ISO 200, f/8, 1/640
Men himla kul är dä!! Ut å plåta!!