Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför dessa MÄNGDER med "Privata" bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
clindh skrev:
Nu är det ju inte så att det är helt dött på kommentarsfronten, det senaste dagarnas totala inflöde av bilder är ca 700 per dag och det skrivs ändock ca 2500 kommentarer per dag. Det läggs in ca 150 i Bildkritik per dag, men det skrivs bara ca 200 kommentarer där per dag.

Då skrivs alltså de flesta kommentarerna utanför poolerna. Jo, det har jag märkt på mina egna bilder...

Men om vi då skall fördela så att så många fotografer som möjligt får kommentarer, och det är väl det vi vill, så borde man ta bort möjligheten att kommentera gamla bilder som ligger i vanliga album. Vi borde styra kommentarerna till poolerna, och kanske även begränsa tiden som bilder kan ligga där.
 
Balte skrev:

(har inte kritiserat innan men började försöka gör det nu efter jag startade denna tråd)med lite push från folket här *ler* ))
Du gjorde det superbra;)

Just i denna tråden tror jag fokus ligger lite fel när det bara tänks som att skära ner bilder, ändra uppladdning, rensa bort motiv, elitpool och allt vad som diskuterats.
Fast jag verkar rätt ensam om att anse att det är kommenterandet som är superviktigt för att slippa såna här (katt/barn) diskussioner i framtiden och kanske för att höja även bildkvaliten på sikt.

Alltså, mindre fokus på bildskörden och större på kommenterandet tror jag vore ett steg på rätt väg. just i denna diskussionen alltså.
 
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Då skrivs alltså de flesta kommentarerna utanför poolerna. Jo, det har jag märkt på mina egna bilder...
Det tror jag helt klart beror på att (1) folk vill veta vems bilder de kommenterar, så de går via profilsidan.

(2) "Returkommentarer" görs oxå via profilsidan och det vanligaste är att det klickas på "laddat upp XX bilder" och inte på "laddat upp XX bilder i pooler"

En lösning skulle kunna vara att göra poolbilderna mer tydliga på profilsidan (vilket jag oxå föreslagit tidigare).
 
Arleklint skrev:
Vi borde styra kommentarerna till poolerna, och kanske även begränsa tiden som bilder kan ligga där.
En intressant analys vore att studera hur kommentarerna som ges under en dag fördelar sig på bildernas ålder, dvs är merparten på kommentarerna på bilder nyss inlagda eller är de på bilder man stött på genom att surfar runt hos medlemmar.

Är det primärt nya bilder skall vi ju definitivt styra mot poolerna, så blir det kanske fler kommentarer på färre bilder - de som man begärt kritik på. Om fler av de äldre, ja då är det viktigare att lyfta fram poolbilderna i profilen.

Sedan tycker jag inte det gör så mycket om en bild ligger kvar i bildkritik eller ej; den ses troligen inte när man kollar nya bilder i poolen för infödet där är ju ändå så pass stort att den fösvinner många sidor bort, och hittas den via dina album ser man ivartfall att det är en poolbild och kan bedöma den lite hårdare tex om man vill.
 
clindh skrev:
En intressant analys vore att studera hur kommentarerna som ges under en dag fördelar sig på bildernas ålder, dvs är merparten på kommentarerna på bilder nyss inlagda eller är de på bilder man stött på genom att surfar runt hos medlemmar.

Ja den analysen vore kul, men jag satsar 500:- på att det är mestadels nya bilder som kommenteras.

Mer nya bilder än poolbilder om du förstår hur jag menar.
 
Har just sett på en bild som publicerades för 7 timmar sedan. 295 visningar hade den fått, men ingen kommentar. Bilden håller en enastående hög kvalitet, men ingen har kommenterat den.

Så även mycket bra bilder kan bli utan kommnentarer. Kan ju vara en tröst för somliga....
 
Min gissning är att bilder kommenteras mest utifrån bevakningar.

Lägger en favoritfotograf in två nya bilder så kommenteras dom oavsett dom är i pool eller inte.

Kommentarer ges på nya bilder av favoritfotografer. Det känns lite olyckligt som jag ser det. Jag önskar man kunde sprida kommentarerna på fler fotografer.
 
FredrikArvidsson skrev:
Har just sett på en bild som publicerades för 7 timmar sedan. 295 visningar hade den fått, men ingen kommentar. Bilden håller en enastående hög kvalitet, men ingen har kommenterat den.
Fotosidan har en herrans massa bildvisningar (10 miljoner sidvisningar i månaden). och även visningar för oinloggade räknas - så alltför mycket vikt skall man inte lägga på att många kikar men få skriver -- men visst, det ger ju en fingervisning.
 
Mattsen skrev:
Ett egen hemsida borde väl rimligtvis vara ett mer professionellt ställe att visa upp sina produkter på än en community som du dessutom tycker skall vara gratis...
jag ber om ursäkt att jag inte har varit tydlig.

jag HAR en egen hemsida och har haft det sen 1997.
men en total omstrukturering har behövts sedan ett drygt år men jag har lyckats göra designen klar ganska nyligen (med mycket jobb får sånt komma sist på schemat).
och eftersom min webmaster oxå är min make (som naturligtvis tar de betalda jobben först. ni behöver inte dra några skämt om det.. ;o) så blir det lätt att det drar ut på tiden, vilket det oxå har gjort.
därför är/har min FS-porfolio varit en bra tillfällig portfolio medan jag väntar på att ha nåt bra att visa upp på min egen sida.

så vad jag menar är att för mig, som redan har plats på webhotell men ingen färdig hemsida, så har FS-portfolion varit suverän som tillfällig portfolio.
och dessutom har den rymt rätt många bilder som passar mig utmärkt eftersom det är av intresse för mig att visa att jag klarar både kvalitét OCH kvantitet.
(ändå har jag faktiskt rensat en hel del)

nu är ju portfolion på FS en betaltjänst, och det tycker jag den ska vara.
men det utesluter inte att jag fortfarande tycker att det är bra att kunna få visa upp sina 10 bilder gratis!
eftersom FS är en bra sida kommer många fastna och sukta efter mer.
men det kommer merparten missa eftersom få kommer vilja pynta ut "småslantar" för att öht. kunna vistas som medlem på sidan, en sida man inte vet så mycket om så länge man inte betalar.

jag säger inget ont om dessa extraförmåner som betalande medlemmar får, jag tycker de är naturliga komplement som är värda att betala för.
med det menar jag inte att det man får som gratismedlem inte är värt något, tvärtom.
men om man inte får vara i det stadiet där man får en hel del möjligheter med FS utan att behöva pytsa upp småslantar (som ter sig som smått för dom som faktiskt HAR pengar).... då menar jag att det är mycket troligt att FS riskerar att dessa inte stannar kvar och pytsar dessa extraslantar som då blir, för att få dagens betalförmåner.

jag tycker FS-crew är smarta.
sen hur funktionerna kan användas är en annan sak. allt kan missbrukas.
 
lottae skrev:
Är det en nakenbild?

Ja, en nakenbild. Var ju därför så många hade kollat på den.

Men, jag vill poängtera att den var helt oerotisk och inte ett dugg porrig. Vilket var bra, tycker jag. Men de som klickade på tumnageln blev säkert besvikna, när de inte fick sitt lystmäte tillgodosett.
 
clindh skrev:
-- men visst, det ger ju en fingervisning.
Nu är jag nyfiken på hur du tolkar fingervisningen.
Jag tolkar det som att antal kommentarer kontra tittar inte säger ett skit om kvaliten men just nu vet vi ju inte vad detta är för bild förstås. Högkvalite för Fredrik kanske inte är det för mig eller den stora massan.
Min senaste som legat några dygn nu har 44 tittar och 7 kommentarer f ö. Kanske ännu ett exempel på att tittar kontera kommentarer är klurigt att spekulera i.
(till Janne. Jag tror ingen av de 7 har bevakningar på mig och tvivlar på att många kommentarer kommer från bevakningar.)
 
lottae skrev:
Jag tolkar det som att antal kommentarer kontra tittar inte säger ett skit om kvaliten
Det håller jag med helt om, det säger väl att det var en intressant bild för många - inte nödvändigtvis en bra bild.

Man kanske skulle redovisa två siffror; inloggade och oinloggade, om man vill veta mer om hur många som kollat och haft chansen men inte orkat kommentera.
 
lottae skrev:

Jag tolkar det som att antal kommentarer kontra tittar inte säger ett skit om kvaliten men just nu vet vi ju inte vad detta är för bild förstås.

Nej, antalet visningar säger inte mycket om kvaliteten.


Sen försökte jag klura på en fortsättning på det här inlägget, men jag är helt hjärndöd känner jag, så jag ger upp.
 
Håller med er angående tolkning av förhållandet tittar/kommentarer, men egentligen är det ju ointressat hur många som tittar. Det är ju hur många som kommenterar, och hur många bilder som får kommentarer som är intressat.
 
En ny idé i denna tråd när vi ändå är igång: tror ni ett belönings/poängsystem skulle göra att fler kommenterade? Man får en poäng för varje kommentar man skriver, och på ens profilsida ser man sin poängställning.

Nej, det säkerställer definitivt inte kvalitet på kommentarerna (kanske tom tvärtom), men fler kommentarer skulle det ivartfall bli -- vilket många ju vill. Kvaliteten kan man adressera sedan med tummen upp/tummer ner tex - en tumme upp-kommentar på en av ens kommentarer ger lite extra poäng och tvärtom.

Poängen har inget värde annat än att man stiger i någon slags ranking, det blir kul att jobba sig upp till nästa nivå genom att kommentera mer. Poängen har "bäst före-datum" så att man får ligga i för att behålla sin position.

Vi har kört med poäng länge på Utsidan.se sedan många och och jag tycker det funkar bra, det är väldigt få som skriver något bara för att samla poäng - det är bara lite krydda på moset.

Visa tycker rankings odyl är superlöjligt, andra tycker det är kul att "få medalj" för det man bidrar med. Risken är väl att det kan bli för mycket fokus på poängen, ivartfall i början.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.