ANNONS
Annons

Sony vs. Nikon!

Produkter
(logga in för att koppla)
Märkesdebatterna är lysande för att påpeka skillnader mellan märken och modeller, läs igenom ett par sådana här trådar och du har genast snappat upp massvis med info du aldrig fått genom att läsa ett test i nån tidning. Förvånande att vissa blir så ledsna i ögat av att det råkar vara lite argumentation på ett forum. Kanske bäst för dem att undvika vs . trådar.

Och du tycker det har varit till hjälp för trådskaparen?
 
Märkesdebatterna är lysande för att påpeka skillnader mellan märken och modeller, läs igenom ett par sådana här trådar och du har genast snappat upp massvis med info du aldrig fått genom att läsa ett test i nån tidning. Förvånande att vissa blir så ledsna i ögat av att det råkar vara lite argumentation på ett forum. Kanske bäst för dem att undvika vs . trådar.

Vissa försöker väl visa hänsyn mot trådskaparna och blir mer och mer irriterad för varje tråd som blir kidnappas till förmån för ensidig debatt från två håll. Till slut orkar vissa inte längre sitta tigandes och säger ifrån. Den här tråden har folk försökt "styra rätt" flera ggr utan resultat. Respekt?
 
Vissa försöker väl visa hänsyn mot trådskaparna och blir mer och mer irriterad för varje tråd som blir kidnappas till förmån för ensidig debatt från två håll. Till slut orkar vissa inte längre sitta tigandes och säger ifrån. Den här tråden har folk försökt "styra rätt" flera ggr utan resultat. Respekt?

TS startade en tråd där två märken ställdes mot varandra. Kanske svårt få en annan typ av diskussion då? Om någon är rädd för märkesdebatter går det ju starta andra trådar med andra titlar eller bara läsa tester.
 
Det var väl i det första svaret som det ballade ur, vilket förmodligen är någon form av rekord.
Hur kan du komma fram till det? Jag citerar det första svaret här:

Hej ! Ska säga så här: -det kommer inte på något vis att bli bättre med Nikon,oavsett vad andra säger ! Sony gör lika bra kameror som andra märke gör.Har du tittat på A580 så gör du ett mycket bra val.De har också A55 som likt A580 är en av deras nya modeller.Sony har bäst och snabbast livewiev bla.Dessutom har Sony precis lika bra bildkavalite som Nikon/Canon.Fortsätt du med Sony och du kommer att bli hur nöjd som helst !

Vad jag ser här i trådens svar nr 1 är INTE ALLS något skrivet av en märkesfanatiker, utan tvärtom av någon som bemödat sig om att tänka efter vad som kan tänkas vara bra för trådskaparen.

***********************************************************
Jonas använder INTE för egen del Sony, utan Nikon!
***********************************************************

Kan detta faktum möjligen göra att någon form av talgdank kan ha chans att dyka upp i era hjärnors alla frenetiska ansträngningar att framhålla just ert eget kameramärke? För Jonas första inlägg är DEFINITIVT INTE ett framhållande av hans eget. Det är NI som står för detta, det är NI som startar märkeskriget, pga att han valde att INTE i första hand rekommendera just ert märke!

Ifall någon, som sagt, inte blint skulle rekommendera just ert eget kameramärke, så anser ni tydligen att detta i er trånga värld ger er en SJÄLVKLAR RÄTT att hoppa på och beljuga denne! Sådana personer är uppenbarligen i era ögon så förkastliga, så de förtjänar inte att ni lägger ner ens den minsta lilla ansträngning för att ta reda på hur VERKLIGHETEN faktiskt ser ut. Sanningen är uppenbarligen helt ointressant för er då.

Eftersom jag tidigare har läst ett antal inlägg av Jonas, så kan jag därför upplysa er om att han är en av dem här på FS som är ALLARA MINST besmittad av märkesfanatism. Han ser inte ner på användare av andra kameramärken, utan har ett öppet sinne och intresse för andra kameror, och deras respektive förtjänster och svagheter.

Tror ni verkligen att ni kan bygga upp något förtroende för er här, när ni är så angelägna att trampa på folk med "fel" åsikter att ni inte ens orkar med att göra den mest rudimentära kontroll utifall det ni spottar ur er överhuvudtaget har den minsta relevans?

Ni bär er skamligt åt!


Om någon nu ska beskyllas för att direkt ha startat detta vulgära märkeskrig, så sker väl detta i så fall i och med svar nr 2 - av en Nikon-kille.

Det enda som Jonas sedan gjorde i svar nr 3 var ju att konstatera detta, och ett försök att bromsa pajkastningen. Vilket uppenbarligen inte hejdade er det minsta.


Sammanfattningsvis:
Ni ljuger helt hämningslöst och påstår att det var en "Sonyist" som startade märkeskriget. Ifall ni inte totalt har tappat förmågan att läsa innantill, så borde det ju utan minsta tvivel ha stått klart för er att det var en Nikon-användare som startade det, och att det enda Jonas gjorde i svar nr 3 var att försöka gjuta olja över vågorna, och återföra tråden till vad trådskaparen kunde tänkas vara betjänt av, och att hindra alla störande element att trasa sönder tråden. Men nädå, det kunde ni inte ställa upp på - det enda som betyder något för er är att det är ert märke som framhävs, - i detta fall främst genom en massiv svartmålning av allt som har med Sony att göra.


Detta är förmodligen det skarpaste inlägg jag någonsin har skrivit under mina år här på Fotosidan. Försök nu att tänka om, så jag aldrig behöver skriver något sådant här igen!

Men framförallt så att de som ställer frågor här ska kunna få meningsfulla svar.

.
 
Senast ändrad:
Beklagligt att du blir så känslomässigt engagerad. Det är ju bara kameror och objektiv. Jag har ingen känslomässig anknytning till min utrustning eller mitt nuvarande märke - Canon. Har eller har haft: Minolta, Nikon, Canon, Olympus och Pentax. Däremot tycker jag att man kan debattera deras för och nackdelar som system. Jag har svårt att förstå en känslomässig reaktion i sammanhanget.
 
Hur kan du komma fram till det? Jag citerar det första svaret här:
.

Citat: Ska säga så här: -det kommer inte på något vis att bli bättre med Nikon,oavsett vad andra säger !

Det finns alltså INGET Nikon gör bättre än Sony, ganska laddat uttalande. Fast det tycker du inte alltså.

Jag är inte förvånad att folk reagerade och förundrad att det är skrivet av en Nikon-användare.

Nej jag ljuger inte, jag gjorde ett felaktigt antagande. För övrigt höll jag mig borta från tråden länge av precis det faktum att den med 100% säkerhet skulle spåra ur något alldeles fantastiskt.
 
Beklagligt att du blir så känslomässigt engagerad. Det är ju bara kameror och objektiv. Jag har ingen känslomässig anknytning till min utrustning eller mitt nuvarande märke - Canon. Har eller har haft: Minolta, Nikon, Canon, Olympus och Pentax. Däremot tycker jag att man kan debattera deras för och nackdelar som system. Jag har svårt att förstå en känslomässig reaktion i sammanhanget.

Jag beklagar också detta. Man SKA kunna diskutera fördelar och nackdelar mellan olika system med så pass mycket distans att det blir så sakligt som möjligt.

Men sedan kommer plötsligt ett skrivet inlägg där den som känner sig "attackerad" på något sätt svarar i en otrevlig ton istället för att fråga stilla vad dederbörande menar och be om en nyanserad förklaring.
Och sedan är röran igång. Ofelbart har det lett till det gång på gång i en massa trådar.

Detta var ju egentligen en mycket enkel fråga som ställdes av tjejen. Om alla som svarade kunde hålla sig till den frågans enkelhet och komma med egna och andras erfarenheter i detta val så hade väl tråden inte ballat ur till den milda grad.

Känslor må väl tillåtas, men om man överhuvudtaget ska kunna delta och ge köpråd till personer så måste alla -ismer bort.

Det får inte gå till märkesfanatism för då förvinner all objektivitet. Och jag är säker på att trådstartaren sökte objektiva och ärliga svar på en aktuell fråga i nuläget; ett val som skulle göras nu eller inom kort.

Det är bara att erkänna för alla som deltog/deltar i tråden att det gick överstyr. Men det borde det inte göra i en så enkel fråga om valet mellan 2 kameror hon redan namngivit.

Dock tror jag, till skillnad från dig, att vi på något vis alla har en typ av känslomässig relation till vår fotoutrustning som vi väl valt för att vi gillar den. Och att gilla är en känsla. Men den känslan till trots måste vi försöka bortse från och i alla fall göra ett försök att vara opartiska så långt det är möjligt.

Och här är vi inne på ett dilemma. Alla har inte provat en mängd märken. Därtill ändras märkenas prestanda genom ären. Personligen sålde jag 2003 hela min Nikonutrustning eftersom jag, efter prov, ansåg Canon vara bättre vid den tidpunkten. Så tycker jag inte längre. Likaså tyckte jag riktigt illa om den Sony A100 jag provade, men några år senare upptäcker man att Sony gör mycket bättre kameror nu än då.

Hursomhelst. Jag tycker att vi behandlade frågeställaren med dålig respekt.

Och kan vi inte ge fan (ursäkta franskan) i att kalla oss själva eller andra för att vara Nikonister, Canonister, Sonyister eller vad det ny vara månde. Bara för att man använder ett visst kameramärke blir man väl inte automatiskt medlem i någon "sekt".

//Lennart
 
Hur kan du komma fram till det? Jag citerar det första svaret här:



Vad jag ser här i trådens svar nr 1 är INTE ALLS något skrivet av en märkesfanatiker, utan tvärtom av någon som bemödat sig om att tänka efter vad som kan tänkas vara bra för trådskaparen.

***********************************************************
Jonas använder INTE för egen del Sony, utan Nikon!
***********************************************************

Kan detta faktum möjligen göra att någon form av talgdank kan ha chans att dyka upp i era hjärnors alla frenetiska ansträngningar att framhålla just ert eget kameramärke? För Jonas första inlägg är DEFINITIVT INTE ett framhållande av hans eget. Det är NI som står för detta, det är NI som startar märkeskriget, pga att han valde att INTE i första hand rekommendera just ert märke!

I
.

Tack FlyerOne för värmande ord ! Tyckte mitt inlägg, som var det första var ett helt oskyldigt och bra svar till TS och att jag startade ett "märkeskrig" genom att förklara Sony som ett likabra val, stack väl i mångas ögon.
Jag spådde redan i inlägg nr 4 att det skulle spåra ur totalt och jag hade helt rätt, och tycker verkligen synd om TS att det blev så här.
Jag är som sagt ingen märkesfanatiker utan är intresserad av alla märke och vad det bär med sig genom att läsa fakta,att ta reda på saker själv och så klart alla bra tips och läsning här på FS av alla trevliga människor som har tid att lära ut till oss som inte blivit så kunniga ännu !
Jag gillar verkligen Sony så mycket med dessa nya modeller att det inte vore otänkbart att jag skaffar en själv.

När jag köpte min D90 för två år sedan gjorde jag som man ofta ger råd själv om,genom att testa olika märke,ta reda på fakta och framför allt hur den känns i handen och D90 var den givna för mig.Hade det varit idag hade valet fallit på Sony A580 eller A55 i stället,men gillar min D90 så pass mycket att jag behåller den ett tag till.

Tycker tonen här på FS har blivit hårdare med tiden,hade vi alla suttit runt ett fikabord skulle tonen vara annorlunda ,vi är inte "kameror" utan människor med olika åsikter och tankar som ibland kolliderar.

Jag har,och det hoppas jag verkligen ingen annan heller har,ingenting imot någon annan medlem här på FS !

Och till dig Mesch vill jag säga ! -om jag gjort dig upprörd i några trådar,du verkar ha ett horn i sidan på mig,så ber jag dig uppriktigt sagt om ursäkt ! MVH.
 
Va!!

Och till dig Mesch vill jag säga ! -om jag gjort dig upprörd i några trådar,du verkar ha ett horn i sidan på mig,så ber jag dig uppriktigt sagt om ursäkt ! MVH.

Jag har vad jag vet skrivit 2 inlägg som du är inblandad i och då enbart behandlat formuleringen i inlägg 2 och dess konsekvenser.

Jag har inte ens reflekterat över vem du är och vilka inlägg du gjort tidigare.
Jag tyckte bara att formuleringen i inlägg 2 var så starkt Nikon-fientligt att jag automatiskt trodde du var Sony-användare som direkt gick in i försvarsställning.
(Då blev jag en lögnare, skamlig dessutom i Gunnars värld)

Jag tänkte när jag såg inlägget: Så var den tråden förstörd.

Jag skrev mitt första inlägg i nummer 82 som svar på Sten-Åkes inlägg, inte ditt alltså vilket jag ignorerade ända fram till inlägg 115 där det kommer på tal och då konsekvensen av formuleringen i inlägget.

Sedan får jag bära hundhuvud för alla skitinlägg i tråden i Gunnars postning av någon märklig anledning. Fast Gunnar hyser väl inte direkt någon kärlek till mig sedan tidigare.

Hans inlägg här lär ju inte öka repekten för honom hos mig.

Bäst att hålla sig borta från dessa trådar, nästa gång blir man väl hallick eller något annan otrevligt.

Så jag hyser inget agg till dig. Har vi tampats i andra trådar så har jag inte gjort den kopplingen i alla fall. Tycker du jag gett mig på dig för hårt här eller tidigare så ber jag om ursäkt för det.
 
Ett tips: Torsten Wetterqvist (Ryhfeed) har i Pentaxforumet,(borde nog vara i vs. forumet i stället) startat en tråd: "Pentax K5 + pentax tillbehör överträffar alla andra märken?" Där han inbjuder till sådana här märkesdiskusioner. Här i "Köpråd" borde man hålla sig till just sådana, och ta hänsyn till vad som efterfrågats av TS.
 
pissa längst tävlingen fortgår
Sten-Åke Sändh skrev: Sony:
Det finns idag totalt 80 objektiv i Cybers lista.= 80 bildstabiliserade objektivvalsmöjligheter.

Nikon:
Nikon orginal=18
Tamron=6
Sigma=10
Totalt=34

Canon:
Canon orginal=24
Tamron=5
Sigma=11
Totalt=40
Tänkte att denna tråd ska jag hålla mig borta från. Fast det går ju inte i längden :)

Det går ju alltid räkna ihop fördelar till det egna märket:
Nikon:74st ljustyrka 2.8 eller bättre
Sony: 42st ljustyrka 2.8 eller bättre

Skulle kunna tänka mig att Sony förlorar även en räkneövning på Pro-klassade vädertätade objektiv, märkiga specialobjektiv som få eller ingen behöver osv.

Faktum är väl att Sony "bara" vinner på just stabilliseringstävlingen? Detta faktum brukar dock Sonyister bita fast sig i som en rottweiler i en julskinka

Ja det är ju just därför att jag skrev detta. Vi är väl alla väldigt medvetna om att Canon och Nikon dominerat denna bransch i många år nu. Konstigt vore det väl om de inte hade fler objektiv för all sköns användning. Ska vi vara riktigt ärliga så är det väl så att alla utom de med mycket specifika behov klarar sig utmärkt med en bråkdel av det utbud som samtliga dessa tre tillverkare erbjuder själva eller det som finns som mycket bra komplement från andra tillverkare av objektiv. Antalet objektiv är överhuvudtaget inte relevant eller hur och det var just därför jag skrev det jag skrev. Jag tror på fullt allvar att de 42 st Sony-objektiv som tydligen finns med ljusstyrka 2,8 eller bättre (jag antar av de som säljs idag) räcker för praktiskt taget alla behov man kan tänka sig, precis som de 40 tal objektiv Canon och Nikon har som är stabiliserade. Men det är ju alltid lite skoj att läsa att i det fall man inte har tillgång till objektiv med stabilisering vare sig det gäller av ekonomiska skäl eller att de faktiskt inte finns så pratar en del om stativ. Det är faktiskt lite humor.

Jag har väl en 9-10 objektiv själv vid det här laget men ska jag vara ärlig så skulle jag nog klara mig alldeles utmärkt med bara två.

......och för att skoja med dig lite till ska jag bekänna en hemlighet. Vem behöver egentligen bildstabilisering överhuvudtaget när kamerorna blir allt bättre att se i mörker med bibehållen bildkvalitet långt upp i ISO-skalan? När jag började fotografera så gällde Agfa och 18 eller 21 DIN (Deutche Industri Normen). För mig fanns varken ASA eller senare som det kom att heta ISO. Idag pratar vi om användbara bilder på åtminstone 6400. Nästa generation pixeltäta kameror där man kommer strippa bort anti-moirefilter från sensorer, som dessutom kommer bakbelysas kommer förmodligen att göra bildstabilisering helt irrelevant. Men bildstabilisering idag är kul för det är verkligen grus i dojan för en del som går igång ordentligt på att de inte har råd att köpa Canons eller Nikons allra nyaste bildstabilserade objektiv. Sony-Canon 82 - 40, Sony-Nikon 82 - 34, ja jag hade väl missat ett par lensbaby isåg jag :) och det har Sony lyckats fixa på egen hand och med hjälp från tredjepartstillverkarna på bara 4 år och då har jag inte ens andats Minolta och hundratals gamla objektivmodeller. Vi bara väntar med tillförsikt på vad som ska komma framöver :).

.....och för att återknyta till trådskaparen, så kanske hon bara ska ha något från en tillverkare som har bäst kitobjektiv, vem vet, för hon kanske aldrig kommer ta av objektivet från huset och det har ju en fördel det med .....för då hon kommer aldrig att behöva skriva ett inlägg på FS och fråga hur man gör för att få bort damm på sensorn och aldrig riskera att starta ett nytt märkeskrig över vilket system som har bäst dammborttagningssystem.... eller så köper hon sedan snabbt en kompakt när hon tröttnat på att vada omkring i AF-problemträsket.
 
Senast ändrad:
Jag har väl en 9-10 objektiv själv vid det här laget men ska jag vara ärlig så skulle jag nog klara mig alldeles utmärkt med bara två.

Själv kör jag nog med två 28/2.8 & 50/1.8 mest hela tiden. Ibland åker 70-210/4 på men det är inte ofta.

Det bästa kanske skulle vara om man bara fick skriva ner det "egna" märket. Då skulle ju påhoppen försvinna direkt :)

Det suger t.ex. att Nikon inte har stabilisering i huset, och deras live-view är ju ett skämt i jämförelse med Sony:s.
 
Själv kör jag nog med två 28/2.8 & 50/1.8 mest hela tiden. Ibland åker 70-210/4 på men det är inte ofta.

Det bästa kanske skulle vara om man bara fick skriva ner det "egna" märket. Då skulle ju påhoppen försvinna direkt :)

Det suger t.ex. att Nikon inte har stabilisering i huset, och deras live-view är ju ett skämt i jämförelse med Sony:s.

Och Nikons bildbläddringsfunktion, den usla menyknappen som man alltid råkar klicka diagonalt på istället för höger vänster. Canon har ett roterande hjul. Enkelt och funkar bra med handskar.
 
Och Nikons bildbläddringsfunktion, den usla menyknappen som man alltid råkar klicka diagonalt på istället för höger vänster. Canon har ett roterande hjul. Enkelt och funkar bra med handskar.

Nu ska vi inte överdriva ;-)

Eller WTF, jag saknar och många med mig en AF-S 70-200/4 VR II
 
Hur kan du komma fram till det? Jag citerar det första svaret här:



Vad jag ser här i trådens svar nr 1 är INTE ALLS något skrivet av en märkesfanatiker, utan tvärtom av någon som bemödat sig om att tänka efter vad som kan tänkas vara bra för trådskaparen.

***********************************************************
Jonas använder INTE för egen del Sony, utan Nikon!
***********************************************************

Kan detta faktum möjligen göra att någon form av talgdank kan ha chans att dyka upp i era hjärnors alla frenetiska ansträngningar att framhålla just ert eget kameramärke? För Jonas första inlägg är DEFINITIVT INTE ett framhållande av hans eget. Det är NI som står för detta, det är NI som startar märkeskriget, pga att han valde att INTE i första hand rekommendera just ert märke!

Ifall någon, som sagt, inte blint skulle rekommendera just ert eget kameramärke, så anser ni tydligen att detta i er trånga värld ger er en SJÄLVKLAR RÄTT att hoppa på och beljuga denne! Sådana personer är uppenbarligen i era ögon så förkastliga, så de förtjänar inte att ni lägger ner ens den minsta lilla ansträngning för att ta reda på hur VERKLIGHETEN faktiskt ser ut. Sanningen är uppenbarligen helt ointressant för er då.

Eftersom jag tidigare har läst ett antal inlägg av Jonas, så kan jag därför upplysa er om att han är en av dem här på FS som är ALLARA MINST besmittad av märkesfanatism. Han ser inte ner på användare av andra kameramärken, utan har ett öppet sinne och intresse för andra kameror, och deras respektive förtjänster och svagheter.

Tror ni verkligen att ni kan bygga upp något förtroende för er här, när ni är så angelägna att trampa på folk med "fel" åsikter att ni inte ens orkar med att göra den mest rudimentära kontroll utifall det ni spottar ur er överhuvudtaget har den minsta relevans?

Ni bär er skamligt åt!


Om någon nu ska beskyllas för att direkt ha startat detta vulgära märkeskrig, så sker väl detta i så fall i och med svar nr 2 - av en Nikon-kille.

Det enda som Jonas sedan gjorde i svar nr 3 var ju att konstatera detta, och ett försök att bromsa pajkastningen. Vilket uppenbarligen inte hejdade er det minsta.


Sammanfattningsvis:
Ni ljuger helt hämningslöst och påstår att det var en "Sonyist" som startade märkeskriget. Ifall ni inte totalt har tappat förmågan att läsa innantill, så borde det ju utan minsta tvivel ha stått klart för er att det var en Nikon-användare som startade det, och att det enda Jonas gjorde i svar nr 3 var att försöka gjuta olja över vågorna, och återföra tråden till vad trådskaparen kunde tänkas vara betjänt av, och att hindra alla störande element att trasa sönder tråden. Men nädå, det kunde ni inte ställa upp på - det enda som betyder något för er är att det är ert märke som framhävs, - i detta fall främst genom en massiv svartmålning av allt som har med Sony att göra.


Detta är förmodligen det skarpaste inlägg jag någonsin har skrivit under mina år här på Fotosidan. Försök nu att tänka om, så jag aldrig behöver skriver något sådant här igen!

Men framförallt så att de som ställer frågor här ska kunna få meningsfulla svar.

.

Nu tycker jag i och för sig att det är rätt fånigt att försöka hitta en syndabock för märkeskriget. Men men, bollen är redan i rullning så….

Du måste vara extremt färgad och känslomässigt engagerad av ditt kameraval för att göra den tolkningen av de inledande inläggen.
Inlägg 1 av Jonas-erik är en kontroversiell åsikt utan fakta och inget annat! Att allt skulle vara lika eller sämre hos Nikon är det nog inte många som håller med om.

Inlägg 2 är fakta! Nikon har ett större utbud av objektiv vare sig du gillar det eller ej.
Om det är har betydelse för trådskaparens kameraval är det ingen som vet. För mig var det helt avgörande att det fanns de objektiv jag ville ha till det pris jag var villig att betala
 
Själv kör jag nog med två 28/2.8 & 50/1.8 mest hela tiden. Ibland åker 70-210/4 på men det är inte ofta.

Det bästa kanske skulle vara om man bara fick skriva ner det "egna" märket. Då skulle ju påhoppen försvinna direkt :)

Det suger t.ex. att Nikon inte har stabilisering i huset, och deras live-view är ju ett skämt i jämförelse med Sony:s.

Kan vara en brilljant idee, att starta en tråd under förutsättningen att man måste berätta vad man inte tycker om med sin kamera, kanske en sådan tråd skapar en nyttig självdistans till sitt kameramärke, nu är vi individer som ser olika på saker och ting, men jag tror många av oss inte är nöjda med allt på våra kameror.
 
Ja och ska jag erkänna en annan bildstabiliserad hemlighet så är det faktiskt ganska skönt med en stabiliserad sökarbild. Köpte ett Sigma 17-70 just och de har inte brytt sig om att som Tamron göra objektiv utan optisk stabilisering till Sony (deras 17-50 har ju VC men inte varianten för Sony), så då får man s.a.s. tårta på tårta med ett Sonyhus. Döm om min förvåning. Jag gillar verkligen stabiliserad sökare. Det fungerar faktiskt utmärkt t.o.m. att ha båda stabiliseringssystemen på samtidigt även om det är lite osmart om man är rädd om batteriet.

Men man kan ju liksom inte få allt för 50 spänn :).

För mig personligen spelar det absoluta antalet objektiv som tillverkats inte den minsta roll d.v.s. hur stor andrahandsmarknaden är i sig. Antalet modeller spelar däremot roll och hur de är gjorda, om de fortfarande finns att köpa nya och till vilka priser, men inte antalet absolut sett. Det enda allt kokat ner till för mig efter 5 år i AF-träsket är att mina kamerahus verkligen passar ihop med mina objektiv. Tittar man på verkligheten med den blicken minskar antalet intressanta ex av objektiv drastiskt och det oavsett om dessa är nya eller inte. Det finns inget när det gäller foto som kan få mig att helt tappa lusten att ta bilder som felfokuserande kamerasystem. Tyvärr är detta oerhört vanligt idag och alla märken är tyvärr drabbade mer eller mindre. Inte heller är dyra proffsmodeller är nödvändigtvis mer förskonade än enkla instegsmodeller vilket kan verka förvånande. Dyrare kamera och objektivmodeller har ingen 100%-ig korrelation med bra leveranskontroll / slutansyning.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.