UNDER FOCUS
#1621. Frankt foto?? –visar nutiden?? –i urbana områden??
Gatufoto skall ju vara frankt foto?? –det vill säga det skall va ärligt?? –och spegla det sätt vi lever på idag?? Inget fusk och mygel, utan det ska va okonstlat?? –men konst??
Hepp hur gör man det?? –de kräver ju en arbetsmodell?? Den modellen måste ju ett resultat som engagerar?? –betraktaren. Kan det då vara arrangerat och tillrättalagt?? –nä det ger ju inte en ärlig bild av det som sker idag??
Det är inte lätt att ställa upp en arbetsmodell för detta?? –jag har inte svaret till detta?? Men det har kanske du??
Jag vet bara att jag tar en bild som kan va som denna??
Lund anno 2015-09-25
#1620. Logistik?? –är det livet?? –eller bara transport??
Det sägs ju att det är resan som är målet med resan?? –och inte målet som är målet med resan?? Kan det verkligen vara så?? –idag när man kan vara i äpplet på några timmar??
Jag tror att det var förr?? –då fortskattningsmedlen var långsamma och kanske obekväma?? Då kunde själva transporten och väntetiderna bli små äventyr?? –å då kunde kanske målet va mindre intressant?? Själva resan blev äventyret??
I vår tid så kan man ju faktiskt välja?? Ta tåget, eller kanske bilen, i stället för jetplanet?? Det är ju också miljövänligare?? –men de tänkte nog inte Andrè på när han tog ballongen till Vitön?? –helt ofrivilligt??
Vi gjorde en gång en resa rakt över USA?? –med bil, en SAAB, i sakta mak?? Resan blev målet?? –inte New York??
Bryce Canyon, USA 1980.
Om det bara rör sig om ren lokal logistik så är kanske inte resan målet längre?? –eller ……??
Lund anno 2015-09-26
#1619. Får man hantera historiska bilder?? –hur som helst??
Det är en svår moralisk fråga?? –speciellt som det inte alltid finns någon att fråga?? Får man fritt framställa kopior eller boksidor?? –med tekniskt annorlunda utformning.
Jag kom att tänka på det när jag såg bilder av Tore Johnson, så som de visas av Nordisk museum på nätet och i boken. Fotograferna på NM har skannat Tores bilder och lagrat dem digitalt. De har städat bort damm och repor?? –mycket bra. De bevarar helt enkelt hans bilder för framtiden?? –heders.
Tore Johnson gav ut sin första bok redan 1952: Paris hemliga tecken. Förlag Wahlström & Widstrand, tryckt av Bröderna Lagerström, Stockholm. Texten i boken är skriven av Göran Schildt. Det är en underbar bok, full av humor och underfundighet i bilderna. Trycket är på glättat papper, men med varierande kontrast och svärta. Många av bilderna är för mjuka och för kontrastlösa?? --tycker jag. Skuggorna har för dålig svärta. Hans nästa bok Okänt Paris är tryckt av Nordisk Rotogravyr på matt papper och den boken har mycket bättre kontrast och svärta.
Om vi går tillbaka till den första boken och jämför den med den nya boken på Nordiska museums förlag. Låt oss jämföra samma bild i de två böckerna:
Överst den nya boken från NM.
Här ser man den stora skillnaden. Jag vet inte om man kan anta att Tore kopierade bilden och därmed valde en mjuk kopia från 6x6 negativet. Kanske han kände att det motsvarade den komiska situationens ljusförhållanden. När sedan NM valde en mer mörk och kontrastrik kopia i den nya boken så följer man alltså inte tonen i Tores gamla kopia??
Skall man göra så här?? –jag vet inte helt säkert?? Rent tekniskt är ju NM:s tryckning av boken superb?? –helt i dagens anda?? Den att göra bästa tekniskt perfekta bilden ut från negativet. Nästan perfekt svärtning och så bra tonomfång som går att få??
Men har man tagit hand om Tores intentioner om hur det såg ut den dagen?? Ja, det får vi aldrig reda på??
#1618. Mitt i gatan?? –går det för sig?? –javisst!!
Det här är verkligen en ”cool kille”?? –mer avslappad kan man ju knappast tänka sig?? Så totalt omedveten om faran?? –passerar han den breda gatan??
Mästaren av bildserier (=”Flicks”) är enligt seniorplåtis Elliott Erwitt?? Han kan fånga det roliga i livets teater?? Ofta innehåller hans Flicks bara två bilder och det är nog det optimala?? –men han har också bildserier med upp till 4 bilder. Vad skall då en Flick innehålla?? –jo, jag tror det skall vara en alldaglig handling, men den skall innehålla en oväntad vändning?? –med ett humoristiskt drag??
Jag har försökt att lansera bildserier här på FS?? –men det är sällan man ser några?? Nu är dags igen, det här är en slinga av fyra bilder som en animerad gif.
Lund anno 2015-09-29
P.S.
The Flick is also published at YouTube:
Den kan också ses som inbäddad här:
D.S.
#1613. Missa inte Tore Johnsons bilder?? –på NM??
Kanske vår främste gatufotograf?? –Tore Johnson?? –ställs just nu ut på Nordiska Museet. Ett urval av bilderna, i samlingarna på NM, ges också ut i bokform.
Seniorplåtis har sedan ungdomen beundrat Tores bilder från Paris. Han levde i många år där och gav ut flera böcker på 50- och 60-talet. Du kan säkert finna några i antikvariat?? Den mest kända fotoboken är Okänt Paris, med text av Ivar Lo-Johansson och för den får du betala 750 spänn?? Själv tycker jag bättre om Paris` hemliga tecken 1952, som visserligen har sämre tryck, men innehåller flera kluriga bilder med humor. Däri finns den berömda bilden med den bedrövade taxichaffisen och hans trasiga bil. Den bilden går för övrigt att köpa på nätet från Nordiska museet.
Nu är vi ju alltid först i Lund?? –då Fotogalleriet redan 1992 (vernissage den 11/1) ställde ut Tores Parisbilder från 50-talet?? Seniorplåtis var med och hängde den utställningen i Lunds konsthalls bakficka.
Jag beställde den nya boken, 103 spänn inklusive frakt och billigare än en fototidning, utgiven av Nordiska Museet. Seniorplåtis tycker att det är den bästa fotoboken, sedan Tunbjörks ”Landet utom sig”, boken är så liten att bilderna har 12 cm sida!! En underbar liten fotobok, som man alltid skulle ha i fickan?? –och ta ut och lära hur bra bilder skall se ut?? Jag kommer att återkomma till den här boken och jämföra den med Tores andra böcker.