Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vem är mest innovativ bland kameratillverkarna?
- Trådstartare Skrotfotaren
- Start datum
men har du inte några önskemål om kommande kameror och vad du vill att dom skall kunna, strunta i att C/N inte prioriterar det och det för dagen och att dom säljer så himla bra så att dom inte behöver ha bråttom alls med någonting, Vad tycker du borde hända innerst inne från hjärtat, tumma en liten aning på diplomatin.
Jag funderade en stund på den här frågan när jag först läste den, sedan kom annat emellan ...
Så vilken innovation skulle jag helst vilja se?
Det finns mängder med småsaker man skulle vilja få se någon kameratillverkare adressera. Men om jag skall peka på en enskild sak jag skulle vilja se utvecklat eller uppfunnet av någon så är det en sensor i större storlek (aps-c eller rent av småbild) som går att läsa ut från riktigt, riktigt toksnabbt.
Det är inte att jag vill kunna ta 50 bilder i sekunden eller så (fast det skulle bli en möjlig sidoeffekt). Jag tänker på en sensor där man inte bara kan göra flera hundra utläsningar per sekund (det finns redan idag, i alla fall i sensorer upp till Four Thirds). Jag skulle vilja se en sensor där man kan läsa ut tusen eller ett par tusen gånger per sekund.
Varför i all friden då?
En så hög utläsningstakt skulle ge en hel mängd möjligheter. Till exempel riktigt sjujäkla snabb sensorbaserad autofokus. Och en EVF med minimalt med lagg. Och, det riktigt spännande: man skulle även med rörliga motiv kunna göra fler än en utläsning per resulterande bild. Lite som HDR-on-the-fly, alltså att man kan lägga samman mer än en exponering när man skapar en bild. Det skulle reducera brus, det skulle möjliggöra samtidigt infångande av både djupa lågdagrar och nyanser i sådana högdagrar som idag blir utbrända.
Säg att du läser ut 2000 gånger per sekund, då skulle även en hyfsat kort slutartid som 1/500 byggas upp av flera utläsningar. Plus att vi lite som sidoeffekt kanske äntligen slutgiltigt kunde skippa den mekaniska slutaren (ingen image tear pga den snabba utläsningen osv).
Med dagens sensorkonstruktioner tror jag tyvärr det här är en utopi annat än för mycket små sensorer pga de värmeproblem så snabba utläsningar skulle leda till. Frågan är om det skulle gå att kringgå det problemet ... T.ex. med en stor sensor som i själva verket är uppbyggd av många små så man slipper de långa transporterna inom varje delsensor ... Inte vet jag.
Bengf
Aktiv medlem
Jag funderade en stund på den här frågan när jag först läste den, sedan kom annat emellan ...
Det finns mängder med småsaker man skulle vilja få se någon kameratillverkare adressera. Men om jag skall peka på en enskild sak jag skulle vilja se utvecklat eller uppfunnet av någon så är det en sensor i större storlek (aps-c eller rent av småbild) som går att läsa ut från riktigt, riktigt toksnabbt.
Det är inte att jag vill kunna ta 50 bilder i sekunden eller så (fast det skulle bli en möjlig sidoeffekt). Jag tänker på en sensor där man inte bara kan göra flera hundra utläsningar per sekund (det finns redan idag, i alla fall i sensorer upp till Four Thirds). Jag skulle vilja se en sensor där man kan läsa ut tusen eller ett par tusen gånger per sekund.
Varför i all friden då?
En så hög utläsningstakt skulle ge en hel mängd möjligheter. Till exempel riktigt sjujäkla snabb sensorbaserad autofokus. Och en EVF med minimalt med lagg. Och, det riktigt spännande: man skulle även med rörliga motiv kunna göra fler än en utläsning per resulterande bild. Lite som HDR-on-the-fly, alltså att man kan lägga samman mer än en exponering när man skapar en bild. Det skulle reducera brus, det skulle möjliggöra samtidigt infångande av både djupa lågdagrar och nyanser i sådana högdagrar som idag blir utbrända.
Säg att du läser ut 2000 gånger per sekund, då skulle även en hyfsat kort slutartid som 1/500 byggas upp av flera utläsningar. Plus att vi lite som sidoeffekt kanske äntligen slutgiltigt kunde skippa den mekaniska slutaren (ingen image tear pga den snabba utläsningen osv).
Med dagens sensorkonstruktioner tror jag tyvärr det här är en utopi annat än för mycket små sensorer pga de värmeproblem så snabba utläsningar skulle leda till. Frågan är om det skulle gå att kringgå det problemet ... T.ex. med en stor sensor som i själva verket är uppbyggd av många små så man slipper de långa transporterna inom varje delsensor ... Inte vet jag.
Intressant svar. Tackar.
PMD
Aktiv medlem
Det skulle väl även kräva extremsnabb bländare? Eller något annat sätt att variera exponeringen av sensorn.Och, det riktigt spännande: man skulle även med rörliga motiv kunna göra fler än en utläsning per resulterande bild. Lite som HDR-on-the-fly, alltså att man kan lägga samman mer än en exponering när man skapar en bild. Det skulle reducera brus, det skulle möjliggöra samtidigt infångande av både djupa lågdagrar och nyanser i sådana högdagrar som idag blir utbrända.
Ett rejält bilbatteri i en ryggsäck och en kraftig peltierkylning av sensorn, så är saken biff.Med dagens sensorkonstruktioner tror jag tyvärr det här är en utopi annat än för mycket små sensorer pga de värmeproblem så snabba utläsningar skulle leda till. Frågan är om det skulle gå att kringgå det problemet ... T.ex. med en stor sensor som i själva verket är uppbyggd av många små så man slipper de långa transporterna inom varje delsensor ... Inte vet jag.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Däremot kanske det inte är så dumt att investera i objektiv med M-fattning för att köra på en Sonykamera med adapter. A7r är betydligt billigare än Leica M och om man inte absolut måste ha en mätsökare har den onekligen vissa fördelar (förutsatt att det där med offset-pixlar och sånt verkligen fungerar med alla objektiv).
Jag vet inte det. Jag var inne på en Scandinavians site igår och kollade Leica-prylar och blev ju rätt förvånad över prisnivån på deras objektiv. 30-, 40-, 50- för många av dessa. Hur kan det vara ett alternativ ens till Zeiss?
Då får man nog köpa begagnat i så fall och det är ju inte heller billigt idag eftersom just efterfrågan efter objektiv att använda på inte minst NEX drivit upp priserna även där. Jag tror mer på Pers variant att det finns fullt med folk som redan har en massa Leica-objektiv. Detta är främst deras julafton. Vare sig de väljer att sälja eller använda sina dyrgripar.
Det skulle väl även kräva extremsnabb bländare? Eller något annat sätt att variera exponeringen av sensorn.
Min tanke är att man inte bara mekaniskt lägger samman exponeringarna utan att den (likaledes snabba) processorn analyserar de olika avläsningarna och upptäcker var är på väg att få utbrända högdagrar osv.
Ett rejält bilbatteri i en ryggsäck och en kraftig peltierkylning av sensorn, så är saken biff.
Jo, det är ju där ett av de problemen ligger idag, skall man komma dit med dagens teknik blir det verkligen bilbatteri och typ kylning med flytande kväve eller nåt. Enkelt uttryckt: Utan en radikal omdesign av sensorerna eller någon helt ny teknik så är min idé tills vidare djupt orealistisk.
Men, jag misstänker att mer rimliga (mer rimliga än min utopi) versioner av snabbare utläsning även ur större sensorer utan att få värme- och batteriproblem antagligen är en av de saker det forskas en del kring. Det skulle förvåna mig om inte alla tillverkare funderar mycket just på det här.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det torde vara helt klart att A7R inte kommer att fungera med ALLA mätsökarobjektiv. Det gör inte alla Leicas egna objektiv på M9 heller.
Realistiskt får man räkna med att bara vissa objektiv kommer att funka utan problem (om än i och för sig de flesta, skulle jag tro). 35 mm brukar gå bra (blir det bara lite färgskiftningar är det ju lätt att få bort, och lite vinjettering är vi så vana vid att vi brukar lägga till detta ifall inte objektivet redan "fixat" det...), och 50 mm och längre verkar sällan ge några problem. Och inte telecentriska vidvinkelobjektiv heller, som t.ex. Leicas R-objektiv. Eller objektiv till såväl SLR- som DSLR/SLT-kameror, som Canon FD, Minolta MC/MD, OM-objektiv etc (moderna objektiv går också bra förstås, men de är dyrare och har brantare snäckgänga). Och jag tror knappast att vi behöver förvänta oss några problem med FE-objektiven heller...
Man får alltså fortfarande ta med i beräkningen att objektiv vars utgångpupill ligger nära sensorplanet vanligen ger bekymmer. I princip bör man således undvika kraftiga vidvinklar av symmetrisk typ. Dessa får man köra på sina analoga kameror - silverkornen har som bekant inte alls samma problem att "se" väldigt snett infallande strålar.
Hur ett visst objektiv uppträder på NEX-7 bör kunna ge en ganska god indikering. Ger ett objektiv problem där så är nog risken stor att så blir fallet även på A7R pga dess större sensor, trots snedvinklade mikrolinser.
Av detta kan den försiktige lätt dra slutsatsen att först testa med de "legacy lenses" man redan har, men avvakta med att köpa in fler dylika innan andra har testat dem på den A7-variant man är intresserad av. Nackdelen med detta är förstås att i samma ögonblick som det kommer en rapport om att ett visst objektiv funkar bra på A7/A7R, så kommer priset på detta högst sannolikt att ta ett rejält skutt uppåt... :-(
.
Jag tror vi kommer precis som när det gäller Sonys egna objektiv i kamerorna få se kompensationsprofiler för alltfler av dessa gamla objektiv både i kameror och RAW-konverterare. Tekniken tillämpas ju för fullt för exv. Sony 16-50mm som ju har tidernas distorsion utan kompensering. Manuella objektiv kommunicerar ju inte med kameran men vi kanske får se möjlighet till manuell inställning som rättar till vignettering och distorsion m.m. automatiskt precis som sagda rödstick. I fallet focusing aid (förstoringsläget) i NEX så måste man ju aktivera det manuellt där det funkar automatiskt och transparent med E-mount.
PMD
Aktiv medlem
Man läser av så snabbt att man hinner avbryta innan en cell bottnar?Min tanke är att man inte bara mekaniskt lägger samman exponeringarna utan att den (likaledes snabba) processorn analyserar de olika avläsningarna och upptäcker var är på väg att få utbrända högdagrar osv.
PMD
Aktiv medlem
Manuella objektiv kommunicerar ju inte med kameran men vi kanske får se möjlighet till manuell inställning som rättar till vignettering och distorsion m.m. automatiskt precis som sagda rödstick.
Leica kör med en slags streckkod på objektivet för att överföra objektivdata till kameran. Då går det att få kommunikation med uråldriga objektiv genom att klistra på en streckkod.
Man läser av så snabbt att man hinner avbryta innan en cell bottnar?
I och med att man ju i praktiken delar upp det i flera så borde man i alla fall drastiskt kunna minska risken att en cell/pixel bottnar - när man väl är nära med den eller de första utläsningarna lägger man inte på den/de därpå följande.
Nu skall man komma ihåg att det här jag funderar på handlar om att använda dagens sensorteknik på ett lite annat sätt. Det kan ju lika gärna hända att en innovationsbenägen kameratillverkare kommer med en helt annorlunda sensorteknik som inte har de svagheter som vi diskuterar här.
Min misstanke är att kameratillverkarna tillsammans med olika komponenttillverkare hela tiden tittar på helt nya sätt att bygga sensorer, parallellt med att man förfinar den teknik vi redan har. Det finns nog ingen tillverkare som kör med skygglappar och bara följer ett teknikspår.
Bengf
Aktiv medlem
Man läser av så snabbt att man hinner avbryta innan en cell bottnar?
Jäklars vad imponerad jag blir, först är du ett levande fotoarkiv. sedan kan man undra hur många år du jobbat på Canonfabriken.
Falumas
Aktiv medlem
Varför i all friden då?
Nikon lyckas läsa ut i kraftigt nersatt upplösning och under väldigt begränsad tid 1200fps med sina 1-system.
Skulle hela systemet hänga med CPU, sensor, minne, bussar så finns det gott om trevliga saker man skulle kunna hitta på med snabba hastigheter. Bildstabilisering är ett område också som inte nämndes, HDR. 2000fps i 40MP kommer dock skapa ohyggliga datamängder. Om dessutom RAW-filerna består av datat från alla utläsningarna skulle filerna bli gigantiska, men att rädda högdagrarna skulle vara jättelätt och man skulle i princip kunna exponera efter bildens mörkaste område.
Den mekaniska slutaren är ju dock på frammarsch, har nu min första mobil med mekanisk slutare.
/Karl
Ok, tillbaka till Stefans ursprungliga fråga: Vem är mest innovativ bland kameratillverkarna? Jag har faktiskt ett förslag.
Men vad menar jag med verkligt innovativ? Tja, det skulle kunna innebär att man som tillverkare utvecklar:
- ny teknik eller nya sätt att använda känd teknik.
- en ny produktkategori som andra i samma bransch inte tänkt på.
- ett helt system av tillbehör som gör produkten mer mångsidig och lättsåld (och ökar försäljningsvärdet).
- ett nytt sätt att marknadsföra en produkt, t.ex. hitta nya försäljningskanaler och nya typer av reklam osv.
I mina ögon är det framför allt en kameratillverkare som kan kryssa i alla kategorierna ovan och som sett som helhet över de senaste tio åren varit den mest innovativa tillverkaren i kamerabranschen.
Vem det är? Ni är välkomna att gissa
Ni får två ledtrådar:
1) Senaste halvåret är de det femte största kameramärket i Norden sett till försäljningsvärde och sjätte största sett till antal sålda kameror.
2) De tillverkade sin första kamera 2004.
(AFE: du får inte vara med och gissa
Men vad menar jag med verkligt innovativ? Tja, det skulle kunna innebär att man som tillverkare utvecklar:
- ett helt system av tillbehör som gör produkten mer mångsidig och lättsåld (och ökar försäljningsvärdet).
- ett nytt sätt att marknadsföra en produkt, t.ex. hitta nya försäljningskanaler och nya typer av reklam osv.
I mina ögon är det framför allt en kameratillverkare som kan kryssa i alla kategorierna ovan och som sett som helhet över de senaste tio åren varit den mest innovativa tillverkaren i kamerabranschen.
Ni får två ledtrådar:
1) Senaste halvåret är de det femte största kameramärket i Norden sett till försäljningsvärde och sjätte största sett till antal sålda kameror.
FlyerOne
Aktiv medlem
Ehmm..., som varit den mest innovativa kameratillverkaren på marknaden under de senaste 10 åren? De var alltså innovativa redan året innan de satte sin första kamera på marknaden?
OK, kanske du menade ca 10 år.
Men då undrar jag vad du menar med kamera? Systemkamera? Alla kamerakategorier?
Jag går nog bet på din fråga här, för jag tycker inte jag kan finna någonting som stämmer på allt det du har räknat upp.
Visserligen satte Pentax sin första digitala systemkamera på marknaden år 2004, men det var ju knappast deras första kamera...
Och för Pentax kan jag med det jag vet inte kryssa i alla punkter du räknar upp. Men jag kanske vet för lite, så att jag därför går bet på att besvara din fråga...
Får väl se ifall det kommer någon som vet mer om saken än vad jag gör!
.
OK, kanske du menade ca 10 år.
Men då undrar jag vad du menar med kamera? Systemkamera? Alla kamerakategorier?
Jag går nog bet på din fråga här, för jag tycker inte jag kan finna någonting som stämmer på allt det du har räknat upp.
Visserligen satte Pentax sin första digitala systemkamera på marknaden år 2004, men det var ju knappast deras första kamera...
Och för Pentax kan jag med det jag vet inte kryssa i alla punkter du räknar upp. Men jag kanske vet för lite, så att jag därför går bet på att besvara din fråga...
Får väl se ifall det kommer någon som vet mer om saken än vad jag gör!
.
Ehmm..., som varit den mest innovativa kameratillverkaren på marknaden under de senaste 10 åren? Var de innovativa redan året innan de satte sin första kamera på marknaden?
.
Approximationer
Men jag vidhåller att ingen annan kameratillverkare varit mer innovativ de senaste tio åren - trots att märket jag tänker på bara varit med de nio senaste av de åren. Och jag kan lägga till att deras första kamera inte ens var digital
FlyerOne
Aktiv medlem
OK, då går jag bet som sagt. Med de försäljningssiffrorna så borde det ju vara ett märke som "alla" borde ha sett. Ska väl säga att vad som händer utanför den reguljära stillbildskameramarknaden har jag ringa kunskaper om, som vad Red One och andra kan ha sysslat med.
Edit: Hehe afe, jag kan misstänka det - har ju också redan sagt att jag för min del inte ser något som stämmer på allt det uppräknade...
Men allt beror förstås på hur man definierar innovation. Så som jag föredrar att definiera uttrycket lär det bli något annat som dyker upp...
Edit: Hehe afe, jag kan misstänka det - har ju också redan sagt att jag för min del inte ser något som stämmer på allt det uppräknade...
Men allt beror förstås på hur man definierar innovation. Så som jag föredrar att definiera uttrycket lär det bli något annat som dyker upp...
ztenlund
Aktiv medlem
Ok, tillbaka till Stefans ursprungliga fråga: Vem är mest innovativ bland kameratillverkarna? Jag har faktiskt ett förslag.
Ni får två ledtrådar:
Jag tippar på GoPro.
OK, då går jag bet som sagt. Med de försäljningssiffrorna så borde det ju vara ett märke som "alla" borde ha sett.
Jag är ganska säker på att du både sett sådana kameror och framför allt deras bildresultat
Kan lägga till att min definition av att vara innovativ är en serie bra ledtrådar ...
afe
Aktiv medlem
Jag tippar på GoPro.
Jag tippar att du tippar rätt
Visst, de gör inte traditionella kameror, men det är väl det som är innovativt (jag fick ju på pälsen när jag hävdade att det kan vara en fördel att känna igen sig i en tillverkares nya modeller).