SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#3844. postnord borde skämmas!!

Den 12 januari fick vi den här bunten med svenska julkort!! –de flesta var stämplade av postnord i mitten på december föregående år?? Det äldsta var från Sjöbo den 14 december??

”Sverige brev” kostar 13 kronor och skall vara framme senast på 2 dagar!! Dessa stackars julkort tog nästa en månad på sig att komma fram till oss!!

Våra julkort, anno 2022, var en månad gamla när de dök upp i brevlådan

Julkort till oss från Japan, Spanien, USA osv de kom fram till oss i god tid före julafton!!!!

I sanning postnord borde skämmas!! –och be alla gamla ensamma människor i vårt land om ursäkt?? Kanske var dessa julkort enda kontakten med kära vänner i dessa tider med isolation på grund av pandemin?? Men vi gamla och julkorten är nog inte prioriterad verksamhet??

Strategin hos postnord är naturligtvis glasklar?? –man vill slopa manuell utkörning av post till brevlådor i så stor utsträckning som möjligt. Då kan man avskeda resten av brevbärarna?? –eller öka bemanningen som hanterar paket? Observera att postnord är landet utom sig näst största arbetsgivare!!

Många orter har bara utdelning var annan dag!! Snart kan vi väl bara få brev via elektroner i mobilen??  Alla myndigheter strävar ju redan nu mot det. Det oroande är att all denna digitala satsning gör landet mycket sårbart??

Inga brev, inga kontanter, bara digitala lösningar gör att främmande makt redan nu kan stänga av landet utom sig med en knapptryckning??

 

Inlagt 2022-01-15 07:59 | Läst 1190 ggr. | Permalink

"Hej Bob, fin "julkortsbild". Och intressant ämne. Här i Finspång går man just över från postutdelning varje dag till varannan, så servicen blir ju sämre. Ändå finns det mer att säga om PostNord. Till att börja med ägs Postnord till 60 % av svenska staten och till 40 % av danska staten. 2018 införde regeringen (svenska) ett förändrat befordringskrav i postförordningen 2018. Det innebär att brev vanligtvis levereras varannan dag. Den svenska staten fastlägger alltså både svenska villkor och är huvudägare i Postnord och rimligtvis i slutänden ansvarig för hur utvecklingen hanteras. Och utvecklingen, marknadsutvecklingen i första hand, är inte enkel. Antalet svenska brev minskade under tioårsperioden 2010 - 2020 med 50 %, den danska brevmängden minskade under samma period med 80 % Det är en marknadsutveckling som få företag skulle klara av över huvud taget. Jag håller med dig om dom försenade julkorten, fyra veckors leveranstid är inte rimligt. Även där kan jag dock tänka mig förklaringar, tex att pandemin haft betydelse. Flygbolagen både i Europa och USA har med korta varsel ställt in flera tusen flygningar, samma problem gäller tågtrafiken i Sverige. Beträffande tillgången på kontanter är vi helt överens. Där anser jag staten ska ställa krav på att alla bankkontor måste erbjuda tillgång på kontanter. Många hälsningar/ Björn"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Du har så rätt Bob! Helst skall väl kunden sköta även nedstängningarna vid sin dator, så att inte den detaljen drar anställda och kostnader.

Vi gör oss mer och mer digitalt sårbara, samtidigt som kontanterna fasas ut.
Man kan föreställa sig en stor cyberattack från kompetent håll. Efter 14 dagar utan mat i affärerna, kommer det att stå skränande lynchmobbar utanför Rosenbad - desperata människor som önskar hänga upp statsråden i närmaste lyktstolpe. Tjockare är inte civilisationens fernissa.
Fungerande kontanthantering i samhället handlar inte i första hand om ett gäng gamlingar som inte vill lära sig datorer – det handlar om livsviktiga beredskapsaspekter.
Svar från Bob Bovin 2022-01-15 09:52
Hej,
Man undrar ju hur riksdagens ledamöter funderar på detta med handel i kristider.
Fler militärer är ju inte hela lösningen .
En annan sida är ju hur bankerna planerar för detta. Den så kallade marknaden borde också fundera på hur man löser detta.
Kanske man skall bygga ut FOI i stället för att köpa kanoner.
Det är ovanligt tyst bland politiker, när det gäller de verkliga problemen i framtiden.

Det viktigaste för en politiker är kanske att cementera sin häck fast i taburetten.

Nu skall vi följa LP auktionen

Bob
"Varannan" har tillämpats i åratal. Jag har inte fått nåt i brevfacket en måndag sen Posten slutade använda brevinkastet för rätt många år sen.

Det har varit en ond cirkel. Eftersom brevfacket inte rymmer post för mer än ett par dar sa jag upp en del prenumerationer för att det inte skulle bli överfullt då jag är på Gotland. (Jag har snälla grannar men de har också fritidshus.) Mindre att göra för PostNord som svarade med att dra ner på servicen.

Nu med "varannan" officiell blir det väl ett par dar i veckan som posten kommer. I stället blir det väl DHL m fl som kräver att man ska stanna hemma och för att kvittera försändelsen om och när den kommer. Eller tidningsbudet, som ännu fungerar, har ibland med sig paket som då ställs utanför dörren. Detta även om paketet skulle rymts i brevfacket.

I övrigt så har Peter Hennig slagit huvudet på spiken med sin kommentar!
Svar från Bob Bovin 2022-01-15 10:29
Hej,
Post var annan dag är ett gissel. Här i stan rullar det så att ena veckan är det tre utdelningar, den andra två. Varför inte fastlägga tisdag och torsdag som postutlämningsdagar. Då skulle man ju spara in några ungdomar till.
Vår lilla låda nere vid ingången är så liten att tidningar är helt uteslutet.
Det enda positiva är att vi har turen att ha ett utlämningsställe hundra meter bort. Där finns alla transportbolag och några till inlämnade av paket. Men det är mitt i en stad. De som bor på landet har nog inte samma tur.
Ha det väl
Bob
Ingen funderar idag! Tänker på han som körde om med husvagnen på släp, ”det må bära eller brista!” ;)
/B
Svar från Bob Bovin 2022-01-15 10:36
Hej Bengt,
Det är trist att så få gör något.
De flesta stiger bara på i första klass och om någon frågar efter vem (Långben) det är som kör så sitter han i baren, han också.
Herrelösa tåg har dåliga framtidsutsikter.
Svarta M2 ser ut att bli dyra.

Bob
Hej Bob, fin "julkortsbild". Och intressant ämne. Här i Finspång går man just över från postutdelning varje dag till varannan, så servicen blir ju sämre. Ändå finns det mer att säga om PostNord. Till att börja med ägs Postnord till 60 % av svenska staten och till 40 % av danska staten. 2018 införde regeringen (svenska) ett förändrat befordringskrav i postförordningen 2018. Det innebär att brev vanligtvis levereras varannan dag. Den svenska staten fastlägger alltså både svenska villkor och är huvudägare i Postnord och rimligtvis i slutänden ansvarig för hur utvecklingen hanteras. Och utvecklingen, marknadsutvecklingen i första hand, är inte enkel. Antalet svenska brev minskade under tioårsperioden 2010 - 2020 med 50 %, den danska brevmängden minskade under samma period med 80 % Det är en marknadsutveckling som få företag skulle klara av över huvud taget.
Jag håller med dig om dom försenade julkorten, fyra veckors leveranstid är inte rimligt. Även där kan jag dock tänka mig förklaringar, tex att pandemin haft betydelse. Flygbolagen både i Europa och USA har med korta varsel ställt in flera tusen flygningar, samma problem gäller tågtrafiken i Sverige.
Beträffande tillgången på kontanter är vi helt överens. Där anser jag staten ska ställa krav på att alla bankkontor måste erbjuda tillgång på kontanter. Många hälsningar/ Björn
Svar från Bob Bovin 2022-01-15 23:24
Hej,
Tack för ditt utförliga svar förklarande bakgrunden till postnords postgång av julkort. Det stämmer dock inte helt även om det kan förklara en del tidspillan.
Julkort från utlandet anlände inom en vecka.
Julkort från Sjöbo går aldrig med flyg eller tåg. Bil är sannolik lösningen här och 3 dagar borde vara maximum.
Inom Sverige sker sannolikt transporten med bil eller tåg. Fem dagar borde vara maximum om försening uppstår.
Nästan en månads transport av julkort är ingenting annat än tjänstefel om man lovar 2 dagar på postnords hemsida.
Jag ser inte annat än att det enda postkontor som fungerar idag är det som finns på Postmuseum i Gamla stan. Vår Corre Maria har mycket god erfarenhet av detta kontor och dess personal.

Ha en fin söndag
Bob