SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#3450. Va f—n!! –mörkt och suddigt i hörnen?? I 👍 it!!

Vi vill ju alla köpa det bästa möjliga?? –för de pengar vi har?? Detta förstår även seniorplåtis?? –och de flesta köper ju även objektiv på dessa grunder?? Ofta anses skärpan vara måttet på kvaliteten??

Några fotografer ställer även krav på andra optiska parameter?? –men väldigt få gör en bedömning av objektivet förmåga att ge en tilltalande bild?? –baserat på den egna personliga känslan?? Frågan man ställer sig är?? –kan ett tekniskt sett mediokert objektiv ge en tilltalande fotografi??

Seniorplåtis har börjat tro på det?? –efter att ha köpt ett objektiv som ger oskärpa i hörnen?? Speciellt då på full bländaröppning. Objektivet är ett Canon 35mm f:1.5. Det var en gång på femtiotalet det ljusstarkaste vidvinkelobjektivet. Vanligt bland reportage fotografer.

Det här objektivet börjar bli skarpt först vid bländare 4?? Men vid full glugg så kan man se dylika bilder:

Bilder från Lund anno 2020-12-10 sen eftermiddag. Sony a7RII + Techart Pro + Canon 35mm f:1.5 @ 1/640 sek och f:1.5

Seniorplåtis uppskattar bildens stämning given av vinjetteringen och oskärpan i hörnen?? Färgåtergivningen med den digitala kameran är enligt mig tilltalande även vid mycket dåligt ljus. Det kan illustreras med den här bilderna:

Bilder från Lund anno 2020-12-06 tagna med Sony a7RII och Canon 35/1.5 @ 1.5

Seniorplåtis har försökt att förklara att det inte är alltid som man tycker om en tekniskt perfekt bild?? Utan lite skavanker här och där kan skapa en atmosfär hos bilden?? –som man tycker om??

 

Inlagt 2020-12-17 07:56 | Läst 1610 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Tycker att de två sista är riktigt bra bilder med atmosfär. De första är ärligt talat lite väl suddiga för mig, som dock inte tycker att skärpa är viktigast.
Svar från Bob Bovin 2020-12-17 10:06
Hej,
Tack för din åsikt. Vi är alla olika i vår tolerans av brist på teknisk kvalitet.
Ha det väl
Bob
Helt klart Stämningsfulla bilder. Jag har sagt det tidigare en fin kombination.Tydligen även i mörker. .överlevnadskittet. Kul bild.
/ Bengt H
Svar från Bob Bovin 2020-12-17 10:09
Hej
Dagens digitala kameror är helt enkel makalöst bra i dåligt ljus. Tänk om vi hade haft det på femtiotalet då man var glad för DIN 1600. Här är 32000 ASA helt användbart för att ge bildens innehåll.
Håll avståndet
Bob
Så där fick jag med fel filter på min 1,5/35 mm Canon. Filtret hade en något för lång yttre kant. Har bytt filter för se hur det blir.
/B
Svar från Bob Bovin 2020-12-17 10:39
Hej,
Det är riktigt att Canon rekommenderade inte att man skulle ha filter på den här gluggen på 50-talet. Inte heller motljusskydd. Jag använder ett UV filter från Canons 50-tal filter. Det är mycket tunt. Men det är sannolikt att det bidrar till vinjett. Den syns även på bl 8.
Nu kan man ta bort vinjetten i det här fallet med LR. Men jag har inte gjort det här. Jag har inte heller skärpt bilderna.
Klapp
Bob
Benganbus 2020-12-17 11:23
Ok, har ett original motljusskydd som det bara e att kasta alltså! ;)
/B
Svar från Bob Bovin 2020-12-17 12:08
Hi, hi Det trot jag inte du skall kasta. Det kan va dyrt. Enligt boken av Peter Kitchingman sidan 53 anges att det inte behövs. Det finns ingen bild på något motljusskydd. Filter anges att det kan användas T48C.
Det brukar stå på Canons motljusskydd till vilka objektiv de är avsedda. Står det 35/1.5 eller något liknande på ditt? Peter anger med bild att det finns ”Hood” till 35/2.8.
Kul om du ville ha en bild på ditt morljusskydd till 35/1.5.
Klapp
Bob
Hej Bob.
"Mörkt och suddigt i hörnen" - Om du inte hade skrivit så, skulle jag ha trott att du hade lagt till vinjetten i bildbehandlingen - nej nej - og dog.
De flesta linser har förmodligen vad någon kallar et "sweet spot", där de är skarpast. Det är mycket sällan att det är vid full öppning, detta gäller också många av de dyraste och finaste - har jag läst :-)
Här tror jag att det bara hjälper till att lägga lite extra nostalgi till dina motiv - gillor. Med några motiver kan man kanske beskäre sig ur "problemet"? - med vidvinkel och landskaps motiver.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från Bob Bovin 2020-12-17 14:31
Hej,
De här bilderna är inte justerade. Inget är tillagt eller dragits ifrån.
Du har rätt i att de flesta dyra objektiven även har viss avvikelse i hörnen, speciellt de ljusstarka.
Det är lite gammaldags känsla i färgkänsligheten hos dessa objektiv från 50-talet.
Ha det väl
Bob
Erik Madsen 2020-12-17 20:14
PS: Jeg er godt klar over, at du ikke har justeret - det var en joke.
Mvh. Erik.
Ser ut att fungera alldeles utmärkt, nästan lite inbyggd julstämning! Hälsningar/ Björn
Svar från Bob Bovin 2020-12-17 14:34
Hej Björn,
De fungerar utan lysa av modern krispighet. De har som du säger lite julvärme i färgsättningen. Det kan ju uppskattas av många.
Ha det gott
Bob
Fina stämningsbilder från Lund. Brukar förresten ofta lägga till oskärpa i hörnen i bildbehandlingen. Skärpa där känns så störande. Hälsar NL
Svar från Bob Bovin 2020-12-17 16:53
Hej,
Intressant att du lägger till oskärpa. Det slipper du om du skaffar en sådan här glugg. Bländar du av lite så blir den skapligt skarp. Allt i ett. Auto ISO tar hand om bländar förändringar.
Ha det väl
Bob
Många inlägg så ett till kan man väl knö in.. Kul att se en isbana mitt på torget, kanske släpa dit barnbarnen i jul!


Du har helt rätt - för bra optik ger förvisso mycket att se på, men det hoppar upp i ansiktet så att säga - betraktaren måste få tänka och tolka, inte kunna förstora tydligt till ett enskilt hårstrå. Litet oskärpa ger betraktaren ??
Jag fick ett Canon 28/3,5 och det som alla andra gamla FD ger en värme i färgerna som är mycket fin. Fujinon är ju bättre och bra, men det är något med FD... så jag förstår dig!
Men, jag använder inte UV. Jag körde det på mitt 50/1,4 och fick CA så det skrek. Med hjälp av Flash Gordon löstes problemet - UV-filtret (som var ett dyrt ett); bort med det och allt blev bra. Man lär sig - och sparar pengar ;-)
Din bild 2 är ju inte korrekt, blågrön CA, precis som mitt FED men en bra känsla.

Vill man ha mer kul är ju gamla USSR, Leica intressant - andra kontraster, annan färgton. Men hela tiden mer autentiskt - som det var tidigare och ett slags återskapande av vykortsstilen.
Med svartvitt blir det ännu bättre, i mitt fall Fuji på 12 800 ger inte långt från en stressad Tri-X.
Tri-X på 6 400 ASA gav fin stämning med befintligt ljus i studentrummet långt söderut i Lund - korn, skarpa kontraster som rundades av med litet oskärpa (Zenith/Helios).

Vi plåtar på!!

-J!
Svar från Bob Bovin 2020-12-17 19:55
Hej,
Tack för din roliga kommentar. Jo, det är kul med gamla objektiv, det är en slags nostalgi för en seniorplåtis. Bilden från Tegnér plats en har inte mer CA än de andra. Den är något ljusare än det var i verkligheten.
Angående UV filtret jag använder så är det ett från 50-talet av Canon. Alltså en glasbit med enkel antireflexbehandlande. Men du har rätt i det, man skall se upp med UV filter. De är luriga. Kör en jämförelse med och utan för att kolla vad de gör.
Det framgår kanske att du vet vad Lund är?
Ha det väl
Bob