Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför dessa MÄNGDER med "Privata" bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
clindh skrev:
Dvs ta bort möjligheten att kommentera (ivartfall nya) bilder utanför pooler?

nej!

Varför är det så farligt att man kommenterar nya bilder utanför pooler? Det är ju lika bra kommentarer oavsett vilken väg till bilden jag valde?

Att ta bort länken till nya bilder på framsidan är väl ok och om man nu prompt vill så i menyn också, men om vi som faktiskt vill hålla ett öga på senast inkomna bilder vill göra det så ser jag inte skadan.

Jag är inte så förtjust i att kommentera via poolerna, jag tycker inte om den grå rutan runt kommenterarrutan - fånigt jag vet, men den distraherar och skapar en röriga sida.

Om vi vill öka mängden och kvaliteten på kommentarer så verkar det fullkomligt bakvänt att minska möjligheterna att kommentera bilder.
 
clindh skrev:
Jag ser bara inte hur det skulle öka kommenterandet - är jag enam i den uppfattningen? Jag tror tvärtom att det blir färre kommentarer istället, om man nu inte tycker sig vara den perfekta bildkommentatorn och inte vill riskera få tummen ner för sitt glada tillrop om en bild som föll en på läppen.

Kvaliteten skulle dock må bra av det, man skulle tom kunna ställa in filtrering så man bara ser de bra kommentarerna. Men det känns som det står lite i motsats till önskan att få fler kommentarer.

Jag tror på en kombination isåfall, stimulera allt slags kommenterande men premiera de bra kommentarerna lite extra.
Visst skulle det kunna bli tvärtom beroende på hur folk resonerar men jag föreslog det inte för att kommentarerna skulle öka egentligen utan för att tänket när man ger kommentarer kanske skulle öka med en sån funktion.
Sen tror jag inte riktigt att siffran egentligen blir så betydelsefull att folk slutar kommentera. Själv kommer jag inte att göra det men jag kanske tänker längre än nu. (Lätt att utgå från sig själv)

Jag tror på samma system som på photosig. Där kan även andra än den som fått kommentaren ge poäng för den och det tror jag är "grejen" här med och i så fall kanske det spelar mindre roll om mottagaren gett en upptumme för "fin bild"? Andra (som inte fått kommentaren själva och som bara läser den) kommer ge upptummar för uttömmande bra kommentarer i stället och strunta i "fin bild" då så för att samla rikligt med poäng lär kommenteraren ändå behöva tänka ordentligt runt kommentarer som ges. (om man vill ha tummar även av andra än mottagaren alltså.

Sen är jag inte anti de andra poängen för givna kommentarer heller men just den poängen tror jag snarare uppmuntrar till fler ogenomtänkta kommentarer än genomtänkta och det var inte riktigt antalet jag tänkte på i förslaget som sagt.
Fast kombinationen är ok även om jag tror mer på ena grejen samt på att kvaliten är viktigare än mängden.
 
clindh skrev:
Dvs ta bort möjligheten att kommentera (ivartfall nya) bilder utanför pooler?
Jag håller med Maria där och säger Nej jag med.

Anledningen är att jag gillar variationen man får upp i nya bilder och att jag inte behöver öppna flera pooler för att inte missa något.

Under nya bilder får jag ju en överblick över alla och den vill jag gärna ha möjlighet till.
 
Det har tillkommit ca 350 inlägg i den här diskussionen sedan jag sist tittade, och nu diskuteras andra saker än vad tråden startade med. Kan någon ge en resumé på 3 rader?
 
Bara en annan ide..

Kom på en annan grej för att fokusera mer på att det kanske tittas mer än nu på "alla" bilder.
Förslaget: Ta bort senaste kommenteradelistan. Den gynnar bara att de som redan är kommenterade får ännu fler och sprider kanske kommentarerna sämre..
 
Re: Bara en annan ide..

lottae skrev:
Kom på en annan grej för att fokusera mer på att det kanske tittas mer än nu på "alla" bilder.
Förslaget: Ta bort senaste kommenteradelistan. Den gynnar bara att de som redan är kommenterade får ännu fler och sprider kanske kommentarerna sämre..

Nej!

Jag kan i och för sig förstå syftet. Men i mitt tycke är listan över de senaste kommentarerna den bästa ingången för att finna nya verkligt intressanta bilder och bilddiskussioner. Inte minst det sista är ju minst lika intressant/viktigt/lärorikt som själva fotografierna - i varje fall i mitt tycke.

Tas den ingången bort kommer i alla fall jag nästintill helt sluta kommentera och titta på nya fotografier (utom dem som några få "bokmärkta" medlemmar laddar upp).

Å andra sidan förstår jag syftet bakom förslaget. Kanske skulle också andra ägna mer tid åt poolerna? Men i varje fall skulle mitt kommenterande närmast upphöra. För mängden av bilder i poolerna (den alternativa och nästintill "döda" poolen undantaget) gör att jag knappt ens orkar försöka finna intressanta bilder därigenom.

/ F.
 
Re: Bara en annan ide..

lottae skrev:
Kom på en annan grej för att fokusera mer på att det kanske tittas mer än nu på "alla" bilder.
Förslaget: Ta bort senaste kommenteradelistan. Den gynnar bara att de som redan är kommenterade får ännu fler och sprider kanske kommentarerna sämre..

Nej, gör inte det!
Den tittar man ju på hela tiden.
Försvinner den så försvinner en viktig del av fs.

Jesper
 
Re: Bara en annan ide..

lottae skrev:
Kom på en annan grej för att fokusera mer på att det kanske tittas mer än nu på "alla" bilder.
Förslaget: Ta bort senaste kommenteradelistan. Den gynnar bara att de som redan är kommenterade får ännu fler och sprider kanske kommentarerna sämre..

Enig och har själv föreslagit detta tidigare. Dock förstår jag Fredrik till viss del. Kan man inte tänka sig att döda denna funktion och i stället ha en "Veckolista" som visar de 50 mest kommenterade bilderna föregående vecka (och, för att hjälpa oss som sällan får några, de 50 minst kommenterade)?
 
Har bara skummat igenom tråden men här finns många idéer, problemet ligger ju i att det är för mycket ”PRIVATA” bilder eller för stort flöde på bilder.

Jag tycker det är kul att det är ett så stort urval av bilder men dom kunde sorteras i flera ”mappar”. Kunde man inte låta betraktaren avgöra om det är en viss kategori genom att kryssa en ruta med olika kategorier, då skulle den som lägger in bilden kunna lägga till en kategori som är populär bara för att få många kommentarer ”t.ex. Naket”.
Lägg till en kategori för privata bilder.

Detta är nog inte lätt för ” Kodsnickare” att lösa, det ska bara gå att kryssa en gång men den som lägger in bilden ska inte få kryssa. Efter en viss tid hamnar bilden i den kategorin som har flest kryss eller en kategori osorterat.

Under nya bilder ligger bara dom som inte har sorterats in ännu en begränsa tid.

Gör om menyn till ”Nya bilder”, ”Privata bilder”, ”Osorterade bilder”, ” Sorterade bilder”

Tycker nog själv att det blev lite stulit men lägger in idéen ändå för diskussion.
 
Re: Re: Bara en annan ide..

Skott skrev:
.......och bilddiskussioner. Inte minst det sista är ju minst lika intressant/viktigt/lärorikt som själva fotografierna - i varje fall i mitt tycke.
Jo, det håller jag med om att det är en viktig bit så därför inser jag att förslaget är klurigt och kanske inte superbra rakt igenom.

Andra grejen med bildflödet och orken kanske däremot kunde lösas med tidigare förslag och tankar i tråden som ev. skulle kunna strypa det en aning eller höja kvaliten.
 
Senast uppladdade gör att man kan komma på att lägga en kommentar på en bild som inte riktigt hör till ens eget genre.
Tar man bort den senaste bilden blir nog mitt letande väldigt snävt.
Nu söker jag på natur när jag inte känner för att se något annat.
Men ofta ser jag också på senast inkomna.
Kollar aldrig polerna. Jag tror också att senaste kommentar kan försvinna.
Svårt är det, alla går inte att tillfredsställa.
Mvh/-Anders (bara en röst)
 
lottae skrev:
Anledningen är att jag gillar variationen man får upp i nya bilder och att jag inte behöver öppna flera pooler för att inte missa något.

Här håller jag med dej till 100%. Det bör absolut finnas en en sida där ALLA nya bilder visas. Går sällan in i poolerna själv.....

Sen tror jag fortfarande på något STÖRRE miniatyrer som jag hade som förslag i en annan trås (tror jag).
De flesta av oss använder nog en skärmupplösning son är större än 1000 bildpunkter horisontalt. Ocu då blir miniatyrerna väldigt små tycker jag, ja så små att man ofta MÅSTE klicka o förstora för att kunna få en uppfattning om vad det är för en bild egentligen. Och detta leder till (för mig) att jag missar bra bilder därför att man missbedömer miniatyrbilden.

Det vore alltså intressant att få en översiktssida över nya bilder där miniatyrerna är mansk 35-50% större.
 
Jag tror man kan sammanfatta lite ang inflödet:
1. De som tycker det är för mycket bilder in, testa att använda kritikpoolerna istället
2. De som vill se rubbet och inte har problem med allsköns bilder, kör Nya bilder.
3. Det är "flöde" #1 vi lyfter fram, men #2 finns via menyn

Jag skulle vill höra av er som dels tycker det är för mycket bilder in OCH dessutom vill kommentera andras bilder men inte tycker poolerna är bra - varför? Vad saknas, vad kan förbättras?
 
Re: Bara en annan ide..

lottae skrev:
Kom på en annan grej för att fokusera mer på att det kanske tittas mer än nu på "alla" bilder.
Förslaget: Ta bort senaste kommenteradelistan. Den gynnar bara att de som redan är kommenterade får ännu fler och sprider kanske kommentarerna sämre..

Jag skulle INTE sakna den funktionen, går i princip alltid in via poolerna för att titta/kommentera.
Att gå in via senaste kommenterade gör ju att jag begränsar mig själv, låter andra styra/påverka mitt val av vad jag ska se/kommentera. Känns betydligt bättre att själv få göra det urvalet...
Jag kan inte se behovet av denna funktion som så stort att mitt intresse för att titta på andras bilder skulle påverkas om den försvann.

Det finns fler sådana urvalsfunktioner som skulle kunna tas bort enligt min uppfattning, men det vill jag inte blanda in nu.

/Arne
 
clindh skrev:
Jag tror man kan sammanfatta lite ang inflödet:
1. De som tycker det är för mycket bilder in, testa att använda kritikpoolerna istället
2. De som vill se rubbet och inte har problem med allsköns bilder, kör Nya bilder.
3. Det är "flöde" #1 vi lyfter fram, men #2 finns via menyn
Fast jag tycker inte sammanfattningen fångar pudelns kärna riktigt. Det är ju inte det stora flödet bilder som är det egentliga problemet, utan antalet kommentarer per bild.
 
jimh skrev:
Fast jag tycker inte sammanfattningen fångar pudelns kärna riktigt. Det är ju inte det stora flödet bilder som är det egentliga problemet, utan antalet kommentarer per bild.

Men antalet kommentarer per person är en konstant. Högre flöde, lägre antal kommentarer per bild. Jag kommenterar inte mer när det kommer in många bilder, heller inte mindre när det kommer in få. Min kapacitet är konstant.
 
Re: Re: Bara en annan ide..

Arne S skrev:
Jag skulle INTE sakna den funktionen, går i princip alltid in via poolerna för att titta/kommentera.
Att gå in via senaste kommenterade gör ju att jag begränsar mig själv, låter andra styra/påverka mitt val av vad jag ska se/kommentera. Känns betydligt bättre att själv få göra det urvalet...
Jag kan inte se behovet av denna funktion som så stort att mitt intresse för att titta på andras bilder skulle påverkas om den försvann.

Det finns fler sådana urvalsfunktioner som skulle kunna tas bort enligt min uppfattning, men det vill jag inte blanda in nu.

/Arne

Jag använder inte funktionen i första hand för att söka bilder utan för att se vad som händer på siten. Vad folk skriver, vilka som skriver, till vilka bilder, diskussioner under bilder m.m.

Jag tittar även i poolerna och nya bilder.

Men på Senaste kommentarer tittar jag väldigt ofta. Ta inte bort den! Man behöver ju inte titta där om man inte vill...

Jesper
 
jkene skrev:
Men antalet kommentarer per person är en konstant. Högre flöde, lägre antal kommentarer per bild.
Absolut, jag håller med. Det är väl egentligen det jag försöker säga :)

Det jag syftade på var att man inte kan gå den genväg jag uppfattade att Christer föreslog. Dvs att erbjuda dem som vill ha lägre flöde att använda poolerna, och låta resten göra hur de vill. Det skulle inte leda till fler kommentarer eftersom det inte minskar det reella flödet utan bara maskerar det för dem som blir stressade av att det är mycket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.