SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#3140. Pilot?? –nä men busschaufför?? –på språng-fika??

Man kan inte påstå att buss chaffisarna är några Formula 1 förare precis i den lilla akademiska bondbyn i syd?? Det kan ju delvis bero på att deras bussar inte har någon fjädring kvar??

Likafullt är det ju ytterst viktigt att de får sina pausar enligt avtal?? –vilket de kanske inte var vana vid om de körde buss i sitt hemland?? Å andra sidan är det väl sannolikt att de var läkare, advokater eller lärare därstädes??

Även en svensk fika har ju sitt slut?? –även om vissa troligen drar ut på tiden?? Kör man buss så skall man ju byta av en landsman?? –å bussen har troligen en tidtabell?? –så är det brottom så får koppen hänga med??

Fikapausen har ett slut även i Lund anno 2020-02-07

Inlagt 2020-02-11 07:42 | Läst 2513 ggr. | Permalink

"Visst ett aktuellt problem borde det vara även toalettbesök som ibland får göras utomhus på slutstation/vändstation när jag åkt i Malmö. Vi måste vara mer än tacksamma för alla de som kommit hit som vill "serva oss". Bra dokumentar i bild o text. Gun-Inger som hälsar till er."


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Så där är det, man får ta en 'språngfika' ibland som bussförare, en fikapaus får vara ner till 10 min. lång, och då är det 10 minuter från det att du själv blir avlöst tills du själv ska avlösa någon annan förare.. dessutom även promenadtiden mellan buss och rastlokal inräknat i dom 10 minuterna.. och då ska man kanske hinna med toalettbesök och kanske även en kaffe och smörgås.. Språngfika har jag fått nyttja många gånger..
Hälsn!
Hej,
Kul att få det verifierat. Rastlokalen är huset du ser i bakgrunden.
Ha det väl
Bob
Visst ett aktuellt problem borde det vara även toalettbesök som ibland får göras utomhus på slutstation/vändstation när jag åkt i Malmö.
Vi måste vara mer än tacksamma för alla de som kommit hit som vill "serva oss".
Bra dokumentar i
bild o text.
Gun-Inger
som hälsar till er.
Svar från Bob Bovin 2020-02-11 18:49
Hej Gun-Inger,
Jag tror att det finns toaletter i deras rast lokaler i huset vid Botulfsplatsen. På några vändplatser fanns det förr toalett. Nu vet jag inte.
Vi får va tacksamma att några vill köra våra bussar. Det har du rätt i.
Ninni och Bob hälsar till er
Gun-Inger Arvidsson 2020-02-11 22:29
Det måste vi vara. Många ungdomar vill bli lokförare inte bussförare vilket jag förstår.
Hej Bob. Dom har det nog väldigt stressigt, viket inte gör det bättre, när det gäller toalettbesök, kasta i sig en macka och en fika, för att passa den knappa tiden.
Att vara flanör med sin kamera är lite lugnare.
/ Bengt H.
ehrsa 2020-02-12 11:00
Så där är det! Ofta finns det i bästa fall två toaletter på en rastlokal, där båda kan vara upptagna av andra bussförare som också har kort fikapaus.. Efter en fikapaus så kan företaget lägga ut 2,5 timmes körning innan nästa lagstadgade paus.. då kan det bli tufft.. Själv körde jag buss i nästan 9 år innan jag slutade för 2 år sen!
Hälsn!
Svar från Bob Bovin 2020-02-12 11:15
Hej Bengt,
Trist att det skall vara så pressat idag. Det är någon som snor oss på pengar. Utnyttjar oss med låga löner och stress. Jag undrar vem det är?
Fotoflanören har det lättare och skall inte ha någon stress, utan avkoppling.
Ta en fika också
Bob
Svar från Bob Bovin 2020-02-12 11:20
Hej Jan,
Då vet du vad som gäller. Det kanske är så här i byn också.
Jag förstår inte varför man inte är rädd om sin personal så att de har det bra och kan jobba utan stress. Det borde gynna alla.
Ha det väl
Bob
ehrsa 2020-02-12 18:40
Bob, numera är nästan all kollektivtrafik (kanske all) utlagda på entreprenad där oftast 'billigast vinner', företagen är för det mesta aktiebolag, där aktieägarna ska ha utdelning.. varje år! De senaste 6 åren jag körde buss jobbade jag åt Keolis som har hela innerstadstrafiken i Stockholm + stora delar av förortstrafiken, Keolis ägs till viss del av Franska staten, men också privata ägare är med, som vill ha sin aktieutdelning.. på bekostnad av förarna så klart! Man pressas att köra så mycket som bara går, med hänsyn taget till de lagstadgade arbetstidsreglerna. Min upplevelse av 'facket' är att dom har väldigt lite att säga till om.. Det är det mest krävande yrke jag har haft i mitt liv! Få förare orkar köra heltid, du hinner inte återhämta dig, sett på sikt.. När du är ledig så är du bara helt slut..
Hälsn!
Rätt häftig bild..starkt uttryck..
Å jag som skulle börja köra buss i Uppsala för 34 år sen!! tur jag sa upp mig innan jag hann börja :)
Med vänlig hälsning/Gunte..
Svar från Bob Bovin 2020-02-15 15:06
Hej,
Tack.
Det kanske inte var så eftersträvansvärt då heller.
Ha det väl
Bob