#4468. Fortkörningsböter för 21 km/tim??
Jo, för dä ä bara 6-8 km/tim på gångfartsområden?? –OBS det antages vara 7 plus minus 1?? Så nu har polisen i den akademiska bondbyn gjort en storsatsning mot allvarlig brottlighet??
Alltså stationerade man minst 7 poliser i korsningen Sölvegatan och Helgonavägen med fartkamera, klockan 14.30 anno 2023-09-29?? –för här är den korsningen ett så kallad GÅNGFARTSOMRÅDE?? –och där måste fordon framföras med högst gångfart?? Vad är då gångfart?? –jo det ANTAGES vara 7 km/tim?? –sänär som på plus/minus 1 km/tim??
Gångfartsområde i Lund anno 2023-09-29
Seniorplåtis med fru körde med normalfart på Sölvegatan, som är huvudled med fartbegränsningen 40 km/tim, och saktade in i korsningen för många studenter passerar denna korsning?? Döm om vår förvåning när vi stoppades av en grupp poliser som visade oss upp på en parkering?? Här blev det en blåsning som vanligt och just nu va seniorplåtis nykter. Polismannen förklarade att vi hade kört 21 km/tim på ett gångfartsområde?? Dylika fanns inte då seniorplåtis tog körkort sent 1970. Detta är ingen ursäkt utan man skall kunna alla skyltar i trafiken. Så polisen anmodade oss att signera hans mobil?? –så kom det en faktura på posten med 2000 kr som böter??
Kan en polismans fartkamera mäta korrekt nere vid 7 km/tim??
Kan bilens fartmätare fungera korrekt nere vid 7 km/tim??
Kan en fordonsförare dömas för överskridande av en antagen gånghastighet av 6-8 km/tim??
Men gatubilden är ju tveklöst en förbättring, bortsett från förargelsen med din fartbot. Men fartfundamentalisterna har tagit över, det är bara så. Förr var det cyklande studenter som var målgruppen för de största polispådragen i Lund...
Du är väl insatt hur Lund fungerade. Jag läste geologi ett år i huset mitt emot Histologen.
Idag är korsningen modern och mycke studenter passerar. Biologerna har fina lokaler med bibla och café vid korsningen. Det är svårt att känna igen sig i dessa kvarter.
Ha det väl
Bob
Jag besegrade ett parkeringsbolag i Solna tingsrätt i våras. Detta kom som en sådan chock för min motpart, sådant är dom inte vana vid, att dom inte överklagade. Det formades alltså ett nytt, för parkeringsbolag negativt prejudikat.
Gissa om jag myste... :-)
Tack för din uppmuntran till kamp. Det kommer kanske att ske, men jag behöver få hjälp av mer
Byråkratiskt bevandrade familjemedlemmar. Vi får se vad som händer.
Ha det väl
Bob
Jag är helt blåst när det gäller nya skyltar. Jag trodde det bara var en info skylt. Det varvid tur att man inte körde i 40 för då hade kortet åkt.
Ha det gott
Bob
Det gör mig lite orolig, men det finns en alldeles utmärkt sida där man kan klicka sig vidare till alla typer av vägmärken, rekommenderar att klicka igenom och se vilka som tillkommit sedan du tog körkort.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/vagmarken/
Varje märke beskrivs i text eller med hänvisning till rätt paragraf i Trafikförordningen.
Tack för alla dina kommentarer. Jag skall lära mig mer om nya skyltar.
Din länk uppfattar jag som för gammal. Ser inte att gångfartsområde finns med där. Men Trafikverket verkar vara modern. Definitionsvärdet på gångfart verkar vara svårt att fastlägga. Flera andra länder använder 20 km/h, och anger det i skylten.
Ha en fin söndag
Bob
Just denna skylt hade jag ingen aning om, tack för informationen. Aldrig sett den trots flitig läsning av biltidningar m.m. hur skall allmänheten få information om detta? Mer än att bötfälla dem i efterhand?
En lömsk skylt just för att den är blå och att den inte anger någon hastighet. Jag tycker alltså inte att polisen skall rycka pengar av folk med luddiga angivelser som grund. Jag hade absolut drivit saken i tingsrätten!
Jag tycker att det är rätt att strida för sin sak och inte heller tveka för att vidta rättsliga åtgärder om det kan leda någon vart. Fast att övertyga en domstol om att klockade 21 km/h är gångfart är tämligen utsiktslöst enligt min mening.
/F
Det alltså 53 år innan de fick fast en för något. Troligen är det knivigt att få rätt, men jag har några skarpa hjärnor till hjälp i huvudstaden. Klarar inte det själv idag.
Tack för din kommentar
Bob
Tack för ditt stöd till att gå till fight. På något sätt känner man sig lurad.
Ha en fin helg
Bob
Det blir svårt för bara gångsport kan nog komma upp till 21. Men det egendomliga är att Trafikverket skriver att hastigheten hos gångare kan antagas vara 6-8 km/h.
Ha det väl
Bob
Skylten är inte ny som du tror, folk har försökt överklaga i tingsrätt sedan 2014, men tingsrätt har sagt böterna ska betalas. Har hittat ett fall då hovrätt gett rätt, det var för ett gångfartsområde som man kunde nå från ett visst håll där skyltning hade saknats,
Hur skall det då vara med den blåvita skylten för gångtrafikområde? Får jag köra där enligt områdets vanliga hastighetsbegränsning, bara jag lämnar företräde? Ingalunda, här gäller en specifik högsta hastighet vid straffansvar. Då kanske det vore rimligt att ange den på skylten? Det går även hur bra som helst att sätt upp en vanlig hastighetsskylt bredvid.
Jag avskyr ospecifika lagar och förordningar. Det är inkompetent utfört arbete – och det är alltid den enskilde som får sitta emellan.
Hälsn!
Jag håller med dig att det är bra med dylika övergångar. Men slå då fast att exakt 7 km/h gäller där. Cyklar måste då hålla sig till det.
Ha det väl
Bob
Jag kan tillägga att han fortfarande kör bra, jag har åkt med honom, men han kör aldrig långt och aldrig när det är mörkt eftersom mörkerseendet försämrats ordentligt med stigande ålder.
Jag känner mig styrkt av det faktum att det är dom yngre som belastar olycksstatistiken, inte dom äldre! jag får en ordentlig rabatt på min trafikförsäkring om jag intygar att ingen under 20 år kör bilen. Försäkringsbolagen har ju stenkoll på sin verksamhet
Ha, ha, jo 21 km/h kan ju va racerförare. De tog dock inte mitt kort. Personligen kör jag numera bara inom Lund, och frugans Range Rover går mycket sällan över 70. Så lite knäckt är man när man åker dit på 21.
Ha det väl
Bob
Ja inte trodde man att man skulle åka dit på speeding när man fyllt 80. Tänk om hade haft den speeden i bena i stället.
Ha det gott
Bob
Tycker det är alldeles utmärkt att man bötfäller både bilar och cyklister som inte respekterar reglerna. Gångfartsområde har funnits några år nu, dags att lära sig reglerna. Liksom hur man blinkar i rondell, och vilken sida man ska gå på när man går på gemensam gång- och cykelbana t ex. Regler och skyltar tillkommer, bara att lära sig.
Vad jag minns så skall en hastighetsbegränsning anges på en röd/gul skylt med den aktuella begränsningen i siffror, vars storlek är angivna i förordningen.
Det är exempel på omständigheter som borde prövas rättsligt - och alltså inte bara arrogant påbjudas att lära sig.
Precis som för fartkameror har man lagt på en marginal innan någon rapporteras. En fartkamera slår inte förrän du kör 6 km/h över gränsen, så du behöver inte sitta och stirra på hastighetsmätaren.
Vägmärket är ett Anvisningsmärke. Anvisningsmärken talar om vad som gäller för en viss plats, väg eller vägsträcka. Där anvisningsmärken finns uppsatta gäller oftast särskilda trafikregler som du måste följa.
Trafikförordningens kap 8:
1 § På en gågata och i ett gångfartsområde gäller följande.
1. Fordon får inte föras med högre hastighet än gångfart.
2. Fordon får inte parkeras.
3. Fordonsförare har väjningsplikt mot gående.
Det är alltså samma regler som om du kör förbi en blå skylt som säger Gågata, där behövs heller ingen gul/röd hastighetsskylt, det är gångfart som gäller.
Detta har redan prövats ett flertal gånger i tingsrätter. Enda gången jag hittat att det gått vidare till hovrätt var i ett fall då det visade sig att man kunde nå gångfartsområdet från ett vist håll där skyltning hade saknats, och man kunde inte bevisa att föraren inte kommit från just det hållet.
Vad det gäller det överordnade kravet att bilistens främsta skyldighet är att framföra bilen säkert, så har jag nog inte fel – och att det mesta i annat regelverk får vika för den generalklausulen.
I ett gångtrafikområde är det essentiellt att hålla sträng uppmärksamhet på omgivningen för att just framföra bilen säkert – annars kan man strax köra på ett litet barn! Man kan inte ha ett krav på att bilisten intuitivt skall kunna uppskatta farten utan att få hjälp av hastighetsmätaren. Låga hastigheter är svårbedömda, och deras uppfattning av sinnesorganen har stort samband med omgivningens art. De marginaler du nämner i regelverket är inte relevanta i ett sådant resonemang.
Det är den ingångsvinkeln jag skulle välja vid en talan i tingsrätten – med en förhoppning om en prejudicerande dom som tvingar fram en översyn av begreppet ”gångfart” - och kanske hela begreppet gångfartsområde. Det är inte acceptabelt med sådan luddighet i definitionerna i ett lagstiftningsarbete - och det är verkligen inget vi skall ”lära oss”.
Som tidigare skrivits i tråden torde det inte vara så möjligt att inse att man kör fortare än gångfart även utan hastighetsmätare.
Att få till ett prejudikat 16 år senare kan man ju försöka med, men det lär inte lyckas…