SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#1930. Finns det någon anständig gräns??

Det kan man ju undra?? –kanske sitter det någon slags censur och märker ut vilka bilder som är godkända?? –å inte avviker för mycket från verkligheten för då är det inte ett fotografi??

Utan det måste deklasseras till att vara en förfalskning?? –eller möjligen ett ”konstverk”?? –troligen av klassen Hötorgskonst??

Så det här har nog spakats allt för mycket?? –i både PS som Fr?? För att inte tala om vad som har gjorts i Efex Silver Pro 2??

Plommon i aftonsol i Lund anno 2016-08-03

Inlagt 2016-08-09 07:32 | Läst 2223 ggr. | Permalink

"Ja, det går ju alltid att fundera över. Viktigast för var och en är nog, att denne tycker om bilden, bilden säger något till betraktaren. Själv kan jag se en viss skillnad i 3 steg: 1. Bilden framkallas, d.v.s. lite lätt dragning i t.ex. ljus-kontrastspakar om det behövs. Men bilden ser ut som fotografen själv upplevde verkligheten i det ögonblicket. Det jag gör mest. 2: Lite mer dragning i olika spakar för att få bilden mer tilltalande, t.ex. få lite vackrare väderkänsla eller mer dramatik (t.ex. svartvit drama i Silver Efex Pro). Något jag gör själv ibland. Naturligtvis får detta bilden att se overklig ut ibland, åtgärden var ju till för att få mer känsla, inte nödvändigtvis realism. Själv tycker jag om att se på bilder som dessa, dock inte alla. 3. Sätta samman olika behandlade bilder till en alldeles egen digital värld. Jag tyckte själv bilder av detta slag var väldigt fascinerande i början, men har fullständigt tappat intresset för dem. Kanske av samma skäl jag är komplett ointresserad av datorspel."


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Ja, det går ju alltid att fundera över. Viktigast för var och en är nog, att denne tycker om bilden, bilden säger något till betraktaren. Själv kan jag se en viss skillnad i 3 steg: 1. Bilden framkallas, d.v.s. lite lätt dragning i t.ex. ljus-kontrastspakar om det behövs. Men bilden ser ut som fotografen själv upplevde verkligheten i det ögonblicket. Det jag gör mest. 2: Lite mer dragning i olika spakar för att få bilden mer tilltalande, t.ex. få lite vackrare väderkänsla eller mer dramatik (t.ex. svartvit drama i Silver Efex Pro). Något jag gör själv ibland. Naturligtvis får detta bilden att se overklig ut ibland, åtgärden var ju till för att få mer känsla, inte nödvändigtvis realism. Själv tycker jag om att se på bilder som dessa, dock inte alla. 3. Sätta samman olika behandlade bilder till en alldeles egen digital värld. Jag tyckte själv bilder av detta slag var väldigt fascinerande i början, men har fullständigt tappat intresset för dem. Kanske av samma skäl jag är komplett ointresserad av datorspel.
Svar från Bob Bovin 2016-08-09 09:05
Hej,
Det var en bra sammanfattning, som stämmer med hur jag ser på bildbehandling.
Jag kan dock tycka om bildtmontage, när skickliga fotografer gör arbetet. Några här på FS kan det, som Ing-Marie Sjödin.
Ha det bra
Bob
Vibybo 2016-08-09 12:26
Oj, visste inte att hon gör det, hon är ju jättebra! Där ser man hur fel jag hade.
imse 59 2016-08-09 13:40
Hej På er !
Hedrande att få bli nämnd på detta vis Bob, det tackar jag så mycket för !
Men hoppas nu inte Stefan tror att jag "manipulerar i smyg" ! Gör jag det så gör jag det ordentligt så att det syns och berättar det, skulle ju aldrig falla mig in att smyga in något och låtsas som ingenting !
Ha de gott på er !
ing-marie
Vibybo 2016-08-09 14:50
Snälla Ing-Marie! Jag bara tycker Dina bilder är fantastiska, som Du vet. Faktiskt är de förebilder.
Tekniken har jag inte reflekterat nämnvärt över i sammanhanget. Och ordet manipulation har jag inte nämnt , inte heller tänkt i samband med Dig, eftersom jag ser upp till Dig.
Jag tänkte i mitt inlägg till Bob, på de bilder jag sett i 500px, de som ser ut som främmande vackra, eller skrämmande vackra, landskap eller främmande planeter. Helt fantastiska, fascinerande, men tröttande efter ett tag. Verkligheten gillar jag bäst, men den får gärna skruvas till lite ibland för mig, t.ex. romantiskt filter eller svartvit dramatik.
Har endast sett bilder från Dig Du gjort här, på fotosidan.
Sedan är det ju så med att skriva in någonstans, så är det en risk. Hur väl jag än menar, hur neutral och saklig jag försöker vara, kan det alltid uppfattas på högst olika sätt, Men jag vill skriva.
Vibybo 2016-08-09 15:37
Oj! När jag nu läser vad jag skrivit ser jag, att det kan missuppfattas då jag inte uttryckt mig tydligt nog. Vid svaret till Bob "Där ser man hur fel jag hade" menar jag naturligtvis vad jag skrev under punkt 3, inget annat.
imse 59 2016-08-09 18:24
Tack Stefan ! Det är lugnt :-)
ing-marie
Vibybo 2016-08-09 19:36
Det konstiga är bara, att fast än jag inte på något sätt nämnde dig i den inledande texten, eller vad du gör, så fick efterföljande kommentarer det att peka på så sätt, att jag fick ursäkta mig- märkligt. Det känns märkligt.
Håller nog också med Stefan.
Men det som är viktigast för mig är att vi själva får definiera våra bilder. När vi börjar komma med pekpinnar gentemot varandras arbeten, då är det olyckligt.
Information om vad huruvida en bild är bearbetad och ev. hur kan vara viktig. Men jag ogillar termen "bildmanipulation" eftersom "manipulation" i andra sammanhang har att göra med att lura och föra bakom ljuset...
Svar från Bob Bovin 2016-08-09 15:26
Hej,
Gränser och pekpinnar är tveksamma. Alla skall ha frihet att göra sina bilder som de vill.
Manipulation har två meningar, den ena är med stark negativ ton och de flesta använder nog den. Men det betyder också "hantera" och då blir det inte så negativt.
Jag är nog gammaldax som använder det senare.
Ha det bra
Bob
Snygg bild!

...man får väl skilja på foto som dokumentation eller uttryck? Så fort man efterjobbar är det diskvalificerat som ett dokument, litet hårddaget..

Båda är lika värda, men för min del så duger Fuji med jpeg, efter en dag på jobbet med PC så orkar jag inte med t ex som länkarna nedan att jobba i diverse program... och skapa en bildsanningsom inte ändå är det.
Men på den analoga tiden gjordes det ju en del i belysningen/framkallningen, skuggning mm mm så vi har väl aldrig varit helt oefterbearbetende.... Inget är rätt eller fel!

https://photographylife.com/advanced-post-processing-tips-three-step-sharpening
https://photographylife.com/adding-a-splash-of-color-with-your-post-processing-tools
https://photographylife.com/image-blending-the-landscape-photography-revolution

-J!
Svar från Bob Bovin 2016-08-09 15:29
Hej,
Inom dokumentär fotografi får det absolut inte finnas plats för förändringar av det som avbildats. Numera kan man dock inte lita på något i den vägen, det har ju framgått även i de finaste kretsar.
Ha det bra
Bob
Det finns inga anständiga gränser när det gäller att generera en personlig bild! Sådana fraser som det låter så påstridig och skollärare-liknande. Men i grund och botten bara uttryck för sin egen åsikt. Jag tycker att det finns skillnader mellan ett fotografi och en bild. Ett fotografi är mer dokumentär och inte våldsamt bild bearbetad, medan en bild är bild bearbetad helt som fotografen tycker det ska. Om det färdiga resultatet kommer att resultera antingen i ett bra fotografi eller en bra bild är en helt annan sak. Ingen censur från min sida, det skulle aldrig falla mig in.
Jag tycker att din bild har resulterat i ett mycket vackert bild.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Hoppas att det kan förstås.
SallyIV 2016-08-09 11:39
Jäpp, där satt den, en bra definition på skillnaden " bild " - " fotografi " !


-J!
Svar från Bob Bovin 2016-08-09 15:39
Hej,
Det var en intressant definition av fotografi och bild. Det ligger mycket i den.
Så en del bilder kan nog bli konstverk, men även dokumentära fotografier kan höra hit.
Din svenska är utmärkt
Bob
Kul diskussion om bilder, fotografier och manipulation.
Men hur är det med svart/vitt - redan det är ju en manipulation av verkligheten, som ju oftast har lite färg.
Eller kort skärpedjup och bokeh?
Alla fotografier är ju på nåt sätt ens egen tolkning, redan från början.
Svar från Bob Bovin 2016-08-09 20:25
Hej,
Ja då blir det som Erik Madsen sa en bild. En personlig tolkning av verkligheten. Det blir betraktaren som bestämmer vad han tycker om bilden.
Ha det bra
Bob