SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#943 . Hur många gubbar behövs för att dra en mutter?? –5!!

Järnvägens rälsar förfaller!! –tågen spårar ur!! Underhåll börjar bli ett okänt ord?? –vi kör så det ryker tills loket spårar ur?? Kanske det inte är så konstigt??

Om man betänker att det behövs fem gubbar?? –för att dra fast en mutter i stödet till ett litet träd?? Hur många gubbar skall det då inte behövas för att dra fast muttrarna i en järnvägsräls?? –ungefär 25?? –eller fler??

Lund anno 2013-11-22 

Inlagt 2013-11-27 07:15 | Läst 8945 ggr. | Permalink

"Nja, det behövs väl bara en gubbe för att dra fast muttrarna. De andra fyra är inspektörer och ser till att alla protokoll blir rätt ifyllda."


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Nja, det behövs väl bara en gubbe för att dra fast muttrarna. De andra fyra är inspektörer och ser till att alla protokoll blir rätt ifyllda.
Svar från Bob Bovin 2013-11-27 08:38
Hej,
Så är det kanske.
Ha en fin dag
Bob
Hej Bob en märklig syn det där , som man dyker på ibland.Tänker också på T banan Centralen Jag tror jag räknade till 12 kontrollanter, som kollade biljetter. 12 st!!! på samma ställe, Vad kostar dom i månaden?
/ Bengt
Svar från Bob Bovin 2013-11-27 08:51
Hej,
Ja man undrar hur effektiv vår ekonomi är. Kanske organiserat arbete blir mer och mer sällsynt.
Ha en bra dag
Bob
Peter-L 2013-11-27 09:32
Bengt, Det är bra att de kontrollerar! Om alla hade gjort rätt för sig så hade de inte behövts, men nu är det ju inte så. Och kostnaden för punktinsatser, är säkert lägre än de miljoner som SL missar på plankande åkare... Och, förhoppningsvis plockar de några som till viss del kan täcka kostnaden... Eller som jag brukar säga... :) Bättre 12 kontrollanter än 100 friåkare... ;) //Peter
En rolig och talande bild. Jag har varit järnvägare i 32 år så jag känner igen situationen. Det blev en väldig försämring när järnvägen skulle bedrivas som vilket vinstdrivande företag som helst. Framför allt snöröjningen. Ändå lär jag säga att folk i allmenhet är väldigt dåligt insatta hur tågen fungerar ( eller inte fungerar ). Vagnshjul och bromsar består av järn som ofta hettas upp flera hundra grader för att sedan kallna i 20 gradig kyla. Då fryser grejerna fast kan jag lova. När det gäller folk som inte gör något. Det finns alltid EN person som är bevakare. Märkligt nog kan ett tåg med tjugo vagnar komma nära nog ljudlöst. Så han som inget gör är mycket viktig person.
Sten
Svar från Bob Bovin 2013-11-27 11:04
Hej,
Tack för din initierade kommentar. Kyla och snö är ett svårt tekniskt område. Jag tycker vi borde kunna det i vårt land, men vi köper ju tåg för andra klimat så vad har vi att vänta oss.
Den ekonomiska styckningen av SJ var ett stort misstag.
Kontrollanter behövs i dessa tider när flera hantverkare kommer från utsocknes.
Ha en bra dag
Bob
Sunny 16 2013-11-28 21:52
Kan inte annat än att hälla med dig Bob, vi i Götet vet vad det innebär att köpa undermåliga produkter frän
länder som inte vet vad vinter och saltning är. Dom var (spårvagnar) t.o.m. rostiga vid lev.
Men det skapar ju arbetstillfällen... Och vem vill ha en instabil Saluhall?? Jag tror det handlar om att en drar mutter, de andra muttrar och stöttar... :) Beslutet om fem är säkert förankrat i en verksamhet som går som på räls!! Med tanke på järnvägsunderhållet så är deras framtid säkrad!!
Ha en fin dag i rätt tågordning!! :) //Peter
Svar från Bob Bovin 2013-11-27 11:07
Hej Peter,
Nu har du tågat in och vitsat till ett allvarligt spår.
Eftersom tågen spårar ur så tycker jag inte rean är säkrad, speciellt inte om man sitter i tåget till 08 i jul. Kanske klapparna fastnar på isigt spår.
Cool off
Ninni och Bob
En elak kommentar från mig kanhända, men jag ser ungefär detsamma när jag går min morgonpromenad med hunden. En hel grupp med personer som verkar att syssla med i stort sett likvärdiga uppgifter. Jag har stor erfarenhet av ensamarbete, där jag sällan hade någon till hands att få råd och hjälp av. Idag så verkar utförare av arbetsuppgifter att till synes utan större anledning söka stöd och hjälp av varandra, kostnad? Etc
Jag har över 40 års erfarenhet av maskintekniskt underhåll av bla. fartygsmaskinerier, med vad det innebar
Svar från Bob Bovin 2013-11-27 11:10
Hej,
Du har säkert rätt. Förr i tiden löstes många problem av en man. Idag krävs det många. Kanske är det EU normera som slår igenom. Men varför ar vi då arbetslöshet?
Ha det bra
Bob
En vanlig syn numera!! =)
Ha en bra dag!
Svar från Bob Bovin 2013-11-27 16:53
Hej,
Ja det är nog det, överallt i vårt land.
Ha en skön kväll
Hej Bob! En skön bild,bakgrunden blev bra..


Den klaraste drycken kan förpestas,
det vitaste linne få fläckar.
Vems mun är för ren till att frestas
att dricka ur orena bäckar?


sköt om er mvhRolf
Svar från Bob Bovin 2013-11-27 19:15
Hej Rolf,
Hur associationerna kom upp vet jag inte men bra blev det.
Ha det bra
Bob