SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#4045. Den 54:e Summaron 35:an från Ernst Leitz Wetzlar fabriken år 1949

Någon dag den första veckan det året satte man ihop det här objektivet?? Det var svåra tider med mycket arbete att bygga upp ett sönderbombat Tyskland efter WW2.

Men tekniken var bevarad att bygga objektiv för Leica kameran. Man säger ju än idag att man skall inte köpa de första exemplaren av en ny produkt?? Just i dagarna läste jag om expert på Leica att hans M11 plötsligt bara stoppat all elektronik?? Personligen tror jag inte att detta skall bli ett problem med den här gluggen??

Leitz Summaron f=3,5 cm 1:3,5 med tidigt serie nummer

Bakgrunden i bilden ovan är en bild av Tore Johnson. Bilden finns i en bok om Okänt Paris utgiven med Ivar Lo-Johansson. Tore använde inte Leica när den här boken gavs ut 1955. Han använde en Rolleiflex kamera som många andra proffs vid den här tiden.

Objektivet ovan har en tydligt hög kvalitets känsla?? –det förnimmer man redan när man håller det i handen?? Det har en glänsande ytbehandling och alla rörliga delar löper mjukt och fint?? Vid den här tiden var Leica objektiven inte antireflexbehandlade och troligen kommer bilder i motljus ha lägre kontrast?? –och det borde va svårt med interna reflexer?? Till våran stora överraskning ser vi mycket lite av detta. Eftersom objektivet konstruerades för huvudsakligen svart-vit film kan man ju tro att färgåtergivningen inte är toppen?? Men den kan man inte klaga på?? –den är minst lika bra som Elmar 35/3,5 objektivet den skall ersätta?? Personligen tycker jag är ändå mer mättade!!

Torget i Lund anno 2022-08-02 fotograferat med Sony a7RII + Techart LM-EA7 + Leitz Summaron f=3,5 cm 1:3,5 @ bländare 8 och 1/2000 sek

Jag undrade varför Lennart Nilsson använde Elmar 35/3,5 i stället för det här objektivet på sina reportage?? Jag har inget svar på detta, men Elmar objektivet är ju mycket mindre. Men personligen tycker jag detta Summaron objektiv är Superior?? Det matchar utan tvekan de vanligaste användningsområdena på en Sony a7RII.

Inlagt 2022-08-04 08:18 | Läst 1188 ggr. | Permalink

"Hej. För reportage spelar kanske inte objektivet så stor roll. Mer vem som håller i kameran. Hälsar NL"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Hej. För reportage spelar kanske inte objektivet så stor roll. Mer vem som håller i kameran. Hälsar NL
Svar från Bob Bovin 2022-08-04 09:12
Hej,
Det har du rätt i. Tittar man på böckerna från den här tiden så är inte skärpan i bilden som är det viktiga. I reportage bilder är det innehållet.
Ha det gott
Bob
Ja, jag är förvånad, hur bra detta objektiv är! Färgerna är mjuka och inte så kliniskt rena som med digitala objektiv, vilket är behagligt. Den blåa flickan i motljus ger en målerisk bild och skärpan finns. Det hade varit kul att se svartvita bilder med den. Mvh Wolfgang
Svar från Bob Bovin 2022-08-04 12:32
Hej Wolfgang
Jag håller med dig helt.
Den är behaglig denna glugg.
Jag förmodar att du menar att den borde testas med film. Omvandling digitalt är inte det samma. Å andra sidan måste man skanna filmen å då måste man ha en riktigt bra skanner å det har inte jag.
Ha en fin dag i värmen
Bob