Bengf
Aktiv medlem
Jag beklagar också detta. Man SKA kunna diskutera fördelar och nackdelar mellan olika system med så pass mycket distans att det blir så sakligt som möjligt.
Men sedan kommer plötsligt ett skrivet inlägg där den som känner sig "attackerad" på något sätt svarar i en otrevlig ton istället för att fråga stilla vad dederbörande menar och be om en nyanserad förklaring.
Och sedan är röran igång. Ofelbart har det lett till det gång på gång i en massa trådar.
Detta var ju egentligen en mycket enkel fråga som ställdes av tjejen. Om alla som svarade kunde hålla sig till den frågans enkelhet och komma med egna och andras erfarenheter i detta val så hade väl tråden inte ballat ur till den milda grad.
Känslor må väl tillåtas, men om man överhuvudtaget ska kunna delta och ge köpråd till personer så måste alla -ismer bort.
Det får inte gå till märkesfanatism för då förvinner all objektivitet. Och jag är säker på att trådstartaren sökte objektiva och ärliga svar på en aktuell fråga i nuläget; ett val som skulle göras nu eller inom kort.
Det är bara att erkänna för alla som deltog/deltar i tråden att det gick överstyr. Men det borde det inte göra i en så enkel fråga om valet mellan 2 kameror hon redan namngivit.
Dock tror jag, till skillnad från dig, att vi på något vis alla har en typ av känslomässig relation till vår fotoutrustning som vi väl valt för att vi gillar den. Och att gilla är en känsla. Men den känslan till trots måste vi försöka bortse från och i alla fall göra ett försök att vara opartiska så långt det är möjligt.
Och här är vi inne på ett dilemma. Alla har inte provat en mängd märken. Därtill ändras märkenas prestanda genom ären. Personligen sålde jag 2003 hela min Nikonutrustning eftersom jag, efter prov, ansåg Canon vara bättre vid den tidpunkten. Så tycker jag inte längre. Likaså tyckte jag riktigt illa om den Sony A100 jag provade, men några år senare upptäcker man att Sony gör mycket bättre kameror nu än då.
Hursomhelst. Jag tycker att vi behandlade frågeställaren med dålig respekt.
Och kan vi inte ge fan (ursäkta franskan) i att kalla oss själva eller andra för att vara Nikonister, Canonister, Sonyister eller vad det ny vara månde. Bara för att man använder ett visst kameramärke blir man väl inte automatiskt medlem i någon "sekt".
//Lennart
Kan bli rätt så vilseledande så klart, Nikonister syftar mera som exempel på en storrökare, i och med att vi blir känslomässigt påverkade av våra kameror, eftersom dom förmodlingen följt oss under många år, ser jag som mycket mänskligt och naturligt, det kan lika gärna handla om ett köksredskap, eller ett annat tillbehör, som vi finner trevligt att andvända. Det är bara att tänka efter en stund så hittar man en massa sådana saker.
När vi sedan åker ut med båten eller husvagnen, så minskar bekvämligheten med en 50% och köttfärssåsen på burk smakar ljuvligt, helt andra prioteringar faller in det blir lite spännande och annorlunda. När plastbåtarna gjorde entre så vart det väsen minnsan, och kriget mellan dessa ägare tog sin början, valet av båtmotorer är också ett laddat ämne, i alla lägen så måste vi tydlingen försvara våra åtagande till det yttersta.
Hadde en gång en arbetskamrat som under många år endast köpte träskor, han tyckte det var behändigt och han använde dom vid alla tillfällen, strumpor struntade han i för det mesta, sån var han. 90% av trådens deltagare ( grov, egen uppskattning ) är ju inte superneutrala till nästan någonting, har man därimot haft en gammal kamera för 25 år sedan, kanske en Olympus eller Pentax så vill man gärna småljuga lite grann och överskatta den, det man retade sig på har man glömt, eller så väljer man att skälla efter den, så man kan motivera det nya köpet.
Att lägga till ordet (Ister) är mera lite ironi med en halvsanning för dom fins där ute, skulle vara väldigt lätt att plocka ut alla dessa märkens huvubossar, språkröret eller talismannen, vad man nu vill kalla dom.
I båtens verktygslåda kanske inte bästa skiftnyckeln följer med, för vi kan tappa den i sjön men fungerar att använda gör den, den elektroniska systemkameran är lurig att ta med till badstranden, där sanden yrar omkring lekande barn, så billiga pocketkameran passar bättre.
Men det skulle vara trevligt med mera tolerans över huvudtagit, varför vi gör våra olika val här i världen.
Vänl.//Bengt.