Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför dessa MÄNGDER med "Privata" bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Förutsättningen för ditt resonemang är alltså att antalet olika kritikbilder minskar.

Vad jag menar är bra med att det är som nu, är att man kan lägga samma bild både i vanligt album och även i poolen, på så sätt får man bättre exponering på bilden och fler kommentarer än om bilden endast kan kommenteras via poolerna.

Fler kommentarer per bild.

Att göra en lösning där antalet olika kritikbilder minskar kan man ju göra iaf, utan att behöva ta bort möjligheten att ge kritik på "vanliga bilder" och poolbilder samtidigt.

Jag menar att man skall ha det som nu, med skillnaden att man inte skall kunna ge kommentarar i de "vanliga albumen" Och att man som nu skall ha ett strypt inflöde i poolerna.

Då får vi fler kommentatörer per bild som är möjlig att kommentera, och därmed fler kommentarer per bild.

Grejjen är bara att man tvingas tänka till om vilka bilder man faktiskt efterfrågar kritik på!
 
sagan skrev:
Man kan lika gärna vända på det: och mindre chans att hitta en bild man vill kommentera.

:D

Om man kan lägga upp färre bilder så lär man ju tänka sig lite mer för, tex vilka bilder man vill lägga upp.. Borde bli bättre kvalitet.
 
Arleklint skrev:
Grejjen är bara att man tvingas tänka till om vilka bilder man faktiskt efterfrågar kritik på!
Det är inga problem, jag vill ha kritik på alla bilder.

Därimot så lägger jag inte upp bilder som jag inte förväntar mig att få kritik på, då det verkar tämligen meningslöst.
 
sagan skrev:
Det är inga problem, jag vill ha kritik på alla bilder.

Det är där problemet ligger. Om alla tänker så och vi har möjlighet att lägga in bilder som i dag så räcker inte antalet folk som skall ge kommentarer till alla.

Då får vi vissa bilder/fotografer med väldigt få kommentarer.
 
Arleklint skrev:
Det är där problemet ligger. Om alla tänker så och vi har möjlighet att lägga in bilder som i dag så räcker inte antalet folk som skall ge kommentarer till alla.
"Räcker till alla" har knappast så mycket med saken att göra, dåliga/trista bilder får inte kommentarer oavsätt om det finns många bilder eller ej, medans riktigt bra bilder får kommentarer.

Är man missnöjd med antalet kommentarer man fått så är det en god idé att kommentera mer själv, det ger vanligtvis resultat.
Arleklint skrev:
Då får vi vissa bilder/fotografer med väldigt få kommentarer.
Ja, så kommer det alltid vara och så varit hela tiden, en hel del bilder är så trista att folk inte orkar kommentera dem.
 
sagan skrev:
"Räcker till alla" har knappast så mycket med saken att göra, dåliga/trista bilder får inte kommentarer oavsätt om det finns många bilder eller ej, medans riktigt bra bilder får kommentarer.
Om det är så tycker jag vi skall skapa ett system som hjäper de fotografer som behöver hjälp. Inte ett system som lovordar bra bilder
 
Det är väl just precis vad folk efterlyst i otaliga trådar under hela FS:ans livstid.

Har du en patentlösning så kom fram med den.
 
Mikael Pertmann (mipert) skrev:
Precis så skall portföljen användas tycker jag.
När man vill visa upp bilder utan syfte att få diskussioner om bilderna, om de är för marknadsföring eller bara visa bilder för kompisar, då använder man portföljen.

När man är ute efter kritik och samtal om bilden, då har man album med begränsad mängd.

Två olika bildhanteringssystem för två olika ändamål.

Själv använder jag mig som jag tidigare skrivit, av Vanliga album för kvantitet av bilder, bildkritikpoolerna för kritik och kommentarer på enstaka bilder, och min portfolio för hantering av mina färdiga, och därmed också bästa bilder


Christer Lindh (clindh) skrev:
Håller med, men det är inte aktuellt att ta bort kommentarsfunktionen för bilder utanför pooler - då vore det verkligen en "bara visa upp"-sida.

Det vi vill göra är att ändra beteendet lite så att det är via kritikpooler man primärt ger kommentarer när man vill kolla vilka nya bilder som vill ha kritik, inte "Nya bilder".

Ett sätt vore att ta bort "Alla nya bilder" från menyn, och på så vis visa att FS faktisk fokuserar på att kommentera och ge/få kritik på andras/egna bilder. På det viset skulle mängden exponerade bilder, och klagomål på "spammning" försvinna

// Anders
 
sagan skrev:
Det är väl just precis vad folk efterlyst i otaliga trådar under hela FS:ans livstid.

Har du en patentlösning så kom fram med den.

Jag tror lösningen är den som kommit upp i tråden.

Minska inflödet. Tvinga oss att välja ett väldigt fåtal bilder som vi vill ha kritik på. Då kommer även de sämre bilderna få del av alla "46000" kommentatörers vilja att kommentera.
 
aceeo skrev:
Ett sätt vore att ta bort "Alla nya bilder" från menyn, och på så vis visa att FS faktisk fokuserar på att kommentera och ge/få kritik på andras/egna bilder.
Jo, det är kanske läge att prova det igen - vi tog bort det när vi införde poolerna, men då vart det ett herrans väsen så vi stoppade faktiskt dit den igen. Men nu har det här med pooler sjunkit in lite kanske.

Jag petade ivartfall in en liten infotext idag när man går via den länken, som pushar för pooler.
 
Arleklint skrev:
Jag tror lösningen är den som kommit upp i tråden.

Minska inflödet. Tvinga oss att välja ett väldigt fåtal bilder som vi vill ha kritik på. Då kommer även de sämre bilderna få del av alla "46000" kommentatörers vilja att kommentera.

Tror oxå på det.. men ändå kunna ha fler bilder men som inte kan kritiseras. Mer "visnings bilder" som visar vad du har gjort innan och vad de har fått för Betyg.
 
Balte skrev:
Tror oxå på det.. men ändå kunna ha fler bilder men som inte kan kritiseras. Mer "visnings bilder" som visar vad du har gjort innan och vad de har fått för Betyg.

Vi är på samma linje. De vanliga albumen kvarstår som "bildhållare", men bara de i poolerna blir föremål för kritik.
 
Arleklint skrev:
Jag tror lösningen är den som kommit upp i tråden.

Minska inflödet. Tvinga oss att välja ett väldigt fåtal bilder som vi vill ha kritik på. Då kommer även de sämre bilderna få del av alla "46000" kommentatörers vilja att kommentera.
Jag tror inte det förändrar någonting vad gäller antalet fotografer som får hjälp.

Folk får inte helt plötsligt lust att ge mer än bara beröm bara för att det finns färre dåliga bilder.

Enda möjligheten att folk ska bli mer kritiska är att de ändrar attityd till kommenteringen och det görs inte med strypt inflöde.

Det har testats otaliga gånger tidigare, utan att det gjort någon skillnad.
 
Arleklint skrev:
...Då kommer även de sämre bilderna få del av alla "46000" kommentatörers vilja att kommentera.
Tyvärr finns inte 46000 med vilja att kommentera.
Hur stor % av de 46000 som alls är aktiva kan man ju undra och hur många av dem kommenterar?

Jag tror fortfarande på alla medel som kan påverka mer kritiska kommentarer fast inte bara på att försöka öka antalet om inte kvaliten också ökar med det.

Kvalitet framför kvantitet borde vara självklart.
 
lottae skrev:
Tyvärr finns inte 46000 med vilja att kommentera.
Hur stor % av de 46000 som alls är aktiva kan man ju undra och hur många av dem kommenterar?

Jag tror fortfarande på alla medel som kan påverka mer kritiska kommentarer fast inte bara på att försöka öka antalet om inte kvaliten också ökar med det.

Kvalitet framför kvantitet borde vara självklart.

Har man färre bilder att lägga upp för kritik som kommer man ju försöka gallra ut sina bästa bilder att få kritik på. Då kommer ju även kvaliten öka.
 
Balte skrev:
Har man färre bilder att lägga upp för kritik som kommer man ju försöka gallra ut sina bästa bilder att få kritik på. Då kommer ju även kvaliten öka.
Lotta menade väl kvalitén på kommentarerna, inte på bilderna.
 
lottae skrev:
Tyvärr finns inte 46000 med vilja att kommentera.
Hur stor % av de 46000 som alls är aktiva kan man ju undra och hur många av dem kommenterar?

Jag tror fortfarande på alla medel som kan påverka mer kritiska kommentarer fast inte bara på att försöka öka antalet om inte kvaliten också ökar med det.

Kvalitet framför kvantitet borde vara självklart.

Därför skrev jag " " kring 46000, men principen jag tänker tror jag på
 
Nu är det ju inte så att det är helt dött på kommentarsfronten, det senaste dagarnas totala inflöde av bilder är ca 700 per dag och det skrivs ändock ca 2500 kommentarer per dag. Det läggs in ca 150 i Bildkritik per dag, men det skrivs bara ca 200 kommentarer där per dag.
 
Balte skrev:
Har man färre bilder att lägga upp för kritik som kommer man ju försöka gallra ut sina bästa bilder att få kritik på. Då kommer ju även kvaliten öka.
Men jag syftade på kommenterarna denna gången och inte på bilderna.
Det finns väl ingen orsak att få fler kommentarer än idag väl om de inte blir mer kritiska också?
 
sagan skrev:
Lotta menade väl kvalitén på kommentarerna, inte på bilderna.


okey ;-)...

Den kvaliten borde ju inte ändras mot vad den e idag. Inte åt det sämre iaf. Ju mer man kritiserar ju säkrar blir man antar jag.

(har inte kritiserat innan men började försöka gör det nu efter jag startade denna tråd)med lite push från folket här *ler* ))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.