SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#905. Nya dyra kameror?? –varför inte välja motsatsen??

På senaste tiden har det presenterats nya fantastiska kameror?? –Leica M!! –Sony A7r!! –Panasonic GX7!! –Olympus OM-D E-M1!! –med flera.  Alla spegellösa!! –men dyra!!

Om vi skulle ta och titta på hur dyra de här kamerorna är i vårt land?? –med en bra glugg för gatufoto?? Leica M + Summicron 28/2 = 90 laxar!! Sony a7r + Zeiss 35/2 = 30 laxar!! Olympus OM-D E-M1 + 12/2 = 21 laxar!!  Panasonic  GX7 + 20/1,7 = 14 laxar!!

Alla de här kamerorna är mycket kompetenta?? –och man får naturligtvis lite bättre kvalitet för mer slantar?? Även om man också betalar för stil, nostalgi, ”image”, och rykte!! Ingen kan göra allt och ingen är idealisk?? –för mitt tycke!

Alla de här kamerorna ger tekniskt helt acceptabla bilder för att göra meterförstoringar. Ingen kan dock ta bra bilder utan en bra fotograf!!

Men det finns ett alternativ för den som inte vill lägga upp 14 laxar eller mer?? Köp en utgången modell eller en begagnad?? Du får en tekniskt nästan lika bra kamera?? –och det blir lika bra bilder!! –som med en Leica M!!

Det finns många alternativ att välja mellan!! –jag har ett exempel!! Olympus E-PL1 + 45/1,7 = max 3 laxar??

Blir det några vidare bilder?? –med den kameran??

Lund anno 2013-10-19

Tja…..??

Inlagt 2013-10-20 07:28 | Läst 3831 ggr. | Permalink

"Många gånger är väl nyheterna i de nya modellerna mest av kosmetisk karaktär. Men över tid ser vi ju hur tekniken förbättras, processorerna och sensorerna blir bättre och bättre, så, även om de "gamla" kamerorna inte slutar att ta så bra bilder de gjorde när de var nya ;), kan ju en kamera av senare modell innebära förbättring, och i händerna på duktiga fotografer bidra till bättre bilder, eller åtminstone att det blir lättare att göra bättre bilder. Själv är jag direkt sugen på en OMD EM1, även om jag är ödmjuk vad gäller status som fotograf."


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Nog för en bättre kamera kan ge bättre bilder, men tror att det är fotografen bakom som gör jobbet oavsett dyr eller billig kamera! =) Det brukar bli bra vad en duktig fotograf än använder! =)
Ha det gott!
Svar från Bob Bovin 2013-10-20 10:38
Hej,
Det flesta nya kamerorna ger tekniskt sett utmärkta bilder. Så det gäller att hitta en som man tycker om.
Ha en bra söndag
Bob
Jag håller med Heléne, bilden är viktigare än tekniken och märket på kameran, fast det finns naturligtvis gränser.
Viktigt med en kamera är att den skall vara en förlängning av den som fotograferar, den skall göra som man vill och bilderna skall bli bra på ren intuition, det skall sitta i förlängda märgen.
Svar från Bob Bovin 2013-10-20 10:39
Hej,
Det ligger mycke i det du säger. Det gäller att trivas med sin kamera.
Ha en bra fotosöndag
Bob
Det är bara att instämma.
Må så gott
Svar från Bob Bovin 2013-10-20 10:40
Hej,
Trivs med kameran är bra, så blir bilderna bra.
Ha en skön söndag
Bob
Ligger mycket i det du skriver men, så finns det ju också en "skoj att ha" faktor också....
Men som konstaterats, utan en bra fotograf händer ingenting. Ha en fotograferande skön söndag! //Peter
Svar från Bob Bovin 2013-10-20 10:43
Hej Peter,
Skoj att ha = trivs med, så vi är överens.
Så var va bilden tagen? Toppcafé i Lund?
Ha en regnfri söndag
Bob och Ninni
Peter-L 2013-10-20 11:30
Hej igen Bob, Hmmmm, nu har du utmanat mina ögon och min hjärna, ja hela min kropp.... Men jag går bet idag. Spontant, vill jag säga att bilden är tagen på Knut den stores torg men... Nej, jag får ge upp! Hade du haft en modern kamera, så hade jag nog grejat det... ;)) Skön söndag till dig och Ninni!! //Peter
Svar från Bob Bovin 2013-10-20 13:09
Hej Peter igen,
Det var ingen lätt uppgift. Å du rör dig kanske inte i dessa områden så ofta.
Det är korv-fiket vid Linero torg.
Ha en bra dag i norr
Bob
Peter-L 2013-10-20 14:45
Hmmmm, jodå, jag har varit på Linero... men helt ärligt, så är det nog 35 år sedan... :) //P
Kan aldrig hålla med om att "och det blir lika bra bilder!! –som med en Leica M!!" ;) :)
Men allt det andra håller jag med om! :)
/Bengan
Ps. Roffe hälsar!
Svar från Bob Bovin 2013-10-20 10:47
Hej Bengt,
Jag hade nog inte räknat med att övertyga alla M-dyrkarna? Jag känner den starka dragningskraften till nya M, varje dag. Nya A7r måste dock testas.
Det gläder mig att Roffe hälsar. Hälsa tillbaka med en kli bakom örat
Med önskan om en god söndag
Bob
Om jag ur vitrinskåpet plockar fram min Contax II med ett Sonnar 1,5/5cm T från 1941, kan jag tämligen riskfritt åta mig att åstadkomma bilder som tekniskt inte kan skiljas från bilder med nutida kameror vid publicering på webben.
Naturligtvis hänger allt avgörande på fotografen. Jakten på de senaste prylarna är inte bara befängd, den är också dyr och omotiverad.
Svar från Bob Bovin 2013-10-20 13:13
Hej,
Du kunde nog gjort en meterförstoring också.
Det visar ju bara att digitaltekniken börjar komma ifatt.
Mörkerseendet är något bättre hos sensorn.
Ha en bra dag
Bob
syntax 2013-10-20 15:30
Tja - jämför man lika mot lika, det vill säga med en fullformatsensor, så får nog den antika burken stryk på meterförstoringar. De resultat jag har sett med Leica M9 talar sitt tydliga språk. Men,när har man egentligen användning för meterförstoringar? 98% av mina bilder är småkopior, skärmvisning, eller webben.
Jag förordar naturligtvis inte att folk skall springa omkring med kameror från 1940-talet, även om trivselfaktorn är hög. Jag tycker bara som du att man inte alls behöver jaga "the latest brand new" - inte av bildmässiga skäl i alla fall.
Många gånger är väl nyheterna i de nya modellerna mest av kosmetisk karaktär. Men över tid ser vi ju hur tekniken förbättras, processorerna och sensorerna blir bättre och bättre, så, även om de "gamla" kamerorna inte slutar att ta så bra bilder de gjorde när de var nya ;), kan ju en kamera av senare modell innebära förbättring, och i händerna på duktiga fotografer bidra till bättre bilder, eller åtminstone att det blir lättare att göra bättre bilder.
Själv är jag direkt sugen på en OMD EM1, även om jag är ödmjuk vad gäller status som fotograf.
Svar från Bob Bovin 2013-10-20 15:47
Hej,
Jag tycker utvecklingen av sensorer har kommit till ett stadium då det räcker väl till det mesta för en amatör. Kanske begränsningarna kommer mer av objektiven.
EM1 måste man ju testa lite, den verkar va rätt till det mesta.
Ha en god dag
Bob
Hi hi du är kul du nu fick du fart på kommentarer när det gäller olika kameror.
Jag gillar bilden sedan bryr jag mig inte om vilken kamera du haft som du redan vet.
Stackars mannen som fryser om sina händer men ändå sitter kvar där.
Jag undrar så vad han väntar på. Skall de öppna kanske på fiket snart.
Gun-Inger som snart måste sova nu med hopp ni gör det.
Svar från Bob Bovin 2013-10-22 07:43
Hej Gun-Inger,
Han såg lite frusen ut i sin väntan på att fiket skulle öppna.
Vi sov
Hoppas ni får en fin dag
Bob