Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför dessa MÄNGDER med "Privata" bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror på idén om poängen ges av kommentarer som ger tumme upp (och räknas ner av tumme ner) Jag tror inte på det om poängen skapas av ANTALET kommentarer.
 
clindh skrev:
En ny idé i denna tråd när vi ändå är igång: tror ni ett belönings/poängsystem skulle göra att fler kommenterade? Man får en poäng för varje kommentar man skriver, och på ens profilsida ser man sin poängställning.

Nej, det säkerställer definitivt inte kvalitet på kommentarerna (kanske tom tvärtom), men fler kommentarer skulle det ivartfall bli -- vilket många ju vill. Kvaliteten kan man adressera sedan med tummen upp/tummer ner tex - en tumme upp-kommentar på en av ens kommentarer ger lite extra poäng och tvärtom.

Poängen har inget värde annat än att man stiger i någon slags ranking, det blir kul att jobba sig upp till nästa nivå genom att kommentera mer. Poängen har "bäst före-datum" så att man får ligga i för att behålla sin position.
Jag tror på att tumme upp tumme ner för kvaliten skulle räcka långt för att öka kommenterandet.
Att sedan ge poäng för givna kommentarer tror jag bara lockar till fler fåordiga och inte till att höja kvaliten på kommentarerna, men helt mot är jag inte. Tycker bara att just de poängen känns ganska värdelösa så det är liksom oväsentliga poäng för min del.

(Redan nu finns ju den där "störande" siffran man bråkar med i ett för att inte glida på minus.)
 
STOPP!

Tar upp det igen:Ta åtminstone bort möjligheten att ladda upp flera bilder efter varandra. Kikade runt nu och det finns åtminstone sex medlemmar som gjort så de senaste timarna. Trist, för de är så gott som alltid likartade med små variationer.
 
ja, där håller jag med dig.
jag försöker hålla igen själv så jag inte lägger upp mer än två bilder efter varann, helst bara en (men det är svårt).
jag sörjer inte om den funktionen tonas ner...
 
Jag tror att kommentarerna skulle öka om man lättare hittade bilder man stimuleras av. Alla dessa s.k. ”familjealbumsbilderna” man måste bläddra igenom gör att man (...i alla fall jag) tröttnar ganska snabbt.

Som jag redan skrivit så tror jag att det bästa sättet för oss nybörjare att förbättra vårt fotande är att titta på välkomponerad bilder (...och läsa bra kommentarer).
Just därför tror jag att EN POOL där man ställer högre krav skulle stimulera oss alla (nybörjare som utbildade fotografer). Vi skulle nog ta oss mer tid för varje bild och tänka igenom våra kommentarer/frågor.

Måste tillägga att redan nu i den S/V poolen ser man en stor skillnad på bildernas kvalitet.
 
lottae skrev:
Jag tror på att tumme upp tumme ner för kvaliten skulle räcka långt för att öka kommenterandet.
Jag ser bara inte hur det skulle öka kommenterandet - är jag enam i den uppfattningen? Jag tror tvärtom att det blir färre kommentarer istället, om man nu inte tycker sig vara den perfekta bildkommentatorn och inte vill riskera få tummen ner för sitt glada tillrop om en bild som föll en på läppen.

Kvaliteten skulle dock må bra av det, man skulle tom kunna ställa in filtrering så man bara ser de bra kommentarerna. Men det känns som det står lite i motsats till önskan att få fler kommentarer.

Jag tror på en kombination isåfall, stimulera allt slags kommenterande men premiera de bra kommentarerna lite extra.

lottae skrev:
(Redan nu finns ju den där "störande" siffran man bråkar med i ett för att inte glida på minus.) [/B]
Jag ignorerar min helt måste jag erkänna :) Och den syns ju inte för andra, så det är i inte samma som att visa upp sina bonuspoäng.
 
Du är inte ensam om den uppfattningen, Christer. Jag håller helt med om att det kan gå vilken väg som helst. Din ide´ om belöning för kommentarer och extra belöning för bra kommentarer är väl bättre, men jag tror faktiskt inte så mycket på det heller. Trots allt känns det som att det redan finns en inbyggd belöning när man kommenterar, iom att man ofta får kommentarer tillbaka från de man kommenterat.
 
Om man ska ha ett belöningssystem för kommenterandet så bör det isåfall kanske finnas ett system där den som har fått en kommentar kan betygsätta kommenterandet...för att undvika att det skrivs kommentarer bara för att samla poäng.

Njae...ingen direkt lysande idé kanske, men en utveckling av den kanske?

Bara för att man får en kritisk kommentar om sin bild så innebär det inte att man ger den som kommenterat minuspoäng.

Visst finns det risk för att om det är en "bra" kommentar fast det är kritik...att den som fått kritiken skall "hämnas" genom att ge minuspoäng...

Shit...jag har tappat min egen tråd...:)
Alltså...detta är inget direkt förslag...bara lite brainstorming...på tok för tidigt..:)
 
Bara en fråga - vad är problemet med ett för stort flöde egentligen?


För den som gärna kollar in alla nya bilder inlagda per dag och som inte vill missa nån är det väl bra (men hur många är det egentligen?)

Även om själva flödet minskar så är det ju ändå många bilder som finns här menar jag.

Jag kanske tänker knasigt. Visst är det kanske inte så kul om man laddar upp en bild och sen hamnar den på sidan "alldeles för långt bak" jättesnabbt , men frågan är om det gör så stor skillnad i praktiken egentligen. Det blir ju många bilder ändå.

Ja, jag vet inte...

Nu har jag inte härjat så mkt här alls, varken i de vanliga albumena eller bildkritikpoolen, men det är möjligt att bildkritikspoolen känns mer "överskådlig" och med ett lugnare tempo(?)
 
Jag tror att man måste styra upp tänket kring album/pooler/nya bilder/sök/kvoter innan man börjar labba med poängsystem. Poängsystemet kan förmodligen vara en krydda, men jag tror att det är något mer grundläggande som behöver göras först. Och det är nog att hårdstyra lejonparten av kommenterandet till poolerna.
 
ariadne skrev:
Bara en fråga - vad är problemet med ett för stort flöde egentligen?
Om symptomet är få kommentarer så gissar jag att problemet är att det är för få personer som kommenterar i förhållande till vad de laddar upp. Och ett av skälen till att de gör det är att de har möjligheten.
 
jimh skrev:
Om symptomet är få kommentarer så gissar jag att problemet är att det är för få personer som kommenterar i förhållande till vad de laddar upp.

jo..och då är frågan vad man ska göra åt det. stryper man flödet så får man kanske en bättre balans, utan att kommentaterna i sig inte blir fler, men det blir ett bättre förhållande...
 
ariadne skrev:
jo..och då är frågan vad man ska göra åt det. stryper man flödet så får man kanske en bättre balans, utan att kommentaterna i sig inte blir fler, men det blir ett bättre förhållande...
Så sant, och förslaget här är att inte göra "Nya bilder" lika lättillgängligt så att fler av de där 2500 kommentarerna som skrivs per dag görs via kritikpoolerna som ju har det strypta inflödet många vill ha. Länken på förstasidan tas bort. Någon som motsätter sig det egentligen?
 
clindh skrev:
En ny idé i denna tråd när vi ändå är igång: tror ni ett belönings/poängsystem skulle göra att fler kommenterade? Man får en poäng för varje kommentar man skriver, och på ens profilsida ser man sin poängställning.

Nej, det säkerställer definitivt inte kvalitet på kommentarerna (kanske tom tvärtom), men fler kommentarer skulle det ivartfall bli -- vilket många ju vill. Kvaliteten kan man adressera sedan med tummen upp/tummer ner tex - en tumme upp-kommentar på en av ens kommentarer ger lite extra poäng och tvärtom.

Poängen har inget värde annat än att man stiger i någon slags ranking, det blir kul att jobba sig upp till nästa nivå genom att kommentera mer. Poängen har "bäst före-datum" så att man får ligga i för att behålla sin position.

Vi har kört med poäng länge på Utsidan.se sedan många och och jag tycker det funkar bra, det är väldigt få som skriver något bara för att samla poäng - det är bara lite krydda på moset.

Visa tycker rankings odyl är superlöjligt, andra tycker det är kul att "få medalj" för det man bidrar med. Risken är väl att det kan bli för mycket fokus på poängen, ivartfall i början.
Jag föreslog i en annan tråd att man kunde använda kommentarer som betalningsmedel på fotosidan. tex kunde en kommentar vara värd en krona när man betalar sitt medlemskap.
Detta löser problemet för de som inte har råd med annat än gratismedlemskap, och de som har råd med 100:- kan uppgradera sig genom att vara frikostig med kommentarer.
En eventuell "elitpool" skulle kunna kräva både pengar och kommentarspoäng för att bli medlem.
 
clindh skrev:
Så sant, och förslaget här är att inte göra "Nya bilder" lika lättillgängligt så att fler av de där 2500 kommentarerna som skrivs per dag görs via kritikpoolerna som ju har det strypta inflödet många vill ha. Länken på förstasidan tas bort. Någon som motsätter sig det egentligen?

int jag.

men varför ha albumen alls? vad fyller de för funktion?
( frågar därför att jag tror att de har en funktion och en mening annars hade ni inte haft de. ) Om jag inte minns fel så kan man ha samma bild i flera pooler, är albumets funktion en slags "förvaring" typ?
 
ariadne skrev:
men varför ha albumen alls? vad fyller de för funktion?
Jo, albumen är ju bildernas "hem" - sen kan du ta vissa dina bilder till olika "utställningar", kritikpoolen, temapooler odyl. En bild kan vara i flera pooler. Albumen en funktion när man går in och kikar på just din profil och dina bilder - du sorterar och presenterar dem på det sätt som du tycker passar.

När man tar upp en persons bilder skall man redan i tumnagellistan se om det är en poolbild, speciellt kritikpoolsbild. Det står på Att Göra-listan, men vi har inte hittat något bra symbol för det där än...
 
clindh skrev:
Länken på förstasidan tas bort. Någon som motsätter sig det egentligen?
Jag motsätter mig det inte, men jag tvivlar på att det har någon effekt.

Jag tror att de som måste påverkas mest är de flitiga kommenterarna och de är nog vanedjur som hittar dit ändå, via bokmärken eller menyer. Jag tror att man måste vara hård och ta bort funktionen för att det skall ha effekt.
 
ariadne skrev:
jo..och då är frågan vad man ska göra åt det. stryper man flödet så får man kanske en bättre balans, utan att kommentaterna i sig inte blir fler, men det blir ett bättre förhållande...
Jag är rätt övertygad om att det är just förhållandet man måste angripa. Om det fungerade sunt så skulle ju också det absoluta antalet öka om man vrider upp kranen för antal bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.