Advertisement
SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#426. Besök Irving Penn på Moderna!! –i Malmö!! –platinatryckets mästare!!

Vill du se bilder i mästarutförande?? Vill du se en teknisk virtuos?? Vill du se en kompositör i bild?? Då skall du se bilderna, som är utställda på Moderna Museet i Malmö!! Man njuter med ögat!!

Moderna museet Malmö

Få fotografer har betytt så mycket för utvecklingen av modern modefotografi som Irving Penn!! Så fick han ju också Hasselbladspriset!! --få är mer värd det priset. Kanske dock hans konstfotografi är det mest betydande??

Jag är själv barnsligt förtjust i hans bilder av föremål från rännstenen!! De stora platina-trycken!! --många är större än 50 cm!! Är helt enkelt av sådan klass att man tappar andan!! Kom ihåg att detta är en kontaktkopieringsmetod med UV-ljus eller solen som ljuskälla?? –så det finns alltså mellannegativ i denna storlek av varje motiv!

Bilderna med halvrökta fimpar och trasiska handskar är så tankvärda?? –slit och släng. Kanske beror detta på att jag själv vandrat runt i New York och fotograferat föremål som trampats ned i asfalten. Det blev en e-bok, som du finner gratis på våra bibliotek!!

Ny-fossil i asfalt i New York.

Irving Penn kan också ses som en fantastisk porträtt- och dokumentärfotograf. Hans bilder av Hells Angels från 60-talet är så beundransvärda!!

Penn har aldrig avslöjat hur han gjorde sina platina-tryck. De har en oerhört djup svärta och en kontrastrikdom som jag vet är mycket svårt att uppnå. Jag kopierade själv många platina-tryck under 80-talet och utvecklade flera av komponenterna i processen. Jag gjorde aldrig några kopior större än A3. Varje kopia kostade ju i runda slängar 300-400 kronor, så man fick ju hålla inne lite när assistent Ninni tittade in i mörkrummet. Vill du se några bilder jag gjorde med Platina så titta in här!!



Inlagt 2012-06-28 06:58 | Läst 11580 ggr. | Permalink

"Presentationstekniken är och har alltid varit en viktig del i fotografiet. Annars kunde man ju lika gärna skriva ut obearbetade råfiler på vanligt kopieringspapper och rama in. En dåligt presenterad bild kan stjälpa hela intrycket. Men bilder är ju inte enbart bra för att de är fulländande enligt en viss teknik, det krävs lite mera än så. Jag har aldrig fastnat för Penns mode- och kändisbilder, men visst är han en estetikens mästare. Nu har han säkert inte haft andra ambitioner än att göra just estetiskt tilltalande bilder, så att jämföra honom med fotografer inom andra genrer är väl kanske inte riktigt rätt, och blir väl mera en fråga om fotografisk smak. http://gelatin-silver.blogspot.com"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Ja, det är en sevärd utställning. Dock visste jag inte vem han var eller att han existera förrän jag besökte utställningen. :)
Svar från Bob Bovin 2012-06-28 12:57
Hej Rei!
Va bra då har MM gjort en insats. Hoppas de fårleva kvar i Malmö.
Ha de bra
Bob
En resa ned till Skåne och Malmö i sommar verkar m a o inte vara bortkastad. Gillar din "Back study in Hamburg in 1987" :).

/Torbjörn
Svar från Bob Bovin 2012-06-28 12:59
Hej Torbjörn!
En resa till Skåne kan aldrig vara bortkastad. Jag kom hit 1966 och har inte hittat ut än.
Den bilden är en av mina favoriter. Den har varit utställd många gångar.
Ha det bra
Bob
Penn var givetvis en stor mästare inom de genrer han höll på. Annars skulle han givetvis inte nått dit han gjorde. Jag blir lite trött på alla som automatiskt gör sin egen (ofta ganska inskränkta) sanning till universell. Jag tror också att just detta synsätt: "om inte jag gillar det är det skit" är det som mest står i vägen för egen utveckling oavsett fotografi eller något annat. Man ser det ofta hos fotografer tycker jag och speciellt ofta hos sådana som inte tycker att någon fotografi gills om den inte ser ut som Larry Clarks, någon Japansk pensionär som plåtar porrbilder av småtjejer eller möjligtvis Nan Goldins eller hos sådana som inte tycker att det gjorts något bra sedan Franks The Ameriacans.

Ursäkta tonen, men jag går alltid i taket när jag läser sådana kommentarer, helt enkelt därför att jag tycker de är så förbannat onödiga.

Nu ingår inte Penn bland mina favoriter heller, men det beror enbart på min personliga smak och inte något annat.

-affe
avslutad130917 2012-06-28 17:47
Och jag går i taket över alla som skal diskutera diskussionen i stället för inhållet. Vist jag raljerar gärna har inget i mot att andra gör det och jag står för att jag tycker att Penn är en tråkig pedant. Sen är skället till att mm kan vissa Penn det att han donerade ca 100 bilder till mm och en del porträtt till Gripsholm. Dessutom gillar jag inte något så har det inget värde för mig, men jag respekterar andras åsikter så länge man diskuterar saken och inte formen. men vad jag inte kan förstå är denne fascination av teknik och gråskalor. Jag bryr mig inte längre vad jag använder för film eller framkallare i nio fall av tio bara det blir bilder. Ärligt tallat så tycker jag sådan kommentarer om att var och en får ha sin smak bara är ett set att döda en diskussion och ****** trist. Så kom i gen förklara Penns storhet för mig, så kanske jag börjar se hans bilder i ett nytt ljus, i stället för att oja dig över folk som gillar Larry Clark, japanska fotografer medflera.
alf109 2012-06-28 18:11
Penn var en mästare på sådant du personligen inte värderar, svårare är det inte. Anledningen till min reaktion är inte dina åsikter utan att du aldrig utger dem för att vara just detta, alltså dina åsikter. Om du istället gjorde det lite oftare öppnade du själv för diskussion. Men om man skriver som du ofta gör, alltså uttrycker dina (ofta oppositionella) åsikter som sanningar, stänger du själv dörren. När det gäller detta med gråskalor och olika tekniker (alltså inte prylteknik) så kan man tycka att sådant har ett värde eller inte, det är upp till var och en. Men det är också ganska beroende av vilken typ av bilder man tittar på. Du skulle till exempel kunna skriva att det tekniska utförandet är ointressant för den typ av bilder du är intresserad av, och knappast någon skulle påstå att du inte hade rätt att tycka så. Men du blir också en smula inkonsekvent i ditt resonemang där du skriver att du inte bryr dig om vare sig film eller framkallare längre, samtidigt som du ofta ratar allt som är digitalt bara för att det är digitalt till exempel.
-affe
avslutad130917 2012-06-28 18:39
För det första jag ratar inte digitalt, var har du fått det i från, där i mot intressera det inte mig precis som annat teknik orerande. Jag för förutsättes att de som läser mina inlägg tolkar det som mina åsikter och anser inte att jag behöver skriva »jag« i tid och otid. Snarare handlar det nog om den svenska konsenus mentaliteten eller för att citera Love Centerwall här »Precis vad jag tänkte säga men inte vågade... :) Hans produktifiering av ursprungsbefolkningar är särskilt obehaglig.« särskilt »Precis vad jag tänkte säga men inte vågade...« är nog ganska symtomatiskt. Men vist Penns bilder är snygga men tråkiga.
Presentationstekniken är och har alltid varit en viktig del i fotografiet. Annars kunde man ju lika gärna skriva ut obearbetade råfiler på vanligt kopieringspapper och rama in. En dåligt presenterad bild kan stjälpa hela intrycket. Men bilder är ju inte enbart bra för att de är fulländande enligt en viss teknik, det krävs lite mera än så. Jag har aldrig fastnat för Penns mode- och kändisbilder, men visst är han en estetikens mästare. Nu har han säkert inte haft andra ambitioner än att göra just estetiskt tilltalande bilder, så att jämföra honom med fotografer inom andra genrer är väl kanske inte riktigt rätt, och blir väl mera en fråga om fotografisk smak.
http://gelatin-silver.blogspot.com
avslutad130917 2012-06-28 18:43
Tja Nils råfiler och laserprinter det fins de i min bekantskaps krets som gör så, laddar ner mina bilder och skriver ut för att sedan ramma in dem. Jag känner mig smickrad.
Nils Bergqvist 2012-06-28 19:53
Men nog använder de väl lite bättre papper än vanligt kopieringspapper för textmeddelanden?