UNDER FOCUS
#1052. Succé?? --”Bild - koncert” hos Naturfotofestivalen i Hässleholm?? –här några bilder?? --från festen!!
Kombinationen av modern kammarmusik och bildspel från naturen runt vår glob var upplyftande kombination?? –kanske ett nytänkande att kombinera två kulturformer??
Kammarmusikerna i Hässleholm samarbetade med Anita Campbell från PhotoNatura och skapade en fin berättelse från jorden runt?? –av mycket varierande naturbilder?? –inte bara kvalitetsmässigt bra, utan även innehållsmässigt bra. Det spelade en stor roll att det var levande musik från en erfaren kammarorkester. Det svåra var ibland att se både bilderna och se/lyssna på musikerna samtidigt. Det blev lite splitt-vision.
Naturfotofestivalen hade för övrigt ett mera traditionellt innehåll, men inte desto mindre av hög kvalitet. Man kunde se fina föredrag?? –se eleganta naturbilder på papper av Jan Grahn?? –klämma på senaste kamerorna, som Sony A6000?? –snacka med bokutgivare och försäljare. Det var stundtals trångt?? –mellan föredragen.
Här kommer några bilder jag snappade upp??
#1051. Med ljus och lykta?? –lite överdrivet??
Vi är helt beroende av ljuset?? –inte bara för foto, utan mest när det är mörkt?? Där är det bra att sprida ljuset med en lykta?? –som man har med sig?? Den här är stor nog?? –eller…
Nog händer det att man tar med sig en lykta?? –när man skall ge sig ut i mörker?? Skall man se lite så kanske man tar med sig en stor en?? –men den här är väl lite för stor??
Lund anno 2014-03-13
#1050. Du missa väl inte Naturfotofestivalen i Hässleholm?? –i morgon??
Vilket startfält!! –naturfotoföredrag av hög klass!! Jan Grahn/N, Peter Gerdehag, Felix Heintzenberg/PN, med flera!! Filmar du?? –så finns det godis för dig också!!
Många kommersiella utställare kommer och det finns bildutställningar också. Läs om programmet här??
En unik satsning är samarbetet med Hässleholm kammarorkester, som kommer att spela modern klassisk musik till ett halv timma långt bildspel med naturbilder från hela världen!! Naturfotograferna i bildgruppen PhotoNatura bidrar med omkring 300 bilder. Anna Tengstrand från kammarorkestern och Anita Campbell har ställt samman programmet.
Om jag har tur och om du går till koncerten så kanske du får se den här bilden till musik??
Svalbard. Bob Bovin/PN
#1049. En vårdag i Lund?? –som fotoflanören ser det?? –med svarta gluggen??
Med E-M5 och svarta 12:an?? --som öga i handen?? –kan det fastna en hel del olika bilder, på sensorns pixlar?? Det är ett samspel mellan händelse?? –och fotoflanören??
Våren är här i den lilla universitetsstaden Lund!! –då måste man ut och plåta stadens händelser?? Stenhårt ljus, vad spelar det för roll?? –för dagens digitala kameror fångar ju i stort sett hela ljusomfånget?? Kör man då med RAW och LR 5 så kan plocka ganska hyfsade bilder?? –tycker i alla fall seniorplåtis?? –som aldrig var någon ”fena” i det blöta mörkrummet??
Här kommer några bilder för tolkning?? Det blev någon färgbild också??
Lund anno 204-03-10
#1048. Akademiledamoten, Sara Danius, letar efter teorisamband?? –inom fotografin??
En liten rosa bok, med titeln ”Proust-Benjamin Om fotografin” har skrivits av Professor Sara Danius. Det är inte var dag de lärde går ned till fotografins parnass?? –och teoretiserar??
Den lilla boken, ISBN 978-91-86243-32-6, gavs ut 2011 av Moderna museet i samband med utställningen ”En annan historia” med bilder från 1840 till i dag.
Seniorplåtis, som också är Professor Dr, och lokaliserad å landsbygden, hade ju ingen aning om denna utställning, men ”snubblade” över den här rosa boken då jag läste om den nya ledamoten av Svenska Akademien Sara Danius.
Boken är liten och behändig, med sina 40 sidor essä?? –och har den fördelen att den inte väcker en när den faller ned i huvudet?? –i sängen. Den är intressant att läsa?? –ty Danius teoretiserar över att Marcel Proust spelade en grundläggande roll i Walter Benjamins essä i ”Liten fotografihistoria”. Proust har flera stycken i sin bok ”På spaningen efter den tid som flytt” som leder tankarna till bildens betydelse och detta lästes säkert av Benjamin, eftersom han ju översatte Proust. I den lilla rosa boken skriver Danius att Proust kan tolka så att ”-kameran är till skillnad från det mänskliga ögat kallt och mekaniskt” och vidare ”-kameran talar sanning”. Detta skulle leda till att Proust ansåg att ”-kameran får oss att se på ett anat sätt”?? Detta skulle leda till att Benjamin senare skriver i sin ”Liten fotografihistoria”, sammanfattande som ”- en annan natur talar till kameran än till ögat”.
För mig är detta inget revolutionerande teori?? Dock får jag intrycket att det verkar som om kameran tar bilden och inte fotografen, vilket ju är förvånande?? Idag är det ju en realitet att åtminstone fotografen kan ljuga med kameran.
För mig är det dessutom en viktig realitet att det är betraktaren som tolkar bilden från sina förutsättningar och då spelar många faktorer in?? Du kan ju fundera över vad den här bilden får för tolkning av dig??
Lund anno 2014-03-10