UNDER FOCUS
#4629. 50 laxar för en gammal Canon
Vissa gamla kameror är samlarobjekt i dagens värld?? Det krånglar till sig för oss som vill plåta med återbruk?? Den här godingen: svart Canon P med ett svart Canon 50mm 1:1.2 har vi??
En kamera försäljare i Tokyo saluför samma kamera med serie nr 700879, och med ett svart objektiv, serie nr 22639, som på den här bilden:
Svart Canon P serie nr 706476 med Canon 50/1.2 serie nr 22874
Om du skulle köpa den kameran i Tokyo så kan jag säga att den verkar vara ett original svart exemplar?? Den har alla rätta attributen och den har ett tidigt serienummer. Objektivet är också korrekt med ett nummer nära vårt objektiv med omkring 200 exemplar före vårt. Det finns inga dokument hos Canon fabriken från den här tiden som visar hur många svarta Canon P och svarta 50/1.2 som tillverkades på femtiotalet.
Japan camera hunter i Tokyo är en välrenommerad firma som samarbetar med Kanto Camera verkstaden, som är en av få Leica service ställen i Asien.
Priset i Tokyo på denna välbevarade kameran med objektiv är 41 laxar och till ett priset tillkommer tull och moms till Sverige.
Vår kamera har varit mer i presstjänst i Göteborg och är mer sliten (patina) men är fullt funktionell. Objektivet har varit i tjänst någon annan stans i vårt land, men funkar utmärkt. Seniorplåtis har lagt ungefär 12 laxar på vårt exemplar. Men hade de varit en svart Leica från den här tiden hade den kostat mer än tio gånger mer. Trots att det bara finns ungefär 60 exemplar kända av svart Canon P??
Med rätt motljusskydd är svart Canon P vacker
#4034. Det visste väl varenda en?? –men inte seniorplåtis
Moderna mobiler kan spela in videofilmer med upplösningen 4k?? –ur en sådan video kan flera program frysa stillbilder med samma upplösning?? –av förvånande bra kvalitet.
De går också att göra en skärmdump av den frysta bilden i videon och ta ut den i t ex PS med samma 4k upplösning (3840x2160)??
Så om du ser ett förlopp du skulle vilja fånga så kan du spela in en video i 4k format och sedan i lugn och ro plocka ut bäst stillbilden hemma i datorn.
Vi har gjort några tester på redaktionen med vår corre Marias iPhone 12 Pro Max och assistent Ninnis iPhone 12 mini.
Singel bilder från 4k video med iPhone 12 Pro Max
Singel bild från 4k video med iPhone 12 Mini
Det är bara att konstatera: det enda en journalist behöver idag är en mobil!!
#653. ”Focus-peaking” med OM-D!! –en listig metod?? –för rätt manuellt fokus!!
Börjar du bli skumögd?? –som jag! –svårt att hitta rätt manuellt fokus?? –snabbt!! Då hjälper ”focus peaking”!! Med Olympus OM-D kan man fixa det?? –utan att hacka mjukvaran –funkar det??
Det är ju en bra utveckling att autofokus finns. Jag använder nästan uteslutande det vid naturfoto med aktion och vid gatufotografering! Ja, ja, jag vet att det inte är fint att göra det!! --så man måste tala tyst om det!! –men du berättar ju inte för någon av min naturfotovänner.
Nu är det ju en stor fördel att man kan använda gamla objektiv!! –när man plåtar med OM-D!! Å det är ju kul?? –att man kan se genom!! --Leica M objektiv!! Snart kan man ju också göra det med den moderna Leica M. Å, om man använder gamla gluggar så blir det ju att ställa fokus manuellt!! För det mesta går det ju bra, men ibland så blir det knivigt?? När man har litet skärpedjup!! –så blir det kritiskt. Några kameror har hjälpmedel?? –så kallad ”fokus peaking”, som hos NEX-7. Det skulle va bra om det fanns hos OM-D?? –och det har ryktats att det skulle komma en mjukvaru-uppdatering med detta?? –men något ljushuvud har funnit ut att det kan uppnås redan i befintliga inställningar. Här kan du få instruktioner om hur du får ”fokus peaking” i din OM-D utan att ”hack mjukvaran”!!
Jag följde anvisningarna och testade hur det fungerade med OM-D +Zuiko 180/2,8. Den senare en gammal fin manuell glugg köpt för en OM-4!! Assistent Ninni har talgbollar uppsatta i ett magnoliaträd utanför vårt matsalsfönster?? Det är mycket grenar kring talgbollarna och autofokus brukar ofta missa fokus på talgoxen, när den äter?? ”Focus peaking” är, om du följer anvisningarna ovan, satt på Fn1 knappen!! När jag håller in denna så startar Art11 bilden på bildskärmen?? Det ser ut så här!
När fokus är korrekt!! --så blir konturen svart på talgoxen och det är bara att släppa Fn1 knappen och trycka av!! Bilden blir då så här!
Det fungerar verkligen bra!! --och det är går snabbt att hitta fokus!! Jag skall testa det ytterligare med gatufoto! --med Noctilux 50/1.
#175. Svartvit bild?? –vad är problemet?? –digitalt eller Leica-analogt!!
Färg eller Leica-svartvit?? –dä ä den eviga frågan?? –bland analogister och digitalister!! Skall man ta bilden med svartvit film?? --eller skall man köra digital färg!! --med manipulering till svartvit?? För det finns ju ingen svartvit digitalkamera för gemene man idag!!
För de riktigt renläriga finns det ju ingen annan väg att gå än att sätta filmen på rullen i Leica M!! Sen är det ju inte mycke be för!! --än att skanna in filmen i datorn å sen köra digitalt!! –för ingen står ju i mörkrummet idag!! Men dä ä ju lite skumt för då blir ju analogisten en digitalist!! Då kan resultatet bli så här!! Finessen är att analogisten tvingas tänka svartvit!!
Prag 1974. Konica Autoreflex T, 28/3,5. Tri-X.
Varför då inte bli en riktig fullt ut digitalist i stället!! –ta din digitalkamera och plåta på tills du hittar en bild som skulle kunna göra sig i svartvit!! Du är ju så smart att du kan ju se både svartvit och färg!! –du har väl splitt vision, som en hockey målvakt??
Så när man hittat en bild man gillar?? --så provar man att manipulera den till svartvit!! Flera lämpliga ”plug ins” finns och här har jag använt ”Silver Efex Pro 1” i neutral manipulering.
Å si på katten ibland kan det kännas bra!! -som här!!
Ninni och Max. Canon 1DIII, EF24-125/4.
PS. Bekännelse!! –i den första bilden har jag fuskat och skannat en diabild och lagt på simularad Tri-X med hjälp av Silver Efex Pro 1!! DS.
#126. Hur exponera?? –med en digitalkamera?? –är det du eller tillverkaren som bestämmer?? –eller håll till höger!!
Vem är det som bestämmer hur du exponerar?? –för det mesta är det inte du!! --som håller i din fina digitalkamera?? –det är kameratillverkaren!! Han har bestämt att du?? --skall exponera precis som om du hade film i kameran!! --som på 1930-talet, eller något senare!! --när exponeringsmätaren kom.
Du som alltid plåtar i jpg, du kan sluta läsa här!! Du har redan totalt utlämnat dig till tillverkarens standard!! Du som plåtar med film!! –så kallad analog fotograf!! Du kan också sluta läsa här!!
Du som nu fortsatt!! --skyll dig själv!! Du som plåtar med film, å ä kvar, det är du som egentligen är digital!! --för silverkornet blir antingen svart eller försvinner, alltså 1 elller 0!! Medan i digitalkameran är ursprungssignalen analogt linjär, beroende på antal fotoner som träffar sensorcellen. Den signalen digitaliseras sedan i en IC krets till 12 eller 14 eller 16 bit information. Men nästan alla analoga fotografer digitaliserar sina bilder och vad blir de då?? Hänger du med?? –det gäller att vakna nu efter semestern!!
Det är hur!! --tillverkaren väljer att dela upp informationsnivåerna i bilden!! –som är det gammalmodiga!! Han väljer en gammal modell, som användes redan på filmtiden då exponeringsmätaren i princip antog att din bild var ett gråskalekort.
För att göra det hela kort!! Om vi antar att vi har 12 bits (4098 separata bildtonsnivåer) per sensorkanal, som skall delas upp på dynamiska områden(gråskalenivåer=bländarsteg)) så blir det:
- Det ljusaste = 2048 bildtonsnivåer
- Det näst ljusaste = 1024 bildtonsnivåer
- Det näst ljusaste = 512 bildtonsnivåer
- Det näst ljusaste = 256 bildtonsnivåer
- Det näst ljusaste = 128 bildtonsnivåer
- Det näst ljusaste = 64 bildtonsnivåer
- Det mörkaste = 32 bildtonsnivåer
Vi ser att talet i varje dynamiskt område kommer att minska till hälften. Det motsvarar i princip ett bländarsteg. Vi ser att i de mörka områdena har vi väldigt få nivåer, vilket får till följd att störnivåerna (bruset) i ursprungssignalen kommer att spela en stor roll, medan i de ljusa delarna kommer de att spela en försvinnande liten roll i bildinformationen.
Det är därför du ofta ser ett färgat brus i den mörka delen av dina bilder!! Så här kan det se ut!!
Eftersom tillverkarna för närvarande inte vill använda bildens totala signalinformation (histogrammet visar dess spridning)!! --så att man får minimum av brus i den mörka delen av bilden!! --vilket de lätt kunde göra med en ändring av mjukvaran i processorn!! --så kan du göra en del själv!! Vad då??
Kolla alltid hur ditt histogram ser ut!! –helst live!! –och justera med kompensationsknappen så att du flyttar histogrammet mot höger!! Utan att klippa bort något av högdagrarna!! Jag har numera börjat sätta kompensationen som standard till +1, vid vanligt plåtande. Om det inte duger så justera jag från det läget!! Speciellt om du skall plåta viktiga händelser, som två isbjörnsungar som leker, så är det bra att kolla upp detta, i förväg. Dina bilder får en mycket bättre lyster på det sättet!!
Prova får du se och du kan förkovra dig vidare på de här siterna, som startade dessa idéer redan 2003.
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/optimizing_exposure.shtml
http://www.luminous-landscape.com/essays/on_safari.shtml#suckout
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml
Ut å plåta och lycka till!!