Sten-Åke Sändh skrev: Visst det är OK för mig om de vill införa telefonkommandostyrning men jag kommer nog inte använda det tror jag. Det är nog snabbare de flesta gånger som det redan är på många kameror. Allt behöver inte vara en förbättring bara för att det är nytt.
Du menar som Tri-navi?
(sorry, kunde inte låta bli
Som fotograf är det väl viktigare att kunna ställa in förstoringsgraden man gillar i så fall så man kan hamna i den med ett enda tryck och att det är enkelt att stega sig vidare om man nu vill det.
En mer allmän fundering: Det jag tycker till exempel Canon och Panasonic gjort rätt när de lagt till pekskärmsnavigering i systemkamerorna är att de inte tagit bort det traditionella sättet att göra saker - bara kompletterat med ett nytt som man kan välja att använda om och när man vill.
Jag håller annars överlag med dig att det finns en tendens att ändra saker i användargränssnitt mer för att man kan, än för att det är något större fel på det gamla sättet (hörde jag någon säga Windows?)
Pekskärmar är geniala i en smartphone eftersom det vore så opraktiskt med traditionella reglage där. I en systemkamera är situationen lite annorlunda: Med tanke på hur man använder en kamera (håller den nära ögat och vill pilla på saker samtidigt) och dels med tanke på att det hur som helst finns plats för knappar och rattar så blir en pekskärm inte samma revolution där som det blev i telefonerna. Men pekskärmen är - ibland - smidig när man grejar i menyer, bläddrar i bilder osv. Alltså när man inte har kameran vid ansiktet.