UNDER FOCUS
#378. Kameradesign?? –har det någon betydelse?? –blir det bättre bilder, då??
Djärva kameror?? –flera nya modeller av kameror har haft en utmanande design!! Nikon och Pentax har kommit med modeller som fångar och överraskar?? Spelar det någon roll för bilden??
Det är nog en trivselfråga för fotografen!! –man känner sig hemtam med känslan av ha ett fint objekt i handen när man skapar. Man undrar dock? –är det så att konstnären bryr sig om penselns utseende eller staffliets design?? Tror du att det spelar någon roll om datorn som författaren skriver med är elegant?? –eller om pennan är fin??
Nä det är nog en annan aspekt också. Det gäller själva inköpsögonblicket?? –tycker du kameran är vacker när den står där i affärshyllan?? –så kanske du köper den av det skälet för den är snyggare än en annan tillverkares modell med samma prestanda?? Det är alltså ett försäljningstrick!! –att göra kameran unik och tidsenlig.
Det har ventilerats och debatterats en hel del om kameradesign på sistone på nätet och det startades här. Det var en svårläst artikel av Richard Saxton, inte att förväxla med den kände fotografen och kopist till Ansel Adams, John Saxton.
Själv tycker jag inte att det spelar någon större roll för fotograferandet hur kameran ser ut, bara den är diskret och funktionell. Lika fullt tycker jag det är kul om en kamera har karaktär. Jag skall ta upp mina egna favoriter, tyvärr blir det nog gamla kameror mest??
Leica M kameran är ju ett industriellt design unikum!! --som tilltalar massor av människor. Det finns ju storsamlare av dess modeller. Jag köpte en M2 (min son har tagit över den) 1963, och den är lika vacker idag, som när jag packade upp den från Allans Foto i Laxå. Den kostade 1370 kr med Summilux 50/1,4.
Den fick ta vid efter en Hasselblad 1000F, som jag berättade om igår. Sedan dröjde det till 80-talet innan jag tyckte att kameran jag använde också var snygg. Vid den tiden bytte jag till mig en Olympus OM-4, med flera gluggar, mot en videofilm jag producerat. Det här var en tekniskt mycket potent kamera!!
Vid ett besök i Sendai i Japan föll jag för en gammal 60-tals kamera, Canon 7. Den utstrålade en kärvhet och styrka. Först köpte jag en Canon 7 i Tokyo med 50/1,4 gluggen. Den satt jag och gjorde ren på Shinkansen till Senadi. Där fick jag syn på 50/1.0 å då va jag såld.
En vänlig antik fotohandlare i Sendai lovade att skaffa mig en sådan drömlins och jag har berättat om detta tidigare i en blogg här på fotosidan. Affären finns inte kvar enligt Google Map. Inte heller wienerbröd affären mitt emot, som hade Dansk anknytning. Ingenting är beständigt idag.
Bland dagens kameror är jag förtjust i Olympus OM-D. Hur jag skall kunna motstå denna begriper jag inte.
#377. Min favoritkamera?? –Hasselblad 1000F!! --porträtt, natur å flickor!!
När Hasselblad 1000F introducerades på 50-talet så var det en revolution. En svensk industriell toppkamera, med ett objektiv och spegelreflex. När man höll den i handen så var det kvalitet!! –rakt igenom!!
De blanka kanterna!! –vilken design!! –perfekt balans i min lilla hand!! Pekfingret på avtryckaren och vänsterhanden på objektivringen för fokus. Det något klonkande ljudet när spegel och slutarridån registrerade bilden. Höger handen som vred fram den nya negativ rutan. Spegelhuset, med den lite udda spegelvända bilden, var perfekt utformat med en lupp. Jag bytte snabbt ut det mot struten som helt mörklade bildskivan. Jag använde ofta sportsökaren då den gav friheten att se vad som hände runt omkring. Jag plåtade mycket sport för Östgöten och det krävdes att man hängde med!!
Kameran var underbar för att fokusera på ögonen, då man skulle ta porträtt. Man kunde följa varje skiftning i ansiktet. Standardgluggen Zeiss 80 mm/2,8 var kanon för porträtt, men jag använde också 135:an.
Hasselbladaren var ett måste bland naturfotografer som t ex Viking Olsson, som jag träffade på Linköpings lasarett, när jag opererades efter ett lårbensbrott. Sven Gillsäter var en annan favorit som använde Hassi på sina äventyrsresor.
Modefotograferna använder ju även idag digitala Hasselbladare och så på den här tiden var det ett populärt redskap, med film i kassetten. Det passerade väl en och annan flicka förbi mitt objektiv också?? Som den här långbenta skönheten från Bornholm 1960.
Det kommer aldrig mer att tillverkas en så vacker kamera i vårt land. Den var så kul att använda och jag gillade verkligen filmmagasinet som kunde tas loss och bytas ut mot ett med färgfilm. Det senare hade jag aldrig råd med. Jag önskar att jag hade behållit kameran i hyllan till idag.
#376. En röd liten kaka!! –friheten vid en kopp?
En röd liten Macaron med hallonfyllning?? –kan det vara en symbol för friheten?? Ja i vårt dagliga liv med kamp för brödfödan glömmer vi ofta att vi lever i en demokrati med frihet att fika!!
När jag en gång i tiden kämpade för brödfödan?? –jo jag har gjort det?? –så undrade ofta mina utländska vänner när svenskarna arbetade?? När vi kom till jobbet på morgonen satte vi oss och tog en kopp kaffe!! –och ventilerade livets väsentligheter och gårdagens resultat?? Det förstod inte våra främlingar?? –de trodde vi snackade ”skit”. Sedan pratade vi ”shit” med dem av ren artighet. Sedan var det kaffe vid tio, kanske 30 minuter, med delvis jobbsnack, men också rent sociala kontakter. Så var det kaffe vid lunchen å så kaffe vid tre. Långa snack här också. Kanske blev det sedan en slutkopp vid 5. Så när jobbade vi??
Det intressanta är att te pausen vid Oxford och Cambridge universiteten spelar samma roll. Den otvungna sociala rollen och kontakten med forskarna i huset!! Jag behöver inte påpeka att de Nobelpris tätaste miljöerna i världen finns just här. Japanerna dricker sällan kaffe på jobbet, inte ens te!! De lättar på trycket på kvällen med öl??
Därför är det här friheten idag att kunna gå ut och ta en latte med assistent Ninni och testa det nya?? –en kaka, Macaron, inspirerad från en fransk förebild från 1791!! Den ena var förföriskt röd med hallonsmak och den andra inbjudande chokladfärgad!! De smakade utmärkt och smälte i munnen tillsammans med latten.
För övrigt visar det sig att svenskarna jobbar bara på semestern?? Ty då bygger man om sommarstugan!!
#375. Tre män i svart?? –vart? –hur? --varför?? –fånga utomjordingar??
Vad är det som pågår?? –tre män i svart??—med väskor på släp?? Vad är du ute efter?? –skall de fånga utomjordingar?? –eller jobbar de med att skyffla runt pengar i samhället!! Jag fann en utomjording!! --kanske??
De finns överallt!! –man stöter på dem lite var som helst. Svart kostym, svarta skor och en elegant slips?? Vad gör dom?? –är det räknenissar i ett viktigt företag eller departement?? Kanske vill de inte vika av för mycke??--utan visar sin tillhörighet till ett skrå?? Kanske är de ute med sina väskor på hjul och samlar in all avvikande utomjordingar??
Jag fick syn på tre stycken i Lund häromdan?? De hade brottom till stationen?? –de verkar aldrig bo någonstans!! --utan är alltid på väg!!
Jag är säker på att de inte finner alla utomjordingar!! Jag såg nämligen en på stan en dag?? --den hade ett rött huvud?? Den åt kalkon.
Huu!
#374. En byggnad att bo i?? –en osäker utveckling?? –eller att leva i en illusion??
Ett hus att bo är grunden till all trygghet!! –men det är inte längre en säker trygghet?? Vart vänder man sig då?? –ett sätt är att böja leva i en illusion!! Se bakåt och tro att det fortfarande gäller som norm!!
Det här kan man se tydligast i USA!! –där dagens romantisering av den gamla goda tiden leder till att man i många stycken lever i en illusion eller drömtillvaro som inte gäller längre!! Se hur indianerna levde som nomader efter vad som naturen bjöd för stunden. Men de levde också i hus högt uppe i bergsväggen!! –för att känna trygghet från fiender. Det gav en säkerhet för familjen!! Sinagua folket byggde femvåningshus inne i bergsskrevorna.
Montezuma Castle, Arizona. Beboddes för 1000 år sedan av Sinagua folket
Idag finns ingen trygghet i att bygga högt i det högteknologiska samhället. Vi behöver bara tänka på hus 9/11, som skakade om USA och hela världen. Tryggheten själv i en koncentration av människor raserades på några minuter av kontrollerade galningar!!
Ground Zero, New York 2007.
När tryggheten falnar är det lättast att fly in i den gamla goda tiden?? –vilket jag tror många i USA gör. Omhulda en och romantisera omkring det liv som levdes då!!
Pang och pang på Universal studio, 1979.
Varför tror du det finns så många cowboy filmer producerade i USA?? –jo flykten in i illusionen.
Verkligheten var naturligtvis något helt annat även en gång i tiden. Detta finns dokumenterat i t ex gruvstaden Tombstone, Arizona.
Här pangades det i verkligheten. Ett slags 9/11 i liten skala, men med våld varje dag.
Kyrkogården i Tombstone.
Så var man än söker tryggheten så ruvar våldet kring knuten.