UNDER FOCUS
#3601. Ett porträtt?? --han som säljer blomster
Han jobbar två dagar i veckan och säljer blommor?? –han är pensionär från att ha jobbat i Lund sedan 1962. Å han tycker att man skall ju ha något å göra som pensionär.
Det här porträttet är inte att betrakta som ett gatufoto?? –utan en utveckling av att vi pratats vid flera gånger och seniorplåtis har provat olika objektiv på Sony a7RII. Det var intressant att läsa Emmas artikel om porträtt foto på fotosidan.se. Hon tycker, som jag, att fasta gluggar med brännvidden 50 -70 mm är de lättaste gluggarna att plåta med.
Jag kom fram till att Canons gamla f:1.2 lilla ”dream lens” funkar bra?? Den här bilden hade jag aldrig klarat att ta med någon annan glugg:
Födelsedagsblomma till Ninni plåtad med Canon lens 50mm f:1.2
Man kan variera bildens karaktär genom att välja olika bländare?? Överst bilden är tagen på bländare 1.2 och den under på bländare 8.
Bilder tagna med Sony a7RII + Techart Pro + Canon 50/1.2 @ bländare 1.2 (överst) och bländare 8
Bilderna är förminskade till 2880 pix i längsta sidan och ingen skärpning har gjorts. Skärpan är smack on. Kontrast och färgskala är modifierad något från RAW.
Nu kan man ju tro att seniorplåtis inbillar sig att de gamla ljusstarka objektiven, med varianter av dubbel Gaussisk design, skulle vara lika bra som dagens stora tunga 50mm gluggar, typ Sony FE50mm f:1.2 GM. Dessa objektiv är skarpare över hela bildytan än den gamla Canon gluggen vid bländare 1.2. I centrum skiljer det inte så mycket, men utåt kanterna är skillnaden stor. Om man bländar ner till 5,6 blir det gamla Gaussobjektivet bättre utåt kanterna men aldrig helt bra. De moderna supergluggarna behåller sin höga skärpa, men blir inte bättre. Så vill du ha det allra bästa, och är stark i arm, så köp en modern glugg för 25 laxar i stället för en gammal Canon glugg för 3 laxar.
Om du vill lära mer om detta så läs om detta hos Robert Cicala, grundare av Lensrentals.com.
#3532. Bara ett nummer idag??
Den här gluggen har du nog inte sett tidigare?? –om du inte är en Canon nörd?? Den är ovanlig?? –24 exemplar är kända idag?? –enligt kännaren Peter i Melbourne.
Objektivet tillverkades i ett år (dec 1951-nov 1952) och innebar en förändring i konstruktionen av en modell som började tillverkas 1945.
Serenar f::3.5 50mm
Canon var vid den här tiden en modern liten industri?? Ledningen hade fått nya idéer från en amerikan som flyttat till Japan och jobbade med ledningen av en bilfabrik. Han var fotointresserad och fick kontakt med ledningen hos Canon. Han tipsade ledningen om införande av tre vägledande idéer, som i framtiden skulle bli allmängiltigt för det Japanska ekonomiska undret?? Alla anställda i en industri skulle behandlas som ”familjen”. Vinsten i bolaget delades upp i tre potter, en till utveckling, en till de anställda och en till ledning och aktieägare. Produktkontrollen lades direkt under styrelsen.
En anställd vid tillverkningen fick ett identitetsnummer som stämplades in i objektivets underkant.
Undrar vad hans namn va anställde nr 542
#3531. En Tessar presterar??
Den här gluggen från 1956 tillverkades som ett billigt alternativ till Canon VT?? Objektivets designer Mukai Jirou valde en traditionell Tessar modell med fyra linser i tre grupper.
Den fick dock en helt ny design för Canon. Kanske man var påverkad av ”Art Deco” från före kriget. Det är också det första normalen som inte har något ”lås” för oändlighets fokus.
Det påstås vara byggt i en lättmetall legering?? Seniorplåtis tycker att det är ett av de vackraste objektiven Canon byggt. Det byggdes i tre år 1955-57 i ett ganska litet antal. Troligen ungefär 11000 exemplar enligt Peter Kitchingmans forskning.
Tessarobjektivet Canon 50mm f:2.8 från 1956
Det här exemplaret är köpt på eBay från Japan för något över tusen kronor. Det visade sig vara i ”near Mint” som det heter på nätet. Vanligen är det inte så, men den här gluggen var topp.
Men blir det tekniskt bra bilder?? –för att få en snabb test är det bara att sätta den på en Sony a7RII med en Techart Pro som ger autofokus.
En snygg combo Sony a7RII + Techart Pro + Canon 50mm f:2.8 ltm
Det visar sig att Tessar ger mycket bra skarpa bilder både med full glugg som bländare 8?? Tessar är ju en välkänd konstruktion med ringa fel vid den här tiden. Så hade t ex Hasselblad en normalglugg och även Rolleiflex hade likaledes detta. Ta en titta på dessa nytagna bilder med kameran ovan:
En dag i Lund anno 2021-02-27. Kamera: Sony a7RII + Techart Pro + Canon 50/2.8
Det här objektivet fungerar utmärkt för gatufoto?? –om man gillar normal gluggar. Det här objektivet kunde man köpa i Japan till sammans men den då nya kameran Canon VT och det kunde då se ut så här:
Den här snyggingen skall vi testa i vår med riktig färgfilm. Canon VT de luxe (Version 3 med metall ridå)med Canon lens 50mm f:2.8
#3440. Liten ä stor?? –för många??
Det hade man klart för sig redan på 20-talet?? –liten kommer att bli stor?? Det förstod Leitz redan då?? –när man introducerade Leica I?? Baserad på filmstandarden 24x36mm??
Det märkliga är att den standarden står sig även idag när sensorerna är digitala?? Hur liten var då den lilla Leica kameran som presenterades på Leipzig mässan 1924?? Här ser vi en Leica I Ser. Nr. 1002 från 1926 som 1932 byggdes om till en Leica II. Här med en ”modern”?? –Leica Super Angulon 21/4 från 1958.
Lilla Leica II som blev standard till i dag
Hur liten va då denna första småbildskameran?? –ja, du kan jämför den mot den storlek som slog igenom på femtiotalet. Här ser du Leica II bredvid en Canon P från 1958 och med Canon objektivet 35mm/f1.5.
Leica II med Hektor 28/6.3 och svart Canon P med Canon 35/1.5
Storleken på Canon P är mycket nära storleken för den mycket populära Leica M2 (1957) som kom strax efter Leica M3(1954), och som blev ”industristandard” för i stort sett alla ”rangefinders” fram till dagens digitala Leica M10. De spegelreflexkameror som dyker upp på 50-60-talet har ju en helt annan design och geometri??
Här kan vi se att Leica M2 är i stort sett lika stor som Canon L1 från 1957.
Leica M2 med Summicron 35/2 och Canon L1 med Canon 50/1.8
Hur man än vrider och vänder på det så är faktiskt gamla Leica II perfekt i storlek för en hand med standard storlek??
#3436. Julklapp anno 1958?? –för välbärgade??
Om du va fotointresserad amerikan 1958?? --och funderade på att skaffa dig en bättre kamera?? –en riktig lyxkamera?? –så är det sannolikt att du skulle kolla i SEARS postorderkatalog??
Jo, de hade en Camera katalog och det var rabatt inför julen?? Låt oss anta att du kollar på det bästa varje kameratillverkare kan ställa upp med just nu??
Jag antar att du inte skulle gissa att en bland de dyraste kamerorna är den här:
Canon L1 här med Canon 50mm f:1.8 i stället för f:1.2
Det här var alltså en dyr kamera med Canons bästa normalobjketiv och du fick betala $44 kontant och sedan resten $19.50 per månad till du betalat totalt $440!!
Betydligt billigare var Contax IIa med ett Zeiss Sonnar 50mm f:1,5 med en totalkostnad av $318. OBS utan exponeringsmätare.
Innekameran för dagen bland reporter fotograferna var utan tvekan Nikon S-2 med den maffiga gluggen Nikkor 50mm f:1.1. Den kostar maffiga $494.50!!
Men redan vid den här tiden var en Leica M3 ”kräm della kräm” för alla och en ren dröm?? Trots att Leica inte kunde matcha de andra kamerorna vad gällde ljusstarka normaler. Här fick man nöja sig med en Summicron 50mm f:2?? –för vassa $456!!
Lite oväntat så är Contax kameran billigaste?? –det lär inte varit så på 30-talet.
Hur dyrt skulle det här varit om vi skulle köpa de här kamerorna med dagens pengar? Du kan räkna ut det med reguladetri om du vet att $333 är lika med dagens 24300 kr.
Men om du skulle köpa de här kamerorna idag??—för de funkar fortfarande?? –så undrar man ju vad de skulle kosta?? Du kan gå in på eBay och få svaret.