ANNONS
Annons

Vilken kamera ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Znarkus

Medlem
Hej!

Jag vill verkligen ha en digital systemkamera nu, men vet inte vilken :(. Jag har tittat på t.ex. Nikon D50, D40 och D70 eftersom de ligger i en ganska bra prisklass, mellan 5000 och 7-8000, beroende på tillbehör som följer med.

Varför jag fastnade för Nikon var bland annat att de har färre megapixlar på en lika stor sensor som konkurrenterna, vilket borde ge lite brus tycker jag. Jag har nämligen haft en kompaktkamera innan (Ixus 40) och hatar brus. Sen verkar dessa kameror ha väldigt bra bildkvalitet, och D70 var väl en 10-12 000:- kamera förrut?

Så vad rekommenderar ni? Är det tokiga val, borde jag välja någon annan kamera eller borde jag gå upp någon prisklass?

Annars, vilken av dessa kameror skulle passa mig bäst? Om jag köper t.ex. D50 får jag med 2 objektiv för samma pris som en D70 med ett objektiv.

Alla tips är ytterst välkomna :)

Missa inte Pentax K100D eller K10D. Den sista är något dyrare, men attans vad mycket du får för pengarna!

/kg, som e så glad att kunna rekommendera nåt annat än Minolta (Sony)

Tack för svar!

Jag överdrev nog om bruset lite, det är kanske inte det viktigaste. Jag vet inte om Canons modeller, de är ju så små, fast det kanske är en vanesak.
Däremot har jag börjat fundera på K10D, vore den ett bättre alternativ än D70s?

Eller borde jag som nybörjare till systemkameror satsa på en billigare och istället få med fler objektiv?

Jag har några gamla objektiv till en Olympus om-2 som enligt Olympus ska funka till nyare kameror med en adapter. Är Olympus ett bra märke med t.ex. deras E-400/500, eller kan deras gamla objektiv funka med något annat märke?

Tidningen Foto testar K10D i det nummer som är ute nu. Läs, känn o kläm. Känslan är viktig.

Okej jag får väl ta och plocka upp den tidningen då :)

Men tycker ni att nybörjare till systemkameror borde köpa en billig kamera med många objektiv eller en dyrare med få (läs ett) objektiv till att börja med?

Du har nog roligare med en billig kamera med fler objektiv, och framför allt kanske det kan hjälpa dig att komma fram till vad du vill fotografera mest. När du väl blivit "varm i kläderna" kanske du vill köpa dyrare, ljusstarkare eller skarpare objektiv, och även då är det objektiven som är det viktigaste för bildresultatet - inte kameran.

Antalet pixlar är, som du redan kommit fram till, inte på något sätt avgörande - mycket viktigare är att kameran känns bra för dig. Det är svårt att åstadkomma bra resultat om man inte gillar verktyget.

De "billiga" modellerna från respektive tillverkare finns i allmänhet hemma hos handlarna så du kan klämma och känna på dem. Jag försöker för övrigt oftast handla från lokala butiker - oftast går det att pruta ner priset till priser jämförbart med näthandlarna.

Tack för tipset! Så att köpa en Olympus vore inte en så dum idé, eftersom jag redan har flertalet äldre objektiv till den?
Hur stor roll spelar en bildstabilisator? Det låter jättebra tycker jag, men det kanske inte är så bra i praktiken. Är väl också en grej jag märker när jag klämmer på kamerorna hehe..

Znarkus skrev:
Tack för tipset! Så att köpa en Olympus vore inte en så dum idé, eftersom jag redan har flertalet äldre objektiv till den?
Hur stor roll spelar en bildstabilisator? Det låter jättebra tycker jag, men det kanske inte är så bra i praktiken. Är väl också en grej jag märker när jag klämmer på kamerorna hehe..

Jag missade ditt inlägg om Olympus - det går inte att använda gamla Olympusobjektiv på de nya kamerorna utan adapter, och då blir det helt manuellt. Det är ofta ruggigt bra objektiv, men blir inte så lättanvänt om man är nybörjare (t.ex. måste du först ställa skärpan manuellt och därefter ställa in bländare manuellt).

Bildstabilisering väger tungt i min bok. Senast idag så tog jag skarpa bilder med 1/30 sek. på 135mm brännvidd. Visserligen såg bilden ut som skit men skarp var den i alla fall. :)

Så kika på Pentax och Sony innan du bestämmer dig.

P.S sonyn funkar ju med alla gamla AF minolta objektiv.

Först vill jag tacka KG som talade så varmt om A1 (Aette) och fick mig att välja min första riktiga Digitalkameran. Konika Minolta A1.

Nu har även jag köpt mig en Systemkamera.
Jag stod i valet mellan Nikon D40 & Pentax K100D som min plånbok tillät.
Säljaren på Expert fick mig tillslut att välja Nikon D40.
Mycket pga enligt honom. Bättre optik, längre batteri tid (Li-ion),och äkta Nikon känsla. ???

Så när jag kom hem packa jag upp min Nikon och började Knappa, vrida ,bläddra, fota, känna, osv. ( I butiken är det svårt att få en rättvis bedömning tycker jag) Jag fotade både ute och inne och i svåra förhållande.

Men jag kände mig inte nöjd :(
Jag var nog bortskämd med A1,ans Anti-shake.
Det var svårt att få skarpa bilder vid dåligt ljus och än värre vid full zom.

Så jag åkte tillbaka och fick byta till Pentax K100D ( Ett stort tack till Expert!!)Vad hade jag att förlora? K100D kan väl inte vara så mycket sämre tänkte jag.

Hemma igen med min K100D och nu så här efteråt ångrar jag mig inte.

Jag kom fortare in i K100Ds menyer och inst. och fram för att den har Anti-shake & Sensorrengöring.
sedan går det inte att starta kameran ute minnes kortet i. En tabbe som jag tror många har lyckats med, När man väl kommer ut så upptäcker man att minneskortet sitter kvar på Datorn. ;)

Ja, de e vad jag tycker. Och jag hoppas du fått lite mer kött på benen, så du slipper ligger sömnlös som jag , och undra om du köpt fel , Hihi.
Från en som nu är utvilad ;)

Tack för att du delar dina erfarenheter. Jag hade missat att K100D hade anti-skak, trodde bara att K10D hade det. Det var ju intressant, men har Pentaxen inte några nackdelar enligt dig jämfört med Nikon?

Jag kom just på att det inte följer med något laddningsbart batteri till K100D, vilket förstås är segt. Jag hittar inte var man kan köpa batteri till den, någon som kan peka mig i rätt riktning?

Tack för de vänliga orden :)

K100D går på vanliga AA-batterier så det lär inte vara någon match att hitta bra laddbara sådana. Mina favoriter för stunden kommer från Dustin och heter Lenmar på hela 2700 mAh och kostar bara 95 spänn för ett fyrpack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar