SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#284. Det rätta fotografiska ögonblicket?? –eller att ”göra en bild”!!

När inträffar det rätta fotografiska ögonblicket!! –jo då bilden förmedlar precis det du vill ge åskådaren!! Då har du ”gjort en bild”!! –men är detta inte en utopi?? –kan man hitta det ögonblicket?? Ja, man undrar??

Detta är dilemmat för varje seriös fotograf!! --som vill ge något väsentligt till betraktaren!! Jag skulle nog vilja sträcka mig till att det skulle vara en konstnärlig handling den fotografen utför.

Det händer ibland att man förnimmer att en betydelsefull situation kommer att dyka upp. Man stannar upp och väntar ut rätt form och händelse, och ”gör bilden”. Jag tycker inte om att man säger att man tar en bild, möjligen om man ställt upp moster vid statyn kan jag gå med på det. Om man vill tillverka en betydelsefull bild så ”gör man en bild”. Typiska bilder av den här slaget finns ibland hos Henri Cartier-Bresson.

Dokumentära bilder är nästan likartade. De skall vara formrika för att snabbt ge informationen i det som skall bevaras eller framhållas i en given tid. Här kommer jag ofta att tänka på bilder av W. Eugene Smith. T ex doktorn på landet.

Under den senare kategorin kan man ta in dokumentär sportfotografi. Här gäller det att fånga kritiska ögonblick i sporthändelsen. Förr var det svårt att göra detta, idag är det lättare med sekvensfotografering av en händelse. Fortfarande kan man tala om att ”göra en sportbild” om fotografen väljer rätt plats och rätt moment för att trycka av!! Det är dock en del slump med, som i all konst.

Jag har valt att här ta upp några bilder jag gjort för mycket länge sedan. De är dock inte konstverk. Möjligen dokument.

Huvudvärk? För sent!                                        

Handen trycks in i bollen! Spot on!

Knock! Spot on!

Gå runt. Rätt!

Nicka bort. För sent!

Inlagt 2012-02-07 06:21 | Läst 4129 ggr. | Permalink

"Intressant det här. Värdet av en bild kan vara på många sätt. Mest värde har väl bilder som visar något som inte finns mer. Då kan det bli så att det som fanns när du tog bilden inte finns när du kommer där nästa gång. Eller som du klart visar med dina bilder om fotboll. Ögonblicket försvinner omedelbart. Så känner jag det när jag tagit bilder av våra fem barnbarn. De sitter nu i album till alla fem. Ett värde tycker de själv som är så stort för de tror de minns det de inte kan minnas men varit med om så det vore underbart för mig om de hade kunnat komma ihåg allt vi gjort ihop. Ha det bra Gun-Inger"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Tvärtom, tvärtom. Det är tiden det tar att fånga en bild som är avgörande för om man gör den eller tar den. För att exemplifiera. En stilleben- eller arkitekturfotograf har all tid i världen att arrangera eller vänta in det bästa tillfället eller snyggaste arrangemanget. Han gör sin bild. Den fotograf som vill fånga ett specifikt ögonblick tar den, i betydelsen stjäl den från ett hastigt förbiilande händelse där den annars skulle gå förlorad i all evighet. Amen =)
Svar från Bob Bovin 2012-02-07 08:20
Hej Thomas!
Mycke intressant tanke! Det betyder att du lägger i begreppet ta = fånga. Det kan ligga något i det, men om bilden skall bli fulländad så blir fångandet av bilden en del i processen att göra en bild. Det blir planering av formen och innehållet. När det gäller att göra ett stilleben så blir processen, arrangerande, form och avtryck. Här blir ju inte fångandet lika svårt.
Tack för dina tankegångar.
Gör en bild
Bob
Intressant det här Bob...
Tänker på Pictorialismen och Straight Photography. (Paul Strand mfl.)
Jag tror att det alltid kommer att finnas fotografer härmar måleriet, eller "gör sina bilder", eller hur man skall beskriva det, medans andra försöker fånga ett ögonblick som uppstår under ett ögönblick.
Och så finns det fotografer som blandar de här båda "teknikerna" mer eller mindre.

Vad man gör, hur man fotograferar alltså, hänger nog ihop med personen som fotograf och som människa.
Som det gör i alla andra beteenden man har med sig i livet, beroende på hur livet har gestaltat sig och hur man uppfattar sin verklighet.
/B
Svar från Bob Bovin 2012-02-07 09:28
Hej Bengt!
Det jag är lite ute efter är att "ta en bild" på svenska får en dålig smak. Det känns bättre att göra en bild, det blir lite mer hantverk över det.
Å andra sidan kanske man måste ta en bild ibland, stjäla den ut ur verklighet, därför att någon inte vill att bilden skall bli av. Den klassiska bilden tagen av Paolo Rodriguez av Kjell-Olof Feldt lapp,

Löntagarfonder är ett jävla skit, men nu har vi baxat dem ända hit.

räknar jag hit.
Mvh
Bob
Det är klart att man kan definiera fotograferandet som man vill men traditionen för begreppen finns där. Om man läser Susanne Sontags bok "On Photography" så skulle upprinnelsen till "att göra en bild" komma från Ansel Adams. Att "ta en bild" refererar enligt Sontag till ett rovdjursbeteende, dvs att ta något från någon (utifrån Adams från naturen som han uppenbarligen uppfattar som besjälad, dvs någon form av primitiv animism). Sontag tycks mena att Adams inte tyckte om detta "rovdjursbeteende" utan föredrog att använd begreppet "att göra en bild". Detta kan man också se som att man inte tar något utan gör något, dvs man ger istället för att ta - man ger sin tolkning av verkligheten (vilket rimmar väl med amerikanernas medfödda böjelse för fenomenologin).
Man kan också undra var Hellesö fått sitt uttryck ifrån? Han skriver ju ofta "att göra en bild" vilket kan tyckas vara hämtat från Adams, om han nu är så pass beläst. Nämner detta bara för att det varit uppe till diskussion, det är många som undrat var han fått det ifrån. Var han nu fått det ifrån har jag inga synpunkter på.
Sedan kan man naturligtvis argumentera som man vill men det är bra att börja från början om man inte vill skapa fullständigt kaos. Alltså det blir mer fruktbart om man visar var begreppen kommer ifrån så att man kan följa logiken i det hela.
Svar från Bob Bovin 2012-02-07 20:09
Tack Lars!
En utmärkt kommentar till min enkla text. Jag har aldrig tänkt att göra anspråk på någon nytänkare. Just det du tar upp vilar på skillnaden mellan göra eller ta. Detta är förmodligen begrepp som använts bakåt i tiden så länge fotografer diskuterat fotografi.
Ansel Adams har ju en hel bok: "Examples, The making of 40 photographs" som berör detta. Alla de böcker han skrivit om tekniken kring sina bilder är jag väl förtrogen med och medveten om att "göra bilder" är centralt för Adams. Jag tror dock inte benämningen var viktig för honom. Det var ett hantverk.
Var Hellesö hittat sitt begrepp är ointressant för mig.

Mvh
Bob
gosta52 2012-02-07 20:26
Inte för att jag ville vara någon "besserwisser" utan mer för att belysa hur begreppen använts. Sedan vet jag inte om Sontag har rätt i sin idé om fotografen som rovdjur men visst är det en intressant tanke?
Mest blev jag intresserad av ditt resonemang för jag tänkte leka lite med fenomenologi och foto efter att ha undervisat i vetenskapsteori i många år. Alltså, bara som en lek för att se var jag hamnar nu när jag snart blir pensionär.
Alltid kul att läsa din blogg och jag kan kanske lära mig hur man gör när man drar sig tillbaka.
Lasse
Intressant det här.

Värdet av en bild kan vara på många sätt. Mest värde har väl bilder som visar något som inte finns mer. Då kan det bli så att det som fanns när du tog bilden inte finns när du kommer där nästa gång.

Eller som du klart visar med dina bilder om fotboll. Ögonblicket försvinner omedelbart.

Så känner jag det när jag tagit bilder av våra fem barnbarn. De sitter nu i album till alla fem. Ett värde tycker de själv som är så stort för de tror de minns det de inte kan minnas men varit med om så det vore underbart för mig om de hade kunnat komma ihåg allt vi gjort ihop.

Ha det bra
Gun-Inger
Svar från Bob Bovin 2012-02-08 08:39
Hej Gun-Inger!
Familjens dokumentation är viktig. Det gläder mig att du gör album med bilder till dig och barnbarn. När de ser dem så minns de säkert hur det var.
Jag bläddrar ofta i albumen när våra barn var mindre. Det hjälper minnet i min ålder.
Ha det så bra.
Bob