SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#1482. Bildkomposition?? –vem bryr sig??

På femtiotalet va man tvungen att läsa på?? –om bildkomposition?? En bild måste balansera symmetri och innehåll?? –så att hjärnan reagerar med behag?? –eller chock??

Idag undrar man om någon bryr sig?? –nu när alla är fotografer?? Hinner någon tänka på bildkomponenter?? –förutom en själv?? –som alltid skall vara i centrum?? Än mindre formen och övriga innehållet??

Jag har skrivit om bildkomposition i flera bloggar, en kan du läsa här?? –och för den optimala bilden måste det finns bra balans med innehållet?? Det sorgliga är att seniorplåtis får allt svårare att hinna med bildkompositionen i bilder med snabba händelser?? Det finns då ett avgörande ögonblick?? –och det gäller att fånga det??

Men här var det gott om tid?? –och jag försökte att finna rätt form och utsnitt??

Stockholm anno 2015-05-13

Inlagt 2015-05-20 07:50 | Läst 4194 ggr. | Permalink

"Rackarns vad skarpt! Är det iPhone månne? ;) Skämt å sido ett aber för bildkompositionen och att lära sig att komponera är att man inte tittar på bilder på samma sätt i dagens flöde tror jag. Tidigare när det var 36 eller till och med 12 bilder på en rulle tog man sig ju tiden att granska bilderna när man framkallat eller hämtat ut från labbet. Man fick en känsla för om något "skavde" i bilderna och lärde sig den vägen även om man aldrig "studerade" komposition i sig. Nu när flödet är allt och vi exponeras för oändligt många fler bilder på nätet och när det dessutom handlar främst om att synas ofta (kan jag tycka) så tror jag också att det kritiska betraktandet till stor del gått förlorat hos många. Dessutom var vi (antar jag) konsumenter av fototidningar innan det blev kameratidningar i stället, liksom fotoböcker. Hur många köper en fotobok i dag? Hur många är intresserade av se och läsa genomarbetade bildreportage (i den mån de ens finns) och inte bara kameror och prylar? -affe Ps. Har klappat Sally. ;)"


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Rackarns vad skarpt! Är det iPhone månne? ;)
Skämt å sido ett aber för bildkompositionen och att lära sig att komponera är att man inte tittar på bilder på samma sätt i dagens flöde tror jag. Tidigare när det var 36 eller till och med 12 bilder på en rulle tog man sig ju tiden att granska bilderna när man framkallat eller hämtat ut från labbet. Man fick en känsla för om något "skavde" i bilderna och lärde sig den vägen även om man aldrig "studerade" komposition i sig. Nu när flödet är allt och vi exponeras för oändligt många fler bilder på nätet och när det dessutom handlar främst om att synas ofta (kan jag tycka) så tror jag också att det kritiska betraktandet till stor del gått förlorat hos många. Dessutom var vi (antar jag) konsumenter av fototidningar innan det blev kameratidningar i stället, liksom fotoböcker. Hur många köper en fotobok i dag? Hur många är intresserade av se och läsa genomarbetade bildreportage (i den mån de ens finns) och inte bara kameror och prylar?
-affe
Ps. Har klappat Sally. ;)
Svar från Bob Bovin 2015-05-20 12:31
Hej Alf,
Jag håller med dig i ditt resonemang. Tiden är alltför knapp idag för studier av bildkomposition för gemene man idag. Få har en tanke i denna dela av bildförståelse. Jag förmodar att man studerar komposition i konstskolorna och designutbildningar. Jag tror att fotografer i reklambranschen stöter på utformning av sidor.
Bilderböcker med medveten bilddesign av sidorna finns nog, men är nog bara möjligt i kommersiellt kostnadsbärande böcker.
Allt styrs av pengar idag. Utbildning lika väl, så sorgligt. Vem skulle få en bok om bildkomposition som stipendium i klass 8? Det är andra tider idag.
Bra att Sally fått en klapp.
Ha en givande dag
Bob
Långsamheten lov liksom, de e nog en svunnen tid...;)
Jag tror ändå man missar saker när man har för bråttom,
både när man gör saker och när man betraktar saker!
För man hinner nog inte se kvalitet när man har för bråttom,
å andra sidan så vet man kanske inte vad kvalitet är, när man har för bråttom!
Så det kanske går jämt ut!
Ursäkta mitt omoderna tankesätt! ;)
/B
Svar från Bob Bovin 2015-05-20 12:38
Hej Bengt,
Vi är nog omoderna idag, även om vi försöker hänga med.
Kanske bildkomposition är i sin karaktär abstrakt. Olika symmetrier kanske är tidsberoende. Var tid har sina ideal. Just nu är en omvandlingsperiod, till något annat. Eller inget alls.
Roffe är nog inte så intresserad av det med bilder, en leverkorv är nog bättre.
Bob
Bra bilder Bob, svårt att kritisera en "seniorplåtis" men lite mer luft ovan träden skulle jag nog vilja haft....!!
Harmoni i bilden tycker jag är viktig liksom ljuset, men som du skriver ibland så hinner man inte med och framför allt inte i gatufotografi.
Ha en fin dag//Rolf
Svar från Bob Bovin 2015-05-20 12:43
Hej Rolf,
Klart du skall ha synpunkter. Jag skar bort husväggar där uppe. Så det var en dålig kompromiss. En himmel hade varit snyggare.
Bilder är ofta kompromisser för mig, sällan blir man helt nöjd mellan händelse och form.
Angående dagen så började det inte så kul med tandläkarbesök, men snart rullar Girot igång. då blir det en bra dag.
Ha de bra
Bob
Komposition är ett måste faktiskt för oss gamle.
Föreslog som tema triangelkomposition i en grupp.
Då visades trianglar.
Brukar inte läsa andras kommentarer innan jag skriver ner mina tankar.
Har gjort det i dag och Alf och Bengt har redan skrivit ner ven mina tankar.

Trappan spännande leder omedelbart ögat vilja gå upp så stenens betydelse i förgrunden ät given.
Stenen har många vackra mönster så träden placerade med harmoni.
Sol nu över oss alla fyra bådar gott
Gun-Inger
Svar från Bob Bovin 2015-05-20 12:50
Hej,
Du är en utmärkt bildläsare och det ser man också i dina egna bilder. Man förstår att du har sett många bilder med eftertanke.
Här är det en fin dag med sol och värme. Det leder till att gräset växer så det knakar. Spindlarna i garaget är redan jättestora. Jag jagade ut några idag, tur att de inte är så giftiga. Hade det varit i Australien hade man varit död nu.
Njut av solen
Bob och Ninni
Jag har skrivit det tidigare .Du behärskar komp...
Även om jag håller med Rolf den här gången . Bild Nr 2.
Bild Nr 1 är väldigt snygg harmonisk och vilsam för ögat.
/ Bengt
Svar från Bob Bovin 2015-05-20 12:56
Hej Bengt,
Håller med bild 2 är en kompromiss. Jag tyckte om den förvirrade måsen.
Jag tror man måste öva med nya bilder ständigt. Men i gatufoto släpper jag ofta genom bilder med kass kompositionen.
Ha en givande dag
Bob och Ninni
Vilken tur då att jag började fotografera på 60-talet så jag slapp lära mig komposition ;)
Jag tycker det generellt är lite skumt att stoppa in det som handlar om känsla och intuition i ett logiskt regelverk. Tror mer på den samlade erfarenheten av bilder man samlat inom sig plus känslan och lite anarkistisk leklust.
Svar från Bob Bovin 2015-05-20 13:01
Hej,
Du har rätt på sätt och vis. Man skall vara skeptisk till regler. Ibland skall man bryta regler.
Lika fullt tror jag att våra hjärnor har signalbanor som tillfredsställes av vissa symmetrier. Kan man lära sig dessa regler så kan man glädja fler bildbetraktare.
Sedan tror jag att anarki och kaos kan vara intressant även i bilder.
Ha en fin dag
Bob
Komponering är för mig en uppövad förmåga liksom bilkörning eller att spela ett instrument. Men jag tror att det är färskvara, det gäller att både hålla igång och hålla uppe ambitionsnivån.
Svar från Bob Bovin 2015-05-20 13:06
Hej Magnus,
Det ligger mycket i det. Man måste hålla igång en färdighet genom träning.
Det här med skönhet och behaglighet i bilder och föremål är mycket svårdefinierat. Är till exempel hög symmetri något som hjärnan tycker om. Eller är det så att skönhet är en individuell känsla, som är olika hos oss all.
Det landar i att vi vet så lite om vår hjärna.
Han en bildgivande dag
Hälsa grabben i Dalby
Bob och Ninni