---
Någon som har ett tips på en slavtändare som funkar med Nex5? Till försäljning i Sverige helst...
//R
De hittillsvarande NEX:arna kan inte styra externa Minolta/Sony-blixtar (med alla protokoll), och inte NEX-7:ans inbyggda heller, vad jag vet. Vilket de alla enligt min mening borde. Men jag förmodar att du kan använda den metod som beskrivs i länken du själv anger till din NEX-5N i alla fall.
Allmänt finns det lite olika metoder när man ska styra externa blixtar.
Man brukar börja med att välja ifall man vill köra med ljus eller radiovågor. Det förstnämnda är betydligt billigare, men räckvidden kortare (särskilt i starkt utomhusljus). Det senare lär f.n. endast gå att använda med NEX-7:ans iISO-sko, innan någon kommer med en NEX till iISO- eller ISO-blixtskoadapter. Det går bra med vilken som helst av dessa, fast i det senare fallet får man komplettera med en Minolta FS-1200 kompatibel adapter (Sony har två olika, men de är i dyraste laget för detta ändamål - de innehåller skyddskretsar etc.) ifall man vill använda en Minolta eller Sony-blixt.
Ifall man styr med blixtljus blir nästa steg att kolla ifall det går att koppla ifrån förblixtarna (t.ex. genom att ställa in på manuell blixt). I så fall kan man använda i stort sett vilken optisk slavblixt-trigger som helst, ev. med en adapter enligt ovan. Billigare Kina-varianter kan köpas från Kaffebrus, eller ännu billigare direkt från distributörerna i Kina. Du kan söka på t.ex. LinkDelight, FlashZebra eller Yongnuo. Det finns även optiska triggers med iISO-blixtsko, så att Sony och Minolta-blixtarna passar direkt.
Ifall förblixtarna inte går att stänga av så kommer de externa blixtarna att utlösas av dessa, och följaktligen ha slocknat, eller vara på väg att slockna när kamerans slutare öppnar. Man kan naturligtvis bygga ihop en liten enhet som "äter upp" förblixtarna och bara släpper igenom huvudblixten, men nu har det ju börjat komma optiska slavblixt-triggers med inbyggd ställbar fördröjning, så det är inte längre nödvändigt.
.