Annons

Strypa inflödet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strypa inflödet till bildkritikpoolerna till?

• 1 bild / vecka

Röster: 281 26.2%
  • 2 bilder / vecka

Röster: 235 21.9%
  • 3 bilder / vecka

Röster: 170 15.8%
  • 4 bilder / vecka

Röster: 36 3.4%
  • 5 bilder / vecka

Röster: 33 3.1%
  • 6 bilder / vecka

Röster: 1 0.1%
  • 7 bilder / vecka

Röster: 66 6.2%
  • 1 bild varannan vecka

Röster: 28 2.6%
  • behåll som idag

Röster: 223 20.8%

• Totala väljare
    1,073
Fotosidan har blivit en site med mycket medlemmar som alla vill utvecklas som fotografer. Tillströmmningen av bilder är stor, och på det sättet har fotosidan lyckats. Jättekul.

Tanken att strypa inflöden känns dock fel.
Att strypa inflödet vore att döda den idé som funkar och som folk gillar.

Tänk er Toyota... man säljer drösvis med bilar långt över prognoser. Man säljer så oförväntat mycket bilar att man inte hinner med att serva alla bilar man sålt.

Att strypa inflödet på FS vore lika dumt som att Toyota skulle lösa sitt problem med servicen genom att begränsa bilförsäljningen.

Så om man skall gå på din liknelse så är lösningen istället att anställa bildkommentatorer, precis som Toyota får bygga ut verkstäder och hyra bilmekar?

Eller så bygger vi bättre "bilar" (fotografer), så det behövs mindre service? Nja, känns som liknelsen haltar där.

Nej min tanke var bara att bygga siten så att man kan hantera mängden bilder som kommer in så bra som möjligt, på samma sätt som Toyota skall bygga sin verksamhet för att klara av mängden bilar de säljer så bra som möjligt.

Ett sätt skulle kunna vara att dela upp fs i intressegrupper på det sätt som talats om tidigare och såsom du byggt utsidan.se

En del för natur, en del för studio, en del för produkt, eller vilka delar man nu väljer.

Vad händer med den planen?

Finns det några fel på FS egentligen? Toyota kommer aldrig att ha 100% nöjda bilägare. Om man tittar på bilägare generellt så är de ju en gnällig grupp, och för att tillmötesgå dem så börjar bilprovning och bilföretag erbjuda "självservice". Man blir erbjuden besiktningstid och kan själv boka på nät och telefon. Man kan pussla ihop sin egen bil innan köpet, och boka servicetid via nätet. Man erbjuder helt enkelt kunderna frihet, en möjlighet att påverka sin situation utan att behöva ta hänsyn eller styras av andra.

Individualitet och "skit i andra" -tyvärr- präglar dagens samhälle, folk vill ha mer kontroll över sin vardag. Det tycker jag man sett i diverse aggresiva trådinlägg under sommaren. Så kanske ett visst mått av självval vore något för FS, även om det tyvärr befrämjar isoleringen mellan människor.

Vad detta har med inflödet av bilder att göra vet jag inte, men om gränser är den rätta medicinen så borde ju noll vara den ultimata gränsen? Noll km/h -> noll olyckor, osv...

Arleklint skrev:
En del för natur, en del för studio, en del för produkt, eller vilka delar man nu väljer.

Vad händer med den planen?
Det hänger på mig, som tyvärr är tokigt upptagen med ett projekt på dagjobbet för tillfället.

Bra Christer att du svarar så vi vet hur landet ligger.

Har ni kommit fram till något beslut (+/- provisoriskt) angående förändringar på Fs? En liten blänkare med en "roadmap" kunde vara fint för oss som undrar efter sommarens diskussioner.

????????????????????????????????????????????
1. Avdelningar på Fs - under hösten ?
2. Utvärdering
3. Ev begränsningar/förändringar för pooler.
????????????????????????????????????????????

mvh / Leif

Hur har det gått med detta igentligen? Kommer det att ske någon förändring eller har ni beslutat låta det vara som det är? Eller så kanske ni redan har ändra något utan att jag har märkt det.

/Per

Fungerar demokratiet??

Jag kann inte se annat enn att detta har resulterad i intet :-(

Jag tycker 1/vecka är nog, men kanskje 4/månad eller 52/år är bättre. Ofta vil man samla sina arbeten till en mer sporadisk innloggning.
/Erik J

Re: Fungerar demokratiet??

fujicanon skrev:
Jag kann inte se annat enn att detta har resulterad i intet :-(

Jag tycker 1/vecka är nog, men kanskje 4/månad eller 52/år är bättre. Ofta vil man samla sina arbeten till en mer sporadisk innloggning.
/Erik J
Håller med Erik ! Jag har märkt att jag inte laddar upp en enda bild på flera månader och sen vill jag lägga upp 20 på en gång.

/ Erik

Re: Re: Fungerar demokratiet??

ekemannen skrev:
Håller med Erik ! Jag har märkt att jag inte laddar upp en enda bild på flera månader och sen vill jag lägga upp 20 på en gång.

/ Erik

Du kan som bronsmedlem ladda upp 5 bilder per dag. Är du silver- eller guldmedlem kan du ladda upp obegränsat på en gång inom totalramarna i utställningsalbum. Men i Kritikpolerna är det 1 bild per dag som gäller för inläggning. Det är kritikpolerna diskussionen gäller och då har du säkert mer chans att få kommentarer på dina bilder om du laddar upp med lite lägre frekvens än om du lägger in 20 samtidigt?

Vi har tagit bort uppladdningsspärren helt, förutom för ej betalande - just för att numera är det ju begränsningen på Bildkritik som styr "inflödet" (Det gör att man även kan ladda upp bilder för andra ändamål, klubbpooler mm)

Vi kommer begränsa inflödet i Bildkritik (vi pratade just om det häromdagen igen) - den "stora" frågan är med hur mycket. Skulle en radikal sänkning till en i veckan få negativa konsekvenser? Det kanske skulle bli fler kommentarer per bild, men skulle då mångfalden bli lidande - vi vet ju att många här gillar att kolla på och inspireras av många bilder också.

Det kommer in ca 350 bilder per dag i Bildkritik och det är onekligen mycket. Vad vore en lagom nivå?

Vet inte riktigt vad ni anser är problemet här men om det är totalmängden bilder som är för stor så kommer givetvis begränsningar att i någon mån råda bot mot detta. Men om det är den allmänna nivån på bilderna som läggs i poolerna som ni vill ha upp kommer bara begränsningarna medföra att det blir färre av både "bra" och mindre bra bilder. Ni har ju egentligen facit från hur det såg ut innan pooler och begränsningar och hur det ser ut nu. Om ni egentligen är intresserade av att bilddelen av FS skall bli bättre tror jag att en begränsning att skriva foruminlägg vore en effektivare väg att gå. Känns lite fel att vi som i första hand intresserar oss för bild skall bli begränsade bara för att sidan tagit formen av en lunarstorm och/eller flickr för alla med någon form av bildapparat.

Dessutom misstänker jag att varje begränsning i bilddelen kommer att spä på slagsidan mellan bild och teknik ytterligare, jag menar att många bildintresserade blir mindre aktiva här om fokus flyttas ytterligare mot pryldelen (som av någon outgrundlig anledning ingen tycks vilja peta i trots att det är där det egentliga "problemet" ligger).

Viktigt också när man tittar på "röstningen" ovan är vilka som röstat hur. Hur röstar dom som i första hand intresserar sig för bilder jämfört med dom som intresserar sig för prylar och teknik tex.

Senast ändrad:
Tanken är att med färre bilder så borde man bli mer noggrann med vad man laddar upp, och därmed förhoppningsvis "bättre" bilder.

alf109 skrev:

Dessutom misstänker jag att varje begränsning i bilddelen kommer att spä på slagsidan mellan bild och teknik ytterligare, jag menar att många bildintresserade blir mindre aktiva här om fokus flyttas ytterligare mot pryldelen (som av någon outgrundlig anledning ingen tycks vilja peta i trots att det är där det egentliga "problemet" ligger).

Ja, det är intressant teori. Fast fokus skall ju flyttas till ett färre antal men förhoppningsvis "intressantare" bilder. Många menar ju att bildflödet är för stort för att kunna överblickas, men dagens nivåer.

elmfeldt skrev:
Ja, det är intressant teori. Fast fokus skall ju flyttas till ett färre antal men förhoppningsvis "intressantare" bilder. Många menar ju att bildflödet är för stort för att kunna överblickas, men dagens nivåer.
Tror att problemet är att många ser FS ungefär som flickr, med andra ord ett ställe att tömma sina minneskort på. Vill man komma åt detta måste man nog göra något radikalt och väldigt osvenskt tex införa en "grindvakt" som fågelhammar föreslog tidigare. En annan idé som luftats tidigare vore att klyva FS i en gratisdel där forumen låg och en betaldel som bildintresserade kunde gå med i och lägga prisnivån på bilddelen på tex 500kr/år, man skulle säkert tappa en hel del medlemmar initialt men på sikt få in andra som kanske skulle lyfta bilddelen.

elmfeldt skrev:
Tanken är att med färre bilder så borde man bli mer noggrann med vad man laddar upp, och därmed förhoppningsvis "bättre" bilder.
Du vet ju av egen erfarenhet att det inte funkar på det viset, samma argument användes ju när ni begränsade förra gången.

alf109 skrev:
Du vet ju av egen erfarenhet att det inte funkar på det viset, samma argument användes ju när ni begränsade förra gången.

Nu kommer jag i ärlighetens namn inte exakt vad resultatet blev då, men visst måste det ligga något i logiken - tajtare regler förhoppningsvis noggrannare urval. Det handlar ju också om att medlemsantalet inte är statiskt utan kontinuerligt ökar.

clindh skrev:
Vad vore en lagom nivå?
En normal person kommer kanske klara av att titta på, reflektera och förhoppningsvis kommentera som mest 20 st bilder per dag, inom alla kategorier/pooler alltså! Detta innebär således en avsevärd minskning av inflödet till just poolerna, vilket jag tycker är bra, inte minst som det tvingar medlemmar att tänka efter vilka bilder de verkligen vill visa. Borde rimligtvis leda till högre kvalitet...

Annars tycker jag nog att obegränsad uppladdning av bilder till sin egen sida verkar förnuftigt, åtminstone till nuvarande tak på 800 st. Bra!

Slutligen en gammal åsikt - ta bort kravet om minst x antal ord i en kommentar. Detta hämmar bara komenterandet. Tvärtom borde red uppmuntra enklare kommentarer, typ '!' eller nåt liknande, för att få igång kommenterandet ordentligt. Det är ju trots allt respons som vi bildmedlemmar eftersträvar!

Tack
U

20 om dagen.... hmm, skulle verkligen en regel som säger max en bild i halvåret vara så kul?

Man kan komma ner i ett inflöde på ca 250 kritikbilder om dagen, man sätter spärren på en bild i veckan - eller ca 170 om tex bara betalande fick lägga in bilder. Fortfarande mycket dock.

Skall man ner riktigt lågt måste man nog kombinera det med egna filtreringar av inflödet på tex motivkategorier, medlemstyper, ytterligare uppdelningar som intressegrupper etc.

(Kommentarlängdspärren är ett experiment, ett förslag från av en annan åsiktsstark grupp på Fotosidan - de som bara vill få och se uttömmande, konstruktiva kommentarer. Det är svårt att göra alla till lags... :) Vi lutar fn åt att ta bort den regeln igen.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar