Annons

Vem är mest innovativ bland kameratillverkarna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast frågan var vem som var mest innovativ ser jag. Frågan är om jag tycker att någon är uppenbart mer innovativ än de andra. Olika innovationer som tillsammans för marknaden framåt. De med en mindre del av marknaden måste nog vara mer innovativa för att kunna öka dock. Frågan är om de lyckas.

Just nu kämpas det om den delen av marknaden som prioriterar litenhet och trots den allmänna uppfattningen på nätet att Nikon 1 är en flopp så håller Nikon tydligen andra platsen efter Sonys Nex på den amerikanska marknaden - som fortfarande är en viktig marknad - när det gäller spegellösa systemkameror.

Jag tror nog att både Canon och Nikon har prototyper redo för direkt konkurrens med A7/A7r eller Nex om de måste. Men för att det skall bli bra så måste det ut med gluggar för en ny fattning. Att hålla på med adaptorer av olika slag tycks roa en del äldre herrar med sina gamla gluggsamlingar ;-) men den stora massan är sannolikt måttligt road. Nikon är ju inte ens överintresserade av att hålla breda linjer för både DX och FX. Sony skall nu hålla igång fyra (?)serier från ultravid till supertele? Jag tror att de kommer att blir för tunnt.

Men den som lever får se.

Det var en del som hävdade att Fujis konstruktion utan AA-filter i X-Pro1 aldrig skulle fungera (för att den inte hade tillräckligt med pixlar), men inte heller där har det visat sig vara något större problem såvitt jag sett.
...
Det måste du ha fått helt om bakfoten. Jag har i alla fall aldrig sett någon påstå att den aldrig skulle fungera.

Däremot havdades det att 16 Megapixlar var för få för att man skulle ta bort AA-filtret helt på en kamera för allmänt bruk, bl.a. av mig. För de flesta användare är detta sämre - flertalet foton brukar innehålla mänskliga artefakter, och då har man räta linjer etc. som ger bekymmer. Och jag irriterade mig också över Fujifilms dösnack. Som att deras tämligen begränsade avvikelse från Bayer-filtreringen skulle göra att de kom i närheten av ren slump, dvs att de med sin variant skulle ha eliminerat taggiga kanter, moiré och andra artefakter. De påstod att deras variant skulle ge en "pseudo-random" effekt, vilket den inte ens är i en avlägsen närhet av. Innebörden av begreppet "pseudo-random" är ju att det inte handar om en random sekvens, utan att man har en serie av tal eller någonting som upprepas i ett cykliskt mönster där alla perioder är exakt likadana, men där serierna ska vara tillräckligt långa för att vi människor inte ska observera detta utan att talen (ifall det är tal) ska tyckas oss vara helt slumpmässiga och FÖREFALLA att aldrig upprepa sig.

Tittar man på Fujifilms filtrering så kan man omdelbart se att denna inte är av någon pseudo-random typ (och än mindre random). Att mönstret upprepas i en 6x6 matris av "pixlar" syns ju omedelbart. Men det är värre än så. Inte ens inom denna 6x6 matris är de olika färgerna förlagda med någon grad av "slumpmässighet", de är tvärtom väldigt regelbundna. Denna 6x6-matris består i själva verket av 4 st 3x3-matriser som är EXAKT likadana. Det enda de har gjort är att vrida två av dem 90 grader, så att man får två parvis lika 3x3-matriser.

Denna vridning gör att de röda och blå "pixlarna" byter plats på två av 3x3-matriserna, men de gröna upprepas helt regelbundet - de är förlagda på exakt samma ställe inom samtliga 3x3-matriser.

---
Största problemet jag ser med Sony är att de har svårt att bestämma sig - köper man en av deras kameror kan man inte vara så säker på att kunna köpa en liknande uppdaterad variant nånsin.
Detta snack hör man hela tiden. Vad är det du klagar på egentligen? Att du inte längre kan köpa en uppdaterad variant av A200, eller vad?

"Without deviation from the norm progress is not possible"

PS Blir du stressad av innovationer och nya idéer? Då är det väl bara att välja någon aptråkig tillverkare. Såväl Canon som Nikon torde uppfylla dina önskemål... Dessa båda är ju med råge de av marknadens kameratillverkare som är MINST benägna till att satsa på nyutveckling. Detta är normalt för stora kolosser som länge har dominerat marknaden med sin väl utvecklade teknik. Liksom det mest lönsamma för dem i deras situation. Att utforska okänd terräng kostar förmögenheter, och vissa av satsningarna kommer aldrig att generera en enda krona i intäkt. Ca/Ni tittar mest bakåt på hur systemkamerorna har sett ut under det förgångna halvseklet, och ägnar sig åt att stegvis förfina denna gamla teknik. Vilket de förstås är mästare på. Men detta gör att de blir väldigt ängsliga för att introducera "något modernt". Deras minst sagt halvhjärtade satsning på spegellösa kameror är ju ganska uppenbar, och att de försöker att bromsa utvecklingen där så mycket det bara går ligger ju i öppen dager. Och att utveckla en serie av spegellösa fullformatare lär väl vara det sista de vill göra. :-(

Möjligen att Fujifilm skulle kunna komma med någon spegellös fullformatare, men det finns ju bara ett minst sagt svajigt rykte om detta. Att utveckla elektronikbaserade produkter drar (till skillnad från mekanikbaserade) väldiga investeringskostnader, medan styckproduktionskostnaden blir låg. Detta är förstås ett stort hinder för "småttingarna" inom fotobranschen. "På den gamla goda tiden", när kamerorna som bekant huvudsakligen var baserade på mekanik, så var en felsatsning (vilket naturligtvis förekom) ingen förödande katastrof. Men med större elektroniska utvecklingssteg så blir "start-up"-kostnaderna enorma, och då måste man ha tillräckligt med "fett på kroppen" för att klara att förlora en eller annan förmögenhet emellanåt (är övertygad om att Sony har gjort detta - enda sättet att undvika sådana förluster är förstås att sluta vara innovativ...). Men trots risker och kostnader har ändå "småttingarna" inom kameravärlden, som Fujifilm, Olympus, Ricoh samt Sony förstås (den sistnämnda småtting eller åtminstone "halvsmåtting" inom systemkameravärlden) varit mer innovativa än Ca/Ni.

Och säja vad man vill om Sony, stake har de i alla fall... Men Ca/Ni???

SJÄLVFALLET säger jag inte alls här att Canon/Nikon gör dåliga kameror. Deras långa tid inom branschen och erfarenheter av tjogtals semipro- och prokameror gör dem förstås ledande inom vissa områden. Men när det plötsligt kommer ny teknik som ger nya möjligheter och kan klara VISSA uppgifter bättre än den gamla kan, och det kommer fram fler och fler nya funktioner och VISSA av dessa ger nya fotografiska möjligheter som helt enkelt är OMÖJLIGA att klara med den gamla tekniken, ja då blir deras väl utvecklade och inkörda jätteorganisationer och kunskaper inom utveckling, produktion, distribution och försäljning inom den gamla tekniken plötsligt inte längre en enorm jättefördel, utan ett stort hinder. Plötsligt står man inför problemet att behöva ge sig in på nya områden man saknar kompetens inom, hantera nya grejer som man inte har någon erfarenhet av, helt nya försäljningskanaler kommer in och tar över etc.

I dagsläget har den nya tekniken haft enbart begränsad inverkan på Ca/Ni-försäljningen, och dessa båda kommer med säkerhet att klara sig bra i ett antal år framöver. Kameramarknaden är en bransch där "inlåsningseffekterna" är väldiga (till skillnad från t.ex. mobilelefoner eller TV-apparater). Men framtiden är oroande för dagens stora. I dagens, och ännu mer i morgondagens värld, är det ju som bekant inte de stora som kommer att klara sig bäst, utan de snabba.
.

Senast ändrad:
Däremot har de under ganska lång tid varit duktiga på att undvika så modeller är raka eller exakta konkurrenter. Det enkla är ju att i praktiken bara göra likadana modeller som sin konkurrent och sälja dem till samma priser - det är ett enkelt men ganska oengagerat sätt att konkurrera som bara upprätthåller status quo. Så gör man inom de delsegment av marknaden man inte fokuserar så hårt på för ögonblicket. Man bara ser till så att man inte tappar de marknadsandelar man redan har.

Vill man däremot ta marknadsandelar måste man försöka erbjuda något annorlunda. Något som Canon och Nikon under närmare tio år ändå varit hyfsat bra på trots att de tekniskt sett gör rätt likartade kameror som vänder sig till mer eller mindre samma målgrupper (med liknande företsällningar om vad som är en "bra" kamera). De har faktiskt lyckats rätt bra med att agera "i otakt", att ha konkurrerande modeller i samma prisklass som inte är helt lika, där köpare kan se att de får lite olika saker för samma pengar.

Men det jag och, tror jag, Magnus reagerat på är att de under senaste åren trots allt gradvis blivit mer och mer lika i sina modellprogram. Det är väl så det blir inom alla produktsegment som mognar - bilmarknaden är väl ett klassiskt exempel (på det och på så mycket annat :) Man upptäcker vad som fungerar, antingen genom att själv göra det, eller genom att snegla på konkurrenter.

Poängen jag försökte göra i inlägget du såg tidigare i den här tråden var att med tanke på hur marknaden för systemkameror sett ut de senaste tio-femton åren så är nog både Canon och Nikon mindre bekymrade över nya annorlunda och spännande modeller från Fujifilm, Olympus, Pentax, Samsung eller Sony, jämfört med hur bekymrade de skulle bli om deras huvudkonkurrent presenterade något drastiskt annorlunda som de inte var förberedda på. Konkret uttryckt: Hade Canon presenterat A7/A7r hade nog Nikon varit rejält nervösa. När Sony gör det tittar de nog nyfiket på, men är nog inte speciellt oroade. Samma sak om vi bytt plats på Canon och Nikon i den meningen. Varför tror jag att de tänker så? För att vad än Fujifilm, Olympus, Pentax, Samsung eller Sony hittar på så har det sannolikt ingen stor, snabb och omvälvande effekt på Canon eller Nikon. Däremot kan saker som Canon eller Nikon gör ha stor, snabb och omvälvande effekt på sin huvudkonkurrent.

På längre sikt måste de givetvis hålla ögonen på alla konkurrenter och på generella förändringar hos marknaden (som en gradvis övergång till spegelfri teknik). Men på kort sikt (dvs effekten av enskilda modeller) är det bara varandra de behöver vara riktigt oroliga för.

Jag kommenterar detta även om det inte är rakt riktat till mig.

Det är ju ett verkligt drömscenario för Sony. Så såg det ju lite ut för Microsoft på 80-talets slut. Ingen tog dem riktigt på största allvar. De var ju inte bäst på något segment utan de marknadsledande satt i olika segment och dominerade ordbehandlings-, kalkyl- och databasmarknaderna med andelar på över både 60 och 70 %. På nätsidan dominerade Novell fullständigt. En bit in på 90-talet var de utskåpade allihop. Det enda Microsoft i stort sett gjort som var genialiskt var att packa ihop sina tre mest använda kontorsapplikationer i en "Office-svit och sälja den för hälften av vad alla tre skulle kostat var för sig. Några år gjorde de om samma trick med sina utvecklingsverktyg med Visual Studio. Den underskattningen lider vi ännu av genom brist på verkliga alternativ till stor utsträckning.

Det värsta misstag man kan göra är att inte ta sina konkurrenter på allvar. Wordperfect finns inte mer och det gör inte Lotus (kalkylark Lotus 1-2-3) eller Ashton Tate (dBase). Både Novell (NetWare) och IBM (OS/2) har för länge sedan dragit sedan slutat tillverka operativsystem själva (det får en glad allmänhet av filantroper stå för som knåpar ihop Linux ideellt, medan sagda bolag skrattar hela vägen till banken över sin tur att slippa insatsen men kunna det mesta av vinsten vid kommersialiseringen av sagda OS)

Jag såg en gång en skämtteckning då ingen tog japaner på allvar. Tre-fyra businessgubbar sitter runt ett bord symboliserande den västerlänska affärsvärlden. På golvet leker en liten kille i blöjor med sig själv och sina grejor. Plötsligt har han micklat till en raket som smäller av mot taket och herrarna sätter groggarna i halsen. Vad har hänt sedan dess med exv. kameraindustrin? Den som fanns är till stora delar nedlagt eller ägnar sig att sälja kameror för nostalgiker som helst ska ha kameror som de såg ut under mellankrigstiden och som ofta verkar bortse från vad som hänt tekniskt sedan dess. För att konkurrera rent tekniskt har man i stort gett upp för länge länge sedan.

Så det bästa som kan hända för Sony är ju att Canikon fortsätter att inte ta dem på allvar. Men det borde de nog för att det som är unikt med ett system som NEX/A7 är ju att det vänder sig till alla märkeskunder oavsett märke (inte bara Sony-kunder) och att många just tänker i banor av "down sizing" som kan leda till att folk migrerar från inte bara tjockkameror utan från märket överhuvudtaget om tjockkameror slutar vara huvudintresse för en stor del av dessa kunder på lite sikt. Detsamma skulle kunna hända Leica om deras kunder köper billigare hus som upplevs som good enough eller i vissa avseenden bättre för en bråkdel av kostnaderna. Objektiven kan de ju som alla andra i stor utsträckning fortsätta använda med adaptrar. I en del fall kan ju t.o.m Canon-användare skruva på sina objektiv med adaptrar som stöder både AF och stabilisering.

En installerad bas kan försvinna som aktiv fortare än kvickt. För Novell krävdes det bara att användardatabasen konverterades för att deras kunder skulle bli Microsofts istället. Det tog inte många minuter. Här är inlåsningseffekterna förmodligen lite större men adaptrarna ger ungefär samma effekter som ett konverteringsprogram.

Det är viktigt att inte upplevas som för mossig och stillastående över tid. Det håller inte i evigheter. Innovation är attraktion för många. Företag som är innovativa kommer att attrahera enbart utifrån detta men det måste också finnas ett enkelt sätt utan alltför stora kostnader att migrera för att folk ska göra detta och i det sammanhanget kan en så simpel och billig grej som adaptrar göra tricket möjligt. Man behöver inte byta ut allt på ett bräde och det sänker trösklarna.

Senast ändrad:
Fast frågan var vem som var mest innovativ ser jag. Frågan är om jag tycker att någon är uppenbart mer innovativ än de andra. Olika innovationer som tillsammans för marknaden framåt. De med en mindre del av marknaden måste nog vara mer innovativa för att kunna öka dock. Frågan är om de lyckas.

Jag håller i stort sett med, jag ser inte någon avgörande skillnad i hur innovativa de olika tillverkarna är, i alla fall inte om man tittar på ett par års sikt (alla har ju sina nyhetscykler).

Men många hävdar, mer eller mindre direkt, att vi har två dominerande tillverkare som mest bara står där och gör samma sak år efter år - har de helt fel? Både ja och nej skulle jag säga :)

Man kan vara innovativ på många olika sätt, men om vi förenklar grovt kan man se två huvudbeteenden:
A) att vara tekniskt innovativ, dvs uppfinna och utveckla nya tekniker.
B) att vara användarmässigt innovativ, dvs att snarare uppfinna nya sätt att använda teknik som kanske redan är känd.
(Och givetvis kan man kombinera A och B)

Om jag fortsätter att förenkla en hel del skulle jag säga att till exempel BMW är ett praktexempel på den första typen av företag - lite elakt kan man säga att de gör samma bilar idag, för samma köpare, som de gjorde för 25-30 år sedan. De har alltså inte bytt målgrupp, och de har inte hittat på något drastiskt nytt sätt att använda hjul eller förbränningsmotorer. Men de har hela tiden utvecklat mängder med ny teknik för att produkterna de gör skall bli snabbare, säkrare, dra mindre bränsle osv. De vänder sig till samma målgrupp, produkterna löser samma uppgift - men effektivare och bättre.

Och ett exempel på den andra typen av innovativt företag skulle kunna sägas vara Apple. De uppfinner (så vitt jag känner till) mycket sällan någon ny teknik - men de hittar hela tiden på nya sätt att använda redan känd teknik. Ta en välkänd teknik som pekplattor, de hade funnits på bärbara datorer i åratal och man (dvs Wacom) gjorde även ritplattor av dem. Men Apple gjorde en rund pekplatta, monterade den på en bärbar musikspelare (också en i grunden känd teknik), bytte lagringsmedium till flashminnen (också en känd teknik) och voilá - vi har en Ipod, en helt nyskapande musikspelare. Inga tekniska innovationer, men väl användramässiga innovationer som skapade en ny marknad.

Vi kan ju driva de redan haltande liknelserna ett par steg till och säga att i kameravärlden beter sig - just nu - Canon, Nikon och Pentax ungefär som BMW, medan i synnerhet Sony och kanske Samsung mer agerar som Apple. Fujifilm rör sig friskt mellan bägge grupperna och Olympus och Panasonic hamnar lite mitt emellan.

Men liknelsen haltar förstås - det brukar alla liknelser göra. Inget företag ägnar sig enbart åt den ena eller andra typen av innovationer, alla blandar. Tittar man över längre tid så har i princip alla kameratillverkarna i perioder befunnit sig lite överallt på innovationsskalan - ibland hittar de på ny teknik, ibland hittar de på nya sätt att paketera och presentera i grund och botten känd teknik.

Jag tror nog att både Canon och Nikon har prototyper redo för direkt konkurrens med A7/A7r eller Nex om de måste.

Det här är en annan sida av myntet vi nog ofta glömmer. Alla tillverkare har säkert skisser på alla möjliga mer eller vilda kamera- och objektivdesigner. En del av de skisserna drivs troligen rent av till halvfungerande mock-ups och grova prototyper. Andra drivs hela vägen till fungerande prototyper. Och några, mycket få, av alla dessa idéer, planer och hugskott blir färdiga produkter. Man har möten med produktchefer från hela världen som berättar vad just deras lokala marknad vill ha, sedan försöker man jämka ihop de här motstridiga intressena till några färdiga produkter.

Jag tror också att både Canon och Nikon har diverse protoptyper av olika spegelfria kameror, några kanske rent av med småbildssensorer. På sammma sätt som Sony säkert har ett antal prototyper med SLT-design eller rent av någon klassisk DSLR. Man vill hela tiden vara beredd ifall marknaden börjar röra sig i en ny riuktning.

Självklart är det så men det gäller även annat som framhålls som stora innovationer just nu. I en annan tråd inte långt härifrån framhålls det ju att en spegellös kamera i fullformat är innovativt värre. Och det poängteras att just det är innovationen. Men spegellöst är ju knappast något nytt. Ej heller fullformat.

När jag var forskare kallades det "cherry-picking". ;-)

En spegellös kamera som inte äter upp batteriet i ett nafs, och som är laggfri och har snabb följande autofokus hade faktiskt varit en stor innovation. Framtiden får utvisa om vi någonsin får se något sådant, och egentligen är det nog många innovationer som behövs för att det ska hända.

PS Blir du stressad av innovationer och nya idéer? Då är det väl bara att välja någon aptråkig tillverkare. Såväl Canon som Nikon torde uppfylla dina önskemål... Dessa båda är ju med råge de av marknadens kameratillverkare som är MINST benägna till att satsa på nyutveckling. Detta är normalt för stora kolosser som länge har dominerat marknaden med sin väl utvecklade teknik. Liksom det mest lönsamma för dem i en deras situation. Att utforska okänd terräng kostar förmögenheter, och vissa av satsningarna kommer aldrig att generera en enda krona i intäkt. Ca/Ni tittar mest bakåt på hur systemkamerorna har sett ut under det förgångna halvseklet, och ägnar sig åt att stegvis förfina denna gamla teknik. Vilket de förstås är mästare på. Men detta gör att de blir väldigt ängsliga för att introducera "något modernt". Deras minst sagt halvhjärtade satsning på spegellösa kameror är ju ganska uppenbar, och att de försöker att bromsa utvecklingen där så mycket det bara går ligger ju i öppen dager. Och att utveckla en serie av spegellösa fullformatare lär vara det sista de vill göra. :-(

Jag skulle nog säga att du har en ganska enögd syn på de olika kameratillverkarna :)

Canon och Nikon tittar mest bakåt hävdar du - och ändå är det de två företagen som visat upp de intressantaste lösningarna för sensorbaserad autofokus de senaste åren. De hade faktiskt (klumpigt, men dock) wifi till sina kameror långt före övriga kameratillverkare. Nikon var först med att bygga in video i systemkameror, med Canon strax i hälarna (och som gjorde en bättre lösning). Canon har varit först ut med radiostyrda blixtar (och där en blixt kan dubblera som fjärrutlösare av kameran). Nikon var först ut med en Android-baserad kamera - inte för att den nått några större framgångar, men de har provat. Canon bygger in telekonvertrar i objektiv. Nikon bygger den första vattentäta digitala systemkameran. Canon har vista upp intressanta patent på flerlagerssensorer (Foevon-liknande tankar). Canon ligger tillsammans med Panasonic före övriga märken när det gäller användning av pekskärmar på systemkameror. Nikon har tillsammans med Fujifilm och Pentax varit de första att våga skippa AA-filter.

Man skulle ju kunna säga att Pentax som likt Canon och Nikon också fortfarande fokuserar på traditionella DSLR inte är innovationsbenägna, men de är påtagligt uppfinningsrika de med. De har till exempel hittat på några riktigt innovativa sätt att använda tekniken för sensorstabilsering till helt andra saker som astrofotografering eller nu senast att simulera ett AA-filter.

Saken är att alla kameratillverkarna är hyfsat innovativa och hela tiden hittar på och provar nya saker. Skillnaden ligger snarare i att ett par av dem har en stark marknadsposition för den vanligaste typen av systemkameror, medan andra inte har det och därmed är mer benägna att prova nya målgrupper.

Så det bästa som kan hända för Sony är ju att Canikon fortsätter att inte ta dem på allvar.

Vad är det som ger dig bilden att Canon och Nikon inte tar Sony "på allvar"?

Bägge har ju genom åren köpt mängder av sensorer från Sony, det tyder väl bättre än något på att de tar Sonys kunskaper på största allvar :)

Men det borde de nog för att det som är unikt med ett system som NEX/A7 är ju att det vänder sig till alla märkeskunder oavsett märke (inte bara Sony-kunder) och att många just tänker i banor av "down sizing" som kan leda till att folk migrerar från inte bara tjockkameror utan från märket överhuvudtaget om tjockkameror slutar vara huvudintresse för en stor del av dessa kunder på lite sikt. Detsamma skulle kunna hända Leica om deras kunder köper billigare hus som upplevs som good enough eller i vissa avseenden bättre för en bråkdel av kostnaderna. Objektiven kan de ju som alla andra i stor utsträckning fortsätta använda med adaptrar. I en del fall kan ju t.o.m Canon-användare skruva på sina objektiv med adaptrar som stöder både AF och stabilisering.

Jag tror ett vanligt misstag är att tro att kamerköp är något som görs på rationella grunder - vi vill ju gärna inbilla oss att vi är logiska och rationella, sedan köper majoriteten av oss ändå det mest välkända varumärket. Eller den kamera vi anar kommer att imponera på kompisar/kollegor eller vad det nu är.

Hur många kunder på massmarknaderna (dvs där de stora pengarna finns) tror du är beredda att använda adaptrar? Jag är lite skeptisk att det blir ett tungt argument. Om det hade varit det hade väl Tamron nått jätteframgångar med Adaptall-systemet ... Vilket de aldrig gjorde.

Jag tror också att det är lite av ett missförstånd att alla människor automatiskt kommer vilja ha mindre kameror. I synnerhet systemkameror som nog är minst lika viktiga som statusmarkörer som de är infångare av bilder. Leica säljs inte huvudsak på rationella grunder, utan på grund av ett varumärke och på grund av en traditionell, trygg, kvalitetslänsla. Du köper inte en Leica för att du behöver den, utan eftersom du vill ha en. Samma principer gäller nog systemkameraförsäljning i stort.

En installerad bas kan försvinna som aktiv fortare än kvickt. För Novell krävdes det bara att användardatabasen konverterades för att deras kunder skulle bli Microsofts istället. Det tog inte många minuter. Här är inlåsningseffekterna förmodligen lite större men adaptrarna ger ungefär samma effekter som ett konverteringsprogram.

Jag tror ärligt talat inte att adaptrar kan spela en så stor roll - knappt ens om man delar ut dem gratis.

Tänk också på att Novell med flera vände sig till företag, inte till konsumenter. Företag är överlag hjärtlöst rationella kunder som ser till nytta. Medan vi konsumenter snarare är känslostyrda nostalgiker som gillar att imponera på våra kompisar :)

Hur många kunder på massmarknaderna (dvs där de stora pengarna finns) tror du är beredda att använda adaptrar? Jag är lite skeptisk att det blir ett tungt argument. Om det hade varit det hade väl Tamron nått jätteframgångar med Adaptall-systemet ... Vilket de aldrig gjorde.

Jag tror också att det är lite av ett missförstånd att alla människor automatiskt kommer vilja ha mindre kameror. I synnerhet systemkameror som nog är minst lika viktiga som statusmarkörer som de är infångare av bilder

Du får det att framstå som om det alltid skulle vara irrationellt att välja en större kamera. Visst är det ofta bra att den är liten, men ska du släpa på några längre teleobjektiv, eller några blixtar och belysningsstativ har det inte så stor betydelse om kameran väger 500g elller ett kilo. Vad som är viktigt är att det finns plats att utforma de reglage som finns så att de blir lätta att använda. Sedan ska du inte underskatta värdet av statusmarkering, Det är mycket enklare att få folk att göra det man vill med ett stort tungt stativ med en hasselblad på än med en liten miniatyriserad Panasonic i handen. Vad som är bäst beror helt enkelt på vad man ska ha prylarna till.

Tror du kom nära sanningen där med tanke på A4 sidors inlägg där man undviker att svara på frågan direkt,utan slingrar sej som den värsta proffspolitiker.

Kan ju bero på att vissa skenbart frågor faktiskt inte har några enkla svar. Vill du ha korta snärtiga svar på komplexa frågor, köp en kvällstidning :)

Du får det att framstå som om det alltid skulle vara irrationellt att välja en större kamera. Visst är det ofta bra att den är liten, men ska du släpa på några längre teleobjektiv, eller några blixtar och belysningsstativ har det inte så stor betydelse om kameran väger 500g elller ett kilo. Vad som är viktigt är att det finns plats att utforma de reglage som finns så att de blir lätta att använda. Sedan ska du inte underskatta värdet av statusmarkering, Det är mycket enklare att få folk att göra det man vill med ett stort tungt stativ med en hasselblad på än med en liten miniatyriserad Panasonic i handen. Vad som är bäst beror helt enkelt på vad man ska ha prylarna till.

Min vardagsutrustning är två stycken D3, en D3s + 17-35/2,8, 70-200/2,8 och 300/2,8, så tro mig, i sak håller jag med dig :)

Men jag håller med det du skriver och det du tar upp och tydliggör det jag också var ute efter: Jag är som inte heller så säker på att alla i alla lägen kommer att vilja ha en mindre systemkamera. En del vill definitivt det, andra vill ha både små och stora (beroende på fotosituation) och en del är helt nöjda med ganska rejäla kamerahus.

Jag tror många lite grand övertolkar framgångarna för mobilkameror och drar slutsatsen att stora kameror håller på att bli irrelevanta. Jag tror nog väldigt många vill ha bägge delarna, just för att de som du är inne på lämpar sig för helt olika saker.

Kan ju bero på att vissa skenbart frågor faktiskt inte har några enkla svar. Vill du ha korta snärtiga svar på komplexa frågor, köp en kvällstidning :)

Om man har sin uppfattning klar för sig och tycker att en till två meningar räcker för att redogöra för den, då är det nog rätt forum. Nyansering brukar inte vara den starka sidan där, utan just att spela på läsarnas redan i förväg klara åsikter är snarast livselexiret. De brukar ju också ägna sig åt att ta läsarnas parti mot någon stor och per definition ond aktör. Vi står på er sida och säger vad ni vill höra, ungefär. ;)

Det var en del som hävdade att Fujis konstruktion utan AA-filter i X-Pro1 aldrig skulle fungera (för att den inte hade tillräckligt med pixlar), men inte heller där har det visat sig vara något större problem såvitt jag sett.

Största problemet jag ser med Sony är att de har svårt att bestämma sig - köper man en av deras kameror kan man inte vara så säker på att kunna köpa en liknande uppdaterad variant nånsin.

Men det kan ju vara mig det är fel på om jag förväntar mig att det ska komma en exakt kopia av en NEX 7 med en FF-sensor i. Det är ju en ganska konservativ och rätt inskränkt hållning. Jag tror faktiskt att jag så smått håller på att ompröva den lite.

Vad är det som ger dig bilden att Canon och Nikon inte tar Sony "på allvar"?

Bägge har ju genom åren köpt mängder av sensorer från Sony, det tyder väl bättre än något på att de tar Sonys kunskaper på största allvar :)

:)

Det var du som gjorde det i det inlägg jag svarade på för du svarade väl någon annan att Canikon främst brydde sig om vad Nikon resp. Canon hittade på. Det är väl inte svårt att tolka det som att Sony inte riktigt upplevdes som en allvarlig konkurrent. Typ att de har fullt upp med att bevaka varandras minsta rörelse och har inga ögon över för annat.

Det är verkligen ett väldigt bra läge för Sony.

Att Nikon köper sensorer från Sony gör dem ju inte till kamerakonkurrenter nödvändigtvis. Om nu Nikon köpt Sony-sensorer till D800 (vilket jag inte vet om de gjort. Det kanske är från Toshiba eller någon annan), så har det ju tagit flera år för Sony att komma med en kamera med 36 MP och inte ens dessa är konkurrenter huvud mot huvud. Man undrar ju varför lite i så fall om de nu ändå haft sensorn framme.

Det var du som gjorde det i det inlägg jag svarade på för du svarade väl någon annan att Canikon främst brydde sig om vad Nikon resp. Canon hittade på. Det är väl inte svårt att tolka det som att Sony inte riktigt upplevdes som en allvarlig konkurrent. Typ att de har fullt upp med att bevaka varandras minsta rörelse och har inga ögon över för annat.

Aha. Om jag nyanserar det jag skrev så kan man nog säga så här:

De tar nog definitivt Sony på allvar som företag, däremot är det nog inte den konkurrent på systemkameramarknaden de oroar sig mest för - där håller nog Canon och Nikon i första hand ögonen på varandra. Det handlar helt enkelt om storlek och möjlighet att tydligt påverka just den marknaden - om Canon hittar på något oväntat där kan de mycket snabbt få stora konsekvenser för Nikon och vice versa. Om däremot Sony hittar på något oväntat får det inte alls samma effekt för dem på kort sikt, möjligen på längre sikt.

Ser man däremot enbart till den spegelfria delen av systemkameramarknaden blir det förstås annorlunda - i de segmentet är det ju Sony som är störst. Eller om man ser till kompaktkameramarknaden, där är om jag minns rätt Canon störst, följt av Sony och Nikon på tredje plats.

Det är verkligen ett väldigt bra läge för Sony.

Att Nikon köper sensorer från Sony gör dem ju inte till kamerakonkurrenter nödvändigtvis. Om nu Nikon köpt Sony-sensorer till D800 (vilket jag inte vet om de gjort. Det kanske är från Toshiba eller någon annan), så har det ju tagit flera år för Sony att komma med en kamera med 36 MP och inte ens dessa är konkurrenter huvud mot huvud. Man undrar ju varför lite i så fall om de nu ändå haft sensorn framme.

Sensorerna i D600 och D800 kommer från Sony (i alla fall grundkonstruktionen, sedan skiljer sig säkert till exempel Nikons och Sonys 24-megapixelsvarianter i en del detaljer). Däremot är det faktiskt bara Coolpix A av Nikons aps-c-kameror som kör Sony-sensor numera, där är det annars Toshiba som är leverantör.

Det kan finnas en lång rad orsaker att Sony inte själva använt sig av designen som de säljer till Nikon i form av D800-sensorerna. Dels tekniska skäl, det kan hända att den hårdvaruplattform ("moderkortet" som sensor och processor sitter på) som Sony använt sig av hittills inte passat ihop med den sensorn - det är trots allt en j-a massa data att skyffla :)

(Det här med de underliggande teknikplattformarna kan ställa till många problem, ta det här att Nikon till mångas irritation kört med externa wifi- och gps-enheter till sina systemkameror. Den rådande misstanken är att teknikplattformen de använt hittills helt enkelt inte var byggd så att man kunde köra sådana saker inbyggt. Det är ur det perspektivet lilla D5300 kanske är mest intressant, den innebär att Nikon nu har hoppat till nästa generation av underliggande teknik i sina kameror.)

Tänk också på att A7r har en rätt avancerad lösning med mikrolinser som är olika vinklade utåt hörn/kanter för att få bra prestanda med E-objektiven (vars bakända som bekant kommer ganska nära sensorn). Att utveckla den tekniken är nog inte trivialt, plus att det kan ha pågått en massa interna diskussioner om man skall satsa på SLT eller som det nu blev, E-fattningen vilket kan ha fördröjt den utvecklingen. Jag kan dessutom tänka mig att sensorn i RX1 har en liknande mikrolinsdesign (den kameran är ju extremt kompakt, och att anpassa mikrolinserna är ju ett sätt att hålla nere storleken på objektivet) och att det var först efter att ha lyckats med den designen som de gått vidare med den tekniken i nästa sensor.

Det har ju spekulerats om Nikon haft någon slags exklusivitetsavtal, men det har jag svårt att tänka mig att Sony skulle gå med på. Jag tror det helt enkelt handlar om en kombination av små och stora problem man måste lösa först, och sådant kan ta lite tid.

Här tror jag faktiskt att du - och många andra - inte riktigt tittar efter tillräckligt noga. Jag kan hålla med om att produktutbudet från Canon och Nikon inte ser så annorlunda ut idag än det gjorde för fem år sedan. Vilket ju till exempel Sonys utbud gör. Men det innebär faktiskt inte att Canon och Nikon står stilla när det gäller tekniken. Utbud och teknik är ändå olika saker, och har man väl tekniken kan man snabbt förändra utbudet när marknaden kräver det.

Ett illustrativt exempel är Sony Nex vs Nikon 1. Bland forumentusiaster har man ju närmast tävlat om att såga 1-systemet för dess pyttesmå sensorer och nybörjarinriktade utformning (frånvaro av PASM m m). Medan man framhåller den väsentligt bättre bildkvaliteten från Nex-kamerorna och dess entusiastvänliga funktioner som peaking m m. Faktamässigt korrekt och sett till önskemål hos entusiaster helt berättigade synpunkter.

Men vad många missar är att Nikon 1-kamerorna faktiskt bjuder på minst lika mycket, eller rent av mer tekniska innovationer än Nex - som en mycket väl fungerande sensorbaserad fokus, en mycket snabb processor som möjliggör en hel del funktioner som visserligen nu är riktade till nybörjare, men som också innebär spännande möjligheter för entusiaster på sikt.

Samma med Canon, se på deras nya sensorbaserade autofokus. I Eos 70D är den bara måttligt snabb och verkar optimerad för video, men det är en mycket intressant teknik och det skall bli kul att se om de lyckas skrämma upp farten när de implementerar den i nästa Eos M (som ju till skillnad från 70D inte har någon spegel att ta till för snabb följande fokus).

Min poäng: Canon och Nikon ligger knappast efter i teknik, de har bara inte samma press på sig att snabbt förändra sitt produktutbud som t.ex. Sony.

Ja du skriver så jäkla bra, täcker oerhört smidigt upp alla tänkbara flyktvägar och ger oss förklaringar kring Nikons tankegångar som övertygar vilken galen fanboy av vilket annat märke den än må vara. Du är nog en av dom mest skickliga skribenter jag någonsin stött på här på fotosidorna, förväntningarna över N1-serien var nog mycket stora, faktiskt större än vad en del önskade om Sonys A99 när den väl kom.

Ditt andra inlägg om vad en kamera förväntas att innehålla som PASM, och allra helst en APS-C-sensor för möjlighet till bättre lågljusegenskaper, kameror som saknat sånt brukar normalt få riktigt med kritik, Och när dom största tillverkarna släpper modeller så tycker jag att det är rimligt att förvänta sig lite godsaker och nyheter, att dom stora tillverkarna måste försvaras av dom trots allt säljer så bra hela tiden är det verkligen det bästa för konsumenten. Påminner lite om våra kära socialdemokrater som försökt att rida på dom enorma framgångarna dom hade på 50-60 talen, men dagens folk förväntar sig nog lite mera.

Med mindre sensorer som 1/1,7 och 1 tums så är dom ju tacksamma för fart och speed, 1DX och D4 är ju faktiskt lågpixelkameror om man skall dra upp igen dom klassiska jämförelserna med pixelmängden som våra minisensorer har. Och i senaste Stålmannen så använder Louis Lane en D3s som man tydligt fick se vid ett kort ögonblick.

Hur som helst alltid trevligt att läsa dina välformulerade inlägg. men har du inte några önskemål om kommande kameror och vad du vill att dom skall kunna, strunta i att C/N inte prioriterar det och det för dagen och att dom säljer så himla bra så att dom inte behöver ha bråttom alls med någonting, Vad tycker du borde hända innerst inne från hjärtat, tumma en liten aning på diplomatin.

Vänligen med handskakning.
//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar