afe
Aktiv medlem
Det måste du ha fått helt om bakfoten. Jag har i alla fall aldrig sett någon påstå att den aldrig skulle fungera.
Däremot havdades det att 16 Megapixlar var för få för att man skulle ta bort AA-filtret helt på en kamera för allmänt bruk, bl.a. av mig. För de flesta användare är detta sämre - flertalet foton brukar innehålla mänskliga artefakter, och då har man räta linjer etc. som ger bekymmer. Och jag irriterade mig också över Fujifilms dösnack...
Det har också hävdats att det skulle bli problem också med 24 och 36 megapixlar utan det filtret, men vare sig med dem eller med Fujikamerorna tycker jag mig sett att folk klagar på att det är något problem i praktiken. Visst förekommer det moiré och sådant ibland, men det får jag med min D3 och NEX-7 också om jag har otur. Huruvida Fujis färgfilter är slumpmässigt eller inte är inte direkt något jag bryr mig om, så länge kameran ger bra bilder (och det gör de definitivt - jag har inte sett bättre bilder från någon annan kamera med APS-C även om de har fler pixlar).
Detta snack hör man hela tiden. Vad är det du klagar på egentligen? Att du inte längre kan köpa en uppdaterad variant av A200, eller vad?
Nä, naturligtvis inte, men jag tycker det är trevligt om jag känner igen mig om jag vill byta från en kamera till en nyare från samma tillverkare. Att byta gränssnitt, ergonomi, och teknik varje år ser jag som med irriterande än innovativt
PS Blir du stressad av innovationer och nya idéer? Då är det väl bara att välja någon aptråkig tillverkare. Såväl Canon som Nikon torde uppfylla dina önskemål... Dessa båda är ju med råge de av marknadens kameratillverkare som är MINST benägna till att satsa på nyutveckling.
Som du mycket väl vet har jag både Nikon och Sony, och jag blir knappast stressad av nya "innovationer". Båda tillverkarna (och andra) har för- och nackdelar. Du brukar ju säga dig vara märkesneutral för att du ägt kameror från oräknerliga tillverkare, men jag vet inte om dina inlägg direkt tyder på det ...
Martin har redan gett bra svar på Nikons och Canons innovationer, så jag låter bli att ge mig in på det.