Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begagnad DSLR eller spegellös för hästhoppning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ljusinsläppet är ju dock identiskt, samma iso och bländare i samma situation ger samma slutartid.

Vill man matcha skärpedjupet på fotot så har du helt rätt, då måste fullformats kameran öka bländarvärdet vilket krymper ljusinsläppet och vi måste höja iso för att kompensera och få samma slutartid. Men när vi gjort det så har vi väl negaterat fördelen med att ha den större sensorn?

Om skärpedjupet inte var en del av ekvationen så skulle FF ha fördelen. För då kunde man köra samma bländare och iso för att ta samma bild och där har FF en fördel.

Men jag fick intrycket av att problemet här var brus(för lite ljus för rätt slutartid) och skärpedjup(få ryttare och häst i fokus samtidigt) och i just det fallet så känner jag att sensorstorleken i sig inte gör skillnaden som behövs.
 
Ljusinsläppet är ju dock identiskt, samma iso och bländare i samma situation ger samma slutartid.
Ljusinsläppet är inte identiskt. Använder du samma objektiv med en mindre sensor så kommer en del av bilden att projiceras utanför sensorn och gå förlorad. Detta är orsaken till att bilden från den mindre sensorn blir brusigare.

Ljusintensiteten på sensorn kommer däremot att vara densamma, men det är den totala mängden insamlat ljus (dvs det totala antalet fångade fotoner) som bestämmer bildkvaliteten, inte ljusintensiteten på sensorn.

Du har rätt i att om man inte kan tillåta sig ett kortare skärpedjup så vinner man inget på att använda en större sensor när det gäller bildbrus.
 
Tack för info om ff- och cropsensor och förhållanden dem emellan, en mycket bra kännedom. Jag kände utifrån det att endera sensor blir bra. Jag fick tag i en d7100 i fint skick med 48000 exponeringar. Samma bildprocessor som d600 och d800, och som jag uppfattar en bra autofokus vilket jag tror kommer öka mina chanser att få fler bilder i fokus. När jag lärt mig använda rätt fokusmetod (det är mycket kort tid som hästen är i bild före språnget och jag har försökt se vilken teknik gällande fokus som är bäst men har inte fått det klart för mig än).
Jag ska kika runt på forumet angående vilka objektiv som kan vara bra alternativ, men tänkte också ställa frågan till er som varit med från början av tråden.
Vad skulle vara bra val om man tänker att jag fokuserar på utomhus och mitt nuvarande m4/3 motsvarande 200mm känns för kort?
Fast eller zoom går bra vilket som. Målet är att hitta ett kamerahus-objektivset som är tillräckligt bra för att få till några skarpa bilder. Jag förstår att optiken är olika snabb gällande autofokus och kamerahuset har inte autofokusmotor eller bildstabilisering. Så det kanske behövs, isf vad är bra?
Det är en djungel med benämningar och utifrån de inte möjligt för mig att avgöra vad som passar för mig utifrån kameran jag köpt, Nikon D7100, och ambitionsnivå enligt ovan.
Alla objektiv är ju tillräckligt bra om man tittar på tillverkarens sida 🙂. Och finns det modell/version som bör undvikas.

Stort tack igen! 👌
 
Tänk på att stabilisering inte hjälper vid hästhoppning eftersom det är hästens rörelse som ger oskärpa vid längre tider och inte dina skakningar av objektivet. Samtidigt ger stor bländaröppning kort skärpedjup så det blir en balans mellan tid och bländare. Du bör ha tider ner under 200-del och bländare 4 eller 5.6 vilket oftast går bra utomhus i sol, men kan vara svårt om mulet.
 
Tänk på att stabilisering inte hjälper vid hästhoppning eftersom det är hästens rörelse som ger oskärpa vid längre tider och inte dina skakningar av objektivet. Samtidigt ger stor bländaröppning kort skärpedjup så det blir en balans mellan tid och bländare. Du bör ha tider ner under 200-del och bländare 4 eller 5.6 vilket oftast går bra utomhus i sol, men kan vara svårt om mulet.
Om jag aldrig använder större bländare än 4-5.6 tappar då tex ett 2.8 eller 4.0 sin funktion och det avgörande är ist tex hur snabb autofokusen i objektivet är och jag lika gärna kan köpa ett 4.5-5.6? Eller blir skärpedjupet större ju större avståndet till motivet är (jag uppfattade det av diskussionen tidigare i tråden), då kan ju ett 4.0 vara perfekt med tanke på det jag skrev tidigare om svårigheter just nu med att relatera flera parametrar till varandra och de med exempelvis 4.0-5.6/4.5-6.3 ändras om jag zoomar in eller ut.
(Har nog inte tänkt att komma upp i 2.8s prisnivån).
Har bildstabilisering ingen funktion vid hästhoppning så kanske man kan hitta objektiv till lägre pris? Men hur avgör jag om det är bra?
 
Tack för info om ff- och cropsensor och förhållanden dem emellan, en mycket bra kännedom. Jag kände utifrån det att endera sensor blir bra. Jag fick tag i en d7100 i fint skick med 48000 exponeringar. Samma bildprocessor som d600 och d800, och som jag uppfattar en bra autofokus vilket jag tror kommer öka mina chanser att få fler bilder i fokus. När jag lärt mig använda rätt fokusmetod (det är mycket kort tid som hästen är i bild före språnget och jag har försökt se vilken teknik gällande fokus som är bäst men har inte fått det klart för mig än).
Jag ska kika runt på forumet angående vilka objektiv som kan vara bra alternativ, men tänkte också ställa frågan till er som varit med från början av tråden.
Vad skulle vara bra val om man tänker att jag fokuserar på utomhus och mitt nuvarande m4/3 motsvarande 200mm känns för kort?
Fast eller zoom går bra vilket som. Målet är att hitta ett kamerahus-objektivset som är tillräckligt bra för att få till några skarpa bilder. Jag förstår att optiken är olika snabb gällande autofokus och kamerahuset har inte autofokusmotor eller bildstabilisering. Så det kanske behövs, isf vad är bra?
Det är en djungel med benämningar och utifrån de inte möjligt för mig att avgöra vad som passar för mig utifrån kameran jag köpt, Nikon D7100, och ambitionsnivå enligt ovan.
Alla objektiv är ju tillräckligt bra om man tittar på tillverkarens sida 🙂. Och finns det modell/version som bör undvikas.

Stort tack igen! 👌

Om du vill ha mer räckvidd än 200mm på m4/3 på APS-C så är det väl mer än 300mm du måste upp i tror jag.

När det gäller stabilisering så är ju det till för att motverka skakningar och har ingen betydelse när man t.ex panorerar. Det viktiga när det gäller hästhoppning(eller att fota saker i rörelse överlag) är ju att använda tillräckligt snabba slutartider.

Sen är ju tillverkarens hemsida det sista stället du ska kolla på. Läs recensioner och omdömen istället för att få en uppfattning om bildkvalité och autofokus.
 
Tack för ledsagningen att hitta ngt till en rimlig peng. Jag har nu ett Nikon d7100 i mkt fint skick som känns mer än dugligt, och ett Nikon 70-300 dx vr är på väg.
Tack!
 
Tack för ledsagningen att hitta ngt till en rimlig peng. Jag har nu ett Nikon d7100 i mkt fint skick som känns mer än dugligt, och ett Nikon 70-300 dx vr är på väg.
Tack!

Hoppas du finner kombon bra och trevlig samt du får många trevliga stunder med massor med fräcka bilder med dig hem.

Har endast fotat ren hästhoppning en enda gång och har viss förståelse för det där med fokuspunkter hit och dit (som du skrev om ovan) men nåt jag insåg rätt snabbt var att fota själva hopped med manuell fokus (fast fokusvärde). Bara ställa in fokus mot hindret där du vill ha fokus och sen när hästen börjar närma sig så är det bara smacka på.

Beror ju så klart på vilket kamerahus man har samt hur många b/s det kan med. Fotar du med fast fokusvärde så kommer du få ut max prestanda gällande antalet bilder per sekund kontra följande fokus. Är ju bara labba nån gång när bilderna oavsett vad kvittar så ser du ju om detta knep kan vara nåt.
 
Tack Johan2020, ska testa det och jämföra. Men focusen satt helt fantastiskt när jag varit vid hoppningen ett par ggr, av 70 bilder var mer än 60 i rätt fokus.
Och vid första tillfället av hästfotning på ett fält flög de här förbi och jag tog 4-5 singel-shots.
DSC_0099_045-1.JPGDSC_0100_046.JPG
 
Tack Johan2020, ska testa det och jämföra. Men focusen satt helt fantastiskt när jag varit vid hoppningen ett par ggr, av 70 bilder var mer än 60 i rätt fokus.
Och vid första tillfället av hästfotning på ett fält flög de här förbi och jag tog 4-5 singel-shots.
Visa bilaga 159399Visa bilaga 159400


Glöm inte att visa resultaten sen 😊

Nyfiken på vilken setting/kombo du har när du fotade tornfalken.
 
Glöm inte att visa resultaten sen 😊

Nyfiken på vilken setting/kombo du har när du fotade tornfalken.

Camera Info
Device: Nikon D7100
Lens: VR 70-300mm f/4.5-6.3G
Focal Length: 220mm
Focus Mode: AF-S
AF-Area Mode: Single
VR: ON
AF Fine Tune: OFF
Exposure
Aperture: f/5.6
Shutter Speed: 1/1000s
Exposure Mode: Aperture Priority
Exposure Comp.: 0EV
Exposure Tuning:
Metering: Matrix
ISO Sensitivity: Auto (ISO 100)

ps. sparvhök om jag inte har fel. ds.
 
Camera Info
Device: Nikon D7100
Lens: VR 70-300mm f/4.5-6.3G
Focal Length: 220mm
Focus Mode: AF-S
AF-Area Mode: Single
VR: ON
AF Fine Tune: OFF
Exposure
Aperture: f/5.6
Shutter Speed: 1/1000s
Exposure Mode: Aperture Priority
Exposure Comp.: 0EV
Exposure Tuning:
Metering: Matrix
ISO Sensitivity: Auto (ISO 100)

ps. sparvhök om jag inte har fel. ds.

Oj det va mer EXIF än jag räknat med, tack =)

Ok gällande arten.
 
[…]
Sen är ju tillverkarens hemsida det sista stället du ska kolla på. Läs recensioner och omdömen istället för att få en uppfattning om bildkvalité och autofokus.

En bra uppfattning om bildkvalitet kan man skaffa sig på Flickr. Där går det att filtrera bilder efter vilken utrustning som har använts.
 
Det är en tornfalk. Riktigt bra bilder, de du har visat än så länge. Har själv haft en D7100 och en 70-300, men inte samtidigt.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar