SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#3473. Effektsökeri?? –manipulation??

Aja baja?? –inget effektsökeri här inte?? –man skall va modest och inte sticka ut?? Det går inte att förvanska verkligheten?? –bilden måste tala sanning?? –så som det va??

Precis så som det såg ut vid fotograferingstillfället?? –måste det va?? Man får inte manipulera bilden efteråt?? –och söka förstärkande effekter?? Man måste tala sanning som alla invånare i landet utom sig??

Det här gäller naturligtvis inte konst?? –då får man fabulera fram vilka effekter man vill?? Men fotografi måste tala om sanningen och ingenting annat än sanningen?? Även om detta naturligtvis är ren ”bull shit”!! Redan varje fotografi är ju en två dimensioner illustration av en tre dimensioner verklighet!! –så redan där ljuger bilden?? Om vi accepterar denna förvrängningen i fotografiet så skall resten vara så sannolik som möjligt.

Men handen på hjärtat, så är sällan fallet?? –ta till exempel inom gatufotografin?? Hur ofta ser man inte bilder med onaturligt hög kontrast och mörker?? –i en monokrom bild?? Som här:

Verkligheten är inte nära

Så frågar man sig?? –hur ofta vandrar du omkring i en svart-vit värld??

Inlagt 2021-01-09 07:33 | Läst 1446 ggr. | Permalink

"Håller med! Kameran kan användas för dokumentär fotografi liksom för subjektiv dito, och de kan inte dras över samma kam när det gäller "sanningskravet". En penna (skrivmaskin, dator) kan användas till att föra protokoll eller att skriva en roman; där kommer ingen på idén att ställa samma sanningskrav i båda fallen. För övrigt anser jag att bilden är bra!"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Hej Bob. Det stämmer bra det. Ordet fin svärta känner vi igen.
Märkligt nog lika dant när färgerna är klart överdrivna. Fina varma färger, känner vi igen. Så lite konstfoto finns nog inbyggt i oss fotografer. Fin svärta i bilden:)
/ Bengt H.
Svar från Bob Bovin 2021-01-09 10:26
Hej Bengt
Jo, det är bara att acceptera, ett foto blir bara en kommentar till en verklighet. Precis som det skrivna ordet. Å det är nog helt ok.
Tänker på detta när man nu ser bilderna från stormningen av Capitolium. Många oerhört starka bilder som avslöjar en skrämmande verklighet. För mig är det sedan länge klart att vi är ett däggdjur som fått för stor hjärna.
Ut å ha kul och ta roliga bilder
Bob
Mycket bra! Hade inte velat se bilden på annat sätt nu när jag sett denna! 👍
Hälsn!
Svar från Bob Bovin 2021-01-09 14:48
Hej,
Man tackar. En skön åkare.
Ha det väl
Bob
Håller med! Kameran kan användas för dokumentär fotografi liksom för subjektiv dito, och de kan inte dras över samma kam när det gäller "sanningskravet". En penna (skrivmaskin, dator) kan användas till att föra protokoll eller att skriva en roman; där kommer ingen på idén att ställa samma sanningskrav i båda fallen.

För övrigt anser jag att bilden är bra!
Svar från Bob Bovin 2021-01-09 14:50
Hej Per,
Tack för en förklarande kommentar. Bra att du gillade bilden.
Ha det väl
Bob
2021-01-09 12:49   jerry söderberg
Hej BoB och god fortsättning!
Visst är det som du säger!
Vi hade en professor (från Växjö) som föreläste om färglära på fotoskolan. Han visa en bild på en kvinna i klänning och frågade vilken färg klänningen hade. Svaret blev röd, från en student. En annan student sa då att den är guldfärgad... Varför???
Jo, för att vi ser färgerna olika (ungefär som att vi är olika kalibrerade).... Vad spelar då färgen för roll??? Dessutom är 10% av oss färgblinda, och fler har udda färgseende!!! Jag är en av dessa. Att balansera en färgbild blir då svårare. En svartvit är lättare för mig.... Bara en massa udda tankar från en smålänning
Ha de gott, jag gillar dina bloggar.
Jerry
Svar från Bob Bovin 2021-01-09 14:54
Hej,
Tack för att du följer bloggen.
Det är märkligt hur varierande färgkänsligheten är hos människor. Vi glömmer ofta det. Å det finns väl inga program som fixar det. Kanske AI kan fixa det i framtiden.
Ha det väl
Bob
Hej
Om fotografiets uppgift ska vara en avbildande registrering eller någon form av gestaltning har diskuterats sen den dag den första hänförelsen inför tekniken lagt sig lite. Som Per Öfverbeck skriver här ovan.
Om nu verkligheten synes vara i färg är kanske bara färgpennor tillåtna. Och att upplevelsen av färger är i högsta grad individuell. Vilket också hela NCS-färgsystemet i grunden bygger på.
Fin svärta i bilden. Den svärta som behövs för att vi i en bild ska kunna uppfatta kontrasten mellan mörker och ljus.
/Gunnar S
Svar från Bob Bovin 2021-01-09 18:00
Hej,
Tekniken i dagens sensorer är ju de moderna färgkritorna. När sedan teknikerna kan behandla informationen med hjälp av statistik och AI program till en fin standardbil nära likt det man plåtat. Då blir nästan alla lyckliga.
Det blir nog bra
Ha det väl
Bob
Du har så rätt för dig. Nu för tiden vandrar jag aldrig kring i svartvit
värld den tiden har jag lagt bakom mig. Däremot önskar jag ibland
när det gäller bildvärlden den var mer svartvitt då digitala färger
ibland hanteras illa.
Frånsett all teknisk diskussion är det underbart motiv du sett och fångat.
///
Gun-Inger som skickar god natt hälsningar till er.