Ursäkta, trodde att jag var i Sony A7/A7R-tråden...
Då får jag väl kortfattat säga något om vad jag anser vara det innovativa när det gäller just dessa kameror. Jag räknar bort sedvanlig teknikutveckling, där RX1 definitivt utgör en kombination av en design med klass, stil och elegans och ett sällan skådat ingenjörstekniskt mästerstycke (trots i vanlig ordning nån knasighet också). Det är inte detta som per se är det innovativa med den. Med min definition av begreppet anser jag också att A7/A7R representerar en om möjligt ännu mindre innovation än RX1, trots att A7
rna enligt vad som sipprat ut givit utvecklarna och ingenjörerna ännu mera huvudvärk innan de fick till något praktiskt användbart. Det handlade om att välja mellan pest och kolera, och de var (fortfarande enligt ryktena) nära att ge upp flera gånger (varför har jag skrivit om nånstans).
Alltså, det behövs knappast särskilt mycket nytänkande och innovativitet för att ta fram en produkt som halva världen började skrika efter så fort RX1:an kom ut... Enligt mig, förstås. Det behövdes "bara" en kolossal teknisk prestation (och däri självfallet massor av uppfinningar, innovationer, frigörande från "hur man kan göra", om- och nytänkande etc.).
Det som är det innovativa med A7/A7R-serien är inte TEKNIKEN, även om dessa kameror givetvis som sagt innehåller massor av innovationer och uppfinningar i sig, inkl. senaste generationen av bildsensorer (och förmodligen de bästa f.n.). Det finns redan en 36 Mp och massor av 18-24 Mp-fullformatskameror ute som är snabbare, bättre på följande AF, bättre för stora och tunga objektiv etc. Och det lär väl även finnas kameror med bättre bildkvalitet (typ mellanformatare). Och det finns kameror som är både mindre och lättare. Olympus E-M1 OM-D är bara "lite" tyngre och större... Fast har två storlekar mindre sensor, som alla vet. Om alla hade fastnat i tekniktänket skulle A7-serien bli en gigantisk flopp.
Nej, det innovativa ligger på ett helt annat plan, vilket förvånansvärt nog är uppenbart enbart för somliga. Det här får tyvärr bli en liten "cliff hanger" pga lite pressande måsten. Men alla kan ju tänka själva, förhoppningsvis... Annars återkommer jag senare.
.