UNDER FOCUS

SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#2881. Vem va Torsten Tegnér??

Han var min favorit på femtiotalet?? –TT ägde Idrottsbladet sedan 1915, då han köpte det för 10 kronor!! Han skrev och styrde där till 1967. Han var den ledande sportjournalisten i mer än 60 år!!

Under 1920 -talet till 1950-talet var Idrottsbladet det enda riktiga källan till sportreportage och TT skrev en krönika i varje nummer.

Typiskt IB från 1948 då Olympiaden gav upplagor över 40 000 varje dag

Torsten Tegnérs (TT, han kallade sig så) mor var Alice Tegnér och han var rakt ned släkt med poeten Esaias Tegnér, som står staty i den lilla akademiska bondbyn i syd. TT hade ett enormt inflytande i landets idrottsvärld. Han satt i Riksidrottsförbundets överstyrelse under åren 1926-41. Han var aktiv på hög nivå i flera sporter. Han satt i styrelserna i flera förbund och klubbar.

 Vill du veta mer om TT så finns det lättläst info här. Rolf Haslum har dessutom skrivet en doktorsavhandling om TT.

TT skrev underbart spännande och kritiska krönikor och ingen skonades. Hans sätt att skriva var mycket yvig och utvecklades till en oortodox stil?? Kompis med Topsy på Nalen.

Haslums beskrivning av Torsten Tegnérs skrivstil

Seniorplåtis köpte varje Idrottsblad som kom ut i slutet av 1950-talet: Först lästes vad TT skrev om i sin krönika. Undertecknad beundrade hans skrivstil, med en unik svenska, som måste ge en svensklärare gråa hår. Med en lätt dyslexi, hos seniorplåtis, var hans text så lättläst och typografin var tankeväckande och förstärkande. TT var en skärpt snubbe.

Typisk snäll TT krönika från 1948

Seniorplåtis får ibland kritik och gliringar om sökande märkvärdighet för sitt sätt att skriva fotobloggar. Jag vill bara hänvisa till idolen Torsten Tegner och hans sätt att skriva. Han gjorde det nog som en protest mot den högst litterärt skolade släktens ogillande av att han ”bara” blev sportjournalist. Seniorplåtis gör det som en avkoppling från att ha skrivit strikt vetenskaplig text i nästan 50 år.

Dessutom stöder språkforskarna, som språkakuten på TV4, den frihet som finns i internet världens bloggande, där skriftspråket närmast kan jämföras med vildvuxet talspråk.

Postat 2019-05-26 07:43 | Läst 3127 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

#2880. Fångad mitt i språnget?? –med Super-Angulon 21/4

Fotoflanören måste va vass på sitt pass?? –å med Super-Angulon och superfokusering är det inga problem?? Det kan inte bli mer än multisuper med den inställningen??

Här fick seniorplåtis låna vännen Bosses Leica M (240) för montering av Super-Angulon 21/4 objektivet. Med det stora skärpdjupet som en 21 mm glugg har på en småbildkamera så är det bara att ställa in avståndsskalan så att det blir skarpt mellan ungefär 100 m till 1 m?? Detta är inte oproblematiskt med S-A objektivet?? För den intresserade hänvisar seniorplåtis till Ken Rockwell??

Nu var det inte bättre än att Sebastian hade sovit färdigt i sin stol på Mårtenstorget och just var på jakt efter en banan hos något av grönsaksstånden på torget!!

Först med en färgbild:

Sebastian har vaknat i Lund anno 2019-05-10

Vi kan ju inte ha dessa missfärgningar från malplacerade microprismor i sensorn?? –utan vi får gå över till monokromt:

Det blev bättre

Postat 2019-05-25 07:11 | Läst 3265 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

#2879. Lätt att missa våren??

Det är lätt gjort numera?? –att man missar årstider?? Här i lilla akademiska bondbyn i syd hade vi ingen vinter i år?? Våren kom direkt efter höst här?? –å inte verkar det bli nån vår heller??

Så det blev enligt vädergubbarna höst å sedan sommar?? Så den här lille parveln tog det säkra före det osäkra och drog ned mössan för att fantisera fram våren??

Han missa våren i Lund anno 2019-05-10

PS Kraftigt beskuren bild tagen med Leica Super-Angulon 21/4 @ Leica M (240) DS

Postat 2019-05-24 06:55 | Läst 1949 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

#2878. SUPER-ANGULON 1:4/21 @ LEICA M (Typ 240)

Jösses vilken glugg!! Den bästa vidvinkel seniorplåtis använt sedan 1963?? –den tecknar raka linjer spikrakt?? –ända ut i kanten!! Den är liten och nätt och är gjord för Leica M??

Seniorplåtis ropade in den här gluggen: Leitz Wetzlar 1676181 SUPER-ANGULON 1:4/21 på LP auktion nyligen. Den tidigare ägaren var vännen Leif Fröderberg, en sann Leica frälst fotograf. Objektivet är i mint kondition med motljusskydd och sökare. Här monterad på Jan Bovins Leica M2:

 SUPER-ANGULON 1:4/21 @ Leica M2

Super-Angulon objektivet är konstruerat och byggt av Schneider Optische Werke GmbH i Bad Kreuznach åren 1958-59. Schneider började använda datorer för att beräkna slipningen av linserna redan 1956. Sannolikt är Super-Angulon objektivet ett av de första tillverkade på basis av datorberäkningar. Objektivet märktes, men inne i objektivet lär Schneiders tillverkningsnummer finns, med Leitz Wetzlars objektivnummer och salufördes som ett objektiv för arkitektur och tekniskt vidvinkel fotografering. Det var svårsålt och dyrt.

Under 1958-59 tillverkades objektiven med Leicas skruvfattning. Men många försågs med en adapter (!!)  med Leica bajonettfattning fastskruvad och låst med en liten (1mm stoppskruv).

Super-Angulon 21/4 objektiven har börjat gå upp i pris internationellt och det går inte att hitta ett nästan mint objektiv komplett med motljusskydd och sökare under 20 laxar!! Seniorplåtis kassakista minskade med 17 laxar vid köpet hos LP.

Super-Angulon objektivet har fått en aning dåligt rykte för att digitala Leica M visar missfärgningar ute i sidorna?? Seniorplåtis kompis Bo lånade ut sin Leica M (240) och vi flanerade en vända. Visst är det en missfärgning:

Leica Super-Angulon 21/4 @ Leica M (240)

Det är ju tydligt att det är violett till höger och grönaktigt till vänster. Sensorns små pixel-prismor träffas av ljuset med för låg vinkel?? --med denna objektiv konstruktion. I denna bildbehandlingens tidsålder kan man ju ”lätt” justera detta och läs härom här.

Vi tar ytterligare några bilder utan korrigering av missfärgningar:

Leica Super-Angulon 21/4 @ Leica M (240)

Upplösningen hos bilderna är så bra att man utan vidare kan beskära kraftigt för vanlig visning på nätet. Här kommer ett exempel:

Beskärning ned till 100% av ovanstående bild från Domkyrkan

Det andra alternativet är naturligtvis att gå över till monokrom bild:

Monokrom variant av bild ovan

Den här gluggen skulle sitta som en smäck på en Leica M Monochrom!! En ytterligare komplikation med digitala Leica M och Leica M7 är att objektivet räcker så långt in i kamerakroppen att automatiska ljusmätningar blir problematiska. Gå då över till manuell inställning utan ljusmätning. Så är bilderna gjorda i denna blogg??

Nu är ju denna glugg konstruerad före den digitala tideräkningen och den fungerar klanderfritt i analoga Leica. Vi kommer till detta i en kommande blogg.

Postat 2019-05-23 07:08 | Läst 2981 ggr. | Permalink | Kommentarer (10) | Kommentera

#2877. Direkt och indirekt tillvaro?? –enligt kvantmekaniken??

Det finns inget som är så svårt att begripa för seniorplåtis?? –som kvantmekanikens parallella världar?? Å inte ljusnade det efter att ha sett TV program och egna bilder??

Nu är det ju inte så mycket lättare att förstå den andra världen som definieras av Einsteins utökade relativitetsteori??

Först en bild av den egna reella tillvaron:

Vår egen tillvaro i Lund anno 2019-04-23 (Summar @ f9)

Så har vi den parallella tillvaron som vi inte kan nå?? –eller spegelvärlden:

Spegelvärlden i Lund anno 2019-04-23 (Summar @ f9)

Försök inte att komma över till den andra dimensionen?? –du vet ju inte vad som är där??

Postat 2019-05-22 07:11 | Läst 2070 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera
Föregående 1 2 3 ... 7 Nästa