Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför dessa MÄNGDER med "Privata" bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
..men jag blir lite fundersam när några säger att den måste vara gratis.
Jag med. Och skulle det köras typ 3-6 månaders gratistid först så hinner nog folk bli sugna på att betala efter det. Undrar om Christer läste tillbaks eller tänkte på prövotid i svaret om gratis medlemsskap?
 
Gratistiden är rimlig för att folk ska se hur bra fs är. Efter det torde få seriöst fotointresserade tveka att betala.

Inte ens Christel torde tveka att betala några hundralappar per år.

Det hela skall ju relateras till hur mycket slantar man lägger på foto i övrigt.
 
mipert skrev:
Alldeles för många tycker jag.

För en guldmedlem skulle det räcka med 25 bilder. Lägger man ut fler bilder blir det mer av fotoalbum än kritikbilder och då är portföljen mer lämplig.
Håller med till 100%! Vill man ha eftertanke bakom varje bild som laddas upp är en kraftfull begränsning av uppladdningstakten och antalet maxbilder ett naturligt val. Det förvånar mig att inte alla kvalitetsförespråkare verkar tycka så. Vad har fotosidans besökare att vinna på att en enskild fotograf har 100 bilder i sina album?
 
Arleklint skrev:
Gratistiden är rimlig för att folk ska se hur bra fs är. Efter det torde få seriöst fotointresserade tveka att betala.
Hur många lyckade exempel på betal-forum har ni sett? Jag tror enbart sidan tappar medlemmar på såna business-idéer.
 
Hur rimligt är det att lägga tusenlappar på utrustning och se det som dyrt att betala 100:-/år för att få synpunkter på bilderna, och att kunna skriva i forum?
 
Jag är övertygad om att det behövs ett permanent gratismedlemskap för att man skall vidmakthålla en kritisk massa medlemmar. Det spelar ingen roll vad som är "rimligt" att betala, folk värderar inte bitar i cyberrymden på samma sätt som kameror man kan ta på. Titta på musiknedladdningsfenomenet till exempel.

Jag tror att gratismedlemmarna måste kunna göra det mesta som går att göra på fotosidan. Ladda upp, kommentera, diskutera, annonsera etc. Annars skulle webbplatsen kännas begränsad och de skulle söka sig någon annanstans.

Däremot tycker jag absolut att det skall ge ett mervärde att vara betalande medlem. Och att skillnaden gott kan vara större än idag, speciellt om det kan göras på ett sätt som främjar kommenterandet.
 
mipert skrev:
För en guldmedlem skulle det räcka med 25 bilder. Lägger man ut fler bilder blir det mer av fotoalbum än kritikbilder och då är portföljen mer lämplig.
Antalet kritikbilder har väl knappast med syftet att göra, man kan lägga upp en bild och ändå inte vara intresserad av kritik, precis som man kan vara väldigt intresserad av kritik på alla 100 (eller fler).

Det hänger på fotografen, inte på antalet bilder.
 
jimh skrev:
Jag är övertygad om att det behövs ett permanent gratismedlemskap för att man skall vidmakthålla en kritisk massa medlemmar. Det spelar ingen roll vad som är "rimligt" att betala, folk värderar inte bitar i cyberrymden på samma sätt som kameror man kan ta på. Titta på musiknedladdningsfenomenet till exempel.

Jag tror att gratismedlemmarna måste kunna göra det mesta som går att göra på fotosidan. Ladda upp, kommentera, diskutera, annonsera etc. Annars skulle webbplatsen kännas begränsad och de skulle söka sig någon annanstans.

Däremot tycker jag absolut att det skall ge ett mervärde att vara betalande medlem. Och att skillnaden gott kan vara större än idag, speciellt om det kan göras på ett sätt som främjar kommenterandet.
*skriver under*
 
Arleklint skrev:
Hur rimligt är det att lägga tusenlappar på utrustning och se det som dyrt att betala 100:-/år för att få synpunkter på bilderna, och att kunna skriva i forum?

Inte alla lägger tusentals kronor på utrustning ...


Jag håller med Christel - jag skulle aldrig blivit medlem på fs om det inte funnits gratismedlemskap och jag ser inte vad ni tror vi skulle vinna på att bara ha betalmedlemskap?
Fotosidan är skitbra (och allvarligt beroendeframkallande) - gratismedlemskapet ger en möjlighet att upptäcka det i lugn och ro, plus att man snart inser att man vill komma åt fördelarna med ett brons/silver/guldmedlemskap ändå :)

/Maria
 
1. Jag håller också med Maria, utan gratis medlemskap hade jag aldrig blivit medlem.

2. Antalet bilder bör begränsas. Med respekt för mina medfotografer på FS men jag håller på max 25 bilder för betalande. Fem för icke betalande.
Om jag vill inspireras av en duktig fotograf med många bilder är portföljen rätt val, den är till för att visa upp sig.
En fotograf med flera hundra bilder lockar inte mig att titta på nya bilder, däremot en fotograf som hela tiden förnyar och byter ut sina bilder.
Jag försöker hålla mina bilder till max 20, ibland lyckas jag men ibland blir det fler.
Ibland är det med vånda jag tar bort bilder men det är en del av skapandeprocessen.

3. Man skall kunna ladda upp nya bilder utan att behöva vänta, med en begränsning av antalet ser jag inte ett problem, de som byter ut bilder är troligen intresserade av en aktiv personlig utveckling med hjälp av andras kommentarer eller avsaknad av sådana...

Tycker jag alltså, jag vet att de flesta inte håller med utan vill ha möjlighet att ladda upp många bilder.
 
Enda nackdelen med att begränsa antalet kritikbilder till 25 är att jag som tycker bildkommentarerna är en bra kunskapskälla går miste om en hel del sånna.
Så för den kringsurfande, läsande/lärande fotografens skull är det en klar poäng med fler än 25 kritikbilder/fotograf men för den uppladdande fotografen så finns egentligen ingen anledning med så många kritikbilder.
 
Arleklint skrev:
Vilken kamera kostar inte 1000:- ?
Att relatera till 100:-/år

När jag blev medlem på fs ägde jag en Nikon FE som jag övertagit från min pappa, kostade mig 0 kr, det enda som kostade i mitt fotande var film o framkallning och jag fotade i den takt som jag hade råd med dem.

Poängen är att precis som Christel skrev så är att betala överhuvudtaget faktiskt ett reellt ekonomiskt hinder under vissa perioder av livet.
 
mipert skrev:
2. Antalet bilder bör begränsas. Med respekt för mina medfotografer på FS men jag håller på max 25 bilder för betalande. Fem för icke betalande.
Det är möjligt att jag är trög men jag förstår inte hur just antalet skulle förbättra sidan.
Jag går gärna run t och läser kommentarer och ser tillbaks på äldre bilder ibland. (fast själv byter jag gärna när det känns som för många tar utrymme från de jag helst vill ha kritik på förstås.) Lätt ambivalent kanske..
 
mipert skrev:
2. Antalet bilder bör begränsas. Med respekt för mina medfotografer på FS men jag håller på max 25 bilder för betalande. Fem för icke betalande.
Absolut. Eller ännu färre.
mipert skrev:
3. Man skall kunna ladda upp nya bilder utan att behöva vänta, med en begränsning av antalet ser jag inte ett problem
Jag tror däremot att det skulle vara svårgenomförbart. Flödet har ju hela tiden varit ett större problem än antalet. Med obegränsad "bytesrätt" i mapparna tror jag flödet skulle växa enormt. För att genomföra det måste man först knäcka nöten hur bilderna skall få kommentarer.
 
Jag inser förresten nu att det där förslaget med betalmedlemsskap aldrig skulle kunna genomföras med tanke på reaktioner här, så det slutar jag tjata om nu.

Även om jag trodde starkt på det och även om jag fortfarande har svårt att förstå att det skulle vara svårt att få fram en 100-lapp så inser jag att gratismedlemmar är viktigare än pengar. Och definitivt då för oss medlemmar som ändå inte skulle tjäna ekonomiskt på det.

Jag hade fel.
 
emtre skrev:
När jag blev medlem på fs ägde jag en Nikon FE som jag övertagit från min pappa, kostade mig 0 kr, det enda som kostade i mitt fotande var film o framkallning och jag fotade i den takt som jag hade råd med dem.

Poängen är att precis som Christel skrev så är att betala överhuvudtaget faktiskt ett reellt ekonomiskt hinder under vissa perioder av livet.

Det var samma sak för mig, jag satt med en oerhört gammal enkel kamera.

Men tydligen var du och jag så pass intresserade att vi lade pengar på digitala systemkameror.

Jag begär inte att alla skall ha råd med en digital systemkamera. Jag är nog den som mest av alla på fs vill gynna unga med begränsad ekonomi genom olika billiga kurser och resor.

Men 100:-/år är en oerhört liten summa om man relaterar till kostnader för film till din gamla Nikon FE eller en papperkopia från en 300D.
 
*funderar* Hmmm, inte en synpunkt ännu. Presenterade jag mitt förslag fel, för rörigt? Var kanske opedagogisk...eller fanns det nackdelar med det som jag inte såg?
Det var precis som om mitt inlägg bara försvann i mängden. F-n, minns den känslan från något annat sammanhang...
 
...Med obegränsad "bytesrätt" i mapparna tror jag flödet skulle växa enormt...
Finns nog risk för det, ja.
Men jag kan inte låta bli att tänka att det finns en brytpunkt där det smärtar att ta bort bilder, sådana man ”vet” är bra och genererar kommentarer.

Om någon förstår hur jag tänker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.