SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#4116. Elbil eller rökare??

Bilindustrin anstränger sig nu på allvar med att bygga energisnåla bilar?? –och de rena elbilarna vinner mer och mer mark?? Kör man omkring med en dieseldriven SUV, som vi, då är man en verklig ”boomer”.

Om man kör med fossila bränslen straffas plånboken?? –och det är väl det enda som biter på oss lekmän??

Nu finns det ju de som eventuellt skaffar en elbil?? –och ändå garderar de sig med att  puffa luftförorening??

Boomer i Lund anno 2022-10-08

Det är otroligt att man kan få över så mycket energi i en så smal sladd?? Jämför med hur tjock en pumpslang för diesel är på fossilstationen??

Solenergislangen är gul i Lund

Inlagt 2022-10-14 07:28 | Läst 540 ggr. | Permalink

"Visst, dieselslangen är förvisso grövre men hur lång tid tar det att fylla tanken med `150 mil´. Äpplen och päron liksom. /Stephan"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Jag tror lösningen för framtiden är färre bilar! och jag saknar "ransoneringskort" vad gäller miljö och livsstil på planeten!
/B
Svar från Bob Bovin 2022-10-14 08:40
Hej Bengt
Det kommer att krävas betydande inskränkningar av individens livsstil. Men det kommer ju inskränkta på individens rättigheter. Alltså vågar inga 4 års regeringar göra något. Det blir kärnkraft i stället.
Ha en fin weekend
Bob
Måns H 2022-10-14 11:12
Det blir löften om kärnkraft i stället. Än så länge finns kommunalt veto mot både vindkraft och kärnkraft. Undrar om KDLMSD lyckas behålla det som stoppar vindkraft och ta bort det som stoppar kärnkraft.

Utan veto vidtar miljöprövning. Då krävs MKB. Dom som är emot kärnkraft kommer att kräva att MKB redovisar slutförvaringen av avfallet. Vad kommer MÖD fram till? Jag har ingen prognos utom att processen kommer att ta många, många år.
Svar från Bob Bovin 2022-10-14 11:30
Hej Måns,
Det blir nog inget val mellan vind och kärna. Men rent ekonomiskt kommer det nog att bli det. Tiden talar väl för vind och lagring i väte. Lagring av kärnavfall är dyrt och komplicerat.
/B
syntax 2022-10-14 12:10
Om frånvaro av energi bedöms som allvarligt samhällsfarlig, så kommer nog dom formella processerna att snabbas upp högst avsevärt.
Kan det vara en sån där e-cigarett, tobaksindustrins sätt att överleva? Den enes bröd den andras död.

Sladden tar nog bara 8 kW eller lite mer tror jag, snabbladdningssladdarna är mer som dieselslangar.

Jag kör miljödiesel, HVO 100 som i bästa fall tillverkas av begagnad frityrolja. Dyrare än fossildiesel, men snåldieseln går nu på 0,43 liter milen och jag åker inte så mycket.
Svar från Bob Bovin 2022-10-14 11:33
Hej Måns,
Bra att det finns alternativ idag. Vi kör numera mindre än 250 mil per år. Tyvärr är de milen dyra. Men det är kanske bra.
Ha det väl
Bob
syntax 2022-10-14 12:17
Jag kör en snåldiesel på vanlig diesel. Även det bränslet innehåller en stor del miljödiesel (reduktionsplikten). Det bränslet kan därför inte riktigt benämnas som "fossildiesel". Det är på grund av detta som diesel är mycket dyrare än bensin - en dieselmotor klarar större inblandning.
I Finland (på Åland) är dieseln fortfarande billigare än bensinen.
Visst, dieselslangen är förvisso grövre men hur lång tid tar det att fylla tanken med `150 mil´. Äpplen och päron liksom.

/Stephan