SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#316. Riktiga sportbilder med action!! –var är de i dagens tidning??

Var tog all actionbilder vägen!! –ja inte finns de i de dagliga sportbilagorna!! Där är det bara porträttbilder och bilder på fruar och mostrar till spelarna!! Har det blivit några slags socialbilagor för sportmiljonärer!!

Om det skulle va så att bildredaktörerna på sport pressen inte vet skillnaden mellan action- och porträttbilder så kommer det här!!

Typisk actionbild!!

Typisk porträttbild!! Carl Lewis.

Jag tog mig friheten att göra en liten ”research”!! –hemskt uttryck för en professor som vet vad research är!! --men i alla fall jag kollade de två största kvällstidningarnas sportdel och räknade alla bilder som var en spalt eller större i åtta blaskor. Det fanns totalt 126 bilder. Det fanns 11 stycken actionbilder!! --av någon form av aktuell sport!! Jag tog bort hästkapplöpning, för det tycker jag inte är en sport!! Ja, det blev alltså 115 bilder med porträtt, glädjescener, eller arkivbilder. Det fanns några montage också. Det betyder att det var mindre än 10 % actionbilder i dessa sporttidningar. Det är rent ut sagt för j-----t.

Man kan inte skylla på fotograferna!! --för de tar massor av actionbilder och de har alla de verktyg som behövs för att fånga det rätta, avgörande ögonblicket. Herr redaktörer, för det kan inte va kvinnor som är så enkelspåriga, ni kan inte skylla på TV!! --att de redan avslöjat det avgörande ögonblicket. Nä, för de bilderna fladdrar förbi alldeles för snabbt på dumburken. Frys fast det avgörande i momentet i sporthändelsen!! --eller vet ni inte vad det är. Visa dessutom lite humor!! Lite roliga bilder och inte bilden på mormor till storstjärnan!!

Typiskt rolig sportbild!! Patrik Sjöberg.

Inlagt 2012-03-10 07:19 | Läst 6323 ggr. | Permalink

"Det är nog ett medvetet beslut av desken på tidningarna - jag vill hävda att dagens bildkonsumenter klarar inte av bilder med t.ex. rörelseoskärpa; det tycker jag man också ser här på FS! Då är det säkrare att undvika såna bilder - de är ju också svårare att ta (tid är pengar). Om såna bilder skall tas så plockar man fram blixt(arna) och ställer kameran på 1/8000s! I övrigt håller jag med föregående talare (även om häcklöperskorna). Fast allt det här har du nog redan tänkt på. Ha de' Johan"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Har inte tänkt på det här tidigare men när jag ser dina bilder så håller jag verkligen med dig. Vart tog alla actionbilder vägen? Porträttbilder ser vi så mycket av i alla fall och jag när jag ser dina actionbilder känns det självklart att sportbilder skall innehålla både sport och idrottsman/kvinna. Inte bara det senare. Sällar mig till ditt upprop till redakörererna.

Bilder på häcklöperskorna är fantastisk!

F
Svar från Bob Bovin 2012-03-10 08:47
Tack Fredrik!
Trevligt att du håller med! Nu är kvällstidningar extra kommersiella. Kanske lokaltidningarna är bättre.
Mvh
Bob
Det är nog ett medvetet beslut av desken på tidningarna - jag vill hävda att dagens bildkonsumenter klarar inte av bilder med t.ex. rörelseoskärpa; det tycker jag man också ser här på FS! Då är det säkrare att undvika såna bilder - de är ju också svårare att ta (tid är pengar). Om såna bilder skall tas så plockar man fram blixt(arna) och ställer kameran på 1/8000s! I övrigt håller jag med föregående talare (även om häcklöperskorna).

Fast allt det här har du nog redan tänkt på.

Ha de'
Johan
Svar från Bob Bovin 2012-03-10 08:54
Tack Johan!
Det behöver inte va oskarpt med dagens högiso-kameror. Titta på Magnus Fröderbergs bilder från gårdagens blogg. Kanon action bilder.
Jag tror desken har bilderna, men de väljer ur kommersiella perspektiv. Pengar styr allt idag.
Mvh/Bob
En teori till avsaknaden av actionbilder är kanske att idrottsmännen säljer sin profil idag, och detta på ett helt annat sätt än tidigare. Sportfolk kopplas till produkter och marknadsförs genom sin "look". Se Tiger Woods, Christiano Ronaldo mm. Media går hand i hand med personhysterin kring dessa multimiljonärer. Som sagt: En teori iaf.../PE
Svar från Bob Bovin 2012-03-10 08:56
Hej Peter!
Du sätter tummen på den onda punkten. Bra!
Mvh
Bob
Du har en viktig poäng som jag faktiskt inte tänkt på. Trevlig läsning och återigen är det fantastiskt roligt att se din bildskatt. Du är verkligen generös som delar med dig och för mig är du någon att se upp till med alla dina kunskaper och bilder.
Svar från Bob Bovin 2012-03-10 09:04
Tack Tommy!
Kvällspressen är kanske inte rätt källa att studera. De tidningar som betyder mest är kanske lokaltidningarna? Sedan finns det ju specialtidningar, men då blir det gamla bilder.
Mvh
Bob
Hej Bob! Du har rätt....Bra bilder som vanligt.....Patrik ligger bra till:)
mvh Rolf
Svar från Bob Bovin 2012-03-10 09:06
Tack Rolf för att du håller med!
Patrik är ju aktuell även idag, med sin bok.
Mvh
Bob
Sport = action! I den gamla bildtidningen Se kunde man ibland få se saftiga käftsmällar från proffsboxningens värld. Proffsboxningen i Sverige är sedan länge persona non grata och därmed har bilderna också försvunnit. Tidningar kan inte längre tävla mot andra medier när det gäller den här typen av bilder verkar det som och profilerar på annat i stället. Det verkar som om tidningarna lämnat walk over ;).
En annan sak är att tidningarna rationaliserat bort en massa duktiga fotografer (=kompetens) och överlåter till de skrivande journalisterna att också plåta. Ytterligare en annan sak är att tidningarna har krympt i storlek till det s k tabloidformatet, dessutom med lägre papperskvalitet, vilket medfört att bilden rent allmänt har fått stryka på foten. Innan Upsala Nya Tidning t ex fick det nya formatet höll deras bilder ofta mycket hög kvalitet och papperet likaså. I dag är det mesta i bildväg en sorglig historia. På webben är det naturligtvis bättre.

/Torbjörn
Svar från Bob Bovin 2012-03-10 11:18
Tack Torbjörn!
Tidningarna har ändrats mycke. Jag vet inte om antalet sportfotografer har minskat? Flera av bildbyråerna har mycket bra fotografer. Bildbyrån i Hässleholm är ju en utmärkt sportfotograf byrå. Det borde finnas fler bilder i tidningen, men det är pengar som styr.
Tryckkvaliteten har blivit sämre igen i dagstidningar. De försöker kompensera med större bilder, men fel bilder.

Mvh
Bob
Även fotograferna ogillar att det ska vara jubelbilder istället för actionbilder.
Svar från Bob Bovin 2012-03-10 11:22
Hej!
Jag kunde väl tro det. En och annan jubelbild är väl kul, men inte bara sådana.
Jag undrar hur det är i USA. Sport Illustrated har ju många fotografer på plats vid stora arrangemang.
Mvh
Bob
froderberg 2012-03-10 11:30
Det är ju skillnad med riktiga sporttidningar. Som svenska Offside eller Aftonbladets sportmagasin. Men det är nog sällan svenska tidningar har mer än två fotografer på en tävling.
Mycket bra bilder, Bob! Jag har tänkt på detta, nämligen när man tittar på fotobollsfoton från förr.
Precis som Dina är de är inte fotograferade med långa teleobjektiv, utan med korta och då får man flera spelare på fotot som kämpar om bollen. Dessutom kan man se publiken i bakgrunden. Sådana bilder ger mera närvaro än dessa nya telefotobilder med kort skärpedjup och oftast är inte ens bollen med. Dina cykelbilder ger mer dramatik än den korta slutspurtsfilmen på Sport-TV.
Trevlig helg!
Wolfgang
Svar från Bob Bovin 2012-03-10 12:17
Tack Wolfgang!
Jag håller med dig. Variation i bildvinkel är en viktig möjlighet för sportfotografer.
Cykel skildras bra i Europa på TV. Deras landskapsbilder är mycket bra och genomarbetade. Stillbilderna från dessa lopp har jag inte riktigt koll på numera.
Trevlig helg
Bob
Först, har läst en hel del av dina inlägg här, och gillar dina sportbilder.

Finns en hel del att säga om det här med tidningarna, och vilka bilder de väljer.
Eftersom jag gör en del uppdrag åt Bildbyrån (HV71:s hemmamatcher), och har haft en hel massa publiceringar de senaste månaderna så har jag en viss insyn i hur det fungerar med bildurval osv.

Det vi ser i de större tidningarna är väldigt ofta "byrå-bilder" från någon bildbyrå.

Av det som används i tidningarnas "webeditioner" är det i allmänhet det som kommer in först till redigerarna som används.
Det allra mesta av det som används på webben efter t.ex. en ishockeymatch är som senast inskickat i första periodpausen.
Oftast används bilderna i en så liten storlek att de måste vara rejält tighta.
Vanligtvis beskärs bilderna dessutom för att passa in i en viss mall på webben.
Jag har tappat räkningen på alla puckar som beskärts bort i de bilder som kvällstidningarna använder den här säsongen....

Det finns en hel massa andra att säga i frågan.
Men för den som vill se bra sportbilder så finns det några duktiga sportfotografer som bloggar en del, och som i sina fotobloggar har en hel del riktigt bra sportbilder.

Flera av dessa är länkade från min blogg, som ni hittar här:
http://blogg.photo-it.net/
Svar från Bob Bovin 2012-03-13 08:15
Tack Danne!
Tack för din sakkunniga kommentar och länken till dina bilder. Det var mycke action i dina bilder, det tycker jag om. Jag förstår att bildredaktörerna skär hårt idag för bilder på nät och även i tidningar. Det är det jag protesterar mot. Jag tycker åtminstone att man skall ha hälften av bilderna i action.
Min undran är om publiken vill läsa socialreportage i stället för match-action? Jag har svårt att tro det. Vi lever dock i ett skvaller samhälle, så kanske de har marknadsundersökt fram det?
Kämpa på med dina bra bilder!
Mvh
Bob
SportSkjutaren 2012-03-14 00:06
Tack själv för din värmande ord!

Vad det gäller min blogg så tycker jag att du ska leta dig igenom länklistan i "högerspalten".
Finns flera bra fotobloggar med "riktiga" actionbilder.
Ex:
http://fotografdaniel.blogspot.com/
http://aldrigstilla.blogspot.com/
http://sand--in.blogspot.com/
http://pontusferneman.wordpress.com/

Sedan så är det inte bara elände med tidningarna.
DN brukar välja bilder med en viss eftertanke, och de brukar inte beskära bort puckar eller liknande heller.
Du får ursäkta om jag tar två av mina egna bilder som exempel, men det beror mest av allt på att jag vet hur bilderna såg ut när jag skickade in dem till Bildbyrån.
Dvs, jag vet att DN:s redigerare behandlat dem med respekt.
Däremot så har någon slarvat med Bidlbylinen, men det är sånt som händer ;)
http://www.dn.se/sport/ishockey/hockey-varje-dag-pa-prov
http://www.dn.se/sport/ishockey/farjestad-har-kopplat-greppet
Svar från Bob Bovin 2012-03-16 21:12
Hej Danne!
Tack för dina länkar!
Jag har sett bloggarna fån de här fotograferna då och då! De är mycke bra sportfotografer. DN var ju även förr i tiden en tidning med bra bildinnehåll. Det gläder mig att de håller fanan högt. De tog ju även en hel del presspriser i tävlingen i år.
Lycka till med framtida projekt!
Mvh
Bob