Annons

Sony Nex-7

Läste nyss i DP-Reviews test av NEX-7 att man kan sätta HVL-F20AM på kameran och använda som trigger. Verkar väldigt onödigt, det funkar väl med den inbyggda blixten, annars har Sony gjort en rejäl tabbe.
Verkar inte bättre. Jag hittar inget i NEX-5N-manualen om trådlös styrning av extern blixt med den lilla blixten.

Någon NEX-7-manual har jag inte hittat. Finns inte på Sony officiella supportplats där NEX-5N-manualen fanns.

Surt att man måste ha en extern blixt för wireless styrning på nex-7

Fixade en extra blixt på en lång arm för macro :)
http://kundweb.netatonce.com/~u23400/

Väntar dock på att prova nya macroobjektivet.! Någon som provat det?

Bilagor

• DSC04577-400.jpg
    DSC04577-400.jpg
    72.7 KB · Visningar: 386
  • DSC04571-400.jpg
    DSC04571-400.jpg
    61.8 KB · Visningar: 394
Jag tänker precis som du men skulle gärna vilja kunna synka blixtar redan innan jag äger en Nex7. Alltså ungefär som beskrivs här: http://www.gregoryjkemp.com/?p=154

Någon som har ett tips på en slavtändare som funkar med Nex5? Till försäljning i Sverige helst...

//R

Det där var ju lite intressant, men är ju verkligen att behöva gå över ån efter vatten att först sätta på en blixt och sen tejpa fast en trigger som uppfattar blixten och sen i sin tur avfyrar andra och att dessutom behöva sätta en påse över. Fattar inte att Sony klantat till det så när de redan har ett riktigt bra blixtprotokoll för trådlös styrning. Skulle ju bara behövas lite programvara i kameran för att få det att funka rakt av med deras befintliga blixtar. Att man också måste sätta en F20 på NEX-7 som redan har en inbyggd blixt är ju stenkorkat.

Sen det där bygget som Gregory Kemp gjort, jag kan inte tycka att det haltar lite med Zeiss 24-70 på en NEX. Ser fakiskt inte riktigt klokt ut.
NEX-ZA2470.jpg

/Mats

Det går mycket väl att trigga en slavblixt från en NEX-5. Det har jag gjort flera gånger och det fungerar väl.

Gör det, hur då?

Jag menar alltså att det ska funka på samma sätt som alla Sony Alpha med trådlös styrning med det inbyggda WL-protokollet och fullständig ADI expoenringsautomatik mm.

Gissar att du i stället använder helt manuella extragrunkor av något slag?

/Mats

Sen det där bygget som Gregory Kemp gjort, jag kan inte tycka att det haltar lite med Zeiss 24-70 på en NEX. Ser fakiskt inte riktigt klokt ut.
/Mats
Nu är ju syftet inte att fixa den ultimata dra-omkring-på-stan-riggen utan iallafall i mitt fall att kunna använda Nex5 som backupkamera. Jag testar med slavtändaren från Kaffebrus och rapporterar hur det går helt enkelt.

//R

Gör det, hur då?

Jag menar alltså att det ska funka på samma sätt som alla Sony Alpha med trådlös styrning med det inbyggda WL-protokollet och fullständig ADI expoenringsautomatik mm.

Gissar att du i stället använder helt manuella extragrunkor av något slag?

/Mats

Jag använder nikon sb900 manuellt och som slav.

---
Någon som har ett tips på en slavtändare som funkar med Nex5? Till försäljning i Sverige helst...

//R
De hittillsvarande NEX:arna kan inte styra externa Minolta/Sony-blixtar (med alla protokoll), och inte NEX-7:ans inbyggda heller, vad jag vet. Vilket de alla enligt min mening borde. Men jag förmodar att du kan använda den metod som beskrivs i länken du själv anger till din NEX-5N i alla fall.

Allmänt finns det lite olika metoder när man ska styra externa blixtar.

Man brukar börja med att välja ifall man vill köra med ljus eller radiovågor. Det förstnämnda är betydligt billigare, men räckvidden kortare (särskilt i starkt utomhusljus). Det senare lär f.n. endast gå att använda med NEX-7:ans iISO-sko, innan någon kommer med en NEX till iISO- eller ISO-blixtskoadapter. Det går bra med vilken som helst av dessa, fast i det senare fallet får man komplettera med en Minolta FS-1200 kompatibel adapter (Sony har två olika, men de är i dyraste laget för detta ändamål - de innehåller skyddskretsar etc.) ifall man vill använda en Minolta eller Sony-blixt.

Ifall man styr med blixtljus blir nästa steg att kolla ifall det går att koppla ifrån förblixtarna (t.ex. genom att ställa in på manuell blixt). I så fall kan man använda i stort sett vilken optisk slavblixt-trigger som helst, ev. med en adapter enligt ovan. Billigare Kina-varianter kan köpas från Kaffebrus, eller ännu billigare direkt från distributörerna i Kina. Du kan söka på t.ex. LinkDelight, FlashZebra eller Yongnuo. Det finns även optiska triggers med iISO-blixtsko, så att Sony och Minolta-blixtarna passar direkt.

Ifall förblixtarna inte går att stänga av så kommer de externa blixtarna att utlösas av dessa, och följaktligen ha slocknat, eller vara på väg att slockna när kamerans slutare öppnar. Man kan naturligtvis bygga ihop en liten enhet som "äter upp" förblixtarna och bara släpper igenom huvudblixten, men nu har det ju börjat komma optiska slavblixt-triggers med inbyggd ställbar fördröjning, så det är inte längre nödvändigt.
.

Ifall man styr med blixtljus blir nästa steg att kolla ifall det går att koppla ifrån förblixtarna (t.ex. genom att ställa in på manuell blixt).
Tyvärr går det inte att stänga av förblixtarna på Nex5, därav min fråga om någon hade testat t.ex. den från kaffebrus som jag länkade till tidigare. Jag testar

HA! Jag hittade ett litet fel i något som du skrivit!!! :)

Minolta 5600HS(D) = Sony HVL-F56AM. Inget annat-

/Mats
Haha, ja det bjuder jag på, för det inträffar så sällan... :)

Som du säkert kan sluta dig till så handlar det inte om en felskrivning per se, utan istället om att den utmätta tiden för redigering tog slut medan jag höll på med att kopiera och dona hit och dit. Som synes stod det ju HVL-F36AM på tre ställen precis när min tid var ute (vilket det följaktligen fortfarande gör), istället för på bara ett som det skulle ha varit. :)

För korrigering av inlägg alltså...
.

Svarar mig själv efter lite surfande: Visst känns det som att saken som beskrivs här:
http://ssphotos-aboutphotography.blogspot.com/2011/03/nex-5-and-off-camera-flash.html

Är samma som Kaffebrus säljer här?
http://www.kaffebrus.com/product.php?iProductId=663

//R
Nä, det är inte samma, den Kaffebrus har är avsedd för Canon. Den skulle kunna innehålla en "förblixtätare", men det är nog mindre sannolikt att Canon och Minolta/Sony kör med samma förblixt-karaktär.
.

Nä, det är inte samma, den Kaffebrus har är avsedd för Canon. Den skulle kunna innehålla en "förblixtätare", men det är nog mindre sannolikt att Canon och Minolta/Sony kör med samma förblixt-karaktär.
.
Hmmm illa men kanske sant, mitt hopp gick upp eftersom båda heter "syk-5". Någon som har ett tips på en annan?

Jumfer, jag uppfattade inte att du ville kunna styra extrena blixtar automatiskt - det jag skrev í mitt inlägg #534 ovan gäller alltså manuell styrning.
.

Det framgår inte av specifikationen på Kaffebrus sida att denna slavtändare har en inställbar fördröjning och inte bara en fast som är anpassad för Canons blixtprotokoll, men ifall den är inställbar så KAN den fungera även med Minolta/Sonys blixtaggregat (efter komplettering med en FS-1200 kompatibel adapter). Förutsatt som sagt att fördröjningen kan ställas in på ett läge som passar dessa (den fungerar ju tydligen inte på alla Canons EX-blixtar ens).

Kaffebrus-slavtändaren som du länkade till har beteckningen SYK-3A, inte SYK-5.
.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar