ANNONS
Annons

Sony vs. Nikon!

Produkter
(logga in för att koppla)
Sedan klagas det på att nya Canon 70-200/2,8 är så dyr som både har ny bildstabilisator och ny konstruktion. Varför klagar man inte på att Sony/Minoltas 70-200/2,8SSM som är GAMMAL och saknar egen stabilisator kostar nästan lika mycket? Den borde kosta som Canons gamla 70-200/2,8 L USM d v s 12000:- då objektiven bjuder på samma finessnivå - tyst fokusering och ingen inbyggd stabilisator. Om det är så att Sony betalar för rättigheterna till Minolta är detta irrelevant för konsumenten.

Det är väl precis det här som är lite av problemet för Sony, Pentax och Olympus: De (förmodade) ekonomiska fördelarna man har av att inte behöva köpa ny stabilisering varje gång man köper ett nytt objektiv går lite förlorade av att Canon har så stora försäljningsvolymer att de ändå inte behöver ta så mycket betalt för just den finessen per exemplar...

Pirattillverkarna tar ju inte heller bort sin stabilisering i objektiv med A- eller K-fattning, vilket antagligen är för att det snarare skulle göra objektiven dyrare för dessa fattningar, pga. av jämförelsevis låga försäljningsvolymer.
 
Någon som kommer ihåg ursprungsfrågan??:):)

Alltid roligt med trådar som lever sitt eget liv och tiil sist trasslar ihop sig likt ett nystan som trakterats av 3 leklystna kattungar.

Jag tror ff inte att Ekman har blivit så mycket gladare över mer än ett smärre antal svar här. Även fast det är intressant med en del utvikningar ibland.

Jag ser ingen större anledning till varför Ekman skulle byta system. Men OM så finns ju även kandidaten Nikon D7000, visserligen lite dyrare. Samt Canon 60D. Och här kan vi ju ta och blanda in lite siffror som inte bygger på gissningar eller tyckanden.

Om vi jämför A580 med Nikon D7000 och Canon D60 finner vi att dess sensorprestanda i princip är ekvivalent med Nikon D7000 och har bättre lågljusegenskaper och dynamiskt omfång än Canon 60D.
Här handlar det ju om kanske det viktigaste på en kamera:Sensorn. Sedan tillkommer ju trivselaspekt och del finesser som finns resp inte finns på den ena eller andra.

Det mest handfasta rådet med utgångspunkt av DXO:s uppmätta siffror är därför att, som några andra påpekat: Gå in och känn på kamerorna. De är bra vilken som än väljs av Sony eller Nikon.

//L
 

Bilagor

  • dxo1.jpg
    dxo1.jpg
    39.9 KB · Visningar: 340
  • dxo3.jpg
    dxo3.jpg
    44.1 KB · Visningar: 342
  • dxo2.jpg
    dxo2.jpg
    42.3 KB · Visningar: 338
Att det är så liten skillnad på kitobjektivet är inte så konstigt med tanke på att det är en rätt "enkel" och billig variant av IS....inte alls så påkostad konstruktion och samma dyra glas i kitobjektivet som det tex är i 70-200an.

På vilket sätt skulle bildstabiliseringens vara billig? Den är specificerad till samma 4 stegs stabilisering som den som sitter i 70-200/2.8L IS, så funktionsmässigt är det faktiskt ingen skillnad prisdifferensen till trots.

Att kitobjektivet rent allmänt är ömtåligare är rätt naturligt, tålighet är en av de egenskaper du betalar dyrt för när du köper ett L-objektiv.

Men oavsett gäller att Canon om de vill kan addera bildstabilisering för ett par hundralappar, eller för att vända på det, besparingen med att utelämna bildstabiliseringen är så pass liten att Canon det inte lönar sig att utesluta bildstabilisering i nyutvecklade objektiv i konsumentklassen (18-135, 18-200, 15-85 för att nämna några har alla den senaste fyra stegs bildstabiliseringen).
 
Det mest handfasta rådet med utgångspunkt av DXO:s uppmätta siffror är därför att, som några andra påpekat: Gå in och känn på kamerorna. De är bra vilken som än väljs av Sony eller Nikon.

//L

Känslan + Canons överlägsna objektivutbud blir nog tillräckligt för att få trådskaparen att göra ett canonbra val :)
 
Om trådskaparen skall byta kamerahus skulle jag titta på Nikon eller Canon. Men varför inte behålla Sonyhuset och skippa byte av kamerahus och lägga pengarna på objektiv istället - bäst bildkvalitet för pengarna. Köper man f/2,8 optik istället för f/5,6 optik kompenserar man för A290s sämre brusegenskaper jämfört med A580 t ex.
 
Sony-användare verkar dessutom ofta bli hänvisade till Sigma och Tamron för att hitta vettiga normalzoomar tex, samma normalzoomar som Canikon använder ser som budgetalternativ eftersom det finns bättre alternativ inom märkena.
 
MÄRKESKRIGET !!!!! Nikons "enorma" utbud av optik spelar ingen roll för de flesta,eftersom de aldrig ändå kommer att köpa något av det och bara en bråkdel blir yrkesfotografer och har därmed inte nytta av Nikons "blixtsnabba" service.Sony A580 är ju i samma klass som D7000, eller ? Och mycket bättre på många område bla snabb livewiev som fungerar ,där Nikon ligger i lä ! Och många snäpp "bättre" än min egen D90 !

Min fotokompis fick skicka bort sina hus till någonstans i europa där de blev fast hela sommaren och det visade dig att det inte var lönt att reparera.

Mina två reparationer har in ena fallet lett till ett omedelbart byte, och i andra fallet fick jag låna en likadan kamera.

Service spelar roll.
 
DXOs mätmetod ger sina svar. Inte helt överensstämmande med dpreview. Man skall inte vara slav till DXOs siffror utan kolla bilder.

Jomenvisst, det är precis det jag gjort också. Inte bara på skärm. Jag snackar printar. Och då syns faktiskt skillnad i DR. Blir synbart snyggare teckning i högdagrar och fler detaljer kommer fram i skuggorna (där bruset är synligare på Canon).

Har en känsla av att alldeles för många stirrar sig blinda på bara skärpa. Det är absolut inget dösnack att Canons sensorer halkat efter lite grann. Vad DXO visar i nuffror går verkligen att se också.
Vid mer neutrala motiv syns ingen skillnad.

Annars håller jag med att det är helt fel att bara titta på siffror. Men det går inte att snacka/skriva bort att den här gången har Sony producerat en sensor som glänser i D7000 och A580. För att inte tala om i Pentax K-5. Den har jag dock inte sett några printar ifrån i verkligheten eller provat, men den kameran har ju fått enorma lovord.
 
På vilket sätt skulle bildstabiliseringens vara billig? Den är specificerad till samma 4 stegs stabilisering som den som sitter i 70-200/2.8L IS, så funktionsmässigt är det faktiskt ingen skillnad prisdifferensen till trots.

Att kitobjektivet rent allmänt är ömtåligare är rätt naturligt, tålighet är en av de egenskaper du betalar dyrt för när du köper ett L-objektiv.

Men oavsett gäller att Canon om de vill kan addera bildstabilisering för ett par hundralappar, eller för att vända på det, besparingen med att utelämna bildstabiliseringen är så pass liten att Canon det inte lönar sig att utesluta bildstabilisering i nyutvecklade objektiv i konsumentklassen (18-135, 18-200, 15-85 för att nämna några har alla den senaste fyra stegs bildstabiliseringen).

Man har två IS-lägen i dom lite dyrare/dyra objektiven och dom senaste telerna(300 och 400) har tre IS-lägen....och det va det jag avsåg med att det är "billigare"(lite klumpigt skrivet kanske) och simplare IS i dom billiga objektiven...hur vida mycket detta påverkar priset vet jag inte men det är som sagt skillnad på dom olika varianterna även om dom i grunden är lika.

Dessutom är det ganska självklart att IS-konstruktionen/paketet i övrigt inte kostar speciellt mycket i kitobjektivet eller andra ljussvaga och billiga objektiv då dom är av plastkonstruktion och det är väldigt billigt glas i tex kitobjektivet.

En IS-konstruktion/paket kostar däremot inte några ynka hundralappar i tex ett 70-200/2,8 IS eller i nått av supertelerna där det är en kraftigare/starkare konstruktion i metall och där glasbitarna som används i IS-kostruktionen/paketet är riktigt dyra(betydligt mycket dyrare än dom som sitter i dom billiga och ljussvaga objektiven).
 
Fast uppdateringen av bildstabiliseringen på nya 70-200/2.8L II är nog en ganska liten detalj i sammanhanget, det är de optiska förbättringar som gör att objektivet säljer bra för sitt nuvarande objektiv. Kostnader för komponenter eller produktion har mycket lite med prissättningen av kamerautrustning att göra.

Ett intressantare exempel är Canons "kitzoom" som finns i två princip identiska versioner en med och en utan bildstabilisering, prisskillnaden dem emellan var bara ett par hundralappar.

Kitzoomar tror jag inte är representativa i det hela eftersom de ju bara måste vara snorbilliga och ofta är väldigt subventionerade om man köper dem i kit. Ett kitobjektiv kostar väl knappt en tusenlappp eller så i kit. Det måste också vara tillräckligt billigt för att de kunder som ej orkar vänta på att de får in bara kamerahus av en ny modell kan hålla tillgodo med att betala för ett kit med objektiv istället. Av det skälet också tänker de sig nog för väldigt noga innan de sätter alltför höga priser på just de objektiven.
 
sarnor;1625682..............................................avsett gäller att Canon om de vill kan addera bildstabilisering för ett par hundralappar sa:
Det är det faktum att kameror med bildstabilisering inbyggd i husen som gjorde bildstabilisering till default i instegskameror. Hade inte detta hänt så hade Canon och Nikon kanske aldrig tagit det steget eftersom de länge tyckt att de faktiskt inte behövde det som de delat upp marknaden mellan sig. Precis som med SLT-kamerorna och NEX långt senare blev de stora vid denna tiden tagna på sängen ordentligt och inte ens en marknadsledare kan bortse från att deras gamla bildstabiliseringsteknik blivit utmanad på ett sätt som omskapat hela marknaden. Skälet till att de fick lite panik var att de insåg att de som valde att bygga in antiskak i husen i ett slag fick stabilisering till alla sina objektiv på ett bräde, något både Canon och Nikon inte inte lyckats uppnå ännu efter 5 år med antiskak . Canon och Nikon blev helt plötsligt tvungna att överväga att bygga in det i alla sina nya objektiv över hela brännviddsspektrat. Att alla de viktigaste konkurrenterna valde "husvägen" är fullständigt solklar. Med en enda insats i husen så var hela deras produktlinjer av objektiv "på banan".

Den andra vägen var stängd för dem inte minst av kostnadsskäl. NEX räknar jag överhuvudtaget inte in i detta. Den kameran är ingen DSLR och en helt annan fågel. Den designades med ett enda mål och det var att den skulle vara den minsta systemkameran på marknaden med APS-C-sensor. Det gjorde att man öppnade ett helt nytt spår - E-mount där stabilisering och fokusmotor flyttades ut i objektivet. Huset gjordes mycket smalare när man inte behövde ta hänsyn till vare sig prisman, speglar eller annan mekanik. Om man skulle haft antiskak och fokusmotor i huset skulle man aldrig kunnat krympa den som man gjort, men baksidan är precis densamma som Nikon, Canon och Panasonic brottats med i åratal. Med NEX har Sony gjort vad man kanske inte trott de skulle våga nämligen att droppa all kompatibilitet med alla miljoner mekaniska Minolta AF-objektiv. Med adapter kan man till nöds få AF med en begränsad skara SSM-objektiv framförallt. I praktiken måste man ha parallella uppsättningar objektiv om man vill dra nytta av det designen av NEX gick ut på - att skapa en liten smidig systemkamera med utmärkta bildegenskaper.

Nu har Sony exakt samma problem med NEX. Hur många stabiliserade genuina E-mount objektiv finns det till NEX idag? Tre? Det tar tid att bygga upp en sådan linje och det är väl mycket därför man sett till att det finns adapters till snart sagt varenda objektiv som tillverkats. Canon och Nikons vägval sattes av att det inte gick att jojja runt med hela filmpaketet i analoga kameror. Det är en teknik anpassad efter ett ännu äldre teknikval. De som gjorde valet senare hade en mycket bättre utgångspunkt. De behövde bara flytta den mycket mindre och lättare sensorn. Antiskak är dessutom en teknik som är väldigt mycket battre anpassad till massproduktion och även om det inte är så att en del hävdar att tillverkningskostnaderna inte styr säljpriserna med viss rätt, så påverkar de definitivt marginalerna och ingen tillverkare kan i längden sälja produkter under kostpris. Då kommer de försvinna från marknaden. Om Sony och andra konkurrenter till Canon och Nikon skulle tvingats att välja samma väg som de stora så skulle deras läge varit betydligt sämre än det är. Så billigare tillverkningskostnader spelar roll speciellt om man inte kan slå ut allt på marknadsledarnas långa serier.
 
Senast ändrad:
DXOs mätmetod ger sina svar. Inte helt överensstämmande med dpreview. Man skall inte vara slav till DXOs siffror utan kolla bilder.

Du vet nog inte vem du dialogar med. Är det någon som verkligen är känd här för att ihärdigt ha propagera för just bild i utskrift och inte bara DxO-siffror, så är det just det Lennart gjort i ett antal år nu. Normalisering gäller alltid i "Print" i DxO också, vilket varit en annan av både Micke Risedals och Lennarts käpphästar ända sedan vi fick DxO. Man kan gå bort sig där med. Skillnaden mellan Lennart och DxO är att DxO gör det normaliserat i A4 som man skalar upp och ned till oavsett internt format. Lennart gillar att alltid skriva ut i A3 och kolla okulärt.
 
Bildstabilisering Sony vs Nikon vs Canon

Sony-användare verkar dessutom ofta bli hänvisade till Sigma och Tamron för att hitta vettiga normalzoomar tex, samma normalzoomar som Canikon använder ser som budgetalternativ eftersom det finns bättre alternativ inom märkena.

Det är sant att det finns hål fortfarande i Sonys linje. Det du pekade på är ett och ett annat är prismässigt konkurrenskraftiga ljusstarka telezoomar. Vi som kör Sony kan ju lyckligtvis välja både Sigma och Tamron med fullt bibehållen antiskak funktion vad vi än väljer (vare sig dessa har eller inte har OS Sigma eller VC Tamron). Det kan man inte om man kör Canon eller Nikon.

Ett inlägg menade att det finns många fler objektiv att välja på till Canon och Nikon. Jag menade att det är en sanning med modifikation om man beaktar det faktum att bildstabilisering idag betraktas som mainstream och default idag. Folk förväntar sig den funktionen i moderna kamerasystem idag.

Kollar du vad en av Sveriges mest populära nätshopar Cyberphoto för idag i sin prislista på webben, så faller det ut så här:

Sony:
Det finns idag totalt 80 objektiv i Cybers lista.= 80 bildstabiliserade objektivvalsmöjligheter.

Nikon:
Nikon orginal=18
Tamron=6
Sigma=10
Totalt=34

Canon:
Canon orginal=24
Tamron=5
Sigma=11
Totalt=40

Resultatet av den lilla räkneövningen är kanske förvånande för många men resultatet är faktiskt att det finns dubbelt så många möjliga bildstabiliserade val till Sony som för Canon och skillnaden är ännu större när det gäller Nikon. Dessutom finns som sagt flera hundra gamla AF-objektivmodeller från ca 15 olika tillverkare som fortfarande är kompatibla med alla A-mountkompatibla kameramodeller från Sony. Fortfarande gäller för mig att det är bättre med en fågel i handen än 10 i skogen. Både Canon och Nikon säljer fortfarande mängder med ostabiliserade modeller och det gäller även teleobjektiv som verkligen vinner på att vara stabiliserade. De efterfrågas framförallt av de som inte har råd med dessa dyra långa telen för där handlar det inte om en kostnad på 500 spänn för varje kamerahus "once and for all" utan om många tusenlappar ibland för ett enda objektiv. Det är även vanligt att läsa och höra att det gör ju inte så mycket att mängder av objektiv med kortare brännvidder saknar stabilisering. Det låter lite "surt sa räven". Undrar om förstagångsköparna förstår vad de väljer bort då när de väljer en Canikon - allt annat lika? De flesta borde ju tycka att det är bättre att ha bildstabilisering i ett system man har råd som är "tillräckligt bra" än att bara drägla över den bildstabilisering man i många fall faktiskt bara kan drömma om - även om den är "state of the art" om man säger så.
 
Senast ändrad:
pissa längst tävlingen fortgår

Sony:
Det finns idag totalt 80 objektiv i Cybers lista.= 80 bildstabiliserade objektivvalsmöjligheter.

Nikon:
Nikon orginal=18
Tamron=6
Sigma=10
Totalt=34

Canon:
Canon orginal=24
Tamron=5
Sigma=11
Totalt=40
Tänkte att denna tråd ska jag hålla mig borta från. Fast det går ju inte i längden :)

Det går ju alltid räkna ihop fördelar till det egna märket:
Nikon:74st ljustyrka 2.8 eller bättre
Sony: 42st ljustyrka 2.8 eller bättre

Skulle kunna tänka mig att Sony förlorar även en räkneövning på Pro-klassade vädertätade objektiv, märkiga specialobjektiv som få eller ingen behöver osv.

Faktum är väl att Sony "bara" vinner på just stabilliseringstävlingen? Detta faktum brukar dock Sonyister bita fast sig i som en rottweiler i en julskinka.
 
Möjligen så förväntar sig "en del" konsumenter den funktionen... Jag själv och många med mig anser knappast bildstabilisering vara en prioriterad eller, för den delen avgörande funktion.

Så tänkte jag innan också. Faktiskt exakt så. Tyckte bara det var en viss nödvändighet för längre och tyngre objektiv.

Jag kör 2 system: Canon och Sony och faktum är att inbyggd bildstabilisering är starkt vanebildande.
Så jag kan sakna det på Canon. Särskilt med mina kortare ljusstarka L-objektiv för att inte tala om 24-70/2.8L usm.

När man redan ligger på 70mm och full öppning samt 1/20 sek och iso 1600 känns det lite fånigt att behöva skruva upp isot till 3200 eller kanske ytterligare ett halvt snäpp. Blir ofta att man tar till 24-105/4L is usm istället som fixar 70mm vid 1/20 och f/4 tack vare sin IS.

Klart att har man tid på sig (och vi pratar ju här om stilla motiv) går det ju alltid att sänka isot och hämta stativ alternativt använda blixt. Men hur kul är det om man verkligen inte vill blixtbelysa.

Så du har ju givetvis rätt i att du själv inte prioriterar funktionen, men kanske du tänker om ifall du hade haft tillgång till funktionen på alla objektiv tack vare bildstabilsering i kamerahuset under en längre tid.

//L
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.