Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem är mest innovativ bland kameratillverkarna?

Produkter
(logga in för att koppla)
GoPro var verkligen inget dumt förslag, ztenlund. Det verkar kunna vara vad Martin tänker på...

Jag har dock inte en aning om vilka försäljningskanaler de använder, jag har bara sett den i fotoaffärer, och friluftstidningar etc. köper jag inte. Och eftersom jag har varit väldigt lite utanför huset/lasarettet under de senaste åren, så jag har väl hamnat lite offside förmodar jag...

[...]
Jag har dock inte en aning om vilka försäljningskanaler de använder. Jag har bara sett den i fotoaffärer. Men jag har ju varit väldigt lite utanför huset/lasarettet under de senaste åren, så jag har väl hamnat lite offside förmodar jag...

Jag såg GoPro i en av de stora sportaffärerna nyligen, troligen var det Stadium.

GoPro var verkligen inget dumt förslag, ztenlund. Det verkar kunna vara vad Martin tänker på...

Jag har dock inte en aning om vilka försäljningskanaler de använder. Jag har bara sett den i fotoaffärer. Men jag har ju varit väldigt lite utanför huset/lasarettet under de senaste åren, så jag har väl hamnat lite offside förmodar jag...

Den säljs t.ex. i sportaffärer, motorcykelaffärer friluftsbutiker med mera.

Deras första kamera var en ren (analog) stillbildskamera, och det tog ett tag innan de blev allt mer videoinriktade (även om de fortfarande kan ta stillbilder).

Jag tippar på GoPro.

Bingo! ;)

Allvarligt talat, jag tycker de har varit genuint innovativa på ett sätt som ingen av de övriga kameramärkena riktigt nått upp till de senaste tio åren:

- De har i praktiken hittat på och utvecklat en ny produktkategori där de (numera) inte är ensamma, men så dominerande att kameratypen allmänt kallas "Gopro" även när det handlar om en av deras konkurrenter
- Deras produkt bygger på innovativ användning av teknik (liten, lätt, strömsnål m m)
- De har tagit fram ett enkelt gränssnitt som gör att de är enkla att använda i ett tätt skal
- De insåg från början att det inte räckte att sälja en lätt liten kamera med ett vattenätt fodral - de har dessutom paketerat dem med ett stort urval av hjälmfästen, selar, cykelfästen m m. De har alltså inte bara hittat på en ny kamera, de har en mängd kluriga tillbehör man kan köpa i paket med kameran eller separat
- De har hittat ett eget sätt att marknadsföra produkterna: deras kameror säljs visserligen via kameraaffärer också, men huvudkanalen är troligen alla sport- och friluftsbutiker. Oerhört många sådana butiker har en bildskärm eller platt-TV där det snurrar oerhört läckra filmer med surfare, snowboardåkare, skydivers, base-hoppare och händelsevis har du ett ställ med Gopro-kameror alldels intill skärmen. De syns på allt från mässor till väntutrymmen på flygplatser, kort sagt i sammanhang där det finsn gott om folk som tycker det är avkopplande att se deras spektakulära filmer.

Resultat? De är alltså just nu femte största kameramärke i Norden räknat på försäljningsvärde och sjätte största räknat på antal sålda kameror (de delar för övrigt sjätteplatsen med Fujifilm och hela deras utbud av kompaktkameror och systemkameror).

Jag tycker nog att Gopro är den mest innovative kameratillverkaren de senaste tio åren.

Senast ändrad:
När jag inte hittade något bland det jag visste om stillbildskameror så blev jag lite misstänksam och ställde en implicit fråga ifall det kunde handla om någon videokamera (som Red One eller nåt). Och det lilla jag vet om GoPro och de andra aktion-kameror som plankat deras koncept är att de är videokameror, där vissa möjligen går att ta någon halvdassig stillbild med. Men jag är förstås inte säker på att jag hade prickat in GoPro även om jag fått bekräftat att även videokameror skulle kunna vara aktuella, eftersom jag som sagt för min del aldrig sett GoPro någon annanstans än i fotoaffärer.

Sportaffärer, friluftsbutiker och motorcykelaffärer är det ju liksom ingen vits med att överhuvudtaget sätta foten i, när fem av ens ryggkotor är delvis pulvriserade. Kan inte ens kan springa längre - detta skulle skicka olidliga smärtchocker genom ryggen på mig för varje steg... Det gör tillräckligt ont bara av att sitta framför datorn en stund, så nu slipper ni mig på ett tag (eller nån dag), eftersom jag måste avlasta ryggen genom att gå och krypa ner i bingen.

Hej så länge!

Det finns bättre stillbildskameror än GoPro (förstås), men halvdassigt tycker jag är att ta i. De håller ganska jämna steg med bra kompaktkameror och har fördelen att kunna användas på andra sätt. Deras första kamera tog som sagt enbart stillbilder :)

Det finns bättre stillbildskameror än GoPro (förstås), men halvdassigt tycker jag är att ta i. De håller ganska jämna steg med bra kompaktkameror och har fördelen att kunna användas på andra sätt. Deras första kamera tog som sagt enbart stillbilder :)

De är inte ovanliga som målkameror i t.ex. fotboll, så stillbilderna duger för dagstidningar i alla fall :)

Men just mångsidigheten och enkelheten plus att de varit tidiga med att göra fjärrstyrning möjligt har gjort dem omtyckta i mängder av sammanhang. TV-produktionsbolag har köpt mängder av dem.

Om vi backar 50 år tillbaka i tiden, alltså 60-talet, framstår Kodak med sin Instamatic, som en klar vinnare, de var innovativa!
Bara å lägga en liten plastlåda i kamerahuset, inga inställningar, inget brus att bekymra sig över, få val till olika känsligheter på det registrerande mediet (ISO 125-400), - bara ren fotografering, sikta och tryck!

Tyvärr, idag är Kodak en skugga jämfört med sin storhetstid, inom konsumentfotografering.
Ja visst, de var faktiskt först med det digital mediet, - hur de nu kunde tappa det försprånget är märkligt värre!

Håller inte med om GoPro att dom skulle vara speciellt innovativa på kamerafronten. Att det är en framgång är det inget snack om, men hur har dom varit innovativa? Dom har en bra bildstabilisator, vad mer har dom kommit på?

GoPro är väl likt Apple väldigt duktiga packeterare. Dvs ta befintlig teknologi och sätta ihop det till en bra kombination.

/Karl

Annars är det lite kul med vad Fujifilm ställt till med, inte för att den är vinnare med inställningsmöjligheter eller storlek för sådana kameror vimlar marknaden av. Utan sin fina sensor och att den inom APS-C segmentet till och med klår både C/N. då blir den psykologiska effekten ändå större, herregud en liten kamerafabrik som har modeller med bättre bildkvalitet än dom mest kända.

Men tycker nog inte att det har räckt för den mest innovativa under 10 år, så GoPro var nog ett bra val.

//Bengt.

Håller inte med om GoPro att dom skulle vara speciellt innovativa på kamerafronten. Att det är en framgång är det inget snack om, men hur har dom varit innovativa? Dom har en bra bildstabilisator, vad mer har dom kommit på?

GoPro är väl likt Apple väldigt duktiga packeterare. Dvs ta befintlig teknologi och sätta ihop det till en bra kombination.

/Karl

om det är så enkelt att bara packetera varför gör inte konkkurenterna det? o varför dra in apple i detta? att du inte gillar apple är ingen nyhet men dom om några är innovativa. Bland kamera tillverkare anser jag att fuji med sin x serie är innotavia för dom kör sitt eget race o har tagit fram en kamera som är liten behändig med små knivskarp optik som är skarp över hela bildytan vilket inte alla mina proffsgluggar till mina D800 är. Sedan med deras sensor teknik så ser du oftast ingen skillnad på upp till a4-a3 mot ff.

om det är så enkelt att bara packetera varför gör inte konkkurenterna det? o varför dra in apple i detta? att du inte gillar apple är ingen nyhet men dom om några är innovativa. Bland kamera tillverkare anser jag att fuji med sin x serie är innotavia för dom kör sitt eget race o har tagit fram en kamera som är liten behändig med små knivskarp optik som är skarp över hela bildytan vilket inte alla mina proffsgluggar till mina D800 är. Sedan med deras sensor teknik så ser du oftast ingen skillnad på upp till a4-a3 mot ff.

Ja tänk om Fujifilm klippte till med FF-modell, jösses vad skulle hända då, och med MKIII autofokussystem lite senare.

/Karl

Alla har ju lite olika tolkning av ordet innovativ, så att vi tycker olika är ju inte speciellt konstigt. Men i mina ögon är det innovativt att ha sett en marknad ingen annan tänkt på, det är innovativt att kombinera teknik på ett sätt ingen anna tänkt på, det är innovativt att sälja kameror på ett sätt ingen annan riktigt tänkt på.

Jag kan tycka att vi ibland gräver ned oss i tekniska aspekter av fotografering. Det yttrar sig dels i att vi ibland kan argumentera intensivt över egentligen ganska subtila tekniska skillnader och delvis glömma bort andra faktorer som påverkar bilder mer. Och jag tycker lite att vi kan se samma sak i den här diskussionen där vi ibland gräver ned oss just i tekniska innovationer, som om det vore enda sortens innovationer.

/Karl

Jag har sett saker jag inte hade sett innan. tack vare GoPro.
Det innovativa är formfaktorn, att den är så liten och lätt att du kan använda den var som helst i kombination med fästena.

Vad Olympus och Fuji har gjort ligger näst tillhands, dom har insett (eller snubblat över) den enkla ideen att kameror, precis som hur en pensel eller en penna, betyder mycket för hur en kreativ person inspireras när dom ser och känner den i handen. En kunskap som var förlorad ett tag.

På tredje plats lägger jag Instagram, ett företag till som tar tillbaks bildmediet från parkeringshusarkitekter och tekniker och ger det tillbaks till oss som tycker om att titta på bilder :)

Högre iso, snabbare af, snabbare serietagning, mindre storlek, större storlek ingen spegel, större spegel... Att kalla sånt innovativt är som att ge en vuxen människa beröm för att dom klarar av att sätta vänster fot framför den högra när dom är på väg till Konsum.

Ja tänk om Fujifilm klippte till med FF-modell, jösses vad skulle hända då, och med MKIII autofokussystem lite senare.

problemet blir då att man hamnar i sonys sits liten kamera jättegluggar. Om jag ändå måste ha stora gluggar med så kan jag lika gärna köra ff dslr hus. Att tro att af ska vara lika bra som i dslr är nog ett önsketänkandet utan jag ser tex fuji som mer som en liten diskret kamera som funkar utmärkt till resefoto.

Innovation innebär förnyelse. Det kan vara att använda teknik på nya sätt och det behöver inte nödvändigtvis innebära att hitta på helt ny teknik. (Rätt mycket av ny teknik är f.ö. baserad på gammal teknik ...).

Både GoPro och Apple kan nog utan tvekan sägas ha förnyat sina respektive marknadsområden.

problemet blir då att man hamnar i sonys sits liten kamera jättegluggar. Om jag ändå måste ha stora gluggar med så kan jag lika gärna köra ff dslr hus. Att tro att af ska vara lika bra som i dslr är nog ett önsketänkandet utan jag ser tex fuji som mer som en liten diskret kamera som funkar utmärkt till resefoto.

Helt klart har du rätt till viss del, men D800 blir ju aldrig mindre än A7r även med liten glugg påskruvad. den stora vinsten är nog trots allt den klart mindre vikten, som är konstant på huset så att säga. Debattvågorna gick mycket höga när lilla Nexarna dök upp, med tiden så löste det sig för en del genom att man höll i optiken med vänsterhanden på så sätt att balansen blev hygglig, aldrig helt optimalt så klart men man gjorde det bästa av situationen. När åren gått så uppskattar allt mer just Nexarnas vikt som trots allt gör hela paketen lättare, så finns då stativen som flitigt används även av kameraägare med jättegrepp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar