SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#695. Kulturen marginaliseras?? –lever på smulor?? –eller han stod där ensam!

En civilisation kräver en kultur av klass!! –det är många överens om. Likafullt så blir den i vårt land allt mer marginaliserad! Den blir en affärsverksamhet?? –i stället för att leva på allmosor?? Vad är det för kultur??

Varje samhälle som bildats på vår jord, har visat upp en kultur av hög klass!! Bilder, litteratur och musik har varit viktig för befolkningen i en fruktbar civilisation!! Så borde den vara även i den livsmiljö vi stävar i nu?? Är så fallet?? –nä, jag tror att vårt samhälle har fallit ner i den grop som bara skall tillfredställa det odefinierade begreppet marknaden. Vi har inte råd med kultur?? –bara i marginalen!!

Jag fick det klart för mig när jag tog de här bilderna, en mulen och gråkall dag i Lund!

Går allt med e-mail idag? –eller var är publiken?? Lund 2013-03-19 kl 14:16. Olympus OM-D + 45/1,8.

Inlagt 2013-03-24 07:13 | Läst 4438 ggr. | Permalink

"Fråga dig själv hur kultur har kunnat finnas i alla årtusenden av kapitalism. Socialism är ju ett nytt påfund och är i min mening något som motverkar kulturell utveckling. Marknaden utgörs av medborgarna och det är marknaden som bör bestämma vad som är bra eller dålig kultur."


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Kultur, vad är det.
Man kan verkligen ställa frågan och om den finns vad är den värd och ger den någon vinst?
Våra fria teaterscener har lagts ner en efter en, några finns kvar men de går ofta på sparlåga.
Mitt förslag är att släppa kulturen fri, gör den tillgänglig för så många som möjligt.
Lägg upp alla nya böcker på internet för alla att läsa, finantieringen kan man ordna på annat sätt.
Konst, samma sak där gör den tillgänglig för så många som möjligt, i Kiruna stadshus visar man upp konst för alla att ta del av, det går.
I vår by nere i sydfrankrike ställer man arje sommar ut konstverk i en av stadens parker, det är ingen som förstör dessa.
Gör kulturen tillgänglig, vi är hungriga, bjuds det bara såpor på tv så tittar människor på såpor, i Frankrika visas kulturprogram på bästa sändningstid fredag och lördag.

Om man aldrig provsmakar kultur så blir man inte sugen, men om man har fått smak för det så vill man ha mer.
Svar från Bob Bovin 2013-03-24 16:01
Hej Stefan,
Tack för din kommentar. Jag tror också på ett brett utbud, så alla kan välja.
Ha det bra
Bob
Kultur är som du skriver viktigt!! Att ha ett brett kulturellt utbud är av vikt.
Men till en viss gräns. Och den är i mina tankar ekonomisk. Jag tycker att det är fel att skylla på "marknaden", eller så måste man definiera den först. Men i mina ögon, så är vi alla marknaden. Det är vi, som utgör den.
Och den har kanske, i grunden inte med ekonomi att göra, utan mer att sälja och köpa. Att erbjuda och vilja ha.
Så även om "kultur" skulle kosta ett öre, men ingen vill ha, så har ju då marknaden sagt sitt.

Men kanske, och jag tror att vi menar samma, det gäller att skapa ett utbud, att påvisa en bred kultur. Men jag, tror hur det än är, att om ingen tittar på den, så självdör den ändå. Den del som förblir osedda, ohörd eller kanske osåld... ??

Lund, är väl ganska, duktiga på kultur!? //Peter
Svar från Bob Bovin 2013-03-24 16:04
Hej Peter,
Jag har aldrig förstått vad marknaden är för något. Den är odefinierbar på något sätt, åtminstone för mig.
Lund är nog ingen höjdare vad gäller kultur. Malmö är bättre.
Ha det bra
Bob
Peter-L 2013-03-24 16:16
Men, om du inte vet vad "marknaden" är, då är det ju kanske inte alls den, som ligger där i gropen??
Skulle man kunna exemplifiera det såhär..... ??

Du skriver dina blogginlägg, du skriver klokt och bra, du lägger upp bra bilder. Så, marknaden, tittar på dina bilder och läser dina bloggar. Och detta tjänar du ju inga pengar på, så det handlar inte om ekonomi! Men så helt plötsligt, så händer något. Du börjar skriva en massa galenskaper, du tar både dåliga och tråkiga bilder. Dina läsare och betraktare väljer någon annans blogg. Marknaden har valt bort dig. Visst, du kan fortsätta att skriva och visa bilder men..... hur kul är det?

Det ovan kommer ju aldrig att ske, för du skriver trevligt och tänkvärt. Ja även dina bilder är bra. Men ovan, har marknaden "sagt sitt". Trots att det då inte fanns någon ekonomisk betingelse...

Marknaden, är du och jag och alla andra!! //Peter
Heritage 73 2013-03-25 09:29
Jo, marknaden är kanske vi alla, men en del har förmånen att kunna styra marknaden genom marknadsföring.
Peter-L 2013-03-25 11:46
Jo, till viss del är det nog så. Man jag tror ändå att det är kvaliteten i det man gör som är det viktiga. Marknadsföringen, kan öppna ögonen, men är sedan produktionen dålig så faller det ändå.
Fråga dig själv hur kultur har kunnat finnas i alla årtusenden av kapitalism. Socialism är ju ett nytt påfund och är i min mening något som motverkar kulturell utveckling.
Marknaden utgörs av medborgarna och det är marknaden som bör bestämma vad som är bra eller dålig kultur.
Svar från Bob Bovin 2013-03-24 16:09
Hej Martin,
Tack för din kommentar. I mina tankar finns det inget likhetstecken mellan marknaden och medborgarna, bara en del av medborgarna.
Kultur skall variera och bör kunna uppskattas av så många som möjligt.
Ha det bra
Bob
Makten 2013-03-24 17:21
Vilka av medborgarna menar du står utanför marknaden? Och i så fall; borde inte dessa inkluderas i marknaden snarare än att man är emot marknaden?

Sen undrar jag varför du tror att kultur skulle uppskattas av färre om det vore medborgarna som valde kulturen. Låter inte det rätt bakvänt? Jag menar, varför upprätthålla kultur som inte är tillräckligt uppskattad för att överleva utan "konstbevattning" med skattepengar?
Heritage 73 2013-03-25 09:31
Kapitalismen har inte funnits i årtusenden, den är framför allt en produkt från medeltiden/renässansens dagar, det var då banksystemen utvecklades.
Makten 2013-03-25 11:02
Kapitalism innebär att pengar används av den som tjänat dem och till det har aldrig krävts några banker.
Och den sk "fria kulturen", som tidigare har fått en del bidrag,
börjar numera misstänkliggöras, och får frågor typ, " Vad gör ni egentligen av våra skattepengar?"
"Vi har teater för barn här".
"Hur skall man kunna mäta effektiviten och lönsamheten i sån't?
Så ni får minskade bidrag framöver!"

Nu e det här tyvärr ingen skröna! ;)
B)
Svar från Bob Bovin 2013-03-24 16:10
Hej Bengt,
Nä det är nog ingen skröna.
Ha det bra
Bob
Peter-L 2013-03-24 16:29
@Bengt, Jag tycker det är bra att man, om inte "misstänkliggör" men väl ifrågasätter vart dina och mina skattepengar tar vägen! Hur väl de kommer till glädje och nytta. Kultur behöver inte och ska kanske inte alltid mätas ekonomiskt. Men jag tycker helt klart att man över tid kan titta på det attraktionsmässigt! Och där kan man ju då mäta inlägg/besök/visninngar etc... Jag tycker att det är väldigt bra med "teater för barn". Men om inga kommer och tittar så kan man gott lägga ner. Skapa något annat. En tanke, //Peter