SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#2781. De är fiffiga de där japanerna??

Med praktiskt taget inga naturtillgångar??–måste japanen vara bra på tillverkning och handel?? –precis som våra kära grannar danskarna?? Påhittighet är en förutsättning??

Å det vet ju inte minst vi svenskar att japanerna är bra på att kopiera och hittepå nyttigheter?? Inom kamerabusiness har ju japanerna i stort sett varit nästan totalt dominerande efter WW2. Lilla Leica och Hassi har ju försökt vara innovatörer?? --var och en på sitt håll?? Men det blir väl mest lyxnostalgi av det??

I stort och smått kommer allt möjligt från den krokiga ön i öst?? –som den här dekorationsknappen för Leica M:

En Leica M2 från 1963 måste ju få piffa upp sig med en röd knapp

Har du bytt film, i fält, på en analog Leica M?? –då vet du att ”var skall jag lägga det löstagbara bottenlocket”?? –gör att du vill ha tre armar??

Det har fiffiga Kanto Camera i Tokyo löst på det här sättet:

 Häng bottenlocket på Leica M i bärremsögglan

Om du vill lösa problem med din Leica utrustning så kan du ju fundera på att anlita Kanto Camera?? –avståndet är inte så långt till postnords inlämningskontor??

Inlagt 2019-02-15 07:39 | Läst 1975 ggr. | Permalink

"Tjusigt! Blev ett lyckat projekt. Kul att se. MvH Johnny"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Jo, japanerna är väldigt duktiga - men inga trollkarlar.
I början av 1960-talet började det dyka upp Japanska kameror i i större mängd i fotohandlarnas fönster. Det visade sig vara frågan om kvalitativt tillverkade kopior av Tyska konstruktioner. Kopierandet hade gjorts möjligt av att de allierade hade förklarat alla tyska patent ogiltiga.
Svar från Bob Bovin 2019-02-15 09:48
Hej,
Man kan nog anta att geni är jämnt fördelade på klotet. Grogrunden, skolor, varierbara ju i kvalitet. Det finns bättre grogrunder för geni än Japan, men de har hög nivå.

Ha det väl
Bob
syntax 2019-02-15 11:55
Jag håller helt med om den höga nivån i Japan.
Runt 2010 hade jag en slant över - och eftersom jag har sysslat en hel del med kamerareparation, beslöt jag mig för att undersöka det gamla snacket om ”skräp från Japan” - ett talesätt som var vanligt under 1960 och 1970-talen.
Jag inköpte en ”påse” klassiska japanska spegelreflex från 1970-talet. Det var kameror som; Pentax Spotmatic, Canon Ftb, Minolta SR 101, och så vidare.
Jag hade ett rätt roligt halvår när dessa konstruktioner låg utspridda på mitt arbetsbord, och jag pillade där - till och från.
Slutsatsen blev att allt var toppenkonstruktion och bästa materialkvalitet. Lösningarna på tekniska problem var innovativa. Det förelåg helt klart paritet med det bästa från Tyskland – vilket egentligen var sensationellt med tanke på prisskillnaden. Det fanns alltså inte minsta grund för talet om skräp från Japan.
Den här bottenplattan, de e en grej för mycket när man laddar film gående på sta'n! ;) Jag stoppar bottenplattan i fickan när jag e upptagen med att ladda kameran, så en typ "fångrem" e en bra ide!
/B
Svar från Bob Bovin 2019-02-15 14:10
Hej,
Jo det blir ju fickan. Å jag vet inte om den här lösningen är helt klockren.
Med en annan fästtråd skulle man kunna bära kameran med en handledsrem

Klapp
Bob
Den klassiska metoden var väl locket i munnen... inte helt lyckat i minusgrader. Din är klart bättre.

Och på en M2 var ju den rödrandiga avtryckarknappen riktigt snygg.
Svar från Bob Bovin 2019-02-15 17:14
Hej,
Locket i munnen är lite riskfyllt vintertid. Så den här lösningen är säkrare.
Ha det väl
Bob
Tjusigt! Blev ett lyckat projekt. Kul att se.

MvH
Johnny
Svar från Bob Bovin 2019-02-17 18:59
Hej,
Tack, lite bling kan va kul.
Ha det gott
Bob