UNDER FOCUS
#51. Storleken spelar en viktig roll!! –men hur?? Här publicerar vi en utförlig praktisk test?
Vi vet att storleken spelar en stor roll!! Det säger alla!! Men är det negativt eller positivt?? Vi redovisar här!! --våra erfarenheter från rent praktiska experiment!! --med flera modeller och med rätt närkontakt??
Kameror med objektiv är stora och tunga om man skall fotografera djur i naturen. Speciellt om det är farliga djur så man måste hålla sig på avstånd. I slutet av augusti åker jag och min assistent Ninni till Svalbard för vilken gång i ordningen vet jag inte, men Ninni har varit där 5 gånger. Första gången 1996. Vi är mycket fascinerade av naturen och ljuset där uppe. I början av september börjar solen gå ned någon minut under horisonten. Det ger ett fantastiskt ljus. Kronan på verket är isbjörnarna. Ninne har blivit jagad av en hona med två fullvuxna ungar. Jag sov den morgonen. Vi jobbar på en bok om isbjörnar och kejsarpingviner! De senare finns inte där uppe!!
Nu har huvudskyddsombudet i vårt familjeföretag, Ninne, protesterat över att kamerorna är så tunga. Hon hotar med stängning av arbetsplatsen. Det är kanske inte att undra över för våran utrustning de senaste gångerna har varit det här:
Två Canon kroppar. Just nu 1D mark III och 550D. Det väger i allt 8,7 kg!! --med EF 100-400L IS, EF 300/4L IS, EF 17-35L 2,8, samt konvertrar. Nu har vi fått upp ögonen för mikro4/3 systemet. Vi köpte in en Panasonic GH2 med zoomarna 100-300mm och 14-140mm. Så här ser det ut i jämförelse!! --storleksmässigt:
Skillnaden i vikt är stor; Panasonicen väger 1039 gram och 550D väger 2231 gram på bilden till vänster, zoomarna är utdragna!!. Ändå större skillnad blir det t. h. med 1DIII+1,4extender, som har vikten 3780 gram, zoomarna indragna!!. Dubbelt så tung i första fallet och mer än tre gånger så tung i andra fallet!!
Det betyder att en kameraväska med en Panosonic GH2 med de två zoomar 100-300mm och 14-140mm och en Olympus E-LP1 med en litet objektiv får plats i en liten kameraväska:
Väskan väger bara 3 kg!! Då frågar man sig om Panasonic GH2 med 100-300mm objektivet kan ersätta en Canon med vita gluggar?? Testing!! Testing!!
På 6o meters avstånd från vårt fönster finns en skylt, som är stor som ett isbjörnshuvud. Den har jag plåtat med, stativ, , utan stabilisator, och med 2 sek självutlösare, och objektiven inställda så att brännvidden ger ett utsnitt som motsvara 600 mm på en fullformat sensor. Bländare 8.
Här är bilderna: (klicka för att förstora!!)
Från vänster: Panasonic+100-300@300, 550D+100-400@375mm, 1Dx1,4+100-400@330mm
Bilderna är tagna i RAW, intagna i LR3.3 med 25 [email protected]. Croppade till detta format. Överförda i jpg. I övrigt ingenting. Ser ni någon större skillnad, som inte kan justeras bort i LR??
Nu kan man sätta 3 stycken olika 300 mm linser på samma kamera, nämligen på på GH2:an med adaptrar. Då ser det ut så här!! --med manuellt fokus:
Från vänster: Pan + 100-300@300mm, Pan + EF 100-400L@300mm, och Pan + EF 300L.
Stor skillnad? Vad skulle du bära på när du passerar alla flygplatser??
#50. Manuellt fokus?? –eller autofokus!! –eller blixtruschen bara jag hann med! –eller vem tog skinnet? --isbjörnen!
Det snobbar lätt till sig bland naturfotografer? Klart jag kör med manuellt fokus!! Man måste ju veta var man sätter det? –på ögat så klart!? Mitt i blänket!! Djur rör ju aldrig på sig! –de sitter där?? Int de djuren jag ser?
Har du snacket med en sportplåtis ida?? –sätter han fokus manuellt? –fortfarande?? Nääää! –dä int 1958! --å en Hasselbladare på långsidan. Då va dä manuellt fokus!!, --men gissa om det va en å annan suddig ruta!? –å man hade bara två, tre rullar Tri-X med sig. Ty man tankframkallade själv i landsortpressen. Det var sällan bilden såg ut så här! Nästan i fokus!!
Harry Bild, IFK Norrköping, hoppar över "Säcken" Sandstedt, Linköpingalliansen, på Folkungavallen i Linköping. Bilden publicerad i Norrköpings Tidningar 1958. Hasselblad 1000F, Carl Zeiss Sonnar f/5,6 250mm
En fotografs ögon börjar degenereras redan i 30 årsåldern!!, --som hos all andra. Det betyder att det rent fysiskt blir svårare och svårare att fokusera manuellt med skärpa!!. Jag vet! --för jag är elektronmikroskopist, på atomär nivå!! Efter 55+ kan man glömma att fokusera utan hjälpmedel! Alltså autofokus gäller!! Här är ett exempel!!
12 naturfotografer är helt absorberade av närheten till en isbjörn som äter säl!! –på 30m!! Plötsligt rycker han loss dä göttaste!! ---å springer iväg!! –dä ä fler isbjörnar i närheten!! En isbjörn ä snabb!!
Isbjörn sticker iväg med sälskinnet!! Svalbard 2007. Canon EOS 1D Mark III, EF 100-400mm f/4.5- 5.6L IS USM
Han, ja dä ä en hanne, springer snabbt iväg över isen med skinnet i munnen. En spektakulär syn!!. Jag har autofokusen ”naild to his body” med 5 bilder/sekund!! –10 hade vart å ta i! Det visar sig att detta är ett exempel på att isbjörnen tycker bäst om späcket!!, --som sitter just under huden. Han är som min salig morbror Kurt!! –han tyckte bäst om stekt svål från grisen!! --- ty den kunde man tugga på länge!!
Va det nån mer naturfotograf som fick den bilden?? Nix!! De satt mä mauellt!!
#49. Färg???—javisst!! --svartvit???????? – ett restbeteende från det förgångna!!!
Den eviga frågan??? --färg?? –eller svartvitt?? Det velar oss alla i en riktning!! –ofta fel!! Det skall vi korrigera nu!! Vem tittar på stumfilm idag??? –på samma sätt vem plåtar svartvitt idag!!! Målade Rembrandt i svartvitt??? –nä han använde färg!!
Det var inte så lätt att ha färg i början??? --av fotografins tidevarv!!. Det blev svartvitt!!! --för tekniken var inte där för färg?? Sen hängde det kvar!! –av ren slentrian??? -- för att det var svårt att kopiera i färg!!! Har du försökt kopiera med ciba- chrom??? Det har jag?? Har du stått med fingrarna i D-72 framkallning och fix i flera dagar??? --8 timmar/dygn!! –år ut och år in!!??? Det har jag!!! Har du hällt ut det i vasken??? – miljöbov!!! ?
Det var/blev till slut lättare å lämna in film färg-neg och dia i framkallningsbolaget!!!
Men det konstnärliga då??? Man måste väl få välja, som man vill??? Jovisst, får man ha svartvit om man är konstnär!!! --å vill manipulera verkligheten!!! Du kanske är grafiker??
Det klart att bilder skall vara i färg!!!!? Allt omkring oss är ju i färg?? Valet är lätt!! -- generellt sett!! Det ser man ju av följande exempel:
Madrid 1999. Tro det eller ej??? Tidig morgon!! Olympus OM 4, Zuiko 35/2
Här framgår ju klart och tydligt att färgbilden har allt!!! Färgmatchning, situationens glöd och värme! Morgonljuset!! Den svartvita bilden visar ju inget av detta???? Platt fall??
Alltså färg, gäller alltid!
Vilket skulle bevisas!!
#48.Tåg- idealisterna!! –kulturvårdarna, som bevarar vår industrihistoria!!
Det är en fröjd att få åka med ett gammalt tåg!! --200 meter!!?? –ett tåg som trafikerat Köping-Utttersberg-Riddarhyttans-järnväg?? –och nu vårdas och renoveras av eldsjälarna i föreningen i Köping. De ser till att tåget rullar!! –man hade hoppats att SJ gjort det samma!!
Du kan kolla föringens aktiviteter på deras hemsida: http://www.kujmf.se/index.html
En vacker vårdag hade föreningen öppet hus och bjöd på kaffe med hembakt bröd!! –mums. Man visade stolt upp sitt museum!! --med massor av tågminnen från järnvägen mellan Riddarhyttan och Köping. Du vet på den tiden då tåg gick mellan nästan alla orter i Sverige!!!??? –inte som nu 3!!! Om det inte är signalfel vill säga, för då är det noll!!
Banvaktarlykta t v. Köping 2011. Olympus E-PL1, Panasonic 14-140/4,5-5,6
Köping–Uttersberg–Riddarhyttans Järnväg, KURJ var färdig in sin hela längd 1879. Huvudsakligen var det en järnväg för transport av malm och tackjärn. Men persontransporterna var omfattande på den tiden när det var mer än 2000 personer som bodde i Riddarhyttans gruvområden. Medlemmarna jobbar idag hårt för att få in pengar både lokalt och från EU, och har på så sätt återförvärvat Lok Z4tu 316, som stolt körs på den 200 m långa bana i hamnen. Loket drog den eleganta!! --vagn BC1 10 med både 2 och 3 klass. Där 3:e hade träbänkar!!! –och 2:a klass hade värmeelement!! Då va dä klasskillnad!!
KURJ-tåg, Köping 2011. Olympus E-PL1, Panasonic 14-140/4,5-5,6.
Seniorplåtis fick det stora privilegiet att få åka med i loket för att filma!! --resan fram och tillbaka mellan stationerna. Man behöver ju inte tala om att den totala resan var kort, den var lika fullt en fin upplevelse!!!! Den väckte minnen?? --då jag som 14 åring pryade på järnvägsstationen i Linköping!! --och fick åka stort svart ånglok ned mot kusten. De va grejer det!
KURJ-lok, Köping 2011. Olympus E-PL1. Panasonic 100-300/4,5-5,6.
Hängandes ut ur fönstret på loket!! --och riskerande livhanken!! –för att få den bästa kameravinkelnvad klarade jag att göra en kortfilm?? Den ligger HD 720p på Youtube: http://youtu.be/bWGkuE-3ZbI
#47. Härliga tider!! –strålande tider!!?? –och objektiv???
Det är inte bara strålande tider??? --med trasiga kärnkraftverk!! –utan också strålande objektiv!!!?? Det blir strålande bilder!! --med dessa gamlingar!! --liggande i lådorna hemma hos dig??? Vi skall ta i titt på vad man kan hitta!!
Olympus OM 4, med Silvernose Zuiko 50/1,4. En radioaktiv lins.
Under femtio och sextiotalet utvecklades objektiv med så hög ljusstyrka som möjligt och behovet av glas med höga brytningsindex gjorde att man blandade i komponenter innehållande sällsynta-jordarts-metalller (se grundämnen på Wikipedia), som finns i t ex monazit-sand. Vilken också innehåller en hög halt av grundämnet Torium. Det analyserades och namngavs först övrigt av vår store kemist Berzelius!! Den vanligaste isotopen av detta grundämne är Torium 232 och den är naturligt radioaktiv!! --med en halveringstid i storleksordning med universum livslängd. Den avger i huvudsak alfa strålning, men sönderfallsprodukterna är beta-strålare. Se sönderfalls kedjan här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Decay_chain
Många objektiv som framställdes vid den här tiden är radioaktiva och strålar mer eller mindre. Vi kan nämna några här: Pentax SMC Takumar 55/1,8, Yashica 50/1,4 DS, Fujinon 50/1,4, Carl Zeiss 80/2,8, Canon FD 55/1,2 SSC. Vi skall kolla lite mer på Olympus Zuiko 50/1,4. Som jag har liggande hos mig. Ta en titt på videon på Youtube; http://youtu.be/gkh0bEdjiFY
Mätningar, som anges i videon, visar att objektivet ger alfastrålning!! --med ungefär 5000 counts/s, men till detta kommer ungefär samma antal ”counts” för beta strålning. Detta om man mäter på framsidan av objektivvet, men på baksidan är signalen mycket svagare. Alfa strålningen av denna nivå är ofarlig?? --och beta-nivån är inte större än siffrorna på fluorescerande urtavlor från den här tiden.
Hur vet man då om man har en radioaktiv lins?? –utan att mäta??. På de gångna 40 åren har troligen linsen gulnat något!! –det blir inbyggt gulfilter?? –på grund av sönderfallsprodukterna. Man kan ta bort den, färgen, genom att UV-bestråla objektivet en tid.
Hur bra är då dessa objektiv??? Mitt Zuiko objektiv är helt ok!! –tester kommer snart att publiceras på denna undersökande blogg!! --och ger bra bilder om jag sätter den på min Olympus Pen E-PL1. Objektivet har en bra närgräns, som framgår av bilden nedan!! Strait out of the camera!! –bara förminskad.
Magnolia. Lund 2011-05-18. Olympus Pen E-PL1, Zuiko 50/1,4, 1/640, f/1,4, ISO 200