Jag tycker det varit många omskrivelser här för att motivera Sony: trots alla experters (och säkert de flesta av oss) utlåtande om fördelen med glasprisma istället för pentaspegel så håller vissa Sonyanvändare på pentaspegeln som fördel, att fota i JPEG är lika bra som RAW (motivera varför HDR i kameran är så förträfflig), objektivurval är inte viktigt för det är bara stabiliserat som räknas. Jag har fortfarande inte förstått var alla Sonyanvändare köper alla sina begagnade objektiv, i synnerhet inte de i de övre segmenten - jag ser sällan annonser på blocket eller FS, men visst finns de ibland.
Jag tycker dessa omskrivelser säger sitt eget språk som är emot konventionell uppfattning. Men, har man dessa åsikter, ja då är Sony bra, annars så tycker jag att debatten belyst vilka perspektiv man har på foto för att välja Sony. Jag är inte ironisk, utan jag menar att utifrån dessa perspektiv så är Sony bra. Samtidigt tycker jag att frågan om recessenters antiSony bias har skingrats då en majoritet av fotografer nog inte värdesätter dessa fördelar med de uppoffringat som dessa kräver.
"Trots alla experters utlåtande ..."? Knappast alla.
Du skriver att ditt inlägg inte är ironiskt. Nåväl, men det úppvisar definitivt kraftiga förvrängningar av vad seriösa Sony-användare brukar ha för uppfattningar.
Att det är så många som propagerar för CaNikon är väl inte så märkligt. Det finns helt enkelt så många fler CaNikon-användare, än så länge. Till för inte så längesedan hade de tillsammans över 85% av marknaden. Sony satte sin första DSLR-kamera på marknaden år 2006. På den tiden har de åstadkommit kolossalt mycket mer än vad de andra har gjort.
Känner man "alla dessa experter" som är Sony-negativa på pulsen, så finner man att praktiskt taget INTE EN ENDA av dem har någon erfarenhet av Sony-systemet överhuvudtaget...
Det har däremot jag. Samt av Nikon, Canon, Pentax, Olympus mm mm. Jag äger/har genom livet ägt systemkameror från över TRETTIO olika systemkameratillverkare. Jag har använt båda de kameror som trådskaparen väljer mellan, alltså Nikon D90 och Sony A580 (dock A550 mycket mer, i och för sig).
Finns det någon av er ovan med Sony-negativa inlägg som har erfarenhet av dessa båda? Kan med tämligen stor säkerhet påstå att så inte är fallet. SKULLE ni ha det, så skulle ni nämligen inte vara så Sony-negativa...
Ja, D90 har pentaprisma. Det är en mycket bra kamera, anser jag. Det är inte svårt att förstå varför användarna genomgående är nöjda med den. Fram tills dess att man får möjlighet att bekanta sig med en A550 eller A580...
Då ser man plötsligt att D90 är bestyckad med gårdagens teknik, medan A580 har morgondagens. A580 är försedd med en nyare och bättre sensor som ger bättre bildkvalitet - den har bl.a. bättre hög-ISO-prestanda och bättre färgåtergivning. Vill man ha denna sensor i en Nikon så kan man förstås köpa en Nikon D7000, men man får då förstås inte alla de andra möjligheter som A580 ger. A580-kameran innehåller också ganska många funktioner som ger betydligt bättre möjligheter att fånga BILDEN.
Får väl återkomma om dessa vid något annat tillfälle ifall det behövs, för nu vill dom kasta ut mig härifrån biblioteket..