ante_77
Avslutat medlemskap
Det är ju en snurrhårddisk i den, dom låter för mycket för att vara HTPC för mig i alla fall.
/Karl
Min låter inte ett dugg.
Men det kan ju sitta olika fabrikat i olika modeller.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju en snurrhårddisk i den, dom låter för mycket för att vara HTPC för mig i alla fall.
/Karl
PC
Windows har uppdaterats, datorn måste startas om. Jag startar om.
Startar upp några program och börjar arbeta. Efter några minuter:
Flashplayer har uppdaterats och datorn måste startas om, Jag startar om.
Acrobat reader har uppdaterats och datorn måste startas om, Jag startar om.
Antivirus har uppdaterats och datorn måste startas om, Jag startar om.
Och så håller det på. Startar jag inte om gör datorn det själv. Stänger jag av automatisk omstart kommer det snart en uppdatering som återställer till standard.
Hinner inte läsa klart alla sidor jag öppnat, stänger locket och lämnar datorn i viloläge. Öppnar den på morgonen och möts av meddelandet att datorn har startas om för att de nya uppdateringarna ska fungera. Allt borta, för söka i historiken, men det är ju knappast de senast öppnade sidorna som låg kvar...
Jag har lekt lite med Linux, men aldrig långtestat. Mac har jag mest provat i affärer. Men vad jag förstått har varken Linux, Mac, Unix eller något annat system dessa hysteriska omstarter som Windows har. När ett program har uppdaterats i Windows vill nästa också uppdatera sig, men kan inte innan datorn startats om efter det första. Idiotiskt.
Det där händer mig oxo på jobbet och hemma, någon/några gånger i månaden i alla fall.
(Win7 corp/pro/home)
Den där rutan starta om nu eller om en stund är mkt störande. Som vuxen människa borde man får bestämma själv faktiskt.
Ubuntu markerar t.ex. on/off-knappen röd när en omstart rekommenderas. Det räcker som påminnelse.
Även Linux bör startas om efter vissa uppdateringar av kärnan etc.
Men det är inte ofta det händer. En gång på tre år (om jag minns rätt) för en Ubuntu Server 8.04 jag kör.
Serverversionen av Ubuntu kan jag inte uttala mig om men när det gäller desktopvarianten så sker det minst någon gång varannan månad, oftare känns det som (när det gäller hur ofta omstart krävs efter patchning alltså)...
Kör också desktop-varianten av Ubuntu och den måste jag boota om från och till. Ubuntu är också det operativet jag kör som får flest updateringar, det är mer eller mindre varje dag. Att ett system får mycket updateringar ser jag som positivt.
/Karl
Du är nog den första jag hör som haft problem med att Macen kraschar... Att något program kraschar någon gång kommer man nog inte ifrån oavsett vilket system man kör, men om du har haft upprepade kraschar har det nog varit något annat som varit knas, t.ex. något i hårdvaran som varit defekt.
Nu har jag inte kört Mac speciellt länge, men den har ännu inte kraschat, inte ens nära. Min gamla Windows-maskin däremot kraschade stup i kvarten.
Jag har "kört" MAC professionellt i 25 år utan en enda krasch!! Det säger väl en del?
Jag har "kört" MAC professionellt i 25 år utan en enda krasch!! Det säger väl en del?
På sätt och vis har du rätt, men det är ju faktiskt lite mer komplicerat än så. Ett operativsystem är ju den part du jobbar mot när du sätter dig vid en dator. Ett OS ska ju dels skapa regler och ramar för hur de applikationer vi arbetar i fungerar och hur de ska kommunicera med oss med andra ord skapa ett gränssnitt mellan människan och maskinen. Självklart finns det skillnader mellan hur väl man lyckas med denna komplicerade uppgift. Man kan jämföra med en bok om något komplicerat, tex teoretisk fysik. Bara för att två böcker innehåller ungefär samma fakta och går igenom samma teorier går det inte att säga att de är likvärdiga eller lika bra. Det kan ju vara stora skillnader mellan i hur pedagogiskt innehållet presenteras, hur man hanterar terminologin, strategin i upplägget men även för så subtila detaljer som val av typsnitt, hur väl satsytan är utformad, val av papperskvalitet eller tom bandtyp.
På samma sätt kan små detaljer i ett OS påverka hur man jobbar i dem eller hur lätt man löser olika typer av problem. Enligt mig har MacOS fortfarande ett ordentligt försprång här.
Missförstå mig inte. Jag jobbar både med linux på kommandoradsbaserade servrar och med Windowsbaserade datorer dagligen och vet att alla OS och plattformar har sina för- och nackdelar. Men att påstå att de är likadana eller ens likvärdiga tycker jag är felaktigt. Ett OS med sina ramverk ska i stor utsträckning bestämma förutsättningarna för hur en applikation man använder ska agera och fungera.
Det känns lika 90-tal som att bry sig om datorers klockfrekvens. (Då gick våra kunder och väntade på att en bärbar Toshiba med 386 processor med 16 Megahertz (state of the art typ 89/90) skulle släppas till det fascila priset av knappt 80 000. Då var detta viktigt och idag är det lika mycket gäsp som ett OS.
PC
Windows har uppdaterats, datorn måste startas om. Jag startar om.
Flashplayer har uppdaterats och datorn måste startas om, Jag startar om.
Acrobat reader har uppdaterats och datorn måste startas om, Jag startar om.
Antivirus har uppdaterats och datorn måste startas om, Jag startar om..
/Karl
Visst med all respekt Joakim men det är en mycket liten marginell del av PC-världen som är upptagen av dessa saker idag. Förr talade pratade precis ALLA i branschen om detta och följde spännt Intels lanseringar och utveckling.
Idag är det mycket viktigare att en dator kan parallellprocessa och att den äntligen kan adressera mer än 3 GB minne och att alla viktiga applikationer finns anpassade för dagens 64-bitarstandard.
Säg det till alla överklockningsentusiaster världen runt
...det är exempelvis enorm skillnad på att köra t ex en i7 2600k i originalhastigheten 3.4GHz och överklockat till 5GHz.
Poängen är att det är viktigare hur datorn presterar än antalet MHz/GHz.
Förr kunde man på frekvensen se prestandan, det går inte längre då olika processorer jobbar på olika sätt och att det dessutom spelar roll vad för applikation man vill ha prestandan i.
Men att påstå att det inte spelar nån roll är fel, det är min poäng. Enda skillnaden mot förr är att det inte är lika lätt att jämföra prestandan genom att titta på klockfrekvensen.