Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Z7 vs Sony A7iii - våra personliga erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan du utveckla, jag var helt inställd på Z7 men jag har ju börjat med video. Upplösningen är viktig.

Vet du något om nya 24-70/2.8? Man vill ju ha kosta skärpedjupet men också ett smidigt objektiv, 24-70/4 levererar ju kvalitén men inte skärpedjupet.

Sensorn utnyttjar bara en fraktion av sensorns pixlar. Jag är ingen expert, men det verkar som om allt inklusive AF fungerar lite bättre med den mindre sensorn. Jag har använt video mycket begränsat.

Jag har inga planer på 24-70/2.8. Det kompakta formatet och låga vikten för den ljussvagare zoomen överväger för mig. Jag använder 50/1.8 S när jag vill har kort skärpedjup.

Däremot är 70-200/2.8 S prioriterat när det kommer ut.
 
Sensorn utnyttjar bara en fraktion av sensorns pixlar. Jag är ingen expert, men det verkar som om allt inklusive AF fungerar lite bättre med den mindre sensorn. Jag har använt video mycket begränsat.

Jag har inga planer på 24-70/2.8. Det kompakta formatet och låga vikten för den ljussvagare zoomen överväger för mig. Jag använder 50/1.8 S när jag vill har kort skärpedjup.

Däremot är 70-200/2.8 S prioriterat när det kommer ut.

Z7 använder bara en del av sensorn vid video men Z6 hela och skalar ner menar du?
 
Z7 använder bara en del av sensorn vid video men Z6 hela och skalar ner menar du?

Jag halkar in på ett bananskal i den här frågan.
Båda fixar 4K utan cropfaktor, men Z6 använder alla pixlar och skalar sedan ned till 4K. Z7 klarar inte av att göra det utan kör någon lineskipping eller liknande, alltså hoppar över en massa pixlar. Även Z7 kan spela in 4K utan att hoppa över rader, men då från en crop av sensorytan.

Det gör viss skillnad. Man kan jämföra kvalitet tex här:
https://www.dpreview.com/reviews/nikon-z6/8
 
"De tre första bilderna nedan är exempel från Sopny där jag inte är helt nöjd med färgerna. Notera att färgerna är efterbearbetade, men jag känner att jag inte får till samma resultat som hos Nikon.

Den fjärde och femte bilden är tagna med Nikon.."

Har läst om någon Nikon med spegel att den ger mörkare bilder än Canons motsvarande och att döma av bilderna ovan ser det ut som att Nikonen exponerar snålare än Sonyn. Om man gillar Nikons exponering så får man tydligen minska exponeringen med andra kameror. Annars kan man applicera graderat gråfilter på himlen i PS eller liknande program på ovanstående. Bruset kommer när man måste göra skuggorna ljusare , men vid låga ISO-tal så är det säkert inget problem med Z7 eller vad det var.
 
"De tre första bilderna nedan är exempel från Sopny där jag inte är helt nöjd med färgerna. Notera att färgerna är efterbearbetade, men jag känner att jag inte får till samma resultat som hos Nikon.

Den fjärde och femte bilden är tagna med Nikon.."

Har läst om någon Nikon med spegel att den ger mörkare bilder än Canons motsvarande och att döma av bilderna ovan ser det ut som att Nikonen exponerar snålare än Sonyn. Om man gillar Nikons exponering så får man tydligen minska exponeringen med andra kameror. Annars kan man applicera graderat gråfilter på himlen i PS eller liknande program på ovanstående. Bruset kommer när man måste göra skuggorna ljusare , men vid låga ISO-tal så är det säkert inget problem med Z7 eller vad det var.

Alla bilderna är exponerade i manuellt läge och är efterbearbetade...
 
Om man exponerar "till höger" med hjälp av histogrammet så kan man i efterbehandlingen göra bilden så ljus eller mörk man vill med maximalt utnyttjande av sensorns kapacitet.
 
Alla bilderna är exponerade i manuellt läge och är efterbearbetade...

Tycker jag verkar onödigt besvärligt. Jag brukar alltid bara ställa in bländaren med min Sony och exponeringen blir oftast rätt utan någon exponeringskompensation. Man kan dock bli lurad av högdagervarningen och lockas att underexponera i onödan men det lär man sig väl efter ett litet tag. Har inte fotat så mycket med den än.
 
Tycker jag verkar onödigt besvärligt. Jag brukar alltid bara ställa in bländaren med min Sony och exponeringen blir oftast rätt utan någon exponeringskompensation. Man kan dock bli lurad av högdagervarningen och lockas att underexponera i onödan men det lär man sig väl efter ett litet tag. Har inte fotat så mycket med den än.

Du får göra precis som du vill!
 
Från trådskaparen:
”En annan irriterande detalj är att kameran snabbt går i viloläge. Sen tar det alldeles för lång tid att start upp. Jag vet, det handlar om mindre än en sekund, men otroligt enerverande.”

Det går att ändra på tider innan kameran går i viloläge. Finns på C3.
 
Från trådskaparen:
”En annan irriterande detalj är att kameran snabbt går i viloläge. Sen tar det alldeles för lång tid att start upp. Jag vet, det handlar om mindre än en sekund, men otroligt enerverande.”

Det går att ändra på tider innan kameran går i viloläge. Finns på C3.

Tack för tipset.
 
Från trådskaparen:
”En annan irriterande detalj är att kameran snabbt går i viloläge. Sen tar det alldeles för lång tid att start upp. Jag vet, det handlar om mindre än en sekund, men otroligt enerverande.”

Det går att ändra på tider innan kameran går i viloläge. Finns på C3.


Med spegellösa som drar mycket ström när de är igång är det viktigt att kunna slå av strömmen när man tagit sin bild/bilder. Att låta den gå ner i viloläge drar extra ström. Därför bör också på/av sitta bra till.

På min Canon DSLR kan jag slå på den när jag börjar fota och sedan har jag oftast satt viloläge på längsta tiden. Jag får ändå ändå ut väldigt många bilder på ett batteri. Det är väl så de flesta av oss hanterar en vanlig DSLR

Min första Fuji X-PRO1 var trög att starta upp och också att väcka från viloläge. Det var väldigt irriterande för det gick inte att snabbt ta en bild när något dök upp. I de lägena är en sekund lång tid. Detta är givetvis en liten detalj. Fast en viktig sådan.
 
För min del kan det vara väldigt irriterande när jag fotar handboll och oftast sitter vid det ena målet att kamera går i viloläge medan man väntar att "bollen" kommer till min sidan av plan och ibland hinner inte kamera vakna innan anfallet är slut.
 
Från trådskaparen:
”En annan irriterande detalj är att kameran snabbt går i viloläge. Sen tar det alldeles för lång tid att start upp. Jag vet, det handlar om mindre än en sekund, men otroligt enerverande.”

Det går att ändra på tider innan kameran går i viloläge. Finns på C3.

Ja, det blir en avvägning mellan problemet med att vakna upp från viloläge och batteritid.

Vi har skaffat en uppsättning extra batterier och det är kanske en erfarenhet att dela med sig av. Det behövs!
 
Ja, det blir en avvägning mellan problemet med att vakna upp från viloläge och batteritid.

Vi har skaffat en uppsättning extra batterier och det är kanske en erfarenhet att dela med sig av. Det behövs!
Självklart behöver man skifta batteri oftare med spegellösa än med DSLR. Däremot tror jag att bästa inställningen på Z för att spara batteri och samtidigt ha den helt redo för att fota är att använda monitorinställningen "prioritera sökaren". Då slocknar ju EVF utan att tända skärmen när du tar bort ögat från sökaren och i det läget borde kameran inte nödvändigtvis dra mer batteri än en påslagen DSLR. Samtidigt ska du, som nämnts, också förlänga tiden innan kameran går i vila för att inte missa snabba händelser.

Jag har märkt att sensorn som känner av om du tittar genom EVFn är känslig för smuts och lätt slutar fungera så det är bra att ha q-tips till hands.
Trevlig helg!
 
Självklart behöver man skifta batteri oftare med spegellösa än med DSLR. Däremot tror jag att bästa inställningen på Z för att spara batteri och samtidigt ha den helt redo för att fota är att använda monitorinställningen "prioritera sökaren". Då slocknar ju EVF utan att tända skärmen när du tar bort ögat från sökaren och i det läget borde kameran inte nödvändigtvis dra mer batteri än en påslagen DSLR. Samtidigt ska du, som nämnts, också förlänga tiden innan kameran går i vila för att inte missa snabba händelser.

Jag har märkt att sensorn som känner av om du tittar genom EVFn är känslig för smuts och lätt slutar fungera så det är bra att ha q-tips till hands.
Trevlig helg!

Det är en bra ide!
 
Det intressanta är väl hur dåligt Canons spegellösa klarar sig efter lanseringen.
Även NIkon har väldigt låga siffror me Z6.
Varför kan vi alltid spekulera om.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar