SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#3799. Original svart Canon7 kamera?? –hur vet du det??

Det finns mycket fusk idag?? Bondfångarna har flyttat in på nätet?? Kameran med objektiv på bilden här kan vara värd 28000 kr?? –för en liknande säljes i Hongkong just nu med det priset??

Svarta Canon från femtiotalet har gått upp i pris?? –det såg man när en svart Canon VT de Luxe med ett svart Canon 50/1.2 objektiv gick för 62000 kronor hos Leitz-auction.com nyligen!!

Original svart Canon 7 + svart Canon 50mm 1:1,2

Så har du erfarenhet av lakering av metallytor som mässing och kromplätering?? –så kan du göra dig en hacka?? För en vanlig krompläterad Canon 7 får du lägga ut 1000 spänn för?? –om du är grosshandlare?? Det finns i runda slängar hundra tusen Canon 7?? --och ändå fler attraktiva att måla är Canon P som också tillverkades i hundra tusen ex. Det finns minst 2 eller 3 firmor i Japan som seriöst målar om kameror. Även Leica auktoriserade reparatören i Japan målar om kameror. Det vanliga är att dessa firmor talar om att kameran är nymålad?? –vanligen är de mycket estetiskt tilltalande. På Taiwan finns Shueido fabriken och de driver stor verksamhet?? –och de är mycket skickliga. De kan måla och ”slita” en Leica M2 så att det är nästan omöjligt skilja den från en gammal svart trotjänare till en fotograf på 50-talets slut?? De kan till och med efterlikna bubbel korrosion i den svarta färgen??

Då förstår du att det är nästan omöjligt att till 100% vara säker på att du har en original målad Canon 7?? --som var svart när den lämnade fabriken. Men jag skall ge dig några tips hur du kan vara ganska säker:

Det är lättare att bedöma en sliten kamera, än en kamera i mint kondition.

Den här slitna kameran, som seniorplåtis äger, har några typiska kännetecken:

Hårt sliten original svart Canon 7

De flesta ställena där den svarta färgen är bortsliten blottlägger metallen mässing. Men vid pilen uppe till vänster kan man se att kromplätering är blottlagd. Det gäller runt om kameran på båda sidorna av den svarta beklädnaden. Observer att bärremmens öglor består av mässing. Så är de inte på de flesta ommålade kamerorna. Självutlösarens lilla spak på framsidan har en liten fördjupning med vit färg. Denna finns vanligen inte på falskmålade kameror.

Baksidan av kameran ser ut så här:

Baksidan av en original svart Canon 7 med serie #879754

Den här kameran har ett serie nummer som ligger ganska nära fyra andra?? –och på var sin sida finns #879736 och en annan svart har ett högre #879785. Dessa kameror tillhör en ”batch” svarta som idag har 9 kända svarta Canon 7. Beroende på hur man resonerar så finns det nog sju ”batchar” av svarta Canon, tillverkade hos fabriken, men det finns ingen dokumentation kvar där. Vilket är synd, för Leica har dokumentation av sina tillverkningsnummer. Troligen finns det färre svarta Canon än svarta Leica M?? --så det borde vara dyrare att samla svarta Canon än Leica M. Men som du vet?? --det skiljer nästa två tiopotenser mellan de två märkena.

Från ovansidan ser den svarta kameran ut så här om den är sliten:

Svart Canon 7 från ovan, här med svart Canon 50 mm 1:1,2

Den här kameran har levt under tuffa förhållanden?? –den har fått en hård smäll till övre höger hörn?? Så illa att man har försökt rikta upp mässingsplåten igen?? Men det finns två typer av samlare?? –dels de som bara köper kameror som ser ut som nya?? –eller de som samlar på mycket slitna kameror använda av proffs?? Allra bäst är om det är någon känd fotograf som slitet ut kameran!!

Det finns en TV-kändis och antikhandlare Drew Pritchard i Conwy, Storbritannien  som nästan alltid köper slitna och förfallna objekt. Han framhåller att man alltid skall behålla ”tidens tand” och bara ge tillbaka funktionen hos antikviteten. Jag har inte sett honom köpa något i ”mint” kondition.  Det tror jag också att gamla kameror skall vara slitna??

Inlagt 2021-12-01 08:03 | Läst 1570 ggr. | Permalink

"Det är ”Ryska sjukan” som har kommit till resten av kameravärlden, alltså för sådana som är intresserade av gamla objekt. Där, i det tidigare Sovjetunionen, har man sedan mitten av 1990-talet kunnat beställa en gängad ”Leica” som ser ut i stort sett hur som helst. Om beställningen exempelvis gäller en svart Leica IIIf (det finns en pytteliten serie gjord för svenska armén), handlade det inte bara om avkromning och svartlackning – utan även omgravering och tillrättaläggning av andra kameradetaljer. Tidiga Kievkameror och Zeissobjektiv levererade i rysk fattning förekommer i snygga förfalskningar som även jag som expert behöver en ingående undersökning för att avslöja. Själv är jag mera förtjust i gamla kameror i nyskick. Jag hade under 1970-talet en svart Leica M 3 med tillhörande svart Summilux 1,4/50mm – allt i absolut nyskick. Då nyskick trots allt värderas mycket högre på auktion, än avklätt i bara mässingen, torde den kameran i dag vara värd ca. en halv Mille eller mer. Då var värdet inte mera än 10% över en kromad M 3. Ja, ja – man har nu en gång ingen kristallkula. Och det är ingen ide att gråta över spilld mjölk."


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Det är ”Ryska sjukan” som har kommit till resten av kameravärlden, alltså för sådana som är intresserade av gamla objekt. Där, i det tidigare Sovjetunionen, har man sedan mitten av 1990-talet kunnat beställa en gängad ”Leica” som ser ut i stort sett hur som helst. Om beställningen exempelvis gäller en svart Leica IIIf (det finns en pytteliten serie gjord för svenska armén), handlade det inte bara om avkromning och svartlackning – utan även omgravering och tillrättaläggning av andra kameradetaljer. Tidiga Kievkameror och Zeissobjektiv levererade i rysk fattning förekommer i snygga förfalskningar som även jag som expert behöver en ingående undersökning för att avslöja.

Själv är jag mera förtjust i gamla kameror i nyskick. Jag hade under 1970-talet en svart Leica M 3 med tillhörande svart Summilux 1,4/50mm – allt i absolut nyskick. Då nyskick trots allt värderas mycket högre på auktion, än avklätt i bara mässingen, torde den kameran i dag vara värd ca. en halv Mille eller mer. Då var värdet inte mera än 10% över en kromad M 3.
Ja, ja – man har nu en gång ingen kristallkula. Och det är ingen ide att gråta över spilld mjölk.
Svar från Bob Bovin 2021-12-01 14:20
Hej,
Kamerorna i nyskick är ju vanligen de som får de högsta priserna för de är så sällsynta. Men om en känd fotograf använt den, som till ex DDD, då blir det dyrt. I båda fallen blir de utställning objekt.
Regeln är sälj aldrig en kamera.
Ha det gott
Bob
Lite nördigt är det allt ;)
och när det gäller den spillda mjölken
som Peter antyder så finns det mycket man skulle ha gömt
i ladorna en gång i tiden, danska stolar, bilar mm
HaD/Gunte..
Svar från Bob Bovin 2021-12-01 14:23
Hej,
Jo det är nördigt om man vill läsa på lite vid sidan. Men det är också kul att använda en gammal kamera från den tiden då man själv började med foto.
Ha det fint
Bob
Mycket intressant, Bob! Känslomässigt hade jag gillat en sliten kamera som är teknisk i perfekt skick. På så sätt har en sådan kamera en "själ" och kan forfarande användas. Jag har en något sliten svart Nikon F2 från 1977 som är renoverat. Men Din Canon 7 är ett strå vassare! Mvh Wolfgang
Svar från Bob Bovin 2021-12-01 14:27
Hej,
Jag tycker också om att använda gamla verktyg. Farfars gamla hammare i Riddarhyttan eller en gammal krokig skruvmejsel. Från den tiden man drog skruv för hand.
Samma med en kamera som ger bilder man gläds av. Ett objektiv som ger färger som man beundrar glöden i.
Keep on kicking
Bob
https://www.cameraquest.com/canonp.htm

Bläddra litet på sidan, för det finns fler snygga grejer!
Svar från Bob Bovin 2021-12-01 14:39
Hej Bengt,
Tack för länken som jag läst många gånger. Men faktiskt inte lagt märkte till att den första bilden visar en Canon P i nyskick. Den har ett nummer som inte finns med våra rullor. Den har alla attribut som säger att den är äkta och gluggen går inte av för hackor. Jag kan dock inte dess nummer. Resten av bilderna visar en kamera som tidigare är känd och har en gång varit på eBay. Den är också snygg.
Jag håller med om att P är en stilren kamera. Min svarta P är något mer sliten , men den lär ha varit använd som presskamera i Göteborg. P är den vanligaste kameran på nätet som har blivit ommålad av någon firma. De är vanligen mycket eleganta och inte så dyra. Canon7, skall nog skrivas så, är inte så vanlig som nymålad. Troligen är den inbyggda ljusmätaren inte så snygg när den är inbyggd. p är enklare och elegantare.
Ta det försiktigt i snön
Bob
Mycket snygga kameror på dina bilder, också bilderna är superba! Det här med fri marknad är intressant, särskilt marknadsvärdet. Marknadsvärdet är ett uttryck för tillgång och efterfrågan, ju mindre tillgång tillsammans med högre efterfrågan ger höga priser. Samma sak gäller oavsett det är kameror, konst eller annat, vapen och knark tex. Det är ytterst sällan det finns ett riktvärde på priset som motiveras av egenskaper som funktionalitet, hållbarhet. Som är RÄTT så att säga. Tillgång och efterfrågan styr. Det unika värdet med Leica, både nytt och begagnat, är styrt just av intresset för det unika, det ursprungliga, orginalet. Och utan minsta avsikt att vara ironisk eller kritiserande, ju fler såna här bloggar, desto mer stiget värdet på kamerorna. Många hälsningar/ Björn
Svar från Bob Bovin 2021-12-01 17:19
Hej Björn,
Tack för fin kommentar. Du har helt rätt. Leica ligger helt i tiden med sina M kameror och de syns överallt på nätet. Det är ingen tvekan om att det är status med en svart M eller lite pyntad.
Jag tror att pyntad målning av kameror, som verkar nästan bli en ny industri, gör gamla kameror populära.
Bloggar på fotosidan tror jag inte har så stor genomslagskraft, men en liten marginell betydelse kan det ha i korta loppet. Dessutom som kritik till redaktörerna så har de sällan några reportage om gamla kameror.
Var försiktig i snön
Bob