SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#257. Gammal tidning från krigsslutet!! –vilken skillnad?? –vilka bilar!!

Det var en annan tid, krig runt om knutarna, ransoneringskuponger!! Det var tider med oro för framtiden!! Så kommer det som alla önskat!! Kapitulation, fred och glädje på gatorna även i Sverige!! Va skrev lokaltidningarna??


I kvarlåtenskaperna från far, som under kriget, då han inte var inkallad, var butiksanställd i Konsum i Borås, fanns två gamla tidningar. Västgöta Demokraten (VD).

De var från fredsdagen, 7 maj, och dagen efter. Det man slås av är den försiktiga rubrikstorleken. Jämfört med idag då första sidan kan täckas av en bruten nagel hos Pamela Andersson. Baksidan utnyttjar av ganska stora rubriker. Textinformationen är detaljerad och lång. En liten lokaltidning som VD har uppenbart en egen reporter i Köpenhamn. Mycket bra. Notera dock att det på första sida finns plats för lokala notiser om Borås. Dagen efter finns det egna bilder om hur Boråsborna gick ut på torget för att fira freden, ett hav av knallar.

Två tidningar från en svunnen tid.


Notera att dessa bilder från firandet inte innehåller några detaljer eller närbilder från glada människor. Det är lite förvånande, men man skall komma ihåg att fotografen troligen hade en ganska stor Speed Graphic, och då slösade man inte på plåtar eller film.


Det här var tider av uppoffring, men brödet kom ut till butikerna. Vanligen med en lastbil som kördes med gengas. I Örebro fanns en brödfabrik som tillverkade APK limpan, som väl än idag är en svensk klassiker. Lastbilen kördes av assistent Ninnis farbror, Rune Eriksson, med en kollega.


APK bröd på väg med gengas i Örebrotrakten. Foto: Rune Eriksson.

Trots de bistra tiderna så unnade sig befolkningen en viss lyx. Assistent Ninnis far var arbetare på SJs reparationsverkstäder i Örebro. Han köpte en begagnad gammal bil till sammans med sin bror Rune. Bilen såg ut så här med sina slitna reservdäck.


Okänt bilmärke 1940. Foto: Gösta Eriksson.

Det är oklart för mig vilket bilmärke det är. Kanske någon FS läsare vet? Den eleganta mannen är Rune och de är uppenbart stolta över sin frihet med bilen. Observera att privatpersoner fick inte tillstånd att använda gengas. Det var förbehållet yrkesfordon.




Inlagt 2012-01-12 07:35 | Läst 10316 ggr. | Permalink

"Hej Bob, Jag måste återkommer till det okända bilmärket. Jag visade min svärfar (född 1920) bilden. Han blev förtjust i bilden som tydligen väckte minnen. Han kunde dock inte bestämma bilmärket, utan menade att det i alla fall inte var en Ford och inte heller en Cheva. Han menade dock att bilen var från mitten 20-talet. Han blev också imponerad över den perfekta kostymen som tydligen var alldeles nyinköpt. Han observerade även armbandsklockan som tydligen inte var så vanlig på den tiden. Är fotot från 40-talet? Han sa också att det behövdes 2 st reservdäck på den tiden, även om de var blankslitna, eftersom det fanns många spikar på grusvägarna. Spikar som har ramlat av från hästarnas hovjärn. Hälsningar Wolfgang"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Underbara bilder!
Tack Tommy!
Jag skall inte ta åt mig, då det är Ninnis släktingar som står för foto.
Men man blir glad över att ha hittat dem.
Mvh
Bob
Det är alltid spännande med gamla tidningar, inte minst för en gammal plåtis som du. Givetvis ännu mer när de handlar om något så här historiskt. Även idag lägger ju ibland folk in dagens tidning i någon vägg när de bygger om.
Härliga bilder.
APK-bilden är ju riktigt lyckad. Man undrar ju om han var tvungen att stanna mitt på bron för att röra om i grytan, eller om det var för bildens skull.
Svar från Bob Bovin 2012-01-12 09:33
Ja man undrar mycket över gamla bilder. Bilden på bron är bra, önskar jag tagit den. Fin symmetri, glädje i arbetet.
Tack för din kommentar.
Mvh
Bob
Hej Bob!
Gillade dom gamla tidningarna bättre än dagens, då var det riktigt format på dem och framsidorna var ofta trevligare.
Härlig bild på bilen och på den tiden var det möjligt att se vilket län den kom ifrån. Som grabb satt man ju vid vägkanten och noterade bilnummer. Kul att se de små vindrutetorkarna på bilen, man undrar hur effektiva de var, men å andra sidan så gick ju bilarna inte så fort vid denna tid

Hälsn//Rolf
Svar från Bob Bovin 2012-01-12 09:36
Hej Rolf!
Dagens tidningar är mest reklamblad och små. Det var tider när tidningen täckte bordet. Lite å tända i spisen med.
Visst har man suttit längs vägen Karlskoga-Örebro och skrivit upp bilnummer. Det kom ju inte så många.
Det där med farten tänker man inte på först, du har rätt.
Ha det bra
Bob
Härliga, "mogna" gamla bilder. Jag önskar ibland att dagens dagstidningar kunde ha lite mer svartvita bilder. DN har några men inte alls många.
Svar från Bob Bovin 2012-01-12 09:38
Håller med mer svartvit. På den tiden fanns inte färgbilder i tidning. På sextiotalet var det för dyrt. Idag är det samma pris.
Mvh
Bob
Bilen kan vara en Chevrolet från 1931. Emblemet ser ut att vara från Cheva och fronten ser ut som den som min far köpte för ett tiotal år sedan. här kommer en länk till en bild på en cheva -31

/Niklas

edit: oops, glömde länken... :
http://www.conceptcarz.com/view/photo/48332,1656/1931-Chevrolet-AE-Independence_photo.aspx
Svar från Bob Bovin 2012-01-12 09:40
Du har kanske rätt? Bilarna ser väldigt lika ut. Men märket är inte helt likt? Det är ju lite oskarpt på bilden.
Tack för din identifikation.
Mvh
Bob
Niklas Groop 2012-01-13 08:17
Jag tog mig friheten att ladda hem bilden och sedan maila över den till pappa, utan någon kommentar förutom att jag bad honom att identifiera bilen. Fick svaret nu på morgonen att det utan tvekan är en Chevrolet och troligtvis en -31.

/Niklas
Mycket intressant
,och oj vilken nostalgisk närvarokänsla man fick vid uppförstoring av bilarna.Jag minns faktiskt min farbrors traktor som gick på gengas, men någon bild på den har jag inte funnit...
Svar från Bob Bovin 2012-01-12 09:55
Tack Walter!
Det är bra att förstora.
Man tog för lite bilder förr, av alldagliga ting.
Mvh
Bob
Ja, det är spännande med gamla tidningar. Här i Karlskrona har den lokala tidningen BLT två tidningar, från olika årtionden, uppslagna i deras stora fönster. Jag brukar stanna till för att läsa en notis eller två för att se vad som hände just den dagen för många år sedan.

När jag ser den gamla bilen, så kommer jag tänka på farfars berättelser från kriget. Även om man skulle kunna få fram lite bränsle till bilen, så hade militären (eller om det var någon annan myndighet) varit där och hämtat alla däcken när kriget bröt ut. Det var många bilar som fick stå på bockar utan däck under kriget.

/Gunnar
Svar från Bob Bovin 2012-01-12 12:40
BLT är en gammal hedervärd tidning. Bra ide att visa gamla nyheter.
Det var intressant information angående bilar utan däck under kriget.
Tack för att du kommenterade.
Mvh
Bob
Hej Bob,
Jag måste återkommer till det okända bilmärket. Jag visade min svärfar (född 1920) bilden.
Han blev förtjust i bilden som tydligen väckte minnen. Han kunde dock inte bestämma bilmärket, utan menade att det i alla fall inte var en Ford och inte heller en Cheva. Han menade dock att bilen var från mitten 20-talet.
Han blev också imponerad över den perfekta kostymen som tydligen var alldeles nyinköpt.
Han observerade även armbandsklockan som tydligen inte var så vanlig på den tiden.
Är fotot från 40-talet?
Han sa också att det behövdes 2 st reservdäck på den tiden, även om de var blankslitna, eftersom det fanns många spikar på grusvägarna. Spikar som har ramlat av från hästarnas hovjärn.
Hälsningar
Wolfgang
Svar från Bob Bovin 2012-01-22 13:37
Tack så mycket Wolfgang!
Det var intressant att ta del av din svärfars kommentarer. Jag kan inget själv om gamla bilar så det är bra att få information. Bilden är från 1940 och det är ju möjligt att den gamla bilen är från mitten av 20-talet. Fotografen och mannen på bilden var bröder och delägare i bilen. Mannen på bilden är elegant och var brödutkörare på APK i Örebro. De hade säkert inte råd att köpa nya bilar.
Det är en intressant iakttagelse att han har armbandsur och inte rova. De båda brödernas far var hästkarl på Kåvi herrgård utanför Örebro, så hoppas att han inte tappade några hovspikar.

Det är så roligt att få sådana här kommentarer. Det berikar bloggandet.
Hälsa svärfar och tacka!
Mvh
Bob
Svar från Bob Bovin 2012-01-28 16:04
Tack!
Det är en möjlighet. Det synes svårt att verifiera.
Tack för dit intresse och sökarbete.
Mvh
Bob
Kul att se gamla tidningar. Intressanta tidsdokument. Och så gillar jag det stora broadsheetformatet. Något ordentligt att sätta händerna i och bilder kommer till sin rätt!
Svar från Bob Bovin 2012-02-07 09:12
Tack för att du tittar in!
Det är intressant att man hade stora format i gamla tider. De var dock lite stora. De täcker ju hela frukostbordet!
Mvh
Bob
Hej Bob.
Det var genom min egen blogg att jag blev medveten om ditt frågor om det okänte bilmärke.
Efter att ha visat bilden till en hel del medlemmar i min klubb i går kväll, måste vi ge Niklas Groop rätt. 1931 Chevrolet Sedan! Emblemet lura lite men kylaren är vad avgör ärendet, den är helt annorlunda än alla andra på den tiden. År 1932, blev den "dressed up" lite och stötfångaren är något annorlunda, bland annat.
Med veteran hälsning från Erik / DK
Svar från Bob Bovin 2015-03-18 14:55
Hej Erik,
Det var roligt att få modellen bekräftad, som Niklas Groop skrev. Tack dina vänner i klubben.
Ninni hälsar och tackar så mycket. Nu vet hon vilken fin bil hennes far hade tillsammans med sin bror.
Vänliga hälsningar
Bob och Ninni