SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#520. Det är utsidan som räknas?? –nääää!! –det är insidan!!

Insidan på FOTO´s omslag!! –späder på fördomarna?? Fujifilm fastslår med en bild av en snygg tjej, med en kamera och rubriken!! –det är utsidan som räknas!! Denna idioti gör att jag kan avstå från Fujikameror!! –och FOTO!! –i fortsättningen!!

Jag håller naturligt med om att det estetiska spelar en roll vid valet av kamera!! Vad jag vänder mig emot är att exploatera kvinnor för att sälja en produkt, det kan vara en kamera eller en bil, genom att exponera produkten med ett ”kuttersmycke”!! Därmed tro att man kan sälja t ex kameran på dessa grunder. Om företaget dessutom påstår att det är utsidan som räknas, så kan detta anspela på kameran eller kvinnan i annonsen. Unga flickor har det svårt nog idag!! --att leva i en kultur där det framhålls att man måste vara vacker för att lyckas!! Detta är ju ingenting annat än absurt!! –det borde stå att det är insidan som räknas!!

Det är naturligtvis roligt om en kamera är estetiskt tilltalande och att designen är funktionell!! Det spelar ju dock en liten roll i det bildresultat som uppnås med kameran. Dessutom är det ju så att i de allra flesta fall så tycker vi ju olika i estetiska frågor. Jag tycker om tavlor från 1800-talet där man kan förstå vad som avbildats, medan andra tycker modern konst är bra!! --när man själv får tolka innehållet!!

Så är det också med kameror. Jag tycker Canon 7sZ, med objektivet 50/0,95, är höjden av kameradesign.

Det är ju inte många som tycker så?? –utan  föredrar säkert någon annan skönhet??

Inlagt 2012-09-30 07:00 | Läst 8134 ggr. | Permalink

"Förmodligen tror Fuji att det bara är män som vill köpa denna kamera och tittat lite extra om det är en vacker kvinna med på bilden. Kan inte påminna mig att jag sett bilden så angende exponering kan jag inte uttala mig, men antar att om de vill att vi kvinnor ska uppmärksamma deras reklam så behövs det lite snygga män att titta på. Dessutom det där med utsidan och insidan så tycker jag att båda är ganska viktiga, innehållet i kameran är klart det viktagste men om det inte har ett snyggt skal så vill då inte jag ha den."


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
"Fujifilm fastslår med en bild av en snygg tjej, med en kamera och rubriken!! –det är utsidan som räknas!! Denna idioti gör att jag kan avstå från Fujikameror!! "

Det var att ta till brösttoner, men jag tror inte riktigt att du kan skilja på ÄR och BÖR - det vill säga på det faktiska och det normativa.
Utsida/utseende har en enorm betydelse här i livet rent faktiskt. Så stor betydelse att man många gånger kan tro att det just är det som räknas. Det borde inte vara så, men det är det. Skillnaderna i utgångsläge för den som föds vacker och tilltalande är radikalt annorlunda, än för den som föds ful och motbjudande. Det är något som nog alla är på det klara med (i tysthet), och det får naturligtvis sina återverkningar i reklamens värld.
Jag misstänker att du hycklar lite grand?
Svar från Bob Bovin 2012-09-30 11:46
Hej Peter,
Jag fick lära mig skillnaden mellan är och bör när jag var involverad i upphandlingslagen inom EU.
Jag skriver ju att det yttre spelar roll, men jag tycker inte att man skall skapa ideal i fel situationer. Jag förstår att evolutionsmässigt spelar estetik en viktig roll, se på påfågeln, men man behöver inte skapa en outhärdlig situation för unga kvinnor och säga att det är bara utsidan som räknas, när det i det moderna samhället krävs kunskaper för att överleva väl. Tänk på elefanthonans utbildning av de yngre döttrarna. Då spelar inte bara det yttre roll.
Jag hycklar inte lite grand, jag tror att detta är en viktig fråga i dagens skönhetsfixerade samhälle. Alla kan inte bli popsångare och mannekänger i ett högteknologiskt samhälle.
Ha det bra
Bob
Jag reagerade också negativt på annonsen. Även om jag förstår hur Fuji tänker så känns hela utformningen av annonsen rotad i en unket sexistisk och utseendefixerad annonstradition.
Svar från Bob Bovin 2012-09-30 11:47
Hej Kurt,
Jag håller helt med dig.
Ha det bra
Bob
Det är en korkad annons!
Bland kameror är Leica M och Rolleiflex vackrast :<)
Svar från Bob Bovin 2012-09-30 13:01
Hej Wolfgang,
Jag håller med dig. Det är så härliga kameror. Det är dock länge sedan jag plåtade med en Rolleiflex, sådär 55 år sedan. Men jag skulle vilja göra det igen.
Ha det bra
Bob
Jag antar att Fuji försökte sig på att vara lite humoristiska - då med tanke på det jag var inne på ovan. Det skall man inte göra när stora delar av befolkningen saknar sinne för humor. I England skulle ingen reta sig på en sådan annons, man skulle tolka detta understatement direkt.
Sedan kan man ju undra om man skall sälja varor med snygga tjejer som dragplåster? Tja - varför inte. Dom har gjort ett yrke av att vara just snygga tjejer. Så får man göra i ett fritt land. Sedan är det ju en annan sak att det inte finns något som retar fula tjejer mer än att snygga tjejer kan leva på sin framtoning. Reta sig får man även det göra i ett fritt land.
I en fri västerländsk demokrati står det en även fritt att komma släpande på famnen full med "bör" - och kolla om någon bryr sig om det.
Wolfgang 2012-09-30 13:57
Du menar om man inte har sinne för korkad och långsökt humor, så har man ingen humor?
Svar från Bob Bovin 2012-09-30 14:15
Hej igen Peter!
Du har naturligtvis rätt i att i de flesta länder, som England och Japan, skulle man inte höja ögonbrynet ens en halv millimeter inför en sådan här annons. Det betyder ju inte att den är berättigad för det. Att den skulle innehålla humor tror jag inte på, den är säkert allvarligt menad av Fujifilm. Det är dyrt att göra en annons av den här typen och budskapet är säkert väl genomtänkt. Köp den här kameran för den är snygg.
Jag vill inte ta levebrödet från reklamfotografen och fotomodellen, jag tycker att de tekniskt sett gjort ett fint jobb. Båda kämpar säkert för att få lönsamma jobb, så de var glada för det här uppdraget. Allt kan köpas för pengar.
Nä, det är reklambyrån, som jobbat åt Fujifilm, som gjort ett tveksamt innehåll i annonsen. Ett innehåll som späder på fördomen att kvinnan måste va vacker för att lyckas.
Mvh
Bob
syntax 2012-09-30 16:12
Wolfgang. Jag menar att man måste kunna tolka ett understatement (underliggande mening), annars går det inte.
Huruvida Fuji eller deras reklambyrå hade så djupa våndor när man spånade ihop det hela, vet jag inte - men det som är korkad och långsökt humor för den ena kan vara utmärkt kul för den andre, som då rentav kan börja tala om surkart.
Wolfgang 2012-09-30 21:26
Javisst, därför skall man inte tala om för någon att någon saknar humor. Det finns billig humor och en mera elegant sådan.
Jag håller med Bob.
Både mode- och modellbranschen kan vara farligt för unga tjejer. Bilderna är ju photoshoppade att det skriker om det, och många unga tjejer får ångest eller komplex helt i onödan för att de inte ser ut så perfekta som modellerna på bilderna. De förstår inte att de kan vara vackra på ett eget naturligt sätt. Några går till och med till plastikkirugen och ändrar näsa, läppar, bröst, spacklar sig till förbannelse eller bantar ohämmat. Helt vansinnigt!
Ta till exempel Isabella Rosselini som är så vacker med sina fräknar när hon osminkad är sig själv, men när man se henne på reklambilderna, så ser hon opersonligt, stereotypaktigt och plastiskt ut.
syntax 2012-09-30 21:40
När man i England säger att någon saknar humor, så menar man något speciellt...;-)
Förmodligen tror Fuji att det bara är män som vill köpa denna kamera och tittat lite extra om det är en vacker kvinna med på bilden.
Kan inte påminna mig att jag sett bilden så angende exponering kan jag inte uttala mig, men antar att om de vill att vi kvinnor ska uppmärksamma deras reklam så behövs det lite snygga män att titta på.
Dessutom det där med utsidan och insidan så tycker jag att båda är ganska viktiga, innehållet i kameran är klart det viktagste men om det inte har ett snyggt skal så vill då inte jag ha den.
Svar från Bob Bovin 2012-10-01 11:13
Hej!
Båda sidor är av betydelse. Dock tycker jag insidan är viktigast.
Ha det bra
Bob